کد خبر 1287709
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۸
«سوخو-30» روسیه جت گشتزنی ژاپن را رهگیری کرد

جنگنده سوخو ۳۰ SM قادر به حمل تسلیحات پیشرفته تا حداکثر وزن ۸ تن است. تسلیحات این جنگنده شامل تیربار،‌انواع بمب، موشک های هوا به هوا و نیز موشک های فراصوتی ضد ناو است.

به گزارش مشرق، رضا سراج، کارشناس مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت: هواپیمای سوخو ۳۰ SM جنگنده ای چند منظوره است که برای عملیات در تمام شرایط آب و هوایی طراحی شده و برای ماموریت‌های هوا به هوا و هوا به سطح بسیار مناسب است.این هواپیما از ویژگی و توانایی خلبان اتوماتیک در تمام مراحل پرواز از جمله پرواز کم ارتفاع یا کروز برخوردار است.

برد عملیاتی این جنگنده ۱۵۰۰ کیلومتر است و با مخزن اضافی سوخت برد عملیاتی آن ۳۰۰۰ کیلومتر می گردد. همچنین با استفاده از سیستم سوخت گیری هوایی، می‌توان آن را تا ۵۲۰۰ کیلومتر (۳۲۰۰ مایل) افزایش داد. این هواپیما با ذخیره سوخت می‌تواند نزدیک به ۴/۵ ساعت پرواز کند. و در حالت پرواز کروز برد، مداومت پروازی این جنگنده به حدود ۱۰ ساعت افزایش پیدا می‌کند.

این جنگنده‎ همچنین می‎تواند نبردهای ضدالکترونیکی را نیز انجام دهد. جنگنده سوخو ۳۰ SM قادر به حمل تسلیحات پیشرفته تا حداکثر وزن ۸ تن است. تسلیحات این جنگنده شامل تیربار،‌انواع بمب، موشک های هوا به هوا و نیز موشک های فراصوتی ضد ناو است. موشک های فراصوتی که می‌توان بر روی این جنگنده نصب کرد، اونیکس نام دارد که دارای برد ۱۲۰ تا ۳۰۰ کیلومتر است.

نخستین نمونه‎های ساخته شده از جنگنده‎های سوخو ۳۰ SM در سال ۲۰۱۲ در اختیار وزارت دفاع روسیه قرار گرفت. این جنگنده با جنگنده های F۱۵ و F۱۶ و F۱۸ آمریکایی برابری می کند و تمامی نیازهای عملیاتی کشور پهناور ایران را تامین می نماید. با در اختیار گرفتن این جنگنده، ایران از برتری بسیار محسوسی درنبرد هوایی برخوردار می گردد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 338
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 183
  • NL ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    تا وارد ایران نشده سرابی بیش نیست./تمام
    • دانشجوی شریف FR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      روسیه به ما سلاح موثر نمیده . یعنی صهیونیستها اجازه نمیدن . یه اس 300 رو با کلی شکایت و دبه کردن به ما دادن . اون هم زمانی که دیگه اون کارایی لازم رو برای ما نداشت .
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      وارد میشه و کابوست تعبیر خواهد شد
    • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      سوخو 30 جنگنده خوبی است برای خرید ولی همه دوستان میدانند که در این شرایط و سابقه خراب روس ها کمی دور از ذهن است که به موقع به دست ما برسد . یادم است دولت روحانی هم برای هواپیمای مسافری دنبال آروزهایش رفت در صورتی که در همان مقطع می توانست تعداد زیادی هواپیمای دست دوم کم کارکرد بخرد . الان هم به نظر من در قدم اول خرید 30 تا 40 میگ29 دست دوم کم کارکرد فوری لازم است و بروز رسانی آن در ایران تا روس ها اول برادری شون را ثابت کنند و در قدم بعدی خرید سوخو 30 و البته همزمان جی 10 سی چینی برای محکم کاری .
    • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      روحانی رفته ولی هنوز تفکرات دولتش بین برخی مردم هست متاسفانه. واکسن هم میگفتن بدون لغو تحریم و اف ای تی اف نمیدن از وقتی آقای رییسی اومده بالا صد میلیون دز وارد کردن. پیمان شانگ های میگفتن روس ها نمیزارن ایران عضو بشه ولی در دوره جدید شد! مهم اینه که کی سر کار باشه بله
    • ناشناس IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      به 11:25 کابوس ؟؟ عزیز برادر . کشورهای آنگولا و اوگاندا و میانمار با قسط حلوا جوزی این هواپیما را سالها پیش از روسها گرفته اند ! الان مصر که متحد آمریکاست سوخو 35 تحویل گرفته و روسها به ترکیه عضو ناتو التماس میکنند بیاید سوخو 57 و سوخو 35 بگیرد !! در مملکتی که 50 سال پیش اف 14 داشته . برای این چیزها ذوق نمیکنند . ما لیاقتمان حداقل سوخو 57 است . البته اگر یهودی زاده های مافیای سن پطرزبورگ ( مانند مدودوف ) بگذارند اصولا چنین اتفاقی بیفتد .
    • DE ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      27 30
      دانشجوی شریف بگذار پروفسورت نظر بده تو فعلا درسهات را بخون عزیز .کلی باید چیز بادبگیری هنوز .کتاب زیاد بخون عزیز هرچه باسوادتر بهتر بارک الله
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      58 40
      ببینید کلأ هر خبری که نشانی از قدرتمند تر ایران و غیرممکن تر شدن حمله به ایران یا تغییر نظام رو با خودش داشته باشه مورد هجوم نظرات منفی گروه‌های مختلف از جمله غربگدا، منافق، صهیونیست، یانکی، احمق، وطن فروش بی و با جیره مواجب و غیره قرار میگیره !!! نمونه هاشو هم زیر همین خبر میتونین مشاهده کنین!!! اگر کسی ایرانی باشه فقط میتونه از همچین خبری خوشحال بشه و بگه دمشون گرم، امنیت کشور و خانوادهٔ ما بیشتر تأمین خواهد شد ولی اگر ناراحت بشه معلومه حتمأ یه ریگی به کفش‌ هست!!!!
    • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      21 23
      روسها برای برقاری موازنه قدرت هوایی بین ما و رژیم صهیونیستی این کار میکنند و تحویل خواهند داد
    • خطاب به 11:25 IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      25 4
      خطاب به 11:25 چرا اینقدر عقده ای هستین این نوشته من چه ربطی به کابوس من داره!!! من چیزی در مورد مخالفت نوشتم؟ نمیدونم چی چیزی باعث شده که اینطوری بار بیاید.... قبل از توهین کردن مطلب خوب بخوانید و یه کوچلو تجزیه تحلیل کن ببین منظور نویسنده چه چیزی هستش...
    • رضا IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      57 25
      این جنگنده نسل چهاره و از رده خارج محسوب میشه مثل اف 16 امریکا. متاسفم که همه دنیا نسل 5 رو هم پشت سر گذاشتن و به سرعت نسل 6 رو دارن پیاده میکنن و ما همچنان موندیم. راستی قاهر چی شد؟؟
    • افشین IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      24 25
      دقیقا بعد از برجام که قرار شد اس ۳۰۰ رو به ایران بدن همین قماش ميگفتن سرابی بیش نیست. اینها نه زمان نه شخص و نه موقعييت و نه وضعييت جهانی و نه منطقه ای هیچی سرشون نمیشه.فقط تخصص در،زدن حرف مفت دارند.خسته نشدید از اینهمه بیهوده حرف زدن؟
    • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      34 29
      آقا رضا اشتباه می‌کی، همه کشورهای دنیا نسل هفت جنگنده ها رو هم گذاشتن کنار دنبال نسل هشت هستن!!!! :-) ولی ایران با همین نسل چهار ترتیب هرچی دشمن و برعنداز هست خواهد داد، حالا تو از چی ناراحتی؟؟ !!!!!
    • ناشناس IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      29 11
      به 13:51 بچه گانه ترین منطق را شما داری . که هر نظری باب میلت نیست را به دشمن و منافق و غربگدا و ... ربط میدهی . یک کم بیشتر روی شخصیتت کار کن سعی کن بزرگسال بشی اخوی . دوران این بچه بازیها تمام شده است .
    • افشین IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      19 8
      جناب دانشجوی شریف که مثلادخودت رو جزو نخبگان معرفی کردی. میشه بفرمائید از کجا تشخیص دادی که اس ۳۰۰ برای ما کارایی نداره؟؟ اگه دیرتر داده در عوض عدو شده سبب خیر،و بجای نسخه پی ام یو ۱ نسخه ۲ رو گرفتیم با برخی از تجهييزات اس ۴۰۰ از جمله پست فرماندهی. بعد جوابتان همینجوری بدون هیچ اطلاعاتی میگی کاربرد نداره. حتی اس ۲۰۰ که متعلق به سی و خورده ای سال پیش هست هنوز کاربردی زهرآگین داره. شماها که خودتون رو از قشر نخبه ميدونيد بهتر نیست با کنی مطالعه نظر بدید نه پیش داوری؟؟
    • افشین IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      18 6
      آقا رضا پول که نمیخوای بدی .خناق هم نیست که گیر کنه. بگو نسل ده. دنیای شما چندتا کشور داره؟ همون دنیایی نیست که ظریف و روحانی ميگفتن؟ آخه اف ۱۶ اصلا در کلاس سوخت سی،هست؟ حالا باز نسخه های آخر اف ۱۵ رو بگی یه چیزی. اگه میخوای جنگنده ای رو با اف ۱۶ مقایسه کنی اونم بلاک ۶۰ و هفتاد رو باید با میگ ۳۵ مقایسه کنی که البته در مقابل اونم دز مواردی خاص کم مياره. نظر تخصصی رو نباید با نظرات و گرایشهای،سیاسی و یا عقده گشایی قاطی کرد. البته همهپاين جنگنده ها یکطرف و خلبان یکطرف دیگه.چه به لحاظ ایمان و شجاعت و هوش و چه به لحاظ مهارت.
    • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      19 1
      نه جانم این کار سردار باقریه که روسیه رو قانع کرده ، البته اگه این خبر درست باشد حتما به ایران خواهد آمد. همانطور که سردار قاسم سلیمانی روسیه را قانع کرد وارد سوریه شود. سردار باقری هم اونهارو اینطوری راضی کرده.
    • فرید IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      6 4
      ما سال ها از پلاتفرم میگ ۲۹ استفاده کردیم و کاملا به نگهداری و حتی اورهال این پلاتفرم مسلط هستیم، قدم اول ارتقا میگ ۲۹ های موجود به استاندارد SMT و برای تکمیل اسکادران های رزمی خرید تعدادی میگ ۲۹ SMT جدید منطقی ترین و اقتصادی ترین سناریو برای نیروی هوایی هست، دوران جنگنده سرنشین دار به پایان رسیده، نسل شش که الان امریکایی ها مشغول طراحی مفهومی هستن حضور در اصل پهپاد هست با امکان حضور خلبان در هواپیما به صورت اکشن.
    • صابر IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      3 1
      به کوری چشم دشمن میاد
    • ناشناس IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      2 2
      روسیه امتحانشو پس داده حتما چندتا پیچ و مهره شو کم میزاره شک نکنید، خودمون خواهیم ساخت، خودباوری نتیجه داده.
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    69 61
    ایران اصلا مگه توانایی تامین بودجه رو برای این نوع خرید ها داره؟ جدی پرسیدم ، بدون طعنه
    • طاها IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      19 10
      بودجه رو یه روزه تامین نمیکنن که این بودجه حداقل ۲ سال زمان میخواد
    • رامین IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      45 25
      پس اون جنگنده خودمون که بهتر از F.35 بود چی شد؟ چرا باز از روسیه ؟!
    • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      52 44
      فعلا تو حقوق کارمندا موندیم
    • امیر IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      24 4
      آره داره!!!!!!!
    • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      33 2
      اولین نکته اینه که تعداد خرید چقدره؟ یعنی مثلا یکباره 80 عدد میخریم یا نه میایم و مثلا مرحله به مرحله سفارش میدیم... دومین نکته اینه که ایران خرید سوخو 35 رو انجام نداد به خاطر همین مبحث قیمت بالاتر. ایران سوخو سی رو انتخاب کرده. و سومین نکته اینه که باید دید آیا امکان نصب و استفاده از تجهیزات و سلاح های ایرانی روی این جنگنده وجود خواهد داشت یا نه. ایران اکثر موشکهای روسی که روی جنگنده های تولید روسیه که در خدمت ما هست رو داره تولید میکنه. اگر بهینه سازیهایی روی این جنگنده انجام شه که از موشکها و بمب های ایرانی بشه استفاده کرد که احتمال زیاد اینطور خواهد بود بخش مهمی از هزینه هایی که باید برای خرید بدیم کسر میشه. و نکته آخر اینکه بارها مطرح شده که مبلغ خوبی برای خریدهای نظامی از سالهای قبل کنار گذاشته شده. حالا راست یا دروغ این خبر رو نمیدونم اما زمزمه هاش همیشه بوده.
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      24 45
      سپاه حسابش با دولت جداس کلی فروش برای یمن سوریه داشته مجانی نمیفرستاده که والی سپاه 10 سال پیش برشکست میشد فقط کافی یه نگاه به تولیدات پدافند هوایی بندازی معلومه اینا سرمایه گذاری های دولتی با بودجه یه میلیونی نیست سپاه در خفا صادرات داره به امریکا لاتین افریقا خاور میانه
    • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      18 20
      پولشو روسها خیلی وقته گرفتن! تحویل دادنشو الکی الکی به تعویق انداختن.. البته مبحث آموزش خلبان و نیروهای فنی تخصص این مدل هم جزئی از زمانبندی تحویل بود و شل کن سفت کن روسها و کارشکنی های بیخودشون هم اضافه کن..
    • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      22 4
      بله ایران به خاطر تحریم ها نقدینگی دلاری کم داره. ولی از لحاظ منابع خیلی کشور ثروتمندی هست. تهاتر و حذف دلار از معاملات اتفاقی هست که در آینده نه چندان دور بین ایران و روسیه خواهد افتاد
    • محمد IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      8 39
      به تو ربطی نداره
    • محمد حسین IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      12 16
      ایران از سال 96و97 دونبال این هواپیما بوده بوجشم تو همین چند سال جمع کرده اما بهتره صبر کنه سوخو 75 بیاد بخره چون اونموقه با 1 ششم قیمت اف 35 اف 35 داره
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      23 7
      ۱۰:۳۸ کاملا درست میگید تو خبرها بود که اتیوپی پهپاد مهاجر6 خریده یا چند وقت پیش خبر جالبی بود که ونزوئلا درحال ساخت پهپاد بالپرنده شبیه rq170 است و تصویرش رو نگاه میکردید معلوم بود از کجا اومده. درکل فروش ما همش در خفا هست چون اگر علنی باشه کشور خریدار مورد غضب شدید امریکا قرار میگره و تحریم میشه
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      21 0
      پول نقد نمیدن! نفت خام میدن به روسیه!
    • DE ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      25 17
      ایران اصلا مگه توانایی تامین بودجه رو برای این نوع خرید ها داره؟ جدی پرسیدم ، بدون طعنه// آره داره داداچ .اون دوره کمبوجیه بود که ایران کم بودجه داشت .کافیه دست رانتخواران و دزدان و آقا زائده ها و حقوق های نجومی و 18000000000 هیجده میلیارد ارز جهانگیجی و 65 تن طلا و ریخت و پاش های الکی دولت های اصلاحات و کلید و دسته کلید گرفته بشه .اونوقت مردم فقیر هم راحت راحت زندگی خواهند کرد وسایل دفاعی و صنعتی هم میخریم. اگر از لحاظ نظامی قوی نباشیم هرچه کشور را بسازیم دشمن با یک حمله آنرا نابود میکند...
    • محمد رسول IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      8 7
      بودجه دست بابا حسن روحاتی ات ودله دزدهای اطرافش برو بگیر بده سوخو بخر
    • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      11 3
      دوست 10:38 اولا سپاه نمیخره و ستاد کل نیروهای مسلح میخره. الان چه سپاه چه ارتش هر خرید یا تولیدی داشته باشند باید به تایید ستاد کل نیروهای مسلح برسه. بعدشم بیشتر به نظر میرسه این خرید مربوط به ارتش باشه. البته اینو که برای سپاهه یا ارتش رو فعلا نمیشه گفت. دوما تمام فروشهای سلاح به هرکسی میخواد باشه بازم از طریق ستاد کل نیروهای مسلح و تایید این ارگان انجام خواهد گرفت. چه تولیدات سپاه چه تولیدات ارتش و چه تولیدات وزارت دفاع. در ضمن تولید انبوه سلاح ها به تعداد بالا همگی فقط توسط وزارت دفاع و به درخواست ستاد کل نیروهای مسلح انجام میشه. سوما اون دوستی هم که گفت پولش رو خیلی وقته گرفتند: ستاد کل بارها اعلام کرده بود که قبل از برطرف شدن تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل هیچوقت حتی در حد مذاکره هم برای خرید از روسیه در مورد جنگنده و بالگرد اقدامی نشده. چجور پولش رو هم خیلی وقته روسها گرفتند؟
    • حسین IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      1 2
      قراره بجای پول نفتی که به روسبه صادر میکنیم هواگرد دریافت کنیم چون اجازه پرداخت دلار رو نمیدن بخاطر تحریم
    • IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      4 0
      مطمئن باشید بودجه اش تامین شده که رفتن برای خرید خیلی چیزها رو نمیشه گفت ولی اصولا منابع مالی تامین پول خریدهای نظامی از چند سال پیش مشخص شده
    • واپسگرا IR ۰۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      0 6
      بابا،جنگنده ساعقه داریم که اف ۳۵ و سوخو ۳۰ باید برن جلو بوق بزنن.
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    29 7
    اگر امکان خرید جنگنده J-16 چین (کپی چینی ها از سوخو-30 روسها که به اعتقاد غربی ها بسیار پیشرفته تر از سوخو-30 خود روس هاست!) رو داشتیم و روسها هم اجازه صادراتش رو به چین میدادن و شکایت نمیکردن ، در اون صورت حتی سمت روسیه و سوخو هم نمیرفتیم. جی-16 واقعا جنگنده خوبیه، رادار آرایه فازی فعال، سامانه های بسیار پیشرفته دیجیتالی و جنگ الکترونیک، بدنه کامپوزیتی(در نتیجه کاهش سطح مقطع راداری-RCS)و... تازه مثل جنگنده F-18 آمریکا جی-16 هم یک نسخه خاص داره که تماما برای جنگ الکترونیک توسعه پیدا کرده... البته شاید بعد از خرید با چینی ها همکاری کنیم چون برعکس روسها، چینی ها در معاملاتشون صادق هستند. سردار باقری هم دیروز در مسکو حرف جالبی زد : «هرچقدر روابط و مناسبات با کشورهای دوست افزایش پیدا کند ، به همان میزان "ذهنیت های منفی" نیز از میان خواهد رفت» که کنایه بود به بدقولی های روسیه در قضیه اس-300 و عدم پشتیبانی ها از میگ-29 و... هرچند اینبار دیگه دست ما تو پوست گردو نیست و جنگنده بسیار قابل J-10C چین هم یکی از گزینه های بسیار عالی برای ماست
    • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      15 1
      سوخو 30 هم نسخه های بسیار متفاوتی داره. مطمئنا در صورت سفارش تمام این قابلیت ها و امکاناتی که گفتین رو میشه در اختیار گرفت. مهم اینه که متخصصان نیروی هوایی و ستاد کل نیروهای مسلح چه تصمیمی میگیرن. مسلما اونها از روی بروشورهای فضای مجازی و مقالاتی که نمیشه دقت اطلاعاتشون رو تخمین زد تصمیم نمیگیرن.
    • محمد IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      12 0
      چین نمیتونه کپی های سوخو رو در بازار بفروشه چون حق چنین کاری رو ندارند. به شدت روس‌ها رو عصبانی میکنه. تنها جنگنده کاملا چینی jf17 و j10 هست.
    • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      9 5
      موافقم...چینیش(بشرط اینکه مثل روسیه با اسرائیل و آمریکا لابی نکن‌...)گزینه بهتریه... اصلا چرا جنگنده های چینی نمی خریم...
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    14 4
    SU-30 SM2 سوخو سي اس ام دو ميخريم كه بهترتره :)
    • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      17 10
      عزیزم خیلی چیزا از سوخو-30بهتره مسئله اینه که بما نمیفروشن حتی خیلی از سامانه ها حیاتی رو برای ما حذف کردن
    • افشین IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      6 1
      برعکس،مسئله الان ندادن نیست. باید دید با توجه به اختلاف قیمتی،که داره و موارد دیگه کارشناسان نیروی هوایی کدام نسخه رو ترجیح میدن. قیمت اس ام ۲ با ۳۵ تفاوتی نداره. این نميفروشن مال سازندگان غربی هست. شرایط الان خیلی فرق داره. چه در منطقه و چه در جهان. الان نفروختن بما یعنی محروم شدن از یک سود و معامله بزرگ اونم فقطدبراي یک مدت محدود. چون میدونم داستان پدافند و اس ۳۰۰ تکرار خواهد شد. بالاخره ما که بیکار نميشينيم .چه بخریم و چه نخریم راه خودکفایی ادامه داره تا رسیدن به نتیجه.
  • سعید خدادادی IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    12 4
    جدا از بحث تامین بوجه وهزینه برای خرید این نوع تسلیحات، روسیه ثابت کرده که تو فروش و واگذاری این چنین تسلیحات مهم برای ایران با مانع تراشی های مختلف سعی درایجاد تاخیر میکنه سامانه اس سیصد هم نمونه ای بارز این ادعاست از طرفی هم ایران درمنطقه رقیب جدی برای روسهاست در کشور سوریه یا الان درمنطقه ی قفقاز وفروش این نوع تسلیحات به ایران یعنی دادن یک امتیاز بزرگ به رقیب
    • افشین IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      7 6
      تحلیل آبکی بدون در نظر گرفتن شرایط.
    • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      6 0
      اقا افشین، احساسات وطن پرستانه شمارو ارج مینهیم ولی آقا سعید حرفش كاملا درست و از هر نظر منطقی هست. ما كه با سیستمای روسی كار كردیم میدونیم چه مشكلاتی از نظر طراحی پر نقص، عدم كارایی در آب و هوای گرم( بیشتر مناطق كشور ما)، تایم فعالیت و عمر خدمتی پایین، مشكلات ناهمخوانی قطعات در چند نمونه از یك سیستم( برای وابستگی خریدار)، كارشكنی تكنسین های روس و.....! دارن. یكم به نظرات هم احترام بذاریم.
    • IR ۰۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      1 0
      تحلیل کاملا درست
    • افشین IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      1 1
      دوست عزیز،هر زمانی شرایط خودش رو داره و تحلیل باید بر اساس شاخصهای روز باشه و نه تاریخ. مشکلات فنی ربطی به هوای گرم نداره .حرفهاي چند تا ادمين کانال نظامی که نباید بشه دلیل مستند برای ما.مگه الجزایر یا لیبی یا همین عراق یا یمن و خیلی از کشورهای آفریقایی از تسلیحات روسی استفاده نميکنند؟؟ اونا گرمتر هستند یا کشور ما؟؟ یعنی کارشناسان واقعی این موارد رو در نظر نميگيرند؟؟ برخلاف فرمایش شما هر نظری،قابل احترام نیست. این حرف مال افراد روشنفکر نما هست.یا بعبارتی اروق روشنفکريست. نظری قابل احترام هستکه بر اساس مستندات و شرایط روز در منطقه و جهان باشه. روابط کشورها در هر زمانی شکل خودش رو داره.
    • منصف IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      0 0
      راست میگه واقعا تحلیل آبکی و مغرضانه هست.
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    19 10
    بله ایران از نظر بودجه نظامی جزو ده کشور دنیاست ،اما مسئله اینه که این بودجه بیشتر صرف حقوق پرسنل میشه تا خرید جنگ افزار. در مورد خرید سوخو۳۰ هم پنج ساله قراره اینا خریداری بشه ولی هنوز هیچی به هیچی .حتی اگر هم خریداری بشه به تعداد محدوده و اصلا فکر خرید ۱۰۰ فروند سوخو۳۰ نکنید.
    • افشین IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      8 1
      کی گفته که ما جزو ده کشور اول دنیا در بودجه نظامی هستيم؟؟ اون رتبه ای که شما میگی اولا ده نیست و سیزده هست و دوما قدرت نظامی هست و نه بودجه نظامی.بودجه نظامی ما از قطر و بحرین و امارات هم کناره حتی.با اینکه اینا به اندازه یک استان هم نیستند.بعدشم کی گفته تمام بودجه هزينهدحقوق ميشه؟؟ نه اینکه نظامیهای،ما خیلی حقوقهای آنچنانی دارند!!!! پس،این تجهييزات پهپادي موشکی پدافندي ضد زره و ..، با هوا تامین بودجه ميشن؟؟
    • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      8 0
      دوست 10:38 جان؟ این آمار رو از کجا میاری؟ منبعت ویکی پدیا هست که توی چهار و هشت دهم میلیارد دلار رو اشتبها نوشته چهل و هشت میلیارد دلار. چهل و هشت میلیارد دلار یک سوم بودجه مملکت هست... اخوی ما جزو بیست تا کشور اول هم توی هزینه نظامی نیستیم. دو شش دهم سرانه تولید ناخالص کشور در بخش نظامی هزینه میشه و از این بابت جزو پنجاه تا کشور اول هم نیستیم... منبع اطلاعاتت رو درست انتخاب کن
  • احسان IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    16 20
    باز خیلی بهتر از هیچیه، از اف 5 و اف4 که خیلی به روزتره حداقل، اینا بیاد تا حدودی قدرت هواییمون خوب میشه،اما بازهم این هواپیما در برابر اف16 اف22 و... حرفی برای گفتن نداره
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      18 11
      اف16 ؟ سوخو30 اف16 رو میخوره یه آروغ هم پشتش میزنه. حریف سوخو30 در منطقه ما بجز اف35 و اف-22 که بحثشون جداست فقط و فقط اف15 هست نه چیز دیگه
    • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      16 5
      با پدافند های امروزی هیچ هواپیمایی حتی رادار گریز قابلیت نداره مگر زمانی که پدافند در کار نباشه بعد مگر میخواهید با عربستان بجنگید سوخو 30 میگیرید برا جنگ با آمریکا و اسراییل آخرین مدل سوخو نیازه حداقل سوخو 35 یا سوخو 50
    • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      8 0
      دوستی که میگی فقط جایی به درد میخورند که پدافند نباشه. اولا ایران نیروی هواییش بر مبنای تهاجم نیست. تهاجم در خاک دشمن بر عهده پهپاد و موشک بالستیک و کروز هست. پس احتمال بسیار زیاد این خریدها برای دفاع از خاک و آب سرزمینی هست و نه حضور در خاک و آب دشمن برای تهاجم.
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    15 37
    همین که تو بین این همه هواپیمای جنگنده پیشرفته روسیه داره به ما سوخو 30 می ده معلوم است چقدر بدبخت هستیم. تازه اعلام هم نکردید که دست دوم دارید می خرید چون خود روسیه هم این هواپیما را بازنشسته کرده است. حداقل سوخو 35 می گرفتید که مردم بهتان نخندند
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      22 6
      چرا وقتی از چیزی اطلاعی ندارید درباره اش اظهار فضل میکنید؟! کی گفته روسیه سوخو30 رو بازنشسته کرده؟! اتفاقا روسیه اعلام کرده سوخو30 هاش رو با موتور،رادار و سنسورهای سوخو35 وسوخو57 بروز میکنه
    • سعید IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      23 9
      همین که سوخو 30 رو پیشرفته نمیدونی نشان از هوش و نبوغ سرشارت هست. خخخخ . جنگنده فعال در نیروی هوایی روسیه , چین و هند پیشرفته نیست.
    • محمدرضا IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      12 6
      چرا وقتی نمیدونی نظر میدی اولن که جنگنده ها نو است دومن سوخو۳۰ بازنشسته نشده
    • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      7 0
      بر مبنای صحبت های شما اینکه امریکا چند سال قبل چند فروند اف15 که تولید اولیش واسه چهل و پنج سال قبله رو سفارش داد و اینکه الان خیلی از کشورها هنوز اف16 سفارش میدن و اینکه نیروی دریایی امریکا (خط مقدم نیروی نظامی این کشور) صفارشهای اف35 رو یا لغو یا کاهش داده و بحثش هست قراره روی نسخه ای بروز شده و اصلاح شده از سوپر هورنت کار کنند معنیش اینه که همه اونها احمق هستند. در ضمن سوخو30 اس ام 2 رو تازه دو سال قبل نیروی هوایی روسیه سفارش داد و قبلش اصلا از این نسخه نداشت و نیروی هوایی روسیه اصلا کابر سوخو 30 نبود!!! البته کشورهای دیگه ای از این جنگنده خرید کرده بودند. یعنی خود روسیه نمیدونه چه آشغالی رو داره میخره؟؟؟!!!
    • افشین IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      7 2
      اولا بدبخت که هستید اما فقط خودت.دوم اینکه سوخوی سی نانها بازنشست نشده بلکه ارتش روسیه جدیدا سفارش تعداد دیگه ای داده.سوما به شماره نیست که فکر کردی هر چی بالاتر باشه پیشرفته تر هست.چهارما این سوخت سی رو یک فعال مجازی،گفته نه یک مسئول عالیرتبه نظامی و شاید اصلا چند نمونه باشند. اما شما وقتیکه اطلاعا ت نداری بهتر نیست که فقط بخونی و سطح سوادت رو نشون ندي؟؟
    • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      1 0
      وقتی سوپر هورنت جنگ الکترونیک رو بجا اف 35 به خدمت میگیرند یعنی نسخه جنگ الکترونیک کاراتره و همین اف 18 و سوپر هورنت را آمریکا جایگزین اف 14 کرد
    • IR ۰۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
      1 0
      واقعاچقدربایدادم نادان باشه که چرندیاتی روبگه اخه سوخو۳۰اس ام که خوده ارتش روسیه سال۲۰۱۳تحویل گرفته رده خارج شده؟بعدم میگی دست دوم؟هه مشخص چقدرر ازین خریدایران اتش گرفتین
    • حسین ارومیه IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
      1 0
      آقای مثلامحترم ایران سوخو35سفارش داده من خودم داخل کارم دونوع جنگنده سفارش دادیم سوخو30 وسوخو35 سوخو35ازسوخو30بیشترسفارش دادیم پولش هم داده شده نمیدونیدبدانید اس ام خودروسیه سوخواس ام استفاده میکنه
  • محمد IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    18 9
    سلاحهای روسی به مراتب قوی تر از چین است . بعد قطعا کارشناسان روی همه موضوعات کمی و کیفی کار کردن . من فکر میکنم که سوخو سی جایگزین اف ۵ و اف۴ قرار میگیرد یعنی قطعا ایران با توجه به شرائط خریدهای دیگر هم خواهد داشت . برای تقویت سیستم دفاعی همیشه باید پول وجود داشته باش حتی از نان شب واجبتر است
  • علی IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    14 3
    سوخو ۳۵ برای ما خیلی بهتره می‌تونه یک شکاری بینظیر باشه
    • افشین IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      8 1
      الان کدوم مقام نظامی اسمی از مدل اورده؟؟ بعدشم مگه شما بهتر از کارشناسان نیروی هوایی ميفهمي؟؟ ۳۵ یک نسخه برتری هوایی هست و ۳۰ یک مولتی رول یا همون چند منظوره. اگه مدل خاصی،انتخاب میشه بر اساس دهها دلیل کارشناسانه هست نه پز،و قمپز. برعکس انتخاب نسخه ۳۰ هوشمندانه و آینده بینانه هست.چرا شو میتونی در مقاله چند سال پیش همین سایت و چند سایت و کانال نظامی دیگه بخونی.
    • IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
      0 0
      استاد... مشکل اصلی ایران در نبردی هوایی نبود یک شکاری خوب است.... سوخو 35 خم مولتی رول هست منتها توان اصلیش در نبرد هوایی هست که نیاز اصلی نیروی هوایی است...
    • سعید IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
      0 0
      سوخو ۳۰ قدیمی است و خود روسیه درحال بهینه کردن و بروز کردن مدلهای قدیمی است . سوخو ۳۵ مطمینا بهتر است اما با اف ۳۵ قابل مقایسه نیست . باید سراغ سوخو ۵۷ رفت . البت اگر روسیه سر کار نگذارد . اما روسیه همیشه نشان داده با ما زیاد ....‌
  • MD ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    3 3
    سوخو ۱۰۰ چی شد، قرار بود مسافربری باشه
    • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      2 0
      چرا نخریدیم...؟
  • حسین ارومیه IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    12 1
    بایدصدرصدبخریم چون نیازجدی نیروی هوائی بایدفراهم بشه
  • ح DE ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    7 5
    بودجه خرید رو هزینه تحقیق و توسعه داخلی می کردید نتیجه بهتری بدست می اومد
    • افشین IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      2 0
      برای تولید داخل شدن جنگنده مشکل بودجه نیست .نیاز به زمان و پژوهش و ایجاد زیر،ساخت و بدست آوردن فناوریهای خاص هست .وگرنه نادهمين الانم جنگنده می سازیم اما دانه فلفل سیاه و خال مه رویان سیاه..............نمیشه در این چند سال بدون تسلیحات باشیم که قراره یک دهه دیگه مثلا قاهر به نتیجه مطلوب برسه. ساخت داخل و بومی سازی راه خودش رو می ره و همین جنگنده های جدید هم باعث میشه ما با فناوریهای جدید آشنا بشیم.
    • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      1 0
      افشیم خان. قاهر یک پروژه خوب بود که متاسفانه به هردلیلی کنار گذاشته شده. از تجربیات طراحی و پیش تولیدش قراره برای تولیدات بعدی استفاده کنند. فرض بگیر یک نمونه ی اثباتگر فناوری بوده که خیلی هم مرسومه. چه در صنعت هوایی و چه صنعت خودرویی و ... گاهی مدلی تولید میشه که در تولیداتش قراره فناوریهایی رو به دست بیاری و کاراییشون بهت ثابت بشه. مثلا سوخو47 برکوت که سالها قبل ساخته شده بود در خیلی از جهات بسیار برتر از سوخوهای دیگه بوده و هست. اما هیچوقت به تولید انبوه نرسید. باید منتظر نمونه های نیمه سنگین و سنگین باشیم که در این مورد هم مهمترین چالش فعلا موتور هست که ان شا الله توی این چند ساله خبرهای خوبی اعلام خواهد شد
    • افشین IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      1 1
      کنار نزاشتن.اما تغییراتی عمده بر اساس،نظر مشتری داره.اگه بگم خیلی طولانی میشه.اما در کل ده سال زمان نیاز هست تا با استفاده از تجربیات این پروژه آن چیزیکه مشتری میخواد بیرون بیاد. اولین گلوگاه هم موتور توربو فن سنگین یا حداقل نیمه سنگین هست. بمرور حل میشه.
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    9 26
    سلام اگر راست میکویند و موشک میسازند پس چرا هواپیما نمی سازند پس آذرخش هم خالی بندی بود اسلام دروغ را حرام کرده پس چرا ما مسلمانان اینقدر دروغ می گویند
    • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      5 1
      نه، آذرخش خالی بندی نبود. اول آذرخش ساخته شد، بعد هم صاعقه ۱، بعد هم صاعقه ۲ و بعد هم کوثر. ولی از نظر قدرت موتور، رادار، سنسورها، سیستم ایونیک هیچ وقت به پای جنگنده های آمریکایی و روسی نمیرسه. لازم بود خیلی وقت پیش که وضعیت مان بهتر بود جنگنده های بروز میخریدیم. ولی ....
    • سعید IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      5 1
      نه دروغ میگن. آمریکا و اروپا هم احمقن به ایران دارن فشار میارن موشکیو بزاره کنار. مرتیکه کودن
    • م DE ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      7 0
      چون ساخت هواپیما بسیار پرهزینه تر از موشکه ؛ قیمت آرامکو (شرکت نفت) عربستان 510 میلیارد دلاره (total value of assets of Saudi Aramco in 2020) هزینه پروژه f-35 که عملا شکست خورده 1.5 تریلیون دلاره که در تامین اهدافش شکست خورده (یادمون نره آمریکا از صفر شروع نکرده و بسیاری از پیشنیاز های ساخت جنگنده رو داشته)
    • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      1 0
      خرید جنگنده که صد در صد ضروریه. ولی بهتره اول یه جنگنده مناسبی را در داخل کشور مونتاژ کنیم بعد خودمون اون رو ارتقا بدیم
    • امرای IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      0 0
      استادان گرامی ،انشاءالله ازجنگ خانه ویرانی وکشتار وآتش گرفتن پالایشگاه ها وچاهای نفت ووو دورباشیم وهشت سال همه چیزرابه چشمان خود دیدیم ، بس بگیم دشمن دشمن ازمیگ وسوخو وفانتوم بگزاریم دست دوستی درازمیکنیم یا دوستی نخیر هرکس براه خود برود ، ایرانی میتواند از کشورش دفاع کند . دیدید خلبانان ما با آف ۴ و آف ۵ تا کجا رفتن وار فاصله چند متری زمین باسرعت بالای صوت از زیر کابل فشار قوی رد شدن ، اگر اطلاع پیدا میکردن که یک آف ۱۶ ایرانی در فاصله صد کیلومتری درحال پرواز است نه میک ونه سوخو پیشرفته عراقی در آسمان‌ خودشان هم دیدیده نمیشدن ، بله هواپیما وپدافن های جدید وپیشرفته برای کشورمثل ایران که به لطف خداوند متعال روی نعمت‌ها و گنجینه ها آرام گرفته لازم و ضروریست ، انشاءالله دراین قسمت هم به خود کفائی برسیم وچشممان به در شرق و غرب نباشد ،چون آنها فقط و فقط دنبال منافع خود هستند ،چشم دیدن پیشرفت کشورمان را ندارند وتا جای که بتوانند کارشکنی می‌کنند مارا محتاج نگه میدارند ،یک انگشت به طرف ما درازمیکنند چون نفع کلی برایشان دارد ،ودست دیگرشان پشت کسان دیگره .دست به دست هم دهیم خودمان کشور خودمان را آباد کنیم به همدیگر توهین نکنیم همدیگر را عامل بیگانه نپنداریم اتحاد ما آبادانی کشور است امیدوارم از همین الان صدای نیاران را تشخیص دهیم وبگوییم این وسیله ای که بدست تو هموطنم ساخته شده بهتره از س روس و ش آمریکا است.
    • سین IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
      0 0
      از این جهت که با استدلال ها و قیاس های اب دوغ خیاری باعث میشی یه لبخندی بزنیم و از کنار نظرت رد بشیم واقعا خدا خیرت بده
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    13 2
    چه خوب شد ایول واقعا نیاز داشتیم ، کاشکی طرح میگ35 رو می خریدم و در داخل تولیدش میکردیم که این اف 16 های ترکی خطر کمتری داشته باشن
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    26 2
    این قرارداد هم ته اش میشه اس ۳۰۰ با ده سال تاخیر تحویل دادن و تمام کدها و زیر و بم سامانه دو دستی تقدیم اسرائیل شده بود قبل از اینکه به ایران برسه
    • افشین IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      2 2
      اولا شرایط امروز متفاوت هست و دوما شما از چه منبعی همچین ادعای مضحکی رو میکنید؟ تمام کدها رو داده به اسراييل!!! یعنی یک.کشور در سطح روسیه که تجارت تسلیحات نظامی داره اعتبار و آبروی خودش رو اینجوری در خطر،ميندازه؟؟ ما که مخاطب من وتو و اینتر نشال نیستیم ضمنا ما خودمون پدافند ساز هستیم و کد نویسی هم در،سطح بالایی داریم و از،قضا همه اینو می فهمند الا شماها. التماس عقل و شعور
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    9 1
    کاشکی بجای سوخو ۳۰ سوخو۳۵ میگرفتند
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    27 18
    سوخو 30 صادراتی هیچ عددی در مقابل اف 15 استرایک ایگل نیست. شاید بشود با زحمت قابل قیاس با اف 16 ترکیه ( و نه ارتقا یافته اسراییلی) دانست.
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      14 7
      اف16 های ترکیه بلاک 52 هستن و هیچ خطری برای سوخو30 ندارن اون اف16 هایی که خطرناک هستن اف16 های Block 60 امارات و بلاک 70 یونان هستن بقیه اف16 ها درمقابل سوخو30 اس ام حرفی برای گفتن ندارن. تنها حریف واقعی سوخو30 در منطقه ما بجز اف35 فقط و فقط اف15 های عربستانی و قطری هستن
    • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      2 0
      آخرین مدل بخرید به درد جنگ با آمریکا بخوره
  • داوود IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    17 7
    تو این منطقه ای که ما هستیم خرید جنگنده از نان شب هم واجب تره . و سوخو 30 هم خرید خوب و هوشمندانیه .ولی واقعا روسها میدند؟ یا مثل اس 300 و واکسن بازی در میارند. یا مثل میگ 29 خدمات نمیدن. اینا باید برسی شه . ضمنا سوابق نشون داده چینیها خیلی با معرفت تر از روسها هستند هم تو جنگ هم سر همین واکسن خوب به ایران کمک کردند . جی 10 ساخت چین هرچند به پای سوخو30 نمیرسه ولی خرید خوبه مطمینا بدست ایران میرسه
    • امیرحسین IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      0 0
      خب است ۳۰۰ که اذیت کردن اونا ما خودجوش رفتیم دنبال تولیدی داخل که تقریباً به ای ۳۰۰ می‌رسید و خبرش به روسیه رسید و گفت به ایران است ۴۰۰ میده ولی رهبری گفتن که ترجیهمون به ادامه تولیدات هست
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    6 2
    یه روسی دیگه و تکرار میگ ۲۹.اصلا تضمینی نیست که اینا به ما خدمات بدهند.اگر مثل پروژه آف ۱۶ می شد بخشی از ناوگان در ایران منتاژ میشد که قرار بود تعداد زیادی از این شکاری بی نظیر اینجا ساخته بشه . باز هم خوب بود ولی این روس دست ما رو می‌ذاره تو حنا.باز هم خدا کنه که همین خرید هم بیاد و بچه های نامبر وان نیرو هوایی یه کم حالشون بهتر بشه.چون واقعا بی نظیر هستن.نامبر وان دنیا بدون شک.
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    4 1
    مهم این هست که در تعداد بالا این هواپیما خریداری بشه، مثلا 24 یا حتی 48 عدد با این که خیلی خوب و قابل توجه هست نیاز کشور مرتفع نمیکنه، این هم باید یادمون باشه این مدل هواپیما برای 1 دهه قبل هست، و نیاز به خرید جنگنده نسل 5 عملیاتی خیلی بیشتر احساس میشه تا این مدل های نسل 4.5 جنگنده نسل 4.5+ مثل سوخو 35 برای ایران خیلی بهتر، البته گران تر هم خواهد بود ولی چاره ای نیست
  • DE ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    12 15
    چرا وقتی ما قاهرو داریم پول میریزیم دور!!! با پولش قاهر بیشتری تولید کنید خوب
    • DE ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      4 1
      عزیز برادر مگه ندیدی چند سال ترامپ گوش دنیا را کر کرد که چرا امریکاه به چین و اروپا...کمتر از واردات آنها به امریکا , صادرات میکنه و جریمه های میلیاردی کرد آنها را . ما هم وقتی با مَسکو تبادلات داریم آنها مقداری از آنها را پول نقد میدهند بقهی اش را میگویند جنس ببر ..... قدیما یه 70 سال پیش تو محله ها یارو داد میزد آی آهن بیار حلوا ببر . قراضه های آهن را با شکلات و شیرینی و حلوا تهاتر میکرد حالا فقط مدرن تر شده .
    • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      0 1
      ای ول درود به حرفت
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    12 1
    ماشاالله همه کارشناس نظامی شدن
  • عباسعلی خمری IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    14 2
    انشاالله شاهد روزی باشیم که داخل ایران ساخت جنگنده ای نسل ۵و۶ را داشته باشیم و جان تیز پروازان کشورمان با هواپیمای دهه ۴۰ و۵۰ به خطر نیندازیم .هر چند با دست خالی هم جلو زورگویان می ایستیم ولی امکانات بروزنتیجه بهتری می‌دهد. یاعلی
    • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      2 0
      موافقم
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    2 1
    برای ایجاد قابلیت حمله به نیروی هوایی ایران نیاز به تعداد حدود ۵۰۰ فروند هواپیمای جنگنده از نوع سوخو ۳۰ سوخو ۳۴ سوخو ۳۵ و میگ ۳۱ دارد زیر این تعداد حالت تدافعی ایران را فقط بالا می برد
  • ناشناس IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    2 10
    اینو بخریم تازه یک رقیب ضعیف تر برای اف شانزده های ترکیه داریم
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    5 0
    اس 300 رو کلی کش دادن تا تحویل بشه
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    5 1
    دوره سرنشین دارها تموم شده. حتی رادارگریزش. فقط کاربرد ویترینی و فروش و بستن دهن مدعیان اطلاعات نظامی رو داره. می خواین چیکار؟
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    5 7
    روس های خونخوار دارن از بدبختی ما نهایت استفاده را میبرن آمریکا شیر ما را خشکاند در اسل روس‌ها راه دوشیدن خوب یاد گرفتن
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    0 0
    باید فن آوریش رو بخریم سو سی پنج هم نیازه کامپف پنجاه دو هم برای نیروی دریای ناو نیرو بر و ناوشکن کلی سلاح نیازه زیر دریایی
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    7 5
    دست تان درد نکنه دم دست ببینید تخم مرغ و یا کفتر میفروشن بخرید بیارید صفها آبروتونو برده
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    9 3
    بذاريد كنار تكنولوژي محير العقول! و سرعت بي نظير روسها در تحويل نيروگاه اتمي بوشهر.برادر جان! امامزاده روس كور ميكنه شفا نميده.
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    4 5
    شما که گفتید با موشک موشک هایمان نیازی به هواپیما نداریم
  • صبا IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    7 5
    سلام. این نتیجه انتخاب درست مردم ایران است. با تدابیر دولت آیت الله دکتر رئیسی و با اشارتی از رهبر معظم با همین تجهیزات اسرائیل را نابود خواهیم کرد.
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    5 1
    روسیه و چین اگه بخوان تسلیحات تهاجمی مثل جنگنده به ایران بدن هزارجور حساب -کتاب میکنن که به نفعشون هست یا نه.در شرایط فعلی احتمال این معامله خیلی بعیده. علیرغم برداشته شدن ظاهری و روی کاغذ ممنوعیت صادرات تسلیحات نظامی به ایران، در واقعیت این اتفاق نیفتاده.اس ۳۰۰ که فقط جنبه دفاعی داشت با اون وضعیت روبرو شد و روسیه سالها به خاطر فشاری که از طرف عربستان و آمریکا بهش وارد میشد دست دست کرد و زیر قول و قرارش زد.به هر حال روسیه و چین به خاطر طرفهایی مثل آمریکاو عربستان و اسرائیل و ..... در حال حاصر به ما جنگنده نخواهند داد مگه شرایط عوض بشه و مثلا رابطه ایران با عربستان و بقیه کشورهای حاشیه خلیج فارس بهتر بشه.همین الان روسیه علیرغم وعده وعیدهایی که در مورد واکسن اسپوتنیک داده بود تعداد خیلی کمی واکسن به ما داد.در این مورد چین که بدتر از روسیه به خاطر نیازی که به نفت کشورهایی مثل عربستان داره و همچنین نیازی که به بازار مصرف خیلی از همین کشورها داره ملاحظات خیلی بیشتری از روسیه داره.شاید بهترین گزینه این باشه که سعی کنیم دانش فنی تولید یه جنگنده معقول رو از این دو کشور فراهم کنیم و داخل ایران به اسم خودمون تولید کنیم
    • امیرحسین IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      1 0
      چین خیلی خوش حساب تره چی میگی؟اتفاقا سر واکسن کلی کمک حالمون بود در ضمن چین به خاطر اینکه عربستان حاکمیتش دست آمریکاست نمیتونه روی نفت عربستان حساب باز کنه اروپا هم هیچ منبعی نداره چه بخواد چه نخواد فقط ایران و داره و داره با ما راه میاد اذیت به اون صورت نمیکنه مثل روسیه
  • ایرانی IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    2 3
    سوخو30چیه راست میگن سوخو57 و75 واس400 بفروشن
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    6 2
    پنج تا هم بزارید روش سوخوم ۳۵ بخریم
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    8 2
    حتما نیاز به ثبت نام و قرعه کشی است
  • مجید IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    3 2
    باسلام ۴۰ساله میگیم خودمون می‌سازیم توی ساخت یه ماشین موندیم هواپیما تکنولوژی خواص خودش داره که ما اگه همین فردا همین قاهره که دوستان گفتن رو شروع به ساخت بکنیم سالی یه دونه می‌سازیم تو زمانی که کشورهای همسایه بهترین هواپیمای رودارن وهرروز مارو تهدید میکنن نمونش همین آذربایجان که عددی نیست و ترکیه چرا نباید خرید هرکشوری به زمان خودش باید خرید کنه از نظر هواپیمای جنگنده ما ۴۰ عقب هستیم تمام زور نیروی هوای همون ف ۱۴ هست که اونم به زور نصفه نیمه نسل ۴ حساب میشه اونم با ارفاق باید همیشه واقع بین باشیم الان ۵۰ سال پیش نیست همه توی رقابت هستن اگه می‌خوایم توی این رقابت باشیم باید بعضی مواقع خرید کنیم حتی اگه گران باشه
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    4 6
    از سفرهای هالیدی استانی چه خبر بهتره بعد از ۴ سال وزن مسافرهای استانی از بزرگ تا کوچک را اندازه بگیرند
  • بماند IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    4 1
    خوبه شما وضع تون خوبه به دنبال نوشتن روس چه بدقول وسوخو۳۰ میگ و...من دنبال نان شب
    • افشین IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
      2 1
      همین پول نت و گوشی،اندرويد رو بده به نون تا دنبالش نگردی. ابوکذاب.
  • ح IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    4 9
    مگه قاهر ۳۱۳چه ایرادی داره؟
    • حیدر کرار IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      4 5
      والا خوبه همه اطلاعات عمومی خوبی داشته باشیم این نشان از مطالعه ما ایرانی هاست صرفا داشتن تجهیزات مدرن کافی نیست داشتن نیرو های متخصص انسانی وایمانی از همه مهم تره که داریم با این تجهیزات قدیمی هم آور هال میکنیم و می پریم داشتن مهارت می باشد که دشمن با تمام امکاناتش جرات خطا نداره اونی که نظامیه میدونه نه ما مردم عادی
  • قربانعلی IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    11 0
    همونطور که تهرانی مقدم صنعت موشکی رو از صفر به صد رسوند الان در ساخت جنگنده هم شدیدا نیاز به یک تهرانی مقدم داریم تا مارو در عرض ده سال جزو ده کشور اول دنیا قرار بده
    • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      4 0
      آی گفتی خدا بیامرزدش.‌.روحش شاد...فکر کنم یه تهرانی مقدم هم نیاز داریم برد موشک هامونو به ده هزار کیلومتر برسونیم... فقدان بعضی از آدم ها واقعا ضایعه جبران ناپذیریه...
  • محسن IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    10 4
    باز دوباره شاهد یک مشت اراجیف به اصطلاح متوهمان به اسم کارشناس هستیم این کارشناس نمیدونه 60 درصد مجلس دوما روسیه یهودی هستند .عمده سرمایه داران حامی پوتین یهودی اند و اخریش حرف های ظریف بود در مورد روسیه چطور میشه بیاد به سلاح بفروشه وقتی حتی بانک هاش اجاز مبادلات به تجار ما نمیدن.روسیه از آمریکا برای ما خطرش بیشتره
  • ش. AE ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    8 0
    کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من روس‌ها ،غربی ها و....... همه بفکر خودشون هستند ما که متحد این آقایان هستیم چرا تا حالا چیزی به ما نفروختن چون مثل ..... میترسن چین هم قرار بود هواپیما بفروشه چی شد ؟؟؟؟ باید خودمون روی هواپیمای جنگنده کار کنیم این همه نخبه کافی جرقه این موضوع هم مثل موشک از یک جایی شروع بشه ما یک تهرانی مقدم تو هر موضوع داشته باشیم کافی هست
  • ش. AE ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    1 0
    کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من روس‌ها ،غربی ها و....... همه بفکر خودشون هستند ما که متحد این آقایان هستیم چرا تا حالا چیزی به ما نفروختن چون مثل ..... میترسن چین هم قرار بود هواپیما بفروشه چی شد ؟؟؟؟ باید خودمون روی هواپیمای جنگنده کار کنیم این همه نخبه کافی جرقه این موضوع هم مثل موشک از یک جایی شروع بشه ما یک تهرانی مقدم تو هر موضوع داشته باشیم کافی هست
  • از دیار کدخدای جهان IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    1 1
    سوخو حریف f35 هم نمی شود.
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    1 0
    هروقت واکسن داد سوخو هم میده
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    2 1
    در مقایسه با دولتی که ن هواپیما بما میفروشه و با کمال وقاحت پول را مال خود میداند روسها پیغمبر هستند. بعد هم انزمان که روسها فروش تجهیزات را عقب میانداختند بخاطر فشار و ممانعت امریکا بود. الان وضع تغییر کرده و همه فهمیدند ان امامزداه کور میکنه، کر میکنه ولی شفا نمیده.
  • احمد علی رشیدی کوچکی IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    1 1
    سلام خیلی جالب من هم دوست دارم کشور عزیزمان ایران جز ابرقدرت جهان محسوب شود که همین طور هم هست،،پایدارباش ایران سرفراز باش ایران
  • جواد IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    3 2
    انشاالله که به ارتش تحویل میدن
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    4 1
    زهی خیال باطل روسیه همیشه از پشت به ما خنجر زده کما اینکه دشمن شماره یک حل و فصل مناقشه هسته ای ما با غربه
  • US ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    6 1
    اگه ایران به کدهاش برای بهینه سازی اویونیکش دسترسی نداشته به پشیزی نمی ارزه....ایران باید بتونه براساس نیازهای محیط ایران کدهای نرم افزاریش را تغییر بده.....
    • Nrnrm IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      1 5
      این مردم چقدر خر هستند مغز خود رابه چی مشغول کردن ۸۶۳۲
  • سینا IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    5 0
    اگه این جنگنده به خدمت نیرو هوایی ارتش جمهوری اسلامی در بیاد چقدر رتبه قدرت نظامی ایران افزایش میابه.....مطمئنا بالاتر از ترکیه و مصر میشیم..ضعف ایران توی جنگنده هاشه وگرنه ما خلبان خوب خیلی داریم
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    3 0
    امیدوارم sm2 باشه
  • دادار IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    2 1
    یکسال از تحریم تسلیحاتی گذشته اقایان الان تازه لاهاف زدند کنار دیدند بابا ۳ بعد ظهر پس تا الان خواب بودید زودتر بجنبین فرصت سوزی پدر ایران دراورد
  • Amir IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    4 0
    با توجه به اینکه مصر سوخو۳۵ رو خریده ، بهتره از خرید سوخو۳۰ صرف نظر بشه، در میدان واقعی نبرد ، الان توان مقاومت جلوی اف ۱۵ های به روز شده و اف ۲۲ رو نداره به نظر من، کار روی پروژه (سفره ماهی) باید موثر تر انجام بشه
  • ناشناس IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    0 3
    مفتش گرون هست اصلا نمیصرفه برای مهندسی معکوس خوب عالیه ولی اینو بگم باید رو پروژه چیک میت سرمایه گذاری کرد و حداقل صد عدد سفارش داد
  • یوسف IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    8 0
    روس‌ها یه هواپیمای میگه ۲۹ به ایران داده که موتور هیچ کدام از اونها موتورهاشون عین هم نیست . هر کدوم که از هواپیماها که خراب میشدن باید درخواست می‌دادیم که خودشون بیان برای اورحال . حالا تو هم هی باد به یخه بنداز که هواپیمای روسی داریم می‌خریم ... نامردتر از روس‌ها خودشون هستن .
  • نوین IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    1 0
    جنگنده پنهان کار هم لازم داریم
  • شاپور محمدی IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    4 1
    باسلام، نمیدونم دلیل این اظهارات،به زعم شما کارشناسی شده صدمن یک غاز چیست!!! روسیه چندی پیش رئیس مجلس مارا که حامل نامه رهبر بود را بحضور رئیس جمهور خود راه نداد، حال انتظار اینکه بما هواپیما بدهد، دور از انتظار است. از طرفی وقتی یک کشوری قصد به خدمت گرفتن یک جنگنده را داشته باشد،باید حداقل از یک سال قبل خلبانان و پرسنل فنی را برای طی دوره های لازم به کشور سازنده بفرستد و ایضا زیرساخت های آن هواپیما را فراهم کند، ما نه خلبانی برای آموزش فرستادیم، نه پرسنل فنی و نه زیر ساخت های لازم را داریم، ایران هنوز استارتر و کمپرسور لازم برای استارت هواپیما های نسل چهارم را ندارد ، چه برسد بخدمت گیری این جنگنده!!!! واقعاً تا کی این ملت باید فریب بخورند و شما هم دروغ تحویل بدهید؟!؟!
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    2 4
    تو درگیری های هوایی بین ترکیه و روسیه در شما سوریه و پاکستان و هندوستان ثابت شد که اف 16 از سوخوی روسی برتره
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    6 2
    دمتون گرم . بوی سوزش غربگدا ها و بر عن داران بد جور بلنده بسوز بسوز
  • Pr IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    2 0
    وقتی دشمن ما تعداد زیادی جنگنده نسل پنجم مثل اف ۳۵ و ۲۲ داره خرین یک نسل چهاری که رادار گریز نیست چه فایده‌ای داره اونم از روس هایی که مخالف قدرت گرفتن ایران هستند و یا با بودجه کم اقتصادی چند تا بیشتر نمیشه خرید که فقط پول مفت دادن هست
  • مرتضی IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    4 1
    به همین خیال باشید روسا به شما جنگنده بده همیشه توی تاریخ روسا به ایران خیانت کردن روی حرفشون وانستادن
  • مجتبی IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    1 1
    روسها جنگنده ها را برای خودشان طراحی کردند و متناسب با نیاز ایران نیست. برای همین ما مجبوریم برای تامین نیاز فوری چند مدل از جنگنده از روسیه خریداری کنیم. جنگنده سوخو 30 برای تعداد بیشتر و امکان انتقال فناوری (هرچند محدود) خوب است اما به تعدادی سوخو35 و حتا سوخو34 هم نیاز داریم تا در آینده برای سوخو57 یا نسل 5 دیگر سرمایه گذاری کنیم.
    • جهودشناس IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      0 0
      اصلاً چیزی درمورد هزینه پشتیبانی میدونی؟ هزینه پشتیبانی و تأمین قطعات از قیمت خود هواپیما بیشتر درمیاد چون برای هر قطعه باید زاپاسش در انبار موجود باشه تا سریع جایگزین بشه. بنابراین ایران دنبال یک جنگنده چندمنظوره است که در هوایی - زمینی و دریایی استفاده کنه. تو میگی 4 تا؟
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    3 0
    سوخو ۳۰ از اف ۱۸ هورنت و اف ۱۶ برتر و برابر اف ۱۵ است . روسیه 153 از این را داره و ۵۰ فروند دیگه سفارش داده . هند ۲۷۲ فروند . چین هم ۹۸ فروند . الجزایر ، آنگولا ، ونزوئلا ، ارمنستان ، اندونزی و بلاروس و ویتنام که همگی متحد روسیه هستند دارند . ( به نوعی تمامی متحدان روسیه به جز کره شمالی دارند ) ایران هم می‌تونه داشته باشه . و بلاخره شاهد بازنشسته شدن اف ۵ و اف ۱۴ ها و سوخو ۲۵ های قدیمی باشیم . ولی اگر هدف ضربه زدن به عربستان و اسرائیل باشه صد در صد مطمئن باشید روسیه چنین ریسکی رو نمیکنه یا اگر بفروشه ناقص میفروشه مثل اس ۴۰۰ . روسیه فقط در صورتی که هدف ما ضربه زدن به غرب باشه میفروشه . اونم قبلش با آمریکا هماهنگ می‌کنه . دلیلش هم اینکه می‌دونه غربی ها آنقدر تجهیزات پیشرفته دارند که اینا براش تهدیدی نباشه. ما هم که با غرب مشکلی نداریم و همینطور جنگ با غرب بسیار کار احمقانه‌ای است . اسرائیل تنها مشکل هست که این هم روسیه از نظر نظامی و مالی در حد و اندازه امریکا به اسرائیل نزدیک نیست ولی هواش رو از نظر سیاسی و ژئوپلیتیک داره .
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    1 0
    سوخو 35 بخرید تا توان دفاع هوایی بالاتری داشته باشد
  • ناشناس IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    3 1
    آقای که میگی ایران جزودهکشورخریدتسلیحاته؛۱۰۰سوخوبایدبخره همیجوری میپرونی درآمدنفتی شواگه همه روتسلیحات بخره بازم جزوه ده کشورنمیشه هیچ عاقلی۱۰۰هواپیماازیک نوع نمیخره بعدشم چراهمه موج منفی میدن شما میدونستی وقتی امریکابه عراق حمله کرد۳۰۰فروندهواپیماجنگی راصدام برای درامان بودن به ایران فرستادکه حتی دوتا آواکس امریکایی توشان بودکه یکیش چندسال پیش درهنگام پروازسقوط کرد.خوب نیست کسی کشورشوکوچک بشماره جنگ ایران وعراق جنگ جهانی سوم بودصدام بااینهمه سلاح جدیداز۳۴کشورمیگرفت پیروزجنگ نشد
  • محمدرضایزدانی IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    1 2
    فکر نان باشید که خربزه ابه
  • حجت الله بلاغی IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    3 3
    سلام.روسیه هزار بار ما را دور زده.یا باید خودمان بسازیم.یا از چین بخریم.ولی دور روسیه خط بکشید.
  • مهدی IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    7 1
    اوووووووووه چقدر کارشناس هواپیما داشتیم و خبر نداشتیم
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    7 3
    سوخو۳۰ و۳۵ همان سوخو۲۷ است وجنگنده نسل ۴ تا۴٬۵ می‌باشد با تکنولوژی راداری ‌هدایت وسلاح بهتر بخصوص موشکهای ار۷۷ که از فینیکس کمتر نیست این هواپیما قرار است جایگزین f14 های فرسوده ومنهدم شده شود ایران ۱۰۰ فروند از این هواپیما را بعد از امضا برجام خریدکه قرار بود سال پنجم برجام که تحریم نظامی برداشته می‌شد تحویل ایران شروع شود اما تحریم جدید وبدقولی پوتین وناتوانی ایران در پرداخت این تحویل را با تاخیر روبرو کرد البته گفته میشود در جنگ سوریه ۱۲ فروند از نوع آموزشی در زمانی که هواپیماهای روس در نوژه نشستند مخفیانه تحویل ایران شده است بهتریت حالت گرفتنخطمونتاژسوخو۳۰وهلیکوپترکاموف۵۰ است مانند هند که سرویس نگهداری دست خودمان باشد کلا روس‌ها شریک قابل اعتمادی نیستند اما باید سفارش سوخو۵۷ یا تی۵۰ برای ده سال دیگر داده شود تا هواپیمای نسل پنج نیز داشته باشیم
    • واحد 9000 IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      1 0
      یکی از بهترین نظرات ،احسنت
  • یک ایرانی با بصیرت IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    4 2
    هر چه زودتر این جنگنده پیشرفته را بخرید ولی نه فقط به قصد خرید و استفاده بلکه به قصد مهندسی معکوس و تولید این جنگنده توسط ایران و حتی پیشرفته تر از آن همانند پهپاد تر کیو 170 آمریکا که شکار کردیم و الان داریم تولید میکنیم
  • مهرآب IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    0 0
    دست خوش. خدا قوت
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    6 1
    سوخو ۳۵ و سوخو‌ ۵۷ را هم بخرید
    • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      1 1
      یه سلاح تهاجمی به ما نمیدن.حتی دریغ از یک فشنگ.اگر بدن هم کو پولش؟! بعد شما دنبال پاکفا هستی؟
  • راد IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    3 1
    شهید مطهری در بیانی میفرماید شرق و غرب مانند دو تیغه یک قیچی هستند در ظاهر با هم مخالفند ولی در اصل یک چیز را میبرند روسی وامریکا با همکاری هم در حال دوشیدن کشورهای اسلامی ما هم برده آنها در ساخت تاسیسات اتمی بوشهر روس‌ها پنج برابر از ما پول گرفتند و آخر هم به زورتمامش کردند شما بگرد ببین دلال این معامله کدوم نهاد و جریانه والا بقیه حرفا داستانه واین هواپیماها بهدرد ما نخواهد خورد
  • ابراهیم پویا IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    4 4
    جنگنده‌ رده خارج هرگز به روس اعتماد نکن
    • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      3 0
      باید ببینیم چی داریم و اگر بهمون بدن چی خواهیم داشت.در وضعیت فعلی ما از سرمون هم زیاده
  • ناشناس US ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    0 2
    1) جنگنده بدون مهمات به هیچ دردی نمی خورد بخصوص وقتی مهمات این جنگنده وابسته به عشق روسیه باشد. 2) دنیا دارن از جنگنده های نسل پنجم استفاده می کنند که نبردهای راه دور را مدیریت می کنند. 3) این سیستم نیروی هوایی ما را زمینگیر خواهد کرد.
    • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      3 0
      دنیا؟!
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    1 0
    آره بدبخت تو توهم الکی خوشیت غرق باش وطن فروش خبرهای دیگه ای از جنگ افزارهای پیشرفته و ورودشون به ایران می شنوی پس حالا حالا ها بسوز.
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    4 1
    بازم یک خبر مهم منتشر شد این اجاق کورهای آلبانی نشین ریختن تو فضای مجازی دقت کنید اکثر کامنتهای منفی کار یک نفره نوع متن کاملا مشخصه.
  • علی IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    3 7
    تاریخ گذشته است ، روسیه سوخو 57 رو جایگزین سوخو 27 که شبیه سوخو 30 می باشد در برنامه دارد. سوخو 30 اگر خیلی مرد باشه در حد F15
  • ایرانی IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    14 3
    از اینکه هموطنانم به جنگنده و جنگ اینقدر علاقهمند هستند بسیار خوشحالم برادران جنگهای بزرگ در راه است و نزدیک اماده باشیم باز پسگیری کردستان و بلو چستان و قفقاز و افغانستان و ترکمنستان به سوی ایران بزرگ ایران واقعی
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    5 4
    خواب دیدی خیر باشه
    • IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      3 0
      فقط یه بمب هسته ای کم داریم اونم باشه تمومه این وطن فروش ها هم دست بردارن ازکارهاشون تااین دشمن های ایران برامون شاخ نشن بدونن ایران بزرگترین قدرت دنیاست وطن فروشی نکنیدبخاطردوزارپولی که آمریکابهتون میده همش اونطرف وطنتون روکشورتون رومیخواهید بدنام کنید فقط شب وروز تواخبارازایران حرف میزنن زندگی ندارن اینا
  • مادربچه هاومعلم مدرسه IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    1 0
    مبارک باشه إن شاءالله
  • نادر IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    0 0
    داشتن جنگنده های پیشرفته نسل ۴ و ۵ باعث افزایش قدرت نظامی و بازدارندگی ما میشود ما باید ناوگان هوایی خود را با خرید انواع جنگنده های پیشرفته روسی و چینی تقویت کنیم ، درثانی ما در صنایع موشکی اینقدر پیشرفت کرده ایم باید با جنین قرارداد تولید مشترک همچون پاکستان ببندیم تا خودمان نیاز داخلی و بعد از آن صادر کردن جنگنده باشیم
  • سید محمد منصوریان IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    2 0
    به نظر من ایران باید به جای سوخو ۳۰ سوخو ۵۷ که نسل پنجم هست را میخرید چطور ترکیه که از دوستان آمریکا در منطقه هست میتونه سوخو ۵۷ از روسیه بخره ولی ایران که روابطش با روسیه فوق العاده است نمیره سوخو ۵۷ بخره
    • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      1 0
      ترکیه متحد اسراییل ایران دشمن اسراییل هست روسیه هم هوای اسراییل رو داره
  • آریا IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    3 0
    اولا جنگنده سفارشی ایران سوخو ۳۰ sm2 تیپ چهار می باشد که از نظر موتور ایونیک و رادار شبیه ترین جنگنده به سوخو ۳۵ است ، درست مثل اس ۳۰۰ های تحویلی به ایران که عملا است ۴۰۰، است اما برای کمتر کردن حساسیت های آمریکا و اسرائیل سعی شد شبیه اس ۳۰۰ باشد ، دوم ، این جنگنده ها سه سال است که در حال تولید برای ایران می باشد و خلبانان ایرانی آن ، سه سال است که در حال آموزش می باشد ، سوم ، تعداد زیادی از این جنگنده ها به صورت ckd به ایران ارسال و اینجا تولید می شود ، چهارم ، ایران برای خرید سوخو ۵۷ و سوخو ۷۵ هم در حال مذاکره است و بهای آن را با صادرات نفت و گاز می پردازد ، پنجم ، این جنگنده‌ها تحویل نیروی هوایی راهبردی ارتش می شود چون سپاه زیرساخت های لازم برای استفاده از این جنگنده‌ها را ندارد ضمنا اساسأ نوع ماموریت های هوافضا ی سپاه چیز دیگری است و بیشتر بر پشتیبانی نزدیک هوایی متمرکز است .
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    0 0
    بسیار عالی
  • iran vatanam IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    0 0
    با سلام خدمت دوستان عزیزم. اینجانب نظر شخصی خودمو میگم و خواهشا نه اون عده که همش دم از نا امیدی و یاس میزنن جبهه بگیرن. نه اون عده که همش توهم اینو دارن که هر کسی نظرشو میگه رو غربگدا و صهیونیست و دشمن میدونن از سر عقده و تهمت و افتراهای نخ نما شده !!! مهم اینه که الآن نیروی هوایی ما ۵۰ ساله از تکنولوژی روز و استفاده از جنگنده های روز بخاطر تحریم ها و بی توجهی مسئولین به توان هوایی ارتش که بلاشک توان هوایی هر ارتشی در جنگهای نوین نقشی بسیار استراتژیک و کوبنده رو به ارتش اون کشور میده... متاسفانه عده ای نا آگاه فقط توان موشکی و پهبادی رو کافی میدونن که هیچ اطلاعی از نقش برتر جنگنده های به روز و مدرن در جنگ های قرن حاضر ندارن... بنظرم خرید جنگنده باید بر اساس نیازهای هر کشوری و به تعداد لازم برای پوشش همه فضای هوایی کشور و متناسب با توان کشورهای همسایه صورت بگیره و با توجه به تخصص و سابقه و توان نیروی هوایی ارتش پر افتخارمون لازمه که خریدهای جدید برای نیروی هوایی ارتش اختصاص داشته باشه... چون برادران سپاه بیشتر در زمینه موشکی سابقه دارند و نهایتا استفاده از تعدادی سوپر توکانو یا چند فروند غنیمتی سوخو ۲۲ فیتر های قدیمی !!! ولی متاسفانه بعید میدونم حتی با توجه به پایان تحریمهای تسلیحاتی مسئولان کشور بخوان دست به جیب بشن و واسه ارتش عزیز و مردمی ما خرج کنند... ولی خدا رو شاهد میگیرم اگه ۵۰ درصد هزینه هایی که خرج برادران سپاه میشه رو اگه خرج نیروی هوایی پر افتخار ارتش دلاورمون بکنن چند برابر قدرت دفاعی ایران ارتقا پیدا میکنه و ایران عزیزمون از لحاظ دفاعی و نظامی قویتر میشه جانم فدای ایران
  • Javad IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    0 0
    دوستان گرانقدر یکم از خودتحقیری فاصله بگیرید..چرا نباید لذت برد از خرید یک جنگنده پیشرفته که واقعا الان نیاز داریم برای ناوگان هواییمون..چرا بعضی ها فکر میکنند ما خریم و روسیه صاحب خر که هر بلائی و هر کاری بخواد میتونه سر ایران بیاره؟!!عزیزان تموم شد دوران ۲ دوتا هر چی من میگما...بفهمید ایران کشور ابرقدرتیه..ایران اگه میخواست در باب ساخت و ساز جنگنده ورود کنه نهایت الان داشت نسب ۴ رو میساخت اما این کارو نکرد رفت سر ساخت موشکها و..که الان چندمین قدرت برتر دنیا هستیم..وطن خراب کن ها یکم خودتون بیایید...درود بر مملکتم ایران..خدا قوت وطنم و هموطنم..
  • US ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    1 0
    خبر خوبی هست انشالله که عملی بشه خیلی وقته صحبتش هست ولی چند سال از پایان تحریم تسلیحاتی ایران گذشت و خبری نشد انشالله که روسها بدقولی نکنن دادن جنگنده یه چیزه پشتیبانیش یه چیز دیگه که در این زمینه سابقه خوبی ندارن مثل پشتیبانی خیلی ضعیف از سوخو بیست و چهار و میگ بیست ونه های ما یا زیردریایی های کیلو که حتی نقشه های تعمیراتی اش رو ندادن بهمون
  • مدافع حرم IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    1 1
    خودمان جنگنده میتوانیم ..البته اگر به خودمان تکیه کنیم
  • مدافع حرم IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    1 1
    خودمان جنگنده میتوانیم ..البته اگر به خودمان تکیه کنیم
  • IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    2 0
    چرا سوخو ۳۵ یا سوخو ۵۷ نمی خریم
  • habib IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    1 0
    عالی احسنت
  • عاشق وطن IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    1 0
    به امید خدا
  • M IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    1 0
    امیدوارم تحویل بدن که دراین صورت کفه قدرت هوایی ما در خاورمیانه کمی سنگین تر از بقیه میشه
  • مهدی IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    1 0
    احسنت بخرید ومهندسی معکوس انجام دهید تا به روز ترین آن را بسازيد انشاالله
  • عباس IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    0 0
    باعرض سلام وادب خدمت دوستان. نظرات کلیه دوستان اگربه عمق مطالبشان بریم کاملااهداف وتفکریکی یکی کم نمود. فقط فلان کشوران کشوراین کشوربه ماربطی ندارد. مابایدانتظارمون ازحکومت بزرگمان این باشدازمغزهای کشورخودمان محافظت بکنیم. امکانات دراختیار شون بزاریم درتمام مسائل حرف اول دنیارامیزنیم. ما افرادی داشتیم و آریم که بعنوان مثال شهیدتهرانی مقدم آموزش فوق فشرده که باید9ماه طول می‌کشید آنست درطول 3ماه کل ساخت وپرتاب وهدایت رایادبگیرندکه دنیازمان جنگ انگشت به دهان ماند. یاشهیدفخری زاده اینهاهمش ن ازاول ابتدایی تامدارک عالیه رااز همین صندلی‌هایی که بیشترشماعزیزان نشستین تحویل جامعه شدند. بجای خوشحالی که البته اینهم جای تقدیر حکومت ودولت انقلابی نمود.. درضمن کسی صحبت روحانی رانزندان ظلمی که برایران وجوانان باغیرت چون شماهاکردمغولهانکردند. بیاییدعوض اینکه همدیگررامحکوم یاتحقیرکنیم ازبزرگانمان مطالبه نماییم که مامیتوانیم چطورکه تهرانی مقدمهاوفخری زاده هاتوانستند. ماهم یکی ازآنها هستیم فقط دولت حمایت کندبعدببینیدچه کاراهاکه میشه کرد.
  • محمد IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    1 0
    ما 25 ساله هواپیما جنگی نگرفتیم
  • IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    5 3
    چرا هیچکس در فکر تجهیز ارمنستان نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      3 3
      داره روش كار ميشه. تركها بايد برن به كشور خودشون.
  • Kian IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    2 0
    واقعا اگه سوخو ۳۰ رو ایران بیاره...گل کاشته خیلی هواپیمای فوق پیشرفته ای هستش...فکر کنم از بعضی از هواپیماهای دیگر کشورها بهتر باشه
  • کریمیان IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    1 1
    نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی
  • س IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    1 0
    سوخو 30 چند مدل داره # یک جت جنگی پیشرفته است #کاراییش عالیه # یقیناً داخل ایران یه کارهایی قرار روش انجام بدن # کشور ما بهترین مهندسان و کارشناسان نظامی را در اختیار داره، یقیناً این خرید یک حکمتی داره
  • محمد IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    2 1
    روسیه که با سوخو 30مخالفت کرده بود و سوخو 35رو میخواد بده
  • ۳۱۳ IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    0 2
    سلام به همگی دوستان خصوص سایت خبری مشرق از تحلیل همه دوستان بهره بردیم ولی تحلیل و اطلاعات مختصر خود سایت مشرق, جوابگوی تحلیل بالای ۸۰ درصد دوستان میباشد خواهشا قبل از نظردهی, داده های خود سایت رو هم مطالعه بفرمایید اما نظرات دوستان در باب اعتماد به کشورهای روسیه و چین و نیز اطلاعاتشون در باب تاریخ تحولات دنیای مناسبات نظامی ایران با این کشورها, برایم جالب بود بهتر هست چند مورد را نیز فراموش نکنیم ۱. تقابلات نظامی,آخرین گزینه مناسبات مبتنی بر تقابل و تخاصم میباشد ۲. مناسبات نرم , ارجح بر مناسبات سخت میباشد ۳. افزایش سرمایه اجتماعی نظام سیاسی, مقوله ایست که نباید دولت مردان فراموش کنند, چرا که ملت, ستون هر کشوریست ۴. افزایش دانش و فناوری روز در رابطه با مسائل نظامی, مهم ترین رویکرد مراکز آکادمیک و نظامیون ما باید باشد ۵. تقابلات سخت افزاری, ابعاد مختلفی دارد که تقابل جنگنده ها, یکی از آنهاست ۶. ایران در بیشتر مولفه های قدرت نظامی, توان دفاعی و کارکردی لازم را داراست, فقط در برخی موارد چون جنگنده, ضعف های محسوسی دارد که گویا دولت مردان ما, در حال برنامه ریزی برای آن هستند ۷. تقابلات نظامی را صرفا, تجهیزات نظامی تعیین نمیکنند و بلکه بحث جنگاوران مومن و کارا در این موارد همیشه تعیین کننده تر بوده اند خصوص در بلب ایران که تحربه آن را به کرار دیده ایم ۸. خرید تجهیزات, صرفا به معنای کاربرد آن نیست, و بلکه کاربرد بازدارندگی دارند. همه ساله نهادهای زیادی در سطح بین المللی رتبه کشورها را ارزیابی و در سطح جهانی اعلام میدارند... ۹. قدرت تجهیزات نظامی (سطح کیفی و کمی) یکی از شاخصه های تعیین قدرت کشورهاست و عوامل دیگری چون تعداد جمعیت, موقعیت جغرافیایی, وسعت کشورها, دسترسی به آبراهه ها و تنگه های استراتژیک, آب و هوا و میزان تولیدات و صادرات, سطح دانش فنی و تکنولوژیکی , هزینه و بودجه سالانه و... در آن دخیلند... در آخر بگیم, که این مسائل ظواهر کارند و ایران صاحب خود را دارد... ۱۰.
  • حسن بابایی IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    2 1
    سلام،، بسیار عالیست،، نیروی هوایی ایران هم باید قدرت برتر خاور میانه وخاوردور باشد،، ایران جنگنه سوخو 57 را هم باید خریداری بکند،، وخدا را شاکریم که به قدرت نظامی ایران توجه دارند،، چقدر خوب هستش مبارزه گران فروشی و ارزانی را برای ملت شریف ایران مهیا بسازند،،
  • جابر فریدوتی IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    0 3
    برد عملیاتی این جنگنده ۳۰۰۰ کیلومتر خیلی کم هست با توجه به تکنیک و تاکتیک این هواپیما . هواپیما از شیراز بره تهران و یا بره و برگرده دیگه سوخت تمام و این برد عملیاتی خیلی جالب نیست .
    • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      1 0
      فاصله شیراز تهران 900 کیلومتر هست این برد 3000 هم خوبه کار راه بندازه
  • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    0 2
    کشور جمهوری اسلامی ایران از زمان آیت الله خمینی با روسیه هم این روابط را داشت و ضوابط خوبیه کشور شوروی کشوری پیشرفته در زمان های قدیم در دنیا اول بود۷ع۴۴ه
  • عباس امینی IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    0 4
    خرید این هواپیما که تقریبا تمام مملکتهای منطقه و آفریقایی سالها پیش اصتفاده میکنند چیز خاصی نیست حداقل سوخو۳۵ بود یه چیزی ویا سوخو۵۷ که نسا پنجم هست بهتر ولی هرگز اسرائیل بانفوذی که داره اجازه نمیده
  • عاشق ایران زمین IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    2 0
    به یاری حضرت حق عقاب های سرفراز کشورمان همیشه حافظ آسمان ایران زمین باشند وبه امیدروزی ک کوثر وصاعقه هم بابروز ترین سامانه‌ای تمام ایرانی باغرششان حافظ منافع ایران باشند.
  • IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    1 0
    زوده برای خوشحال شدن.
  • رحیم IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    1 0
    امیدوارم باخرید این هواپیمای جنگنده قدرت رزمی هوایی ایران اسلامی هرچه بیشتر قویتر گردد. بدیهی است هرچه نیروی نظامی ایران قویتر باشد میزان اقتدار دولت و امنیت کشور وملت ما بیشتر خواهدبود . به امید روزی که خودمان سازنده به روزترین ادوات نظامی هوایی و زمینی و دریایی باشیم .و کمتر نیاز به دیگر کشور ها دراین زمینه ها داشته باشیم . یادم هست وقتی انقلاب شد و همچنین وقتی جنگ تحمیلی شروع شد نیروهای داوطلب در شهرها وروستاها به دنبال دارو بودند و داروهای مورد نیاز را ازخانه ها و منازل جمع آوری میکردند .چون تمام داروها وارداتی بود و اصولا ما دارویی تولید نمی کردیم . الحمدلله امروزه تولیدات دارویی ما در جهان شهرت دارد و غالب نیازهای دارویی مورد نیاز کشور را خودمان تولید میکنیم . جوانان آینده ساز و متخصصان فنی و تولیدی کشورمان بالاترین امید وسرمایه های میهن اسلامیمان هستند .بهرحال انشاالله درهمه زمینه ها روزی اکتفا خواهیم شد .انشاالله
  • مجتبی IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    2 0
    سلام، جنگ با دشمن بنیه میخواهد باید مثل خرس قطبی اول چربی جمع کنی بعد به نبرد زمستان بروی ،توجه کرده اید هر چه ما می سازیم دشمن می گوید خطر ناک است حتی تی کمانم بسازیم ،پس امکانات کشورهای کوچک دور ور نگاه کنید،عقلا نه این است سلاح بروزی داشته باشی تا دشمن عزیز ترین فرماندهایمان را هزاران کیلومترتر بافشار یک دکمه خانمی بشهادت نرساند عیب ما این است همه چیز را فدای غیرت می کنیم ،بازنده هر جنگ کشوری است که درموقع جنگ اسایش مردمش گرفته شود کشته زیادتری داشه باشد هنوز بعضی از کشورهای غربی با وجود جنگ مردمش چنان بی اطلاع هستند حتی خون از دماغ یک بچه هم نیامده
    • امیر IR ۰۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      0 1
      سلام یک نمونه بفرمائید
    • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      0 0
      دوستان دنیای سیاست واقعا دنیای پیچیده ای است.هیچ چیز را نمیشه به اسانی قضاوت کرد.اگر به رفت و امد های دیپلماتیک یک ماه اخیر میان ایران و روسیه دقت کنید ،بعد متوجه خواهید شد. چرا ما می خواهیم از روسیه تجهیزات نظامی دارم ،روسیه از قرارداد ۲۵ ساله میان ایران و چین ناراحت شد.و در جریان اختلاف پیش آمده میان ایران و آذربایجان هیچگونه موضع گیری نکرد.و ما مجبور شدیم بریم و از روسیه تجهیزات نظامی بخریم و قطعا به ما تجهیزات نسل گذشته را میدن ،که برای خودشون شاخ نشیم.
  • رضاعلیزاده IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    1 0
    خیالتون راحت که روسیه اینو دستکاری شده تحویل ایران میده
  • سعید نوحی IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    0 0
    عالی هست حق کشورمان هست که از سیستم‌ها ی دفاعی پیشرفته استفاده کند
  • Reza IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    1 1
    لینک پیش فروشش رو قراربدید
  • مجتبی IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    0 0
    هرچه کشورهای دورور رادست کم بگیریم بازنده تریم شما نگاه کنید فوتبال یه موقع بقول پروین می رفتیم کشورهای عربی پنج شیش گل میزدیم ،نه می گفتیم هوا گرم بود پرواز تاخیر داشت حالا ببینید شک نکنید تو امور نظامی هم ما درجا زدیم انها ۱۰۰ برابر پیش رفت مطمین باشید جنگی شود بجای ۸ سال انها ۱۶ سال هم دوام می اورند اینقدر بنیه مالی جنگی جمع کرده اند پس هرچه از نظر تسلیهاتی بروزتر باشیم کم است این دیگر فوتبال نیست جان مردم است مردم امید به ایرانی قدرتمند دارند غیرت هم هست ولی دیگر جنگ شمشیر مردانگی جنگ کردن نیست ناامیدی بد است ولی امید الکی بدتر
  • سعید IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    0 0
    اگه دوستان محکومم نکنن به دشمن باید نظر شخصیمو بگم که وقتی کشورها میخوان جنگنده بخرن معمولا چیزی رو انتخاب میکنن که حداقل تضمین امنیت ۱۵سال ایندشون رو براورده کنه یا حداقل تو طرح توسعه اون با کشور سازندش شریک بشن.ولی ما صبای از سریه این جنگنده هیچ کدوم از اینارو نمیبینیم.این جنگنده موثری هست در حد متوسط در حال حاضر ولی بدرد کشوری مثل ما که بعداز این همه سال نخریدن نیاز به پوست اندازی داره تو حوزه هوایی نمیخوره.این جنگنده اینده نیست همین الانم از خیلی رقبا عقبه.بنظرم فکر خوبی نیست.حداقل میتونستن سوخوی ۳۵ خرید کنن و سوخوی۳۰رو در نقش مکملش داشته باشن
    • میشناسیم IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
      0 0
      سوخو30‌إس‌إم از برادرش سوخو35 بی‌نصیب نمانده و چیزهایی درش بکار بردن و ارتقاش دادن. اما با شما همنظرم. بااین فرق که خیالم از انتخاب فرماندهان ما جمعِ. وب میدونن چیکار میکنن. خیالتون راحت
    • جهودشناس IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      0 0
      اولاً شمایی که فرق سوا و صبا را نمیدانی اصلاً حق اظهار نظر نداری. صبای! خخخ. درضمن فرق سوخو-30 با سوخو-35 برای آدمهایی مثل تو فقط 5 عدد شماره کمتر و بیشتر است ولی برای نیروی هوایی بحث دیگری است. سوخو-30 جنگنده دوسرنشین است و برای پشتیبانی نزدیک، آموزش تاکتیکی، کنترل و مدیریت منابع دیتا لینک، کنترل پهپاد در موقعیت، ارتباط پیشرفته راداری و ارزیابی میزان خسارت و غیره به کار میره. ولی سوخو-35 یک رهگیر تک سرنشین برای نبرد هوایی است و کلاً یک کلاس دیگه هستش.
  • IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    1 0
    ،،مثلی هست که می گوید؛قدرتت را افزایش بده تانجنگی ! ومن این را درجنگ حس کردم موفق باشید
  • هادی IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    0 0
    دست اونیکه این جنگه رو برای ایران بخره میبویسم بهترین مولتی رول هستش هر کی هم که میگه بدرد نمبخوره از جنگنده چیزی سر در نمیاره .اوتایکم روحانی وپوهانی میکنن روحانی خودش به پوتین گفت ۵۰۰ فروند جنگنده میخام . سوخو سی وپنج هم خریدن ولی باید اوکس و ایلویششن هم بخرن
  • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    2 1
    روس‌ها هم خوب دوندونهای اینا را شمردند. اون از نیروگاه هسته‌ای فسیل کدر ه تکمیلش جگرها خون شد، اون از واکسن اسپوتینک و قرارداد ۶۰ میلیون دوز اش که به زحمت به دو میلیون رسیده. اونم از قرارداد چغندر ۳۰۰ ش. نمی‌دونم اینا کی می‌خوان بفهمند لجن تر از روس‌ها، خودشون هستند.
  • IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    0 3
    پست ترازروسها وچین های کمونیسم جهان نداریم اگه تسلیحات هم بدن صددرصد هم زدشو دارن هم یه فرستنده یانقصی توش گذاشتن اینا اصلا هیچکسو قبول ندارن صد رحمت به امریکا
  • IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    1 0
    زرررت
  • nabhan12 IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    0 2
    اقاروسها نامردهستن مثل ساخت نیروگاه هسته ای بوشهر که حتی نتونست برق خودش تامیین کنن اگرمیخواستن بدن خودشون برادر ایران میدونستن میدادن ولی پوتین فقط بفکرمنافع کشور خودشه نه برادر میشناسه نه دوست علکی بحث نکید خودم سخو ۹۰ براتون طراحی کردم نگران نباشید فقط من یکم مشغول هستم انشالا تا اخرسال ۵۰تا تحویل میدم علی برکت الله
  • مشیری US ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    0 2
    پاکستان با چین بصورت مشترک هواپیمای جنگی تولید میکند ترکیه با آمریکا مشترکا اف 35 تولید میکند با این حال بعید می‌دونم به ایران تجهیزات نظامی پیشرفته بدند
  • نیما IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    0 1
    برای مملکتی که تو اوج تحریم و تهدید ۴۰ سال با اف ۱۶ سپری کرد و هیچ کشوری جرات نکرد چپ نگاه کنه ب خاک و ناموس این مملکت.مطمین باشید سوخو صدبرابر بهتر از اف ۱۶ است .جنگنده ۵۰ درصد راهه ۵۰ درصد دیگرش عرزه و غیرت خلبانه که خدارو شکر ما بهتریناشو داریم.اسرائیل پیشرفته ترین جنگنده ها رو داره اما همیشه از حزب الله شکست خورده حزب الله هم هیچ جنگنده ای ندارد اما همیشه پیروز بوده.پس جنگنده ملاک قدرت کشوری نیس.من میگم ما که با اف ۱۶ اونجور دهن دشمنا رو بستیم پس با سوخو ببین چکار میکنیم.اتفاقا سوخو جنگنده خوبی است لطفا اول تحقیق کنید بعد نظر بدید.شما مطمین باشید وقتی تصمیم گرفته شده سوخو خریداری بشه سالها پشت این تصمیم فکر و هدفی بوده وگرن پولمون که زیادی نکرده اشغال بخریم.مهندسین هوافضا میدونن چی به درد این مملکت میخوره.مثال بزنم.گوشی اپل بهترین گوشی شناخته شده در بین کاربران جهانی اما وقتی داخل ایران اپل جواب نمیده اونجور که باید جواب بده پس بی ارزش میشه درایران.همیشه ما باید به موقعیت آب و هوایی.موقعیت سرزمینی مان نگاه کنیم و طبق اون بهترین گزینه رو انتخاب کنیم که به نظر من هم سوخو۳۰ بهترین گزینه برای اقلیم ایران است. یا علی مدد
  • IR ۰۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    1 0
    مال 1983 27 سال قبل خودت حساب کن
  • م. م IR ۰۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    2 0
    روس و خیر دادن به ایران، غیر ممکن هست و حتما ریگی تو کفش دارن...
  • CA ۰۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    0 1
    لگن خو -۳۰ آپگرید شده از لگن خو-15 در سال ۱۹۶۰
  • Ali IR ۰۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    1 0
    خرید یا ساخت جنگنده خیلی واجبه F4 ها دیگه تبدیل به لگن شدن واقعا پرواز باهاشون جرائت می خواد دیگه چه برسه به جنگ هوایی و یا کار عملیاتی کردن باهاشون لطفا هر چیزی شد بگیرید یا یک طرحی رو مهندسی معکوس کنید و یا یک کار جدید فقط سریع اقدام کنید شرایط ایران خیلی حساسه 🙏
  • IR ۰۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    2 0
    قدیمی شده کشورهای فقیر مثل ارمنستان و آنگولا میانمار هم سوخو سی دارند ! روس ها پیشنهاد سوخو ۵۷به ترکیه و عربستان و امارات دادند !
  • محمدارامش IR ۰۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    0 0
    باسلام وسلوات برمحمدوالمحمدوبادرودوسلام محصریگانه اوتادرهبرفرزانمان امام خامنه ای .جناب کارشناس ماکه سردرنمی اریم چه نوع جنگ اندیی پیشرفتس امااینامیدونم شماباهروسیله ایی اسمان وزمین ودریای این کشورراامن کنیدتادست هیچ اجنبی به این ۴عنصرنرسه خانواده خوددراامن کردی واگرموفق شدیدهروسیله جنگی بخریدبسازیدانشاالله باکتابت کردن ۴ایت الکرسی اون وسیله راباجون خودتون طلسم کنید ویک کتابت معراص این نوشتهای ایت الکرسی رایکیشاعقب وسیله یکیشاجلووسیله یکیشاسمت چپ وسیله یکیشاسمت راست وسیله مخفی کنیدونوشتن معراص یک سوره توحیدباجوهرزعفران نوشته نصفش کنیدمخصوصاشماخلبانان عزیزوشجاع‌ نصفش رامنزلتان بزاریدنصفش راباخودتان همیشه داشته باشیدتاانشاالله همیشه سالم به خانوادتان برگردیدموفق باشیدارامش ازساوه تلفن ۰۹۳۶۱۹۸۰۴۲۵
  • سجاد US ۰۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    0 0
    حتی اگه خریداری بشن بازم چند سالی طول میکشه تا بیاد ایران ، آموزش خلبانان به زبان روسی و اماده کردن زیر ساخت فرودگاه مورد استفاده از این جنگنده. تنها فرودگاهی که بتواند خدمات بده هشتم شکاریه
  • IR ۰۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    0 0
    ما اشغال شده و مستعمره روسیه هستیم باید دانشمند باشی تا اینو بفهمی روس‌ها فقط ایرانو غارت میکنن
  • علی IR ۰۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    0 2
    همه می‌دانند هواپیمای فرانسوی بهترازهواپیماهای روسی است اما اروپاازترس آمریکا بما هواپیما نمیدهند با زدراین شرایط روسهادستشون دردنکنه وآقای رئیسی هم خوشقدمه انشالله همه مشکلات یکی یکی حل میشه
  • US ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    3 0
    روس‌ها از اسرائیل بدتر هستند نباید دل خوش کرد به روسیه اونها هم بدون اجازه اسرائیل و آمریکا جرات آب خوردن ندارن روس‌ها خیلی بد تر از یهود هستند ما باید به خودمان بیاییم و از تفکر ملی استفاد نکنیم سگ برادر شغالهست
  • مجید IR ۰۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    1 0
    سوخو میاد تا چشم هرچی بدخواهه دربیاد
  • من IR ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    1 1
    زنده بادایران
  • بنده خدا IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    0 4
    تا نیومده ایران و ما ندیدیمش باور کردنی نیست دوم اینکه مثه جریان اس ۳۰۰ نشه سوم اینکه نسخه صادراتیشو میخوان بدن کارایی هم نداشته باشه چهارم اینکه زرنگ باشن با چین سر جی ۱۰ سی قرار داد میبندن از اونورم میان روی این قرارداد ببندن که رقابت بین اونا ایجاد بشه یه چیز درست و درمون از کار دربیاد پنجم ما فقط به جنگنده نیاز نداریم نیاز های دیگه مثل هواگرد پشتیبانی نزدیک و خیلی چیزای دیگه هم لازم داریم که اوناهم باید تهیه بشن ششم وقتی ما قاهر اف ۳۱۳ داریم نیازی به سوخو ۳۰ نداریم البته اگر قاهر و مستعان برادر نباشن
    • جهودشناس IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      1 0
      کل نظرات رو از اول تا آخر خوندم. واقعاً بدترین نظری که خواندم این نظر بوده. اولاً که چیزی به نام قاهر وجود نداره و باک بنزینش کوچکه و برد نداره و غیره. درضمن شنیدم داره پهپاد میشه و این حرفا. دوم اینکه مدت 4 دهه است که اسرائیل فناوری آمریکا رو به چین میفروشه و هواپیمای جی10 چینی درواقع یک طرح از روی اف-16 لاوی اسرائیل است که فناوریش از آمریکا وارد اسرائیل شد ولی اسرائیل به چین داد و خودش رو برای خیانت بزرگ آماده میکنه. درضمن یک جنگنده پشتیبانی نزدیک، باید بیشینه وزن برخاست بالا داشته باشه و تجربه استفاده از جنگنده روسی ثابت کرده که جنگنده روسی حتماً باید دوموتوره باشه چون موتورهای روسی و چینی به کلی فشل و آشغال هستند بنابراین جی-10 به درد پشتیبانی نزدیک و بخش نیروی دریایی نمیخوره. فقط باید دوموتوره بخریم و گزینه‌های ما اینها هستند: چنگدو جی20 - سوخو-30 - سوخو-35.
  • صاد IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    1 0
    مدلش SME هست نه SM چون SM مال نیروی هوایی روسیه هست و مدل صادراتیش SME میباشد. جنگنده نسل 4+ محسوب میشه ولی خب نسل پنجم چیز دیگه ایه. البته مدل SM2 هم هست که کمی بهتر از اینه.
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    0 0
    روسیه هرگز دوست نداره کسی رو دست خودش و همسایه های دیگه مثل ترکیه بلند شه اس ۳۰۰ ب ما داد از اون طرف اس ۴۰۰ ب ترکیه در صورتی ک متحد امریکا بود پس سیاست اونا همیشه فروش اسلحه های فاقد کارایی برتر نصبت ب همسایه های ماس ب ما یعنی هرچ سلاح مدل پایین هست ب ما میده ولی ب همسایه ها سلاح برتر میده
  • مجتبی IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    1 1
    خرید آفتابه لگن روسیه سر ته جمع کنی دوزا نمیره چون الحاظ تکنولوژی ضعیقپفه
  • ایران IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    0 0
    مشکلات اقتصادی زیادی داریم ولی خرید جنگنده واقعا لازمه
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    1 3
    پس خط تولید جنگنده کوثر چی میشه؟ نکنه بلوف بود؟
    • جهودشناس IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      2 1
      کوثر یک «جنگنده آموزشی تاکتیکال» هستش و اصلاً قرار نیست به جنگ بره. برای کاهش هزینه‌ی بخش آموزشی، اون رو ساختند تا میلیونها دلار پول آموزش به یک دزد مثل روسیه ندهند. حالا دوباره بیا بگو یاسین هم بلوف بود؟! اون حتی جنگنده هم نیست و «جت آموزشی» نام داره. البته وزرات دفاع یک سامانه هوش مصنوعی هم ساخته که به محض تکمیل پروژه، اون رو در جمجمه‌ی پوک تو نصب خواهیم کرد.
  • صالح IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    0 1
    سوخو ۳۰ اصلا بد نیست ولی در زمانه ای که دنیا نسل ۵ داره کارایی زیادی نخواهد داشت ولی تا عملیاتی شدن طرح هایی مثل قاهر و زمانی که روس ها برای خرید سوخو ۵۷ چراغ سبز نشون بدن یک گزینه بسیار مناسب هست تا خلا جنگنده های نسل چهار و چهار نیم در کشور پر بشه انشالله به کمک روس ها بتونیم تامکت هامون رو به نسل چهار و نیم ارتقا بدیم.
  • US ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    6 2
    فقط انتقال تکنولوژی سوخو ۷۵ چک میت (با ۵۷ اشتباه نکنید). با دریافت تکنولوژی ایران میتواند پیشرفت گسترده در تولید و آپگرید و ارتقا نسل آخر جنگنده پیدا کند، انقلابی‌ در رزم هوایی.
  • سعیدرحیمی IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    3 3
    هواپیمای جنگنده سوخو30 نسل چهارمی ( چون الان خیلی وقته نسل ۴.۵ ها و نسل پنجمی ها خدمت کردند مانند اف ۲۲ اف ۳۵ ویا سوخو۴۷ و ۵۷) دیگر برای ایرانِ ما کارایی ندارد! لطفن نخرید! همان،، چیزی بنام نیروهوایی نداشته باشیم ( هم اکنون) بهتراز هواپیمای ناکارآمداست! ایران،، اگر بگذارند، حداقل سوخو۴۷ سوخو۵۷ یا j20 چین( که همه نسل پنجمی هستند) درغیراین صورت نیروهوایی ایران ب روزهاب طلایی قبل نمیرسد..
    • جهودشناس IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      2 5
      چیزی به نام سوخو 47 و 57 وجود نداره. سوخو-47 به حدی در پرواز ناپایدار بود که پروژه رو ادامه ندادند. 57 هم فقط دوتا تولید انبوه شده که یکی‌اش سقوط کرد و به کلی پودر شد. جی-20 تولید انبوه شده ولی خیلی گرون هست. بطوری که فقط مدل پروازی‌اش بدون رادار جنگی و الکترونیک پرواز به قیمت 50 میلیون دلار قیمت گذاری شده! دیگه حساب بکن مدل اصلی قیمتش چنده. میگ هم که در آستانه ورشکستگی هستش. بنابراین بهترین گزینه موجود برای ایران، سوخو-30 و سوخو-35 هستش.
  • هادی ۵۹ IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    4 1
    به نظرم مستعان را به قاهر ببندیند و بفرست هرچی طرفدار آمریکا و غرب و هرکی یه کم برضد برادران محترم حرف میزنه مثل من رو شناسایی و معدوم کنه تا لوکوموتیر مملکت بیفته رو ریل سرعت!!! راستی تخم مرغ امروز ۲۳۰۰ شدهااا
  • سید غلام مستعدی عربانی IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    0 0
    باید به قوانین بین الملی به رسمیت شناخت ،روسیه ،جین خود افد تی ،اف ،را اجرا ومتعهد هستند ،حفظ ظاهر میکنند ،برای درآمد بیشتر از کشورهای با شعارهای احساساتی ،استقلال یک کشور زمانی حاصل میگردد که حداقل شاخص های تولید در خوراک مورد قبول باشد ،حال در صنعت جای خود دارد،؟؟؟؟؟ .... ؟؟
  • مرتضی قبادی IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    0 0
    فقط باید چشممون به داخل باشه به قول رهبر عزیز...توانایی جوانان این مرز و بوم بیشتر از این هاست
  • پ IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    0 0
    چرا۳۵ رانمی خرید
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    0 0
    ممنون که به ما امیدواری می دی
  • اکبر IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    1 1
    مملکت ما نیازهای اساسیش مونده هواپیما به چه دردی میخوره؟
  • محمد IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    3 0
    سگ آمریکا به روسهای نامرد شرف داره.باز به این کمونیستهای بد عهد اعتماد کردین.
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    2 0
    به همین خیال باشد.اگر هم روسیه بفروشه چندین برابر قیمت وبا تعداد خیلی کم
  • محمد جوادی IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    1 0
    نظرات دوستان را به طور کلی جالب دیدم بعضی ها اشراف کامل به نیروی هوایی داشتند و شناخت خوبی در مورد جنگ افزارها . اما هدف نظامیان ما خرید جنگده برای حمله به هیچ کشوری نیست چون ما ابزار موثر و کارآمد تری را بسط و گسترش داده ایم . نیاز ما به جنگنده فقط برای تقویت بازدارندگی و متوازن نمودن توان نیرو های نظامی هست و لا غیر. وانگهی به فرض ما برای حمله به عربستان برنامه ریزی کرده باشیم برای زدن این کشور اول باید پدافند هوایی این کشور را از کار بیندازیم و در مرحله دوم توان پاسخ آنها را و همچنین توان پدافندی کشورهای کویت، امارات و حتی بحرین و همچنین توان پاسخ آنها را . ما با چند کشور باید بجنگیم؟ مصر و اردن هم فراموش نشود و جنگ ایران و عراق و نقشی که کشورهای عربی داشتند هم فراموش نشود. از سوی دیگر حذف عربستان یعنی حذف توان و موجودیت تمام کشورهای ذکر شده در اندیشه خود آنها . پس هیچ جنگ دیگری بین ما و کشورهای عربی رخ نخواهد داد مگر اشتباه محاسباتی بن سلمان و یا بن زاید و یا هر دو. در ضمن خرید حتی صد فروند جنگنده سوخو 30 باعث بر هم خوردن توازن قوا بین ما و اسرائیل نخواهد شد . پس امکان انجام این خرید بسیار زیاد می باشد. گوشه چشمی هم ایران و روسیه به طالبان دارند و گرچه به نوعی از سوی هر دو کشور تائیدیه گرفته اند ولی باید روز مبادا را هم ملاحظه میکنند و قطعا ملاحظه کرده اند. وجود سفارش هلیکوپتر های میل می تواند موید این مسئله باشد. از آلبانی هم گویا نظر میدهند و بعضی ها ساده لوحانه در فکر تخلیه اطلاعاتی کسانی هستند که اطلاعات به درد بخوری دارند ولی اشتباه می کنند آنها در مشرق نیوز نظر نمی نویسند.
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    1 1
    ۱ سوخو ۳۰ چند منظوره است نه مثل سوخو۳۵ رهگیر خالی باشه۲ گفته نشده فقط سوخو۳۰ خریده شده و ۵۷ نشده ۳سوخو۵۷ رادارگریزیش نسبت به دیگر جنگنده ها نسل ۵ کمتره ۴ ماباید ۵۰ سوخو۵۷ ، ۵۰ سوخو۳۵ ، ۸۰ سوخو۳۰ واقعا نیاز داریم در کنار تکلید میگ۳۵ در ایران با عملیاتی نگه داستن اف۱۴ ، میگ۲۹ و سوخو۲۴
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    3 2
    تاریخ گواه این است که خائن تر از روسها به ملت ایران نبوده ،اگر خودمان توانستیم بسازیم قوی هستیم اگرنه خریدیم ،قوی ولی وابسته هستیم
  • م م . م US ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    1 3
    درود. درتعجب هستم چطور رئیس جمهور آذربایجان با پهپاداسرائیلی عکس می‌گیرد ننگ است. اما ما سوخو روسیه را داشته باشیم افتخار...،؟!
    • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
      4 0
      کلا معامله با اسرایلیون حرام است تمام
  • قدرت IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    3 3
    ما بازنشستگان تامین اجتماعی رانندگان بیابان از گرسنگی مردیم
  • نشناس IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    0 8
    فکری‌ بحال‌ شکم‌ مردم‌ بکنن‌ بیشتر‌ مردم‌ با‌سطل‌ زباله‌ها‌ زنده‌ ماندن‌ سوخو‌ به‌چه‌ دردمان‌ ‌میخوره‌بابام
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    0 0
    چه جالب کسی نمیدونه معنی کلمه سوخو چی میشه؟
  • سید مهدی میرافضلی IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    0 0
    ممنون از همه نیروهای زحمت کش دفاع از ایران... همگی خسته نباشید
  • ایرانی اصیل IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    1 0
    قدرتمند کردن کشور ازلحاظ تسلیحاتی خوبه! اما سخن نغز و قابل تامل اینه که پشتوانه مردمی و رضایت مندیشان بزرگترین قدرته !!!جنگ ۸ساله شاهد عرایضم میباشد که با دست خالی به جنگ نه تنها صدام بلکه تمام منطقه رفتیم اونم با پبشرفته ترین سلاحهاشون!!! بیایید با مردم صادق باشیدو عدالت را برقرار و مشکلات را واقعا بردارید و گفتاردرمانی نکنید نردم بجان آمدند!! وقتی که مردم و دولت یکی شدند سلاح هم معنا پیدا میکنه !!!
  • اسی IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    0 0
    روس قابل اعتماد نیست مثل سیستم اس۳۰۰ از چین بیارن مگر قرار داد ۲۵ ساله نیستم چین اعتبار ش از روسیه بیشتره
  • حسین IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    1 1
    روسیه همونجوری که واکسن کرونا به ایران داد،هواپیما هم میده،بد عهدی روس ثابت شده است
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    0 0
    فقط فکر ذکرتون برا جنگ اماده است امارات ازلحاظ نظامی درسطحی نیست ولی ازلحاظرفااجتماعی مردمش درسزح اول جهانی بفکر رفا ملت باشین ن مشعول کردن بجن انها رابترسونید اگر دنبال دخالت وتجاوزخرابکاری به هیچ کشوری نباشید هیچ کشوری مرض ندتره بدون دلیل با مادرگیربشه مردمتون دارن ازبین‌میرن شما وقتی مهمات انبار میکنید
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    0 1
    این هواپیما ازتکنولزی روز دنیا ۱۵سال عقب است
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    1 0
    درست مثل ،s300 و s400 و s500
  • رضا IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    1 1
    اردوغان یواشکی اف۳۵ تحویل گرفته، عمدا دارن دروغ میگن که امریکا نداده و گفته اف شانزده بهتون میدیم
    • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
      1 0
      داداش بایدن قول داده ترکیه رو تجزیه کنه چی میگی؟
  • کاش بدن بهمون IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    0 0
    خیلی خوبه یه ۲۰تا بدن البته ترس دارن چون ممکنه قضیه وهواپیما دزدی از عراق دوباره تکرار بشه
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    0 0
    هر چی به ایران میدن یا به کشورهایی دیگه میدن نسخه اخر فناوری نیست ترکیه اف ۳۵ ببین به جاش اف ۱۶ داد
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    1 2
    حالا بمونیم تا روس ها بدن بمون
    • علی IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      2 0
      همان طور که اسرائیل یکی از قلدر های امریکا است ایران هم برای روسیه همان طور است اگر ایران نباشد امریکا تا حالا روسیه را قورت داده بود ایران از نظر موشکی حرف اول را در دنیا می زند امریکا هزینه های زیادی کرد تا عربستان یمنی را قورت بدن بعد دائش هم سوریه وحزب الله را بعد همه دسته جمعی بیایند وکلک ایران را بکنند دائش که شکست خورد عربستان هم از یمن شکست خورد اگر کمکهای موشکی ایران نبود حالا ما زیر سلطه عربستان واسراعیل وامریکا بودیم دست خدا با ماست واین مملکت صاحب دارد روزی بیاید که سید علی حکم بدهد از شرق به غرب واز شمال به جنوب دنیا حکم فرما باشد در اینده نزدیک
  • محمد IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    1 3
    چهل ساله هی توی بوق می دمید و میگوید چه ساخته آیم چه میسازیم باز دست جلو دیگران دراز می کنید آنهم کمونیست بلوک شرق پس نه شرقی تمام شد البته ایران و مستعمره کمونیست های روس و چین کرده اید ایرانی نمانده که پزش رو بیم برای شما ایران معنی ندارد فقط حکومت مهمه ضمنا این جنگنده آن کارایی که نوشته آید ندارد خوتان هم میدانید خرید آنها یه نوع باجه
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    3 0
    کابوسه صهیونیست ها میشه
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    0 0
    بکی هم بده فوری کپی میکنیم با اسم صاعقه ۲
  • رزمنده جنگ RO ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    2 1
    همه چیز مملکت درست شده فقط سوخو 30مونده بود که اونم خدارو شکر حل شد. حالا بریم‌راحت باقیمانده عمرمون رو بگذرونیم
  • سامان IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    1 0
    دلیل انتخاب سوخو ۳۰ بیشتر اینه که چین و هند هم قطعات این هواپیما رو تولید میکنن، بعدا روس ها نمیتونن دبه کنن و ب ما قطعه ندن مثل ماجرای اف ۱۴
    • IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      1 0
      بله البته ۲۰ سال دیگه که تحویل دادند بنگلادش و پاکستان هم تولید قطعات اش رو انجام خواهند داد
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    4 0
    من موندم این همه کارشناسان نظامی و منطقه ای اینجا چرا بیکارن
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    3 0
    چندتا از شما ها واقعا تو زمینه سیاست یا نظامی درس خوندین یا حدقل بلدین پس لطفاً اینقدر نظر الکی ندید
  • محمد DE ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    1 2
    بهمین خیال باشین اس ۳۰۰ اینقدر طولش دادن تا از مد افتاد حالا نوبت جنگنده هست. اینا خدا ندارن می‌خوان بازم کلاه سرما بزارن مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمیشه
  • اسماعیل IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    2 1
    هنوز نه به داره نه به باره هروقت اومد فرودگاه نشست بعدآ پوزشو بدهید. اینقدر پول بلوکه شده در تمام کشورهای دنیا داریم. علتش هم همین اعتماد به کشورها بود دادیم و پس ندادند. پول پیش پیش می گیرن بعدآ میزنن زیرش. دولتهای ایران چهل و سه ساله که دارن گول کشورهای اروپایی وهمسایه را میخورند و بیت المال از پهلوشون قاپیدند. که دیگه حالمون بهم می خوره. علتش هم اینه که اعتماد وساده لوحی ریشه ایران در آورده.
    • امید IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      1 4
      سلام و عرض ادب. ببینید دوستان با این حرفا که ما و شما بزنیم هیچ چیزی فرق نمیکنه. اگه قرار باشه میدن نباشه هم نمیدن. ولی چرا با خودتون بحث میکنید و بی احترامی به هم میکنید. همه ایرانی هسیم وباید با هم متحد باشیم. نه اینکه تفرقه فکنی کنیم
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    1 0
    دوست عزیز زمان گذشته گذشته ولی روسیه امروزفرق کرده وایران هم کشوری نیست که مثل گذشته های دورودست اویزکسی باشه وازطرفی اقای پوتین ابن عظمت ومردانگی ایران رادرک کرده وبا رهبران گذشته تفاوتی بسیاردارد وازطرفی انهایی که اعتقاد قلبی دارن خوب معنی این ایه قران کریم رالمس باتمام وجود وواقعیتهایی که به هیچ وجه نمیشه انکارکردکه یاران فارس علم رااگردرثریاهم باشدبه ان دسترسی پیداخواهندکرد وبینایان عالم شاهد این واقعیت غیرقابل انکارهستند.وخواهی نخواهی بالاتراز اینها هم دست پیداخواهد کرد.نباید فراموش کردما تازه شروع کردیم وبااین همه بحران وووبسیارعالی پیشرفتیم وعالی ترهم میشیم فقط دشمنان همیشه سعی درظاهر کوچک نشاندادن هستند چون سیلی خورد ودردل ترس دارن وهمه تبلیغات منفیشون دلیلش پیشذفتهای عظیمیه که خودغربی ها قرنها تلاش وباچپاول وخون مظلومان عالم کاخ ستمشونوبنیان کردن وپیشرفت سریع ما انعا رابه مرزدیوانگی رساند وجزترساندن عالم ازما کاردیگری ازشون برنمیاد چون میدونند ظلمشون وخودشون کلا اخرخطند
  • حسن IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    0 0
    الان بهترین موقع برای انجام این کارهاست... چون تنها خاصیت دولت روحانی این بود که با بی عملی در مقابل بدعهدی اروپا و آمریکا در برجام حداقل باعث شد تحریم تسلیحاتی ایران برطرف بشه اگر مسئولین زرنگ باشند باید از شکاف بین فرانسه و آمریکا و شکاف بین اروپا و آمریکا استفاده حداکثری کنن شاید تونستن چنتا هواپیما نظامی و مسافری خریداری کنند.جدا از اینا با چین و روسیه هم کانال بزنن هرچی تونستن بخرن هلیکوپتر و هواپیما مدلهای مختلف ازهرکدام چنتا بخرن تا با مهندسی معکوس تکنولوژی رو بدست بیارن همزمان پروژه های داخلی و تولید رو جلو ببرن... اما حیف حیف که این کشور مسئول مرد وطن پرست نداره.... چنتا مرد و سرباز بی ادعا مثل سردار دلها سلیمانی میخواد مثل شهید تهرانی مقدم و شهید ستاری تا نیروی هوایی ایران رو بروز و سرآمد کنن چون تنها نقطه ضعف‌ ایرانه و فرسوده س... اگر ایران این نقطه ضعف‌ رو برطرف کنه دیگه کسی جلودار ایران جان نیست و چشم حسودها و بدخواهان درمیاد...
  • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    1 0
    فعلا با اس ۳۰۰ نصفه نیمه حال کنید تا سوخو ۳۰ را هم برایتان بیاورند
  • بردیا IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    0 0
    عالی میشه توانمندی وطن را نشان میدهد
  • ابراهیم IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    0 0
    بابا نمیدونم چرا اینقدر خیلیها فاز منفی دارید هرچقدر این هواپیما از رده خارج باشه یعنی از اف ۴های خودمان عقب افتاده تره ازکجا میدانید شاید مثل موشک تونستن. جوانان خودمان با مهندسی معکوس مثل موشک پیشرفت کردیم خودمان ساختیم مگر بعد اس ۳۰۰باور ۳۷۳پیشرفته تر از اون نساختیم نمیدونم چرا بعضیها اینقد عادت به سرکوفت زدن به خودمان هستند مگر هواپیماهای بدون سرنشین نساختیم مگر سوریه را که همه حتی خودشان نا امید شده بودند ایران نجات نداد هر چقدر در این راه پیشرفت کنیم کسی به خودش اجاز چپ نگاه کردن و تهدیهایی مثل سهوینستها که همش میگن حمله میکنم کمتر میشه
  • عشقعلی مقدم IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    0 0
    خیلی عالی هست
  • ... IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    0 0
    سلام. این جنگنده خوبیه ولی عالی نیست مهمتر از اون خلبان‌ها که یه ایرانی خوب همیشه از بهتریناست
  • alboorz IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    0 0
    سوخو 35 که پیشرفته تر است چرا قصد خرید سوخو 30 را دارن؟ ؟با خرید 35 جهش و برتری خیلی خوبی نسبت به منطقه به دست میاریم .
  • رسول US ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    0 0
    اینها همه اش کشک است!؟ ایران نیاز مبرم به هواپیمای رادارگریز دارد سوخو 57 یا جی بیست چینی.
  • هرچی IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    2 0
    ایول زنده باد ایران
  • سیاوش IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    1 1
    بهتربود جنگنده سوخو ۵۷ مورد معامله قرار می‌گرفت که با اف۳۵ برابری کند
  • بازنشسته ایرانی IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    0 0
    باسلام و احترام.چه فکرخوبی پس دعاکنیم سدارباقری ان شاء الله دست پر برگردد.وبفکر سوخو 57 هم باشیم .هرایرانی که به اندازه تارمویی شرف وغیرت داشته باشد خوب می‌داند که امنیت کشور به یاری خداوند سلاح های پیشرفته است ورزمنده های دلاور وغیرت مردم آگاه و فهیم وباوجدانش است.به امید پیروزی وسربلندی وموفقیت رزمندگان اسلام وملت باغیرت وشجاع ایران ان شاء الله
  • ضا IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    3 0
    سوخو۳۰ خیلی کم مصرفه صدی ۵لیتر میسوزونه من یدونشودارم خیلی کم خرجه:)
    • سورنا IR ۰۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
      1 0
      دمت گرم خیلی خوبه از پراید خودمون بهتره.. ولی مشکل یکجای دیگست تا این چند ساله هرچی هواگرد توی ایران سقوط میکرد آمریکایی بودند نه روسی چون روسی زمین نمیخوره اگر بخوره مقصر خلبان نفهمش هست واگر زمین خورد به هیچ وجه خلبانش شهید نیست بلکه خودفروخته بوده و خواسته بگه هواپیما خراب بوده
  • IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    2 0
    مبارکه
  • کمال IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    2 2
    یعنی آدم نظراتتون رو که میخونه نمیدونه بخنده یا به حالتون گریه کنه! آدمای حسابی زیر گرونی و تورم زاییدی و جیزی ازت نمونده اون وقت داری درباره سوخو‌ و این حرفا به به و جه که میکنی؟
  • خودم CA ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    2 0
    دشمن ، دشمن است فریب زبان چرب و شیرین او را مخور نقدا که روسیه با وعده بهار و قول کمبزه و خیار نسیه حواله شده به بهار امتیازات را به شکل نقد میگیرند در بهار هم خواهند گفت شرمنده ایم اما در عوض بهار بعدی سهم کمبزه و خیار تان را دوبل میدهیم و باز سر خط
  • کاوه IR ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    0 1
    بابا بحق چی میکنید برید ثبت نام مسکن ملی بکنید این حرفها واسه شما نون آب نمیشه
  • حرف جامعه IR ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    1 1
    دوستان چرا انقدر بهم توهین و بدوبیراه میگین . مگه یه ایرانی میتونه ار پیشرفت کشورش حالا در هر زمینه ای خوشحال نشه !؟ خوشحال نشه ایرانی نیست یا وطن فروش بی غیرتی. سوخو موخو پوخو رو ولش کن ما با همین پراید هم جلو دنیا وایسادیم . کسی شنیده که کشوری حتی اسرائیل یا کره یا هر کشور قدرتمندی بتونه امریکا رو که ابرقدرت جهانه مستقیم هدف قرار بده بدون تشخیص رادارهای و آمریکا نتونه هیچ کاری کنه. دیگه دوران قدردانی آمریکا به پایان رسیده .آمریکا و اسرائیل به خاطر جنایت هاشون در دنیا محکوم به فنا هستن و تمام
  • مهدی IR ۰۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    0 1
    فعلا مرغ فی ۳۰ وارد بازار شده بعدشم سوخو ۳۰ با ۳۵ تفاوت خاصی نداره ولی ۳۵ خیلی گرونتره پس خرید عاقلانه اییه چون با تغییرات راداری که خودمون داریم میشه تبدیلش کرد به ۳۵
  • باربد FI ۰۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    0 1
    به روسها نمیشه اعتماد کرد
  • IR ۰۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    0 0
    سلام،هرموقع دانشجوی مایا بگیره که این کشورباتلاشش آبادمیشودنه باتقلب کردن ومسئولین به فکرخداومردم باشندنه به فکرجیب شان دیگراحتیاج به ورودهیچ فن آوری نخواهد بود تاذوق کنیم آن موقع ازگفته پیامبر اسلام ذوق خواهیم کرد
  • IR ۰۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    0 0
    به نظرم دیگه الان که اینطور به نظر میاد که قابلیت تولید کل قطعات پرنده هامون رو داریم ، بودجه ای که قراره صرف واردات بشه رو صرف توسعه صنایع خودمون بکنیم ، بازدهش هم حتما بیشتر خواهد بود
  • محمد IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    0 0
    خداوکیلی بهترین جنگنده هست روسیه اگ با کشور عزیزمون جمهوری اسلامی ایران دوست وبرادر هست باید این جنگنده هارو بهمون بده که امنیت کشور به سطح بالایی برسه که یکی مث رژیم نامشروع صهیونیسم اندازه دهنش لقمه برداره هرچند همین حالا هم تو یک ساعت کلا نابودش میکنیم با موشک
  • س IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    1 0
    با موشک های زمین به زمین پدافند هوایی اسرائیل را از کار خواهیم انداخت و با سوخو 30بر سر نیرو هایشان بمب خواهیم انداخت # سوخو سی برا کشتن گروه های تکفیری آینده بسیار عالیه
  • مهدی IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    0 0
    سلام به همه ی دوستان عزیز ، خلبانان قهرمان ایرانی می‌توانند دگر بار در مقابل دشمنان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ، قد علم کنند ، و یاد فداکاری‌های گذشتگان خود را به نیکی گرامی دارند.
  • مهدی IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    0 0
    اینهم مثل اس سیصد اگر به ایران بفروشد الان پولش را می‌گیرد پانزده سال دیگر تحویل می‌دهد چرا ایران از گذشته درس نمی گیرد به ترکیه چند ماهه اس چهارصد داد به ایران بیس از ده سال طول کشید
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    0 0
    طرح شفافیت رای و شفافیت اموال مسئولیت در مجلس تصویب میشد از هزارتا هواپیما در تقویت کشور موثر است. باعث میشد امریکا و اصراعیل به شدت از پیشرفت ایران دچار ترس بشوند.
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    2 1
    اراده خدا بر این قرار گرفته بوسیله ایرانیان، مردم جهان را نجات دهد.
    • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
      2 1
      مارو کی نجات میده؟مگه چند بار به دنیا میاییم که همش باید سختی و بدبختی بکشیم؟هان؟؟؟
  • KIAN71 IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    1 1
    شما را بخدا هم پیگیر S30sm بشید هم دوبرابر پیگیر qaher313 خودمان. چرا یک خبر از حالش بهمون نمی‌دید بفهمیم حالش خوبه تو چه مرحله‌ایِ؟. آی‌آمان
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    1 1
    چرا اصراعیل که دشمن امام زمان ع است از هواپیماهای امریکایی بخره بعد ایران که همیشه محافظ راه اهل بیت بوده بره از روسیه ی درجه ۲ هواپیمای درجه۲ بخره؟ این ستم نیست؟ چرا مردان خدا یعنی ایرانی ها نباید هواپیماهای امریکایی داشته باشند
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    3 0
    توانا بود هرکه دانا بود.......عجب چیزی گفته فردوسی باید سر‌تا پاش را طلا کرفت. هرکه دانا بود هواپیمای جنگی بسازد.
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    1 0
    فی خدا نشون دادن ایران خم میشه تَرَک برمیداره ولی نمیشکنه. ایران شیعی با قدرتهای خیلی بزرگی در افتاده مثل پادشاهی بزرگ‌پرتغال، امپراطوری بریتانیای کبیر، روسیه تزازی، عثمانی، امریکای قرن۲۰، داعش، ولی همواره ایران باقی مونده.
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    13 0
    با فرمانده ایِ سردار سلیمانی، ایران یکبار دیگر بعداز۲۵۰۰سال به مدیترانه رسیه است.____ برادران ایرانی من سرهایتان را بالا بگیرید سیمرغ ایران دوباره پرواز کردن آغاز کرده و اینبار زره سبز شیعه برتن دارد و امید دوازدهمین نجات دهنده ذهن او را نفوذناپذیر کرده است.
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    0 4
    حالا عظمت روسیه نگیردتون روسیه مثل سگ از مبارزان مسلمان میترسه.اصلا میترسیدن بیان به سوریه دخالت کنند. تا اینکه سردار سلیمان به آنها اطمینان داد که نترس بابا ما هستیم.
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    5 1
    ما خاک میخوریم ولی خاک نمیدهیم. امروز زادروز ستارخان است
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    0 1
    پول هدر دادن است .
  • م IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
    1 0
    انگلیس روباه پیرباشه روسیه روباه جوانه ایران وامثال ایران مثل کوبا ونزوئلا رو داده جلو تسلیحات غالب میکنه باآمریکا رقابت هم میکنه ازاینور باآمریکا خاله خاله بازی میکنه بااسرائیل رفیق فابریکه فقط به فکرمنافع خودش اصلا قابل اعتماد نیست.توسوریه فقط تسلیحاتش رو امتحان میکنه وبیشتر سعیش اینه پایگاه بگیره وتروریستایی که از چچن و داغستان... رو سیه رفتن همونجا مشغول کنه وازبین ببره نمونه اش اس۳۰۰ یاجریان هسته ای اصلا ایران براش اهمیتی نداره فقط میخواد خلیج فارس کامل دست آمریکا نباشه
    • IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
      0 0
      به خواست خدا با روسیه یا بدون روسیه اسراییل محکوم به شکسته
  • محمد IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    1 0
    عزیزان انشاالله میگیریم خوبش هم میگیریم به کوری چشم دشمنان جمهوری اسلامی ایران
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    3 0
    سوخو30 های جدید باید از نسخهsm2باشد که موتور AL41دارد که 4000خورده ای ساعت تعمیر موتورش است. وگرنه ضرر می کنیم.
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    1 0
    ارباب روسیه اس ۳۰۰ رو داده که حالا قراره سوخو بده؟
  • رضا IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    1 0
    عالی..اگه تونستید ازاین روسیه چموش سوخو ۳۰بگیرید برنده روابط بین الملل هستید
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    1 0
    با آمدن سوخوها دیگر دشمنان ما گفته نميتواند که نیروی هوایی ایران فرسوده و قدیمی است این سوخوها دهن دشمن خورد میکند انشاالله
  • احمد IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    0 0
    جوجه رااخر پاییز میشمارند
  • حسین ارومیه IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    0 0
    مشرق راه ایران خیلی خیلی طولانی شدنکنه جنگنده هاخسته بشه
  • مسعود IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۴
    0 0
    راست میگن آمریکا و اسرائیل و روسیه دارن التماس میکنن که بهشون جنگنده های صاعقه و قاهر بفروشیم😂😂😂

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس