جاه‌طلبی باکو سناریوی CIA است/ دنبال اختلال در اقتصاد ایران هستند

کارشناس مسائل سیاسی گفت: ماجراجویی باکو با سناریو نویسی رژیم صهیونیستی و آمریکا، یک اقدام حساب شده در راستای طرح‌های نیمه پنهان سازمان سیا برای ضربه به منافع ایران است.

به گزارش مشرق، سید مصطفی خوش‌چشم کارشناس مسائل سیاسی، ضمن اشاره به مواضع خصمانه اخیر باکو علیه کشورمان گفت: دشمنی‌های آذربایجان در حقیقت در راستای طرح‌ها و تحریکات اسرائیل و همچنین به دلیل جاه‌طلبی‌های آقای علی‌اف است.

وی ادامه داد: اگرچه از اوایل تاسیس جمهوری باکو تا به امروز، این خصومت‌ورزی مسئله جدیدی نیست؛ اما با توجه به خصومت ورزی اسرائیل و تصاعد بحرانی که اسرائیل نسبت به کشورمان در دستور کار دارد و همچنین در شرایطی که توجهات به مرزهای غربی و همچنین مرزهای جنوبی با کشورهای حاشیه خلیج فارس که در چارچوب عادی سازی روابط با اسرائیل نزدیک‌تر شده‌اند، صهیونیست‌ها سعی کردند از پتانسیل باکو استفاده کنند.

بیشتر بخوانید:

اتحادهای منطقه‌ای شاه‌کلید غرب‌زدایی

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در ادامه افزود: این دستور کاری است که یک‌باره به وجود نیامده است و بر اساس طراحی چندین ساله در حال وقوع است.

۴۰ درصد از انرژی مورد نیاز رژیم صهیونیستی را باکو تامین می‌کند

خوش‌چشم تصریح کرد: بارها شاهد این بودیم که آقای علی‌اف به دنبال جاه‌طلبی‌هایش در خصوص جنوب ارمنستان و بخش‌های شمالی، در چارچوب طرح‌های رژیم‌صهیونیستی قرار گرفته است. با توجه به اینکه ۴۰ درصد از نیازهای رژیم صهیونیستی در حوزه انرژی را آذربایجان و ۶۰ درصد از نیازهای تسلیحاتی آذربایجان را نیز اسرائیل فراهم می‌کند، آقای علی اف دقیقا آنچه را که اسرائیلی‌ها می‌خواهند، یعنی جای پایی گسترده در اراضی آذربایجان را برایشان فراهم کرده است.

وی ادامه داد: حتی در یکی دو مورد، ما به صورت دیپلماتیک به شدت به باکو معترض شدیم.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: در زمینه نفوذ پهپاد صهیونیستی «هرمس» که چند سال پیش رهگیری و منهدم کردیم هم در حقیقت اجازه دادیم که بیشتر به داخل حریم هوایی ایران بیاید و سپس آن را ساقط کردیم. بعد از ارائه اطلاعات این پهپاد به باکو، آن‌ها مدعی شدند که صهیونیست‌ها آن‌ها را در جریان نگذاشته بودند.

ادعای علی‌اف در مورد عدم عدم همکاری با صهیونیست‌ها دروغ است

خوش‌چشم اضافه کرد: این یعنی دست باز صهیونیست‌ها در آذربایجان؛ اما آقای علی‌اف ادعا می‌کند که در حقیقت با رژیم صهیونیستی همکاری راهبردی علیه ایران ندارد ولی این ادعا، دروغی بیش نیست.

وی همچنین گفت: «برندا شیفر» تئوریسین رادیکالیزه کردن ناسیونالیسم آذری که طرح تجزیه ایران را دارد، به دعوت باکو به مناطق مرزی با ایران سفر کرد و از رود ارس عکس گرفت و در توئیتر به زبان آذری پیامی تجزیه‌طلبانه نوشت.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: خانم شیفر عضو بنیاد دفاع از دموکراسی است، اندیشکده‌ای آمریکایی که تندروترین تئوریسین‌های علیه ایران در آن جمع هستند و علاوه بر آن در دانشکده حیفای اسرائیل نیز کار می‌کند که در واقع یکی از استراتژیست‌های اسرائیلی است و در خدمت ارتش اسرائیل و دستگاه جاسوسی این رژیم است و ارتباط تنگاتنگی با سفارت رژیم‌صهیونیستی در باکو دارد.

خوش‌چشم اضافه کرد: او تحت لوای لابیئیست انرژی و متخصص وجوه سیاسی انرژی در باکو و آذربایجان کار می‌کند که در واقع یک پوشش برای اهداف و ماموریت‌های جاسوسی وی است.

وی تصریح کرد: وقتی وضعیت به جایی می‌رسد که یک چنین فردی، به صورت رسمی عکس خودش را بر روی پل خداآفرین در توییتر می‌گذارد، کاملاً مشخص است که دست صهیونیست‌ها برای اجرای طرح‌ها و اهدافشان باز گذاشته شده است.

این کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: مهم‌تر اینکه این جاسوس صهیونیستی به دعوت باکو به آذربایجان سفر کرده است و در منطقه مرزی ایران حضور پیدا کرده است؛ این حاکی از این است که آذربایجان و رژیم صهیونیستی با طمع اینکه در حقیقت بخش آذربایجان ایران را تحت تاثیر بگذارند و تجزیه کنند و همچنین بخش جنوبی ارمنستان را نیز صاحب شوند تا در پیوند با نقشه ترکیه، منطقه جدیدی با نام موهوم ترکستان را پایه گذاری کنند.

وی ادامه داد: لذا اصرار باکو، نخجوان و ترکیه به تصاعد بحران با آغاز رزمایش در نخجوان مشخص شد.

خوش‌چشم تصریح کرد: در واقع بعد از انجام رزمایش ایران و اصرار بر حفظ ثبات در خطوط مرزهای بین المللی و همچنین بر حذر داشتن باکو، نخجوان و ترکیه از هرگونه ماجراجویی در منطقه، متاسفانه ترکیه، نخجوان و آذربایجان اصرار دارند رزمایش دیگری را تحت همان نام، این بار در سوی دیگر این کریدور موهوم اجرا کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی اضافه کرد: در واقع این یعنی آنها به دنبال جابجایی مرزها هستند و این یک هدف راهبردی برای آنها است.

وی همچنین افزود: لذا به نظر می‌رسد آذربایجان در کلام سعی می‌کند که تنش را کنترل کند اما در پشت صحنه و در عمل با سرعت تمام به دنبال اجرای طرح های راهبردی خودش بر ضد منافع جمهوری اسلامی ایران است.

خوش‌چشم تصریح کرد: در طرف مقابل، جمهوری اسلامی ایران فرصتی دارد که شاید غیر قابل تکرار نیز باشد؛ زیرا با توجه به فشاری که بر روی ارمنستان پس از شکست در جنگ قره‌باغ وجود دارد و همچنین فشارهایی که آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها بر روی ارمنستان می‌آورند تا بتوانند از طریق معامله‌ای استان سیونیک در جنوب ارمنستان را به آذربایجان واگذار کند.

وی ادامه داد: لذا ماجراجویی‌های آذربایجان نه تنها ضربه‌ای اقتصادی، بلکه جنبه ژئوپلتیک و جبران ناپذیری بر منافع مردم ایران و کشورمان است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد ما فرصت داریم تا در زمان فعلی پیشنهاد ایجاد و تکمیل کریدور مرزی «نوردوز تا ایروان» را مطرح کنیم و به دنبال مالکیت ۹۹ ساله این کریدور باشیم تا از این پس آذربایجان هم متوجه شود که هرگونه تلاش برای فتح خاک ارمنستان، مقابله مستقیم با جمهوری اسلامی ایران است.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: در حقیقت به نظر می رسد که زمان کنونی برای طرح این پیشنهاد بسیار مناسب است تا از منافع ملی‌مان در درازمدت مطمئن شویم.

ایران در حفظ منافعش تعارفی ندارد

خوش‌چشم تصریح کرد: من مجددا تاکید می‌کنم که با هدف صیانت از منافع و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به نظرم پیشنهاد دریافت امتیاز ساخت، نگهداری و مالکیت درازمدت مثلا ۹۹ ساله بزرگراه مرزی نوردوز تا ایروان، اقدام بسیار مناسبی خواهد بود که هم منافع اقتصادی تامین شود و هچنین یک پیام بسیار مستقیم و محکمی برای آذربایجان و شرکای منطقه‌ایش باشد که ایران در حفظ منافعش هیچ تعارفی نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: چنین اقدامی در مقابل ماجراجویی‌های بیشتر آذربایجان و شرکایش ایجاد بازدارندگی می‌کند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بسیار مهم توصیف کردن مناطق جنوبی ارمنستان برای کشورمان، گفت: اگر طرح‌های آذربایجان موفقیت حاصل کند و جنوب ارمنستان را اشغال کند، ایران مرز خود با ارمنستان را از دست خواهد داد و عملاً تبادلات تجاری زمینی بین ایران و ارمنستان از دست خواهد رفت و موکول به اجازه آذربایجان، ترکیه و نخجوان خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به جاه‌طلبی این سه، قطعاً آن‌ها نیز اجازه فعالیت و تجارت مرزی بدون حاشیه و بدون مزاحمت را به ایران نخواهند داد و مانند همین بخش ۲۰ کیلومتری جاده فعلی از مناطق تازه آزاد شده قره‌باغ که دیدیم چگونه آذربایجانی‌ها سعی کردند در با استفاده از آن، در تجارت بین ایران و ارمنستان اختلال ایجاد کنند.

خوش‌چشم اضافه کرد: دوم اینکه این کریدور، ایران را به مناطق اوراسیا و روسیه متصل می‌کند و در این‌صورت، تبادلات تجاری ایران بعد از توافق نامه اوراسیا که اخیرا امضا شد را دچار ضعف خواهد کرد و صادرات ایران به منطقه اوراسیا را دچار مشکل خواهد کرد.

این کارسناس مسائل سیاسی افزود: سوم نیز کریدور جنوب به شمال است که از این منطقه حساس می گذرد. در واقع یک کریدور بین المللی است که عواید ترانزیتی آن بسیار به ما کمک می‌کند چرا که کشورهایی مانند هندوستان از این کریدور می‌توانند استفاده کنند و کالاهای خود را به اوراسیا، روسیه و اروپا بفرستند.

وی ادامه داد: لذا هرگونه اختلال در این کریدور عواقب اقتصادی بسیاری برای ما خواهد داشت. اما تمامی این ضربه های اقتصادی به اندازه نیمی از ضررهای ژئوپلیتیک اشغال جنوب ارمنستان توسط آذربایجان نمی‌شود.

ارمنستان نقش مهمی در کم‌اثر کردن تحریم‌ها دارد

خوش‌چشم افزود: یعنی ضررهای ژئوپلیتیک این ماجراجویی برای ما بیشتر از ضررهای هنگفت مالی آن خواهد بود و این ضررهای ژئوپلیتیک ماندگار خواهد بود. در واقع ایران را محصور و همچنین خلاقیت، دست باز و آزادی عمل ایران را دچار محدودیت کرده، گزینه‌های ایران را کم می‌کند و ارمنستان که از همکاری تنگاتنگ با اسرائیل بر ضد ایران سرباز زده است و در بسیاری از موارد از تحریم‌های آمریکا پیروی نکرده است و اجازه تجارت با ما را داده است را محدود می‌کند. قطع ارتباط ما با ارمنستان باعث خواهد شد که کاهش تاثیرگذاری تحریم‌ها نیز دچار اختلال شود.

وی ادامه داد: ارمنستان مانند دیگر کشورهای همسایه ما نقش مهمی در تبادلات ما و دور زدن تحریم دارد که در حقیقت قطع ارتباط ما با ارمنستان با توجه به اینکه آذربایجان تحت نفوذ شدید رژیم صهیونیستی و آمریکا قراردارد، باعث خواهد شد که تحریم‌ها فشار بیشتری بر ما بیاورد.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: با توجه به تهدیدات حضور صهیونیست‌ها و تروریست‌ها در اطراف مرزهای شمالی ما، پس از اتصال دو منطقه نخجوان و قره باغ، این دو گروه می‌توانند در فضای گسترده‌تری در مرزهای ما استقرار پیدا می‌کنند.

سازمان سیا به دنبال استفاده از جاه‌طلبی آذربایجان برای ضربه زدن به ایران است

خوش‌چشم در پایان تاکید کرد: لذا ماجراجویی باکو، نخجوان و ترکیه که با سناریو نویسی، تحریک و رهبری رژیم صهیونیستی و آمریکا طراحی شده، یک اقدام حساب شده در راستای طرح های نیمه پنهان سازمان سیا است که از چندی پیش در دست اقدام بوده و هدف اصلی آن استفاده از جاه‌طلبی این چند کشور برای ضربات راهبردی به جمهوری اسلامی ایران است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • گشتاسب RO ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    5 0
    ارمنستان در خصوص معاوضه اراضی با آذربایجان خودش سکوت کرده و راضی به معامله با آذربایجان است. راضی نبود صدای اروپا و آمریکا و اونایی که نسل کشی ارامنه رو تصویب و رسمیت دادند صداشون گوشها رو کر میکرد.در صورت رضایت ارمنشتان چه کاری از دست شماها برمیاد.
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    9 1
    نه که اقتصاد اول جهانیم میخوان ضربه بزنن!! به جای سنگ پا باید بگن مسئولین ما !!
    • احمد IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      0 1
      یعنی در افغانستان که اون همه توطئه و لشکر کشی شد به خاطر اقتصاد اولش بود! در عراق چطور؟ سوریه چی؟و...، اصلاً همین آذربایجان که مورد توجه صهیونیست ها قرار گرفته خداییش کجای علم و اقتصاد دنیا قرار داره؟ در حوزه‌های مختلف علمی، مهندسی و... کیلومتر ها زیر استاندارد جهانی هستش و اگر کمک صهیونیست ها و غرب و وجود نفت همراه با خیانت های یک عده نبود اساساً آذربایجان رو کسی در روی نقشه می‌شناخت؟ آخه مجبور هستید که همچین اظهاراتی ارائه بدید که مورد تمسخر قرار بگیرید و متهم به بی سوادی بشید؟ وای خدای بزرگ آدم تو قرن ۲۱ نمیتونه چنین تحلیل هایی رو باور کنه، البته یک عده تو آلبانی هستند که در حال بافتن هستند! اما اونها هم اینقدر از موضوعات پرت نیستند!
    • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      0 5
      سنگ پا فقط سنگ پای سرخه و روی غربگداها که به زبری همدیگه هستن!!!
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    0 1
    جالب بود
  • US ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    5 1
    از دست دادن قدرت و نفوذ است که اینگونه جیق سر می دهد
    • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      0 2
      البته اگه منظورت جیغه، منم متوجه شدم که جیغ یانکی‌ها در اومده درسته!!!
  • US ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    1 2
    این متوهمان باکو فکر می کنند که ارمنیها با همه حماقتی که دارند اینقدر هم احمق نیستند که خودشان را در دامن یک حکومت یهودی ابزار قرار دهد
  • US ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    1 5
    الهام از ترس ملت ترک دچار هذیان گویی شده است
    • US ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      0 0
      لا اقل منتشرش نکن
  • US ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    0 2
    اگر کسی را یارای جلوگیری قدرت ایران بود تا حالا اقدام کرده بودند
  • US ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    2 1
    این فاشیست متوهم فکر می کند محور عالم است و هرچیزی را اراده کند آن می شود
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    1 1
    البته اگه منظورت جیغه، منم متوجه شدم که جیغ یانکی‌ها در اومده درسته!!!
  • TR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    0 1
    اذربایجان امریکا و اسراییل نمیتوانند به اقتصاد ایران ضربه بزنند
  • US ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    1 1
    مخاطبان احمق نیستند همه چیز را خوب می فهمند همه ترس آنها قدرتمند شدن ایران است غیر از این همه بهانه است
  • US ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    1 0
    این نظرات ،نظرات یک عقب مانده ذهنی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس