کد خبر 1284360
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۳
جاده سازی

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه آزادراه مشهد-نجف-مکه در ادامه مسیر آزادراه‌های حرم تا حرم و قم-پل زال است، گفت: این مسیر بزرگ آزادراهی، از مرز ایلام وارد خاک عراق و سپس نجف اشرف خواهد شد.

به گزارش مشرق، خیرالله خادمی، درباره پیشنهاد احداث آزادراه مشهد ـ نجف ـ مکه ‌از سوی نخست‌وزیر عراق، اظهار داشت: ما پیش از این و حدود سه ماه پیش، با وزیر وقت راه و شهرسازی (محمد اسلامی)، جلسه‌ای با معاون نخست‌وزیر عراق داشتیم و در آن جلسه درباره این پروژه مطالبی عنوان شد.

ببینید:

فیلم/ شرایط ثبت‌نام در طرح ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی

‌معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: ما در کشور خودمان، طرح آزادراه حرم تا حرم را داریم یعنی از مشهد مقدس تا شهر قم، در ادامه مسیر هم آزادراه قم-پل زال را داریم، در این راستا طی جلساتی که با ‌طرف عراقی داشتیم، ‌مقرر شد این مسیر آزادراهی در ادامه با عبور از مرز ایران و عراق، به نجف اشرف هم متصل شود و حتی در آن جلسه، نقشه پیشنهادی را هم ارائه کردیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر آزادراه حرم تا حرم از مشهد مقدس تا قم، فعال است همچنین از قم تا پل زال در قالب آزادراه جزو برنامه‌های فعلی وزارت راه و شهرسازی قرار دارد و اگر این پروژه آزادراهی از ‌پل زال تا نجف اشرف هم ادامه یابد، مسیر ترانزیتی مناسبی از نظر جابه‌جایی بار و مسافر ایجاد می‌شود.

خادمی گفت:‌ حال پیشنهاد جدید نخست‌وزیر عراق مبنی بر ساخت آزادراه از مشهد تا مکه، با محوریت همین جلسه سه ماه پیش است و این پیشنهاد طرف عراقی مبنی بر اتصال مشهد به مکه، نشان می‌دهد که آنها ‌از پیشنهاد سه ماه پیشِ ما، ‌استقبال کرده‌اند.

* ارتقای تعاملات سیاسی، اقتصادی و زیارتی ‌غرب آسیا با ساخت آزادراه مشهد-مکه

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه احداث این آزادراه از نظر توسعه حمل و نقل بار و مسافر بسیار استراتژیک خواهد بود، اظهار داشت:‌ قطعا ساخت مسیر آزادراهی مشهد-مکه، موجب ارتقای تعاملات سیاسی، اقتصادی، منطقه‌ای، زیارتی و گردشگری غرب آسیا خواهد شد، ضمن آنکه دسترسی به حرم امام رضا (ع) همچنین نجف اشرف و کربلا و از سوی دیگر مکه برای زوار راحت‌تر می‌شود.

وی تأکید کرد: طرف عراقی‌ از ساخت این آزادراه استقبال کرده است و به همین دلیل پیشنهاد تکمیل مسیر را تا مکه داده‌اند.

* اعلام آمادگی بانک‌ها برای تأمین مالی بخشی از آزادراه مشهد-مکه

خادمی درباره تأمین مالی ساخت این آزادراه از مشهد تا عراق و مکه، توضیح داد:‌ در حال حاضر در کشور ما تکمیل حلقه‌های مفقوده مسیر آزادراهی شمال شرق تا جنوب غرب در دستور کار است، در ادامه مسیر، از پل زال تا مرز ایران که در استان ایلام خواهد بود، توسط ایران و از مرز تا نجف اشرف توسط طرف عراقی ساخته خواهد شد و با روش سرمایه‌گذاری خودشان خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره نحوه تأمین مالی ساخت این آزادراه در قطعه مربوط به ایران بیان کرد: بابت تأمین مالی ساخت این آزادراه در قطعه مربوط به کشور خودمان، برخی بانک‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند.

۱۳ مهر امسال بود که نخست وزیر عراق به دو طرف ایران و سعودی پیشنهاد کرد جاده بین‌المللی از مشهد تا مکه با عبور از کربلا ساخته شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    8 3
    خیلی عالی
    • اصغر ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      3 2
      هزینه این کار از کجا میاد ؟
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    14 3
    سنگ بزرگ علامت نزدن است هنوز توی ساخت جاده شمال موندیم چندین ساله !
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    10 2
    با اوتوبوس میخوایید برید مکه ؟
  • IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    6 8
    به به حرم تا حرم ،‌چه شود. از حرم مطهر علی بن موسی الرضا علیه السلام تا حریم امن الهی.....
  • KIAN71 IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    6 4
    چه شود. خیلی هم خوب. #حرم_تا_حرم
  • IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    0 0
    بجای هزینه کردن از پول ملت برای چنین آزاد راههایی که هیچ توجیه اقتصادی ندارد. خطوط راه آهن از جنوب به شما را توسعه دهید تا ایران محل انتقال کالای های کشورهای مجاور گردد. فرودگاهها و هواپیماهها را نوسازی کنید تا صنعت توریست با درامد چند ده میلیارد دلاری در ایران جان بگیردو اقتصاد کشور احیا کردن و برای جوانان بیکار کار تولید کند.
  • علیرضا IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    1 0
    بهتر است اول بجای این آزادراهها راههای روستائی را آسفالت بکنید تا این مرد م ضجر کشیده پاهایشان در کوچکترین بارش در گل ولای نمانند خدا هم از این کار راضی تر میشود ضمنا فعلا راه مکه بسته است بس کنید این کارها را
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    2 1
    سلام. خواهشا یادتان نرود کاظمین وقدس شریف .
  • علی IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    1 0
    دوستان ...من برنامه بسیار مسجم و پر قدرت دارم که بزرگترین موشک دنیا رو بسازم ...موشکی که تمام دنیا رو تحت تاثیر قرار میده ...
  • IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    2 1
    برای من و بچه هام سرپناه نمی شه ، مستاجرم و دغدغه ی مسکن دارم ، شاید بشود با یک وعده مثلا غذا شب را صبح کرد ولی بدون مسکن امنیت نداری آرامش نداری
  • ناشناس IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    0 0
    شهرها و روستاهای مملکت جاده ندارند و مردم بر اثر تصادف از بین می‌روند آن وقت پول مملکت را کحاها خرج میکنند، متاسفم
  • ابی IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    0 0
    شایدم مسخره کرده عراقیه گفته تا مکه بزنییم .دستتون انداختن . مگه عربستان میزاره . زهی خیال باطل
  • US ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    3 0
    این پروژه ی بسیار بزرگ، پرهزینه، و ... ، زیاد به درد ما نمی خوره، ما نمی تونیم در ایده آل ترین شرایط ممکن، به اندازه ی یک صدم عراق و عربستان (با توجه به اینکه بیشتر قراره جنبه ی زیارتی داشته باشه) ازش درآمد داشته باشیم. با توجه به دشمنی عربستان با ایران که هرچند وقت یک بار عود می کنه، اگه عربستان دوباره زورگویی به شیعیان رو شروع کنه و اونارو محدود کنه، درآمد ما از سمت عربستان صفر میشه. بهتره روی مسائل و پروژه های کلانی تمرکز بشه، که ما درآمد کلانی می تونیم داشته باشیم. ما باید بالاخره یک سند و برنامه ی جامع واسه کیفیت راه ها، ترانزیت، ظرفیت و سرعت بنادر، صنایع تبدیلی، انرژی سبز و تجدیدپذیر، جمعیت، و گردشگری... داشته باشیم. بزرگ ترین مشکل ما عدم برنامه ریزی بلندمدت در سطح کلان و کشوری هست.
  • FR ۰۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    1 0
    عصر جاده و آسفالت داره تموم میشه، رو مگلو دارن کار میکنن تو دنیا و فرودگاه های بزرگ میسازن
  • یازهرا س IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    0 0
    عالیییی احسنتم
  • علی IR ۰۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    0 0
    ما توی جاده های خودمان از نظر استاندارد های بهینه جاده ای مشکل داریم..جاده های ما متاسفانه یک خط کشی تمیز و ساده رو خیلی جاها نداردواگر هم داردیا نصف نیمه میباشدو یا خیلی کمرنگ..خط کشی خوب وایده آل اولا به دقت رانندگی و جلو گیری از تصادفات کمک میکند خصوصا درشب .. دوما خودش جزعی از زیبا سازی شهرها و آزادراهها به حساب می آید.مسله بعد اینکه توی بیشترجاده های شهری و برون شهری وبین شهری متاسفانه آمده اند سرعت گیردرست کردن که اصلا استانداردنبوده ونیست.و یکی با کمپرسی بتون ریخته یکی با دست یکی کله قندی درست کرده یکی مثلثی و بعضا خیلی خطرناک.و بارها موجب پرش و به رقص افتادن اتومبیل و دررفتن از جاده شده و جان راننده و مسافرنیزبه خطرافتاده است .خداییش این مسله توی بیشتر استان ها مشهود است .وروستا ه های ما،،هر دهیاری به سلیقه خودش بتون ریخته وسرعت گیر درست کرده است..چرا اینها یک میانگین خاصی نداردیا مهندسی شده نمی باشدو چرا از سرعت گیرهای رنگی با فیبرفشرده استفاده نمی شود.درکشور مسافرت هایی صورت می گیردکه هموطنان برای اولین بار بعضی مسیرها تردد دارندو ما مسافرهایی داریم که توریست میباشند.انشاالله مسولین محترم رسیدگی کنند.هم به امنیت جان هموطنان کمک خواهدشدوهم زیبایی وجاذبه های توریستی.جاده ها مناسب سازی میگردد..و ما ازخدا میخواهیم روزی برسدکه هموطنان باسواری شخصی مسیرمشهدکربلاو مکه مسافرت کنند. خیلی عالی،،هم زیارت وهم سیاحت..باتشکر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس