کد خبر 1284913
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۶
جزئیات تزریق دوز سوم واکسن کرونا اعلام شد

رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، گفت: هدف اصلی ما در واکسیناسیون کاهش مرگ و میر و هدف نهایی‌مان قطع گردش ویروس و پایان همه‌گیری است.

به گزارش مشرق، جعفر صادق تبریزی رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ما شش راهبرد اساسی داشتیم که راهبرد نخست واکسیناسیون کووید ۱۹ مطابق با سند ملی بود، اظهار کرد: هدف اصلی ما در واکسیناسیون کاهش مرگ و میر و هدف نهایی‌مان قطع گردش ویروس و پایان همه گیری است.

وی با اشاره به اینکه برای اجرای واکسیناسیون در ۴ بخش روستا، عشایر و شهرهای با جمعیت کمتر و بیشتر از ۲۰ هزار نفر برنامه ریزی اختصاصی کردیم، عنوان کرد: برای آنکه مردم در دریافت خدمات روزانه در واحدهای ارائه خدمات بهداشتی با مشکل مواجه نشوند، پایگاه های تجمیعی طراحی شدند؛ پایگاه هایی که حداقل باید ۴ ایستگاه داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

کارت واکسن شرط حضور در مدارس است؟

تبریزی تصریح کرد: اکنون ۱۳۷۶ پایگاه در کشور و ۲۸۷ پایگاه تجمیعی در استان تهران داریم که در این پایگاه ها، ۷۱۴۹ ایستگاه در کشور و ۱۱۵۱ ایستگاه در تهران وجود دارد. اگر روند راه اندازی پایگاه ها را از فروردین تا مهرماه بررسی کنیم، سیر افزایشی متناسب با میزان تامین واکسن را مشاهده خواهیم کرد؛ در کل به طور متوسط هر پایگاه تجمیعی ۵.۲ ایستگاه داشته و درحال خدمت رسانی است.

روند واکسیناسیون در کشور

رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت در ادامه درخصوص روند واکسیناسیون در کشور توضیح داد: در فروردین ماه ۴۷۰ هزار دُز و در شهریور ، ۲۴ میلیون و ۴۸۹ هزار دُز واکسن تزریق شده است؛ براساس اطلاعات ثبت شده، آمار تزریق تا ۱۹ مهر ماه بیش از ۱۸ میلیون دُز است.

وی افزود: اگر میزان تزریق انجام شده را براساس تعداد ایستگاه های اعلام شده بررسی کنیم، در فروردین ماه در هر ایستگاه ۶۱۶ واکسن تزریق شده که به تدریج افزایش پیدا کرده است؛ به عنوان مثال در شهریور ماه ۴۵۸۳ واکسن تزریق شده است.

بیشتر بخوانید:

تزریق دوز سوم شامل کدام واکسن‌ها می‎شود؟

تبریزی با اشاره به اینکه در شهریور ماه ۱۵۳ تزریق روزانه در هر ایستگاه ثبت شده است که متناسب با تعداد ایستگاه، پایگاه و واکسنی که در اختیار داشتیم این آمار افزایش  پیدا کرده است، گفت: همه سازمان ها از جمله بسیج، نیروهای مسلح، شهرداری، تربیت بدنی، هلال احمر و ... در  راه اندازی این پایگاه ها به ما کمک کردند و امروز به لحاظ زیر ساخت های واکسیناسیون در وضعیت مطلوبی هستیم.

کاهش مراجعه مردم برای دریافت واکسن در روزهای تعطیل و جمعه ها

رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت با بیان اینکه تا کنون ۴۶ میلیون و ۲۵۰ هزار و ۵۰۱ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۲۰ میلیون و ۷۷۸ هزار و ۸۸۰ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند، عنوان کرد: مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۶۷ میلیون و ۲۹ هزار و ۳۸۱ دُز رسید.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم آمار واکسن های تزریق شده را در جمعیت هدف ۶۱ میلیون نفری محاسبه کنیم می توان گفت که اکنون شاهد پوشش ۷۵ درصدی نوبت اول و ۳۳ درصدی واکسیناسیون کامل (دریافت هر دو نوبت) هستیم.

به گفته تبریزی، در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد تزریق ها برای نوبت دومی ها بوده است؛ چرا که در یک ماه گذشته بیشتر افراد دُز اول را دریافت کرده بودند.

رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت بیان کرد: علی رغم اینکه نوبت دهی انجام و پیامک هم ارسال می شود اما مراجعه مردم در روزهای تعطیل و جمعه ها کاهش پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه براساس سند ملی واکسیناسیون، پوشش ما در فاز اول که عمدتا گروه های پزشکی، بهداشتی و جانبازان عزیز بودند  به ۹۶ درصد رسید، گفت: در فاز دوم که مربوط به جمعیت سالمندان بالای ۶۰ سال بود و ۸ میلیون و ۶۵۰ هزار نفر را شامل می شد پوشش دُز اول حدود ۹۲ درصد و دو دُز ۸۳ درصد ثبت شده است.

میزان پوشش تزریق دز نوبت دوم به بالای ۶۰درصد خواهد رسید

تبریزی با اشاره به اینکه ۸۶ درصد بستری های بالای ۶۰ سال ما در پیک پنجم افرادی بودند که واکسن دریافت نکرده بوند، اظهار کرد: این موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت بیان کرد: در فاز چهارم که به گروه سنی ۱۸ تا ۵۹ سال (۵۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر) مربوط می شود، ۳۳ میلیون و ۷۷۶ هزار نفر دز اول واکسن را دریافت کرده اند.

وی عنوان کرد: اگر به دنبال وقوع یک اتفاق خوب در حوزه واکسن هستیم باید از طریق اصناف، ادارات و کارخانجات اقدام کنیم. این جمعیت؛ جمعیت فعال ما هستند که تسهیلات را برای آنها باید بیشتر کنیم چراکه اگر این جمعیت را پوشش دهیم به عمده هدف خود دست پیدا خواهیم کرد.

تبریزی در ادامه با اشاره به اینکه از اول این هفته تا یک ماه به احتمال قوی میزان پوشش تزریق دز نوبت دوم به بالای ۶۰درصد خواهد رسید که اتفاق بسیار خوبی است، تصریح کرد: همین امر به ما کمک می کند به ایمنی جمعی نزدیک‌تر شویم.

رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت در پایان درخصوص واکسیناسیون گروه سنی ۱۲ تا ۱۷ سال که هفت میلیون و ۱۱۸ هزار نفر را شامل می شود، بیان کرد: اگر از این تعداد، ۷ میلیون را دانش آموز در نظر بگیریم، ۳ میلیون و ۶۳۳ هزار نفر تا دیروز واکسینه شده اند که ۵۱ درصد جمعیت را تشکیل می دهند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    0 0
    چرا واکسن برکت هیچ جا نیست . من که خودم دز اولشو زدم . ولی الان دوستام میخوان همون دز اولشو بزنند نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس