کد خبر 1280106
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۷
تداوم روند نزولی واکسیناسیون در ۲ روز آخر هفته

روند تزریق واکسن کرونا در روزهای پنج شنبه و جمعه همچنان نزولی است و این موضوع باعث می‌شود در موعد مقرر نتوانیم برنامه کشوری واکسیناسیون را به پایان برسانیم.

به گزارش مشرق، بررسی آمارهای روزانه از برنامه واکسیناسیون کشوری نشان می‌دهد که روند تزریق واکسن کرونا در روزهای پنج شنبه و جمعه هر هفته به شدت افت می‌کند و به پایین‌ترین حد خود می‌رسد. به طوری که پنج شنبه گذشته ۸ مهر ۱۴۰۰، فقط ۸۴۵ هزار و ۸۳۴ دوز واکسن در کشور تزریق شده است. این در حالی است که روز جمعه ۹ مهر ۱۴۰۰ نیز ۷۶۸ هزار و ۸۴۹ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

مقایسه این میزان تزریق واکسن در روزهای پنج شنبه و جمعه با سایر روزهای هفته، نشان می‌دهد که سرعت واکسیناسیون در کشور به شدت کاهش می‌یابد و د نتیجه آن، از برنامه کشوری عقب خواهیم ماند.

تا کنون ۴۰ میلیون و ۶۳ هزار و ۵۷۰ نفر در کشور دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. همچنین، ۱۶ میلیون و ۵۳۲ هزار و ۵۵۴ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۵۶ میلیون و ۵۹۶ هزار و ۱۲۴ دوز رسید.

بیشتر بخوانید:

واکنش‌ها به جشن پایان کرونا؛ اشتباه محاسباتی از روند واکسیناسیون

این در حالی است که فصل پاییز آغاز شده و این احتمال وجود دارد که شاهد شیوع آنفلوانزای فصلی باشیم که می‌تواند بر شدت بیماری کرونا بیافزاید. بنابراین، لازم است هرچه سریع‌تر نسبت به تکمیل برنامه کشوری واکسیناسیون اقدام شود.

طبق آنچه تا کنون عنوان شده است، برای رسیدن به ایمنی جمعی علیه بیماری کرونا در کشور، حداقل باید ۷۵ تا ۸۰ درصد جمعیت کشور در مقابل این بیماری واکسینه شوند. به عبارتی، لازم است که جمعیتی در حدود ۶۵ میلیون نفر ۲ دوز واکسن دریافت کنند.

پیام طبرسی رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، با عنوان این مطلب که از قله پیک پنجم کرونا پایین افتاده‌ایم، گفت: اگر در این بزنگاه حساس پروتکل‌های بهداشتی به صورت کاملاً سخت گیرانه اعمال شود و واکسیناسیون سرعت بیشتری بگیرد، در کنترل کرونا می‌توانیم موفق عمل کنیم.

در همین حال، علیرضا ناجی استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تجربه‌های اخیر کشورهای واکسینه شده علیه کرونا را مورد توجه قرار داد و افزود: تا زمانی که واکسیناسیون به صورت عمومی انجام نشود، نمی‌توانیم به شیوه زندگی قبل از کرونا برگردیم.

وی گفت: در بسیاری از کشورها به رغم واکسیناسیون عمومی همچنان واریانت های جدید در حال چرخش است و شاهد افزایش بیماری زایی هستیم.

متأسفانه به رغم افزایش مراکز واکسیناسیون در کشور و همچنین فعالیت شبانه روزی برخی مراکز تجمیعی و…، اما شاهد هستیم که سرعت واکسیناسیون به حد قابل قبولی نرسیده است که بتوان امیدوار بود تا اواخر آبان ۱۴۰۰، کشور علیه کرونا ایمن شود.

روند نزولی واکسیناسیون در کشور، شروع فصل پاییز و فرا رسیدن روزهای سرد سال، این احتمال را قوی می‌سازد که درگیر پیک جدید بیماری کرونا شویم. زیرا، تا قبل از پایان آبان ۱۴۰۰، می‌بایست ۵۰ میلیون نفر از جمعیت هدف به صورت کامل ۲ دوز واکسن خود را دریافت کرده باشند.

علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، با عنوان این مطلب که در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰ پایگاه واکسیناسیون در استان تهران فعال است و در طول روز در این مراکز بین ۱۸۰ هزار تا ۲۷۰ هزار دوز واکسن متناسب با میزان مراجعان تزریق می‌شود، گفت: میزان پایگاه‌های ما از میزان تقاضاها فزون تر است و این آمادگی را داریم که در صورت استقبال عمومی میزان خدمات خود را به چند برابر افزایش دهیم.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    0 0
    من مطمئنم که اگر 70درصد یا بیشتر هم واکسن زده باشند مسئولین باز هم اوضاع را عادی نخواهند کرد چون نوکر سازمان جهانی بهداشت هستند
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    0 0
    یا برکت یا فایزر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس