کد خبر 1282087
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
سامانه سوت زنی در شهرداری به کجا رسید؟

در دوره قبل مدیریت شهری بحث های در خصوص سامانه سوت زنی در شهرداری صورت گرفت اما به نتیجه نرسید. اعضای فعلی مدیریت شهری در زمینه برخورد با فساد برنامه های دارند.

به گزارش مشرق، طرح الزام شهرداری تهران به حمایت از گزارشگران فساد در سال ۹۷ در شورای اسلامی شهر تهران تهیه و یک فوریت آن به تصویب رسید، اما از سوی دیگر شهرداری تهران نیز آئین‌نامه اجرائی حمایت و صیانت از گزارشگران فساد را در اجرای تکلیف مقرر در برنامه پنج‌ساله سوم توسعه شهر تهران در سال ۹۸ به شورا ارائه کرد.

مجید فراهانی عضو  سابق شورای شهر تهران در این باره گفته بود: به دلیل شباهت‌های گسترده این طرح و لایحه در هم ادغام شد و آئین‌نامه جامع حمایت و صیانت از گزارشگران فساد در شهرداری تهران در چهارده ماده تهیه شد که بررسی و کارشناسی آن برعهده کمیته مشترک با حضور اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون حقوقی و نظارت شورا گذاشته شد.

وی ادامه داد:‌در این آئین‌نامه شهرداری ملزم به راه‌اندازی سامانه گزارش فساد در شهرداری تهران خواهد شد و همچنین به منظور صیانت و حمایت از گزارشگران فساد، کمیسیون‌های ویژه‌ای با حضور مدیران واحدهای نظارتی شهرداری، نمایندگانی از شورا، سازمان‌های مردم‌نهاد و یکی از گزارشگران فساد در شهرداری به انتخاب شورا تشکیل می‌شد و همچنین به منظور صیانت و حمایت حقوقی و قضائی از گزارشگران فساد، شهرداری ملزم به پشتیبانی و تأمین حمایت حقوقی از طریق تأمین و خرید خدمات از وکلا شده است.

پاداش مالی تا ۶ برابر حد نصاب

به گفته عضو پنجم شورای شهر، از سوی دیگر در بخش تقدیر و تشویق گزارشگران فساد هم در صورتی که گزارشگر فساد از شهروندان باشد، پاداش مالی تا ۶ برابر حدنصاب معاملات خرد براساس حدنصاب مصوب هیأت وزیران پیش‌بینی شده و در صورتی که گزارشگر فساد از شهرداری باشد، پرداخت پاداش تا معادل شش ماه حقوق پیش‌بینی شده است.

فراهانی ادامه داد: با توجه به ضرورت حمایت از هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان شهرداری تهران و برای تسریع در رسیدگی به تخلفات برای این مجموعه برای اولین‌بار ردیف‌های اعتباری انتشار آگهی فراخوان و ابلاغ آراء هیأت‌ها و خرید خدمت کارشناس رسمی دادگستری در رسیدگی به پرونده‌ها پیش‌بینی و تصویب شد تا در مسیر مبارزه با فساد گام برداشته شود. همچنین در آئین‌نامه تدوین شده توسط شورای شهر پیش‌بینی شده است تا شهرداری به صورت سالانه به مناسبت روز جهانی مبارزه با فساد، از شهروندان گزارشگر فساد با برگزاری همایش تقدیر و نتایج ارزیابی شاخص ادراک فساد را به تفکیک واحدها اعم از مناطق، سازمان‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات اندازه‌گیری و اعلام عمومی کند.

صحبت‌های زیادی در خصوص بحث مبارزه با فساد و همچنین راه‌اندازی سامانه سوت‌زنی در شهرداری انجام شد. شورای پنجم شهر به اتمام رسید، اما این اقدام اجرایی نشد. اعضای فعلی شورای شهر و مدیران جدید شهری تأکید بر مبارزه با فساد دارند و برنامه‌هایی در این زمینه قرار است اجرایی شود.

خبرهای متفاوتی از تخلف شنیده شده است

احمد صادقی رئیس کمیته شفافیت شورای ششم شهر تهران به وقوع تخلفات در مناطق و سازمان‌های شهرداری تذکر می‌دهد و می‌گوید: خبرهای متفاوتی از وقوع تخلفات در برخی از مناطق و سازمان‌های شهرداری به گوش رسیده است که این اخبار توسط شهروندان و پرسنل خدوم شهرداری گزارش شده است.

وی ادامه داد: برخورد قاطعانه با تخلفات به مدیریت شهری را ضرورت می‌دانم و هشدار می‌دهم که علم به تغییر برخی مدیران باعث بی‌تفاوتی به رفتارهای دقیقه نود آقایان نشود.

وی ادامه داد: به همه شهروندان و همکاران در شهرداری تهران و سایر نهادهای مستقر در شهر عرض می‌کنم که لازم است حرکتی انقلابی و جهادی جهت مقابله با فسادهای سازمان‌یافته از درون سیستم مدیریت شهری آغاز شود و پرسنل شهرداری تهران که با علم، پشتکار و دلسوزی شبانه‌روز خود را وقف خدمت به شهروندان پایتخت کرده‌اند، باید آتش‌ به اختیار در مقابل رفتارهای افراد قلیلی که به هویت شهرداری تهران ضربه می‌زنند بایستند و از منزلت و آبروی بیش از ۶۰ هزار پرسنل این سازمان ۱۰۰ ساله دفاع کنند.

راه اندازی سامانه ای تحت عنوان سامانه کشف فساد/برخورد با فساد از حالت نمایشی باید خارج شود

عضو شورای شهر تهران بیان کرد: شهرداری تهران در اسرع وقت نسبت به راه‌اندازی سامانه‌ای تحت عنوان سامانه کشف فساد جهت دریافت اخبار و کشف پیامهای مرتبط با موضوع تخلفات اقدام کند و تا زمان راه‌اندازی این سامانه اعلام می‌دارد که همکاران و مردم می‌توانند موضوعاتی از قبیل ترک فعل، صدور دستورات خلاف قانون، باندبازی، تغییر کاربری، واگذاری املاک به صورت بلندمدت به افراد و مجموعه‌های خاص، موافقت با تغییر و تخریب باغات، دریافت رشوه، استخدام نیرو خلاف بخشنامه‌ها و... را اطلاع داده و موارد را با تمام قوا و در اسرع وقت از طریق شورای اسلامی شهر تهران و سایر نهادهای مربوطه پیگیری و گزارشش را به سمع و نظر شهروندان برسانیم.

به اعتقاد صادقی، برخورد با فساد باید از حالت نمایشی خارج شده و سریع‌السیر اتفاق بیفتد و بی‌واسطه به اطلاع مسئولان برسد.

البته شهرداری تهران در دوره جدید اقداماتی را برای مبارزه با فساد کلید زده است. از جمله آن این بوده که تمام منابع درآمدی به  حساب درآمدی خزانه شهرداری واریز شود. مهدی اقراریان عضو شورای شهر تهران می‌گوید: مطابق تبصره یکم بودجه شهرداری، تمامی واحدها، مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه موظفند همه منابع درآمد و سایر وجوهی که به موجب بودجه مصوب وصول می‌کنند را صرفاً به حساب‌های درآمدی خزانه شهرداری تهران که به پیشنهاد شهرداری و تأیید شورای شهر تهران افتتاح شده واریز کنند، ‌ اما متأسفانه برخی از سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری از انجام این تکلیف قانونی امتناع ورزیدند.

وی تأکید کرد: خواهشمند است ضمن معرفی سازمان‌ها و شرکت‌های خاطی به شورای شهر تهران اعلام کنیم که در اجرای تکالیف ماده ۳۵ برنامه توسعه سوم شهر تهران، در اسرع وقت نسبت به استقرار خزانه‌داری الکترونیک و تهیه دستورالعمل مدیریت جریان نقدی شهرداری با هدف استفاده بهینه از جریان وجوه، منابع نقدی مازاد در طول دوره و ارائه به شورا جهت تصویب اقدام کنند.

تخلفاتی در برخی از سازمان‌ها رخ می‌دهد و حتی اعضای شورای شهر در این زمینه واکنش‌هایی نشان دادند. ناصر امانی عضو شورای شهر تهران در خصوص برخی اقدامات در مجموعه فروشگاه‌های شهروند تذکراتی داد.

وی ادامه داد: موضوعی که اخیراً در اختیار ما قرار گرفته، در مراجع قضائی هم پرونده برای آن تشکیل شده است. در دوره گذشته مدیریت شهری اتفاقاتی رخ داده که باید این موضوعات بررسی شوند.

وی تأکید کرد که شهردار تهران در دو دهه اخیر چون نماینده مجلس بود، برخورد با فساد اقتصادی و رانتخواری را پیگیری می‌کرد و این شجاعت و شهامت را داشت که با بزرگانی در این رابطه درگیر شود.

مبارزه جدی با رانتخواری در شهر

وی ادامه داد: از این جهت حضور ایشان در شهرداری یک نقطه مثبت است و مقام معظم رهبری همیشه نگران اژدهای هفت‌سر فساد در حوزه مدیریت شهری هستند و این ویژگی برای زاکانی یک برجستگی است و قطعا شاهد مبارزه جدی با رانتخواری در شهر هستیم.

همچنین علیرضا نادعلی عضو شورای شهر تهران هم تأکید دارد که شهردار تهران در برنامه‌های خود بخش‌های مختلفی از جمله اجتماعی، زیست‌محیطی، حمل و نقل عمومی و... را در دستور دارد. شهرداری تهران به عنوان یک دولت کوچک در پایتخت محسوب می‌شود و شاهد حضور فردی در شهرداری هستیم که متعهد، کارآمد و فسادستیز است. قطعاً در کنار مبارزه با فساد از سوی شهردار تهران، توجه ویژه‌ای هم به عدالت و خدمات به شهروندان به ویژه در مناطق جنوبی خواهیم بود که در واقع خدمت به شهروندان در اولویت کاری شهردار است.

وی تأکید کرد: حضور فردی متعهد، انقلابی نوید روزهای خوبی را در پایتخت می‌دهد.

براساس این گزارش، مبارزه با فساد یکی از ویژگی‌های مهم شهردار است. برخی از اعضا خواستار تشکیل سامانه کشف فساد شده‌اند. البته در دوره قبل موضوعاتی مطرح شد اما اجرایی نشد، حال باید دید که در این دوره چه زمان این اتفاق رخ خواهد داد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس