واکنش چین به حادثه برای زیردریایی اتمی آمریکا در دریای چین جنوبی

سخنگوی وزارت خارجه چین امروز (جمعه) گفت، دولت آمریکا باید جزئیات مربوط به حادثه پیش آمده برای زیردریایی اتمی خود را که در دریای چین جنوبی اتفاق افتاد، منتشر کند.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری تاس، ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین در حالی این مساله را مطرح کرد که نیروی دریایی آمریکا اخیرا اعلام کرده یک فروند زیردریایی اتمی این کشور هدف یک شی ناشناس قرار گرفته است.

این دیپلمات چینی اعلام کرد: دولت پکن به شدت نگران مسائل پیش آمده بابت این رویداد است. آمریکا و دیگر کشورهای دخیل باید اطلاعات مربوط به این مساله را برای جامعه بین‌المللی منتشر کنند که شامل محل دقیق رویداد، هدف از این ماموریت، جزئیات پیرامون شی اصابتی و این مساله است که آیا مواد رادیواکتیو از زیردریایی اتمی نشت کرده یا خیر و اینکه آیا خسارتی بر محیط زیست وارد شده است یا نه.

وی افزود: آمریکا در انتشار جزئیات و اطلاعات درباره این رویداد تاخیر می‌کند و می‌کوشد تا آن را لاپوشانی کند. آنها غیرمسئولانه و بدون شفافیت رفتار می‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین به این نکته اشاره کرد که این رویداد از آن جهت مهم است که در میانه امضای شراکت امنیتی آکوس بین انگلیس، آمریکا و استرالیا برای تامین فناوری ساخت زیردریایی اتمی از واشنگتن به کانبرا رخ داده است.

روز پنجشنبه، یگان پاسیفیک نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که زیردریایی اتمی کانتیکت با شی‌ای ناشناس حین حرکت در منطقه هند-پاسیفیک برخورد کرده اما تلفات جانی یا تهدید جدی برای سرنشینان آن ایجاد نشده و راکتور اتمی زیردریایی نیز سالم است.

به گزارش فاکس نیوز، این حادثه در دریای چین جنوبی رخ داده است. بر اساس این گزارش، کانتیکت با زیردریایی دیگری برخورد نکرده است. به گفته موسسه نیروی دریایی ایالات متحده، ۱۱ خدمه متحمل جراحات متوسط یا خفیف شده‌اند.

در همین حال، یک منبع آگاه به روزنامه میلیتاری تایمز گفت که توپوگرافی منطقه در آن زمان نشان نمی‌داد که جلوی زیردریایی توده‌ای زمینی وجود دارد و افزود: هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که این حادثه خصمانه بوده باشد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس