ناشناخته‌ترین رادار ایرانی را بیشتر بشناسید/ تشخیص دقیق محل آتشبار دشمن با رادار آتش‌یاب

رادار آتش‌یاب که نوعی کمتر شناخته شده از سامانه‌های راداری است، برگ برنده‌ای برای نیروهای زمینی ایران در تشخیص دقیق محل آتشبار دشمن و همچنین هدایت دقیق آتش نیروهای خودی است.

به گزارش مشرق، رادار آتش‌یاب گونه‌ای کمتر شناخته شده از سامانه‌های راداری هستند که به طور کلی ماموریت اصلی آنها کشف نقاط شلیک پرتابه‌های راکتی، خمپاره و توپخانه از سوی دشمن و به طور کلی هرگونه آتشبار و همچنین ماموریت ثانویه آنها هدایت دقیق آتش خمپاره و توپخانه خودی برای اصابت دقیق به هدف است.

ناشناخته‌ترین رادار ایرانی را بیشتر بشناسید؛ تشخیص دقیق محل آتشبار دشمن با رادار آتش‌یاب

در حقیقت استفاده از این رادارهای آتش‌یاب این قابلیت را برای یگان‌های رزمی زمینی ایجاد می‌کند تا با ردگیری مسیر حرکت پرتابه‌های خمپاره، راکتی و توپخانه محل آتشبار آنها را پیدا کنند و با استفاده از آتش خودی، منشأ آنها را زیر آتش برده و نابود کنند.

ناشناخته‌ترین رادار ایرانی را بیشتر بشناسید؛ تشخیص دقیق محل آتشبار دشمن با رادار آتش‌یاب

مکانیزن عملکرد این نوع از رادارها اینگونه است در افق روبروی خود یک لایه الکترونیکی را تشکیل می‌دهد که این لایه به طور منظم در هر ثانیه چندین بار توسط رادار اسکن می‌شود، پرتابه‌های متخاصم پس از شلیک باید از این لایه عبور کنند، هنگامی که از این لایه نامرئی ایجاد شده توسط رادار عبور کنند، سیستم به صورت خودکار آن‌ها را ردیابی و مختصات و ارتفاع محل پرتاب را به اپراتور ارائه می‌کند.

ناشناخته‌ترین رادار ایرانی را بیشتر بشناسید؛ تشخیص دقیق محل آتشبار دشمن با رادار آتش‌یاب


کادر قرمز: تشکیل لایه الکترونیکی با سکتورهای دایره‌ای در افق رادار- کادر زرد:شلیک آتشبارهای دشمن و کشف نقاط شلیک توسط رادار

در دنیا تنها ۱۳ کشور قادر به ساخت این نوع از رادارها هستند که جمهوری اسلامی ایران هم یکی از این کشورها است و در سال‌های گذشته صنایع دفاعی کشورمان موفق به طراحی و ساخت رادار آتش‌یاب شده اند. این رادار که در ایران با نام‌های «بشری» و «نوید» شناخته می‌شود،‌ راداری برد متوسط و آرایه‌فازی در باند S است که برای موقعیت‌یابی محل پرتاب پرتابه‌های دشمن در سه کلاس خمپاره، توپخانه و موشکی استفاده می‌شود و این قابلیت را دارد تا برای تصحیح آتش توپخانه و یا خمپاره خودی نیز استفاده شود.

رادار آتشیاب ساخت ایران می‌تواند از محل استقرار خود ۹۰ درجه را به سرعت اسکن کند و همچنین قابلیت تشخیص موقعیت پرتاب ۶ پرتابه را به طور همزمان دارد.

ناشناخته‌ترین رادار ایرانی را بیشتر بشناسید؛ تشخیص دقیق محل آتشبار دشمن با رادار آتش‌یاب

مقاومت در برابر جنگ الکترونیک و قابلیت اجرای ماموریت در محیط جنگ الکترونیک مطلق از دیگر ویژگی‌های این رادار ایرانی است. قابلیت دیگر این سامانه، تاکتیکی بودن آن است چرا که تمام اجزا و سیستم‌های آن بر روی یک خودرو نصب شده است و همچنین در جایی که معمولا دیگر رادارهای آتش‌یاب در دنیا بین ۴ تا ۶ ​نفر خدمه برای آماده به کار شدن نیازمند هستد، این رادار تنها توسط ۲ اپراتور و در زمان کوتاهی قابل عملیاتی شدن است.

علاوه بر تشخیص دقیق محل پرتاب راکت، خمپاره و یا توپخانه دشمن، این رادار همچنین این توانمندی را دارد که محل اصابت پرتابه‌های متخاصم را هم پیش‌بینی کند تا با اعلام هشدار زودهنگام از تلفات جلوگیری شود.

قابلیت کنترل از راه دور، ارسال اطلاعات به مراکز فرماندهی و کنترل و همچنین قابلیت عملیاتی شدن در زمان بسیار کم (زیر ۱۵ دقیقه) از دیگر ویژگی‌های رادار آتش‌یاب ایرانی است. برد کشف این رادار در حالت‌های مختلف بین ۸ تا ۲۵ کیلومتر است که به ترتیب برد کشف ۸ کیلومتر آن برای پرتابه‌های خمپاره و برد کشف ۲۵ کیلومتر آن برای پرتابه‌های راکتی است.

استفاده از رادارهای آتش‌یاب موضوعی حیاتی برای یگان‌های زمینی است تا بتوانند نقاط پرتاب پرتابه‌های دشمن را کشف کنند و آن را زیر آتش قرار بدهند، دستیابی کشورمان به فناوری مهم و پیچیده ساخت این نوع رادارها، در حقیقت بیانگر آن است که ایران می‌تواند منشأ هرگونه آتش و یا گلوله‌ای را که علیه نیروهایش شلیک شود را پیدا و آن را زیر آتش خود قرار دهد.

این موضوع از آنجا اهمیت پیدا می‌کند که طی سال‌های گذشته شاهد این موضوع بوده‌ایم که گاها در درگیری‌های میان برخی از کشورهای همسایه، مناطقی از نواحی مرزی کشورمان مورد اصابت گلوله‌هایی از طرفین قرار گرفته است که معمولا هیچکدام از طرف‌های جنگ زیر بار آن نرفته و طرف دیگری را محکوم کرده‌اند، بکارگیری این نوع رادارها، به طور دقیق می‌تواند منشأ این گلوله‌ها را مشخص کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • آرش IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    26 0
    درود بر نیرو های مسلح
    • IR ۰۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
      0 2
      یعنی چی درود. درود به کسی میفرستی که رازهای خودشو فاش میکنه؟ این کار اشتباهه و باعث میشه دشمنان ترفند مقابله با این ابزار رو بسازند که احتمالاً شیوه جمینگ خواهد بود. نکنید این کارو با ما
    • رحمت عیدی IR ۰۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
      1 0
      جل الخاق!! پس میخای لعنت بفرسته!! داش من اون چیزی که تو بهش میگی راز بهش میگن زمان مناسب رونمایی جهت نمایش قدرت و بازدارندگی، ضمنا این رادار و سایر تجهیزات مثل این رو همه منجمله دشمنان(که بشدت بدنبال شناخت واقعی از قدرت نظامی ایران هستند و مدتهاست که شبکه ای ترکیبی از انواع و اقسام عوامل تجهیزاتی و جاسوسی و امنیتی برای کسب اطلاعات دقیق از داشته ها و سطح تکنولوژی نظامی ایران ساخته اند) موقع رونمایی یا حمل و نقل یا استقرار در مرزهای شمال غربی دیدند، بعدش بنظرت تو معنی افشای راز و اسرار رو میفهمی اونم اسرار نظامی اونوقت فرماندهان ارشد نظامی کشور نمیفهمند یا نمیدانند؟! وا عجبا وا حیرتا!! داداچم بیا بیرون ازین توهم و خیال اشتباه که تو میفهمی و فرماندهان نظامی نمیفهمن و حتی شده یه کوچولو برای فرماندهان ارشد نظامی کشور درک و فهم و سواد علمی نظامی و استراتژیک قائل شو باور کن به جایی بر نمیخوره ها،بالاخره یک فرمول طبقه بندی اسرار نظامی وجود داره که طبق اون عمل میشه و بستگی به موقعیت کشور و شرایط زمانی و مکانی سیاسی و امنیتی منطقه و جهان هم داره و اینطور هم نیست که صرف معرفی کلی از خصوصیات و رونمایی یک سلاح یا سامانه سلاح تمام اسرار و کارایی و خصوصیات آن لو برود که در واقع اصل مطلب هم همین است یعنی نوع و سطح تکنولوژی، نوع استراتژی طراحی و ساخت،کارآیی واقعی و میزان توانمندی سلاح همیشه مخفی و ناشناخته میماند تا رقبا و دشمنان تو کفش بمونند
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    15 0
    ترکیه و آذربایجان و پاکستان رو بزنیم . جوری بزنیم که اون ماه و ستاره ی کفر آمیز از پرچمشون بیفته .
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    11 0
    ی مطالعه ای روی ترکیه بخصوص شرقش بکنید ببنیم برا باز پسگیری وان و آمد و دجله و فرات چه باید بکنیم . مثلن چقدر جمعیت داره ، کوه هاش چجوریه و ...
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    0 8
    نمیدونم چقدر کارایی داره اما اسم خوب و مناسب برای تسلیحات انتخاب کنید.
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    6 3
    این کاری درست نیست ک اسرار و اطلاعات تسلیحات و تجهیزات مون در فضاهای مجازی در اختیار دشمنان و بیگانگان برملاء کنیم ک از دار و ندار هامون بخوبی آگاه و مطلع شوند....
  • IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    7 0
    چیز خفنیه...
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    5 0
    عجب خفنه
  • قربانعلی NL ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    1 0
    مگر ایران کامیون سازی نداره که از کامیون ایوکو استفاده میشه؟!
  • IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    11 0
    بايد ببريم لب مرز و روي تركهاي متجاوز آزمايش كنيم. ميشه به خاك ارمنستان هم برد و آزمايشش كرد. بايد همه خاكمون رو از تركها و عربها پس بگيريم. زنده باد ايران بزرگ.
  • رهام حسامی IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    1 1
    یک سپر دفاعی هست و تاریخچه اون 1940 هست .رادار رادار ردیابی سلاح یا COBRA آتش غیر مستقیم ورودی را تشخیص داده و مبدأ آن را محاسبه می کند. این اطلاعات مکانی را می توان با پیوند ارتباطی به نیروهای دوست ارسال کرد ، که می توانند مواضع دشمن را شلیک کنند رادار محل استقرار خمپاره شناسایی سریع را برای تعیین موقعیت خمپاره دشمن در مختصات نقشه فراهم می کند و واحدهای توپخانه را قادر می سازد تا حملات ضد حمله را انجام دهند. این سیستم به صورت الکترونیکی ، افق را بر روی یک بخش معین چندین بار در ثانیه اسکن می کند ، پرتابه های متخاصم را رهگیری و به طور خودکار ردیابی می کند و سپس در طول مسیر به مبدا محاسبه می شود. مختصات و ارتفاع محل سلاح به اپراتور ارائه می شود رادارهای ضد اتشبار بیشتر باند X داشتند زیرا این بیشترین دقت را برای اهداف کوچک راداری ارائه می دهد. با این حال ، در رادارهای تولید شده امروزه ، نوار C و نوار S رایج است. اساس سطح مقطع راداری (RCS) پرتابه ها تنظیم می شود. RCS معمولی عبارتند از: بمب خمپاره 0.01 متر مربع گلوله توپخانه 0.001 متر مربع موشک سبک (به عنوان مثال ، 122 میلی متر) 0.009 متر مربع موشک سنگین (به عنوان مثال ، 227 میلی متر) 0.018 متر مربع البته نوع پیشرفته اونم میتونم کامل توضیح بدم .
  • roham hesami IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    1 0
    رادارهای ضد باتری بیشتر باند X داشتند زیرا این بیشترین دقت را برای اهداف کوچک راداری ارائه می دهد. با این حال ، در رادارهای تولید شده امروزه ، نوار C و نوار S رایج است. از گروه کو نیز استفاده شده است. محدوده تشخیص پرتابه بر اساس سطح مقطع راداری (RCS) پرتابه ها تنظیم می شود. RCS معمولی عبارتند از: بمب خمپاره 0.01 متر مربع گلوله توپخانه 0.001 متر مربع موشک سبک (به عنوان مثال ، 122 میلی متر) 0.009 متر مربعموشک سنگین (به عنوان مثال ، 227 میلی متر) 0.018 متر مربعرادار محل استقرار خمپاره شناسایی سریع را برای تعیین موقعیت خمپاره دشمن در مختصات نقشه فراهم می کند و واحدهای توپخانه را قادر می سازد تا حملات ضد حمله را انجام دهند. این سیستم به صورت الکترونیکی ، افق را بر روی یک بخش معین چندین بار در ثانیه اسکن می کند ، پرتابه های متخاصم را رهگیری و به طور خودکار ردیابی می کند و سپس در طول مسیر به مبدا محاسبه می شود. مختصات و ارتفاع محل سلاح به اپراتور ارائه می شود.roham hesami aerospace engineering
  • سید عبدالله قریشی IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    5 2
    جانم فدای رهبر
  • IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    0 3
    نمیدونستم همچین چیزی هست...پس اسراییل نقاط وسکونی رو میزنه تو‌ جنگ و ما میگیم عمدا ساختمان های مسکونی رو میزنه...البته فلسطینیها چاره ای ندارن از این روش استفاده کنن
  • IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    6 0
    کارهایی که دست نیروهای مسلح بوده موفق تر بوده
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    0 6
    کامیون تجاری موجود در تصویر نشان دهنده به تولید انبوده نرسیدن این نوع رادار هست،
    • IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
      5 0
      ایران همیشه از کامیون های تجاری استفاده میکنه
    • افشین IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
      3 0
      پرفسور ما برای سکوهای موشکی هم از کامیونهای تجاری استفاده میکنیم. ابن یعنی اونا هم تولید انبوه نشدن؟؟!! نتیجه گیری وقتی بر اساس عدم آگاهیهای ساده هست میشه این نظر بی ارزش شما. دلیل اول استفاده از کامیونهای تجاری برای برخی سامانه ها اول استتار آنها هست.چون این کامیونها در همه جاده ها و مناطق زیاد هستند شناسایی اونا مخصوصا برای ماهواره ها سخت هست. دلیل دوم قیمت پائینتر این کامیونها نسبت به نمونه های نظامی هست. والا کامیونهای ذوالجلاح و ظفر و حتی کیان هم تولید میشه ولی بعلت دلایل بالا و همچنین ضرورت نداشتن استفاده برای این دسته از،سامانه ها استفاده نميشن یا کمتر میشن.
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
    2 0
    ایران باید سمت ساخت بمب اتمی بره.اسراییل رو باید با جاش از نقشه محو کرد و به زباله دان انداخت.در ضمن آواکس اوجب واجبات است.
  • Mahdi IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
    1 0
    باید در تنوع سازی محصولات مان با کاربرد های مختلف بسازیم باید جنگ های الترونیک مختلف تاکتیکی و چابک را هم بسازیم رادار های آتش یاب و جنگ الکترونیک و اپتیکال بسیار مهم است در رزم زمینی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس