رصد دشمنان از فاصله ۳ هزار کیلومتری با رادار کیهانی سپهر + تصاویر

رادارهای کیهانی یکی از جدیدترین رادارهای جهان هستند که کشورمان نیز در این زمینه دستاوردهای خوبی داشته است.

به گزارش مشرق، جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مسلح آن در سال‌های اخیر به ویژه پس از پایان جنگ تحمیلی تاکنون توانسته‌اند دستاوردهای مهمی در حوزه تجهیزات و ارتقای توان رزمی به دست آورند.

خودکفایی و ایجاد قدرت درون‌زا با طراحی و ساخت انواع تجهیزات نظامی بومی در سال‌های اخیر به قدری سرعت یافته که حیرت بسیاری از ناظران بین المللی را به همراه داشته و باعث شده توان نظامی کشورمان هر سال بیش از سال‌های گذشته رشد کند.
 

رصد دشمنان از فاصله ۳ هزار کیلومتری با رادار کیهانی سپهر + تصاویر


همه این دستاوردها موید این مطلب است که فرماندهان و مسئولان نیروهای مسلح کشورمان به خوبی به اهمیت خودکفایی و دارابودن تجهیزات گوناگون تسلیحات در همه حوزه‌ها پی برده‌اند. پدافند هوایی و تجهیزات مورد استفاده در آن یکی از این حوزه‌های مهم در نیروهای مسلح کشورمان است که ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی سال‌های اخیر در قالب قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) با یکدیگر همکاری تنگاتنگی دارند.

رصد دشمنان از فاصله ۳ هزار کیلومتری با رادار کیهانی سپهر + تصاویر


پیشرفت سامانه‌های پدافند هوایی ایران اینک به مرحله بی‌نیازی نزدیک شده، ولی ظاهرا این پایان کار نیست و ایران گام‌هایی در جهت صعود کم سابقه در حوزه سامانه‌های پدافندی برداشته است. این در حالیست که ساخت سامانه باور ۳۷۳ در کم‌تر از ۱۰ سال تکمیل و اجرایی شده است؛ بنابراین حال که ایران به بالاترین سطح فناوری دفاعی در حوزه پدافند هوایی دست یافته است، از این پس در مدت زمان کوتاه‌تری قادر خواهد بود که محصولات باکیفیت‌تری را تولید کند. به معنای دیگر ایران در مرز علم پدافندی روز دنیا در حال حرکت است و هر لحظه باید منتظر اعلام یک خبر و دستاورد جدید دفاعی در این حوزه بود.

رصد دشمنان از فاصله ۳ هزار کیلومتری با رادار کیهانی سپهر + تصاویر


کشف، رصد، پایش، درگیری و انهدام اهداف هوایی به ویژه پهپادها و حتی نشاندن و سالم گرفتن آن‌ها از جمله قابلیت‌های نرم و سخت پدافند هوایی است که نمونه‌های متفاوتی از آن را طی سال‌های اخیر شاهد بودیم. البته حاصل این همکاری‌ها نیز امنیت بسیار بالای آسمان ایران اسلامی در قالب شبکه یکپارچه پدافندی هوایی کشور است، شبکه‌ای که با دارا بودن لایه‌های مختلف و متعدد امنیت بسیار بالایی را برای کشورمان فراهم کرده‌اند.

رصد دشمنان از فاصله ۳ هزار کیلومتری با رادار کیهانی سپهر + تصاویر


این پیشرفت‌ها در افزایش سطح پوشش راداری کشورمان نیز مشهود است به نحوی که پدافند هوایی کشورمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی با پوشش بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ نقطه، گستردگی فراگیر و کارآ بودن خود را در حفظ آسمان ایران اسلامی از پرنده‌های متخاصم و بهبود تردد هوایی و مراقبت‌های اطلاعاتی فرامنطقه‌ای نشان داده است. یکی از ابزارهای این رصد و پایش رادارها هستند که صنایع دفاعی کشورمان نمونه‌های متنوعی از آن‌ها را طراحی و تولید و همچنین کاربردی کرده‌اند.

رادار کیهانی سپهر؛ تدبیر ایران برای رصد دشمنان از ۳ هزار کیلومتری 

رادارهای ماوراء افق و کیهانی یا OTH یکی از جدیدترین رادارهای موجود در جهان برای کشف و تشخیص اهداف و اجسام پروازی سطحی در فاصله‌های دور هستند. نحوه فعالیت این رادارها بدین گونه است که یک سامانه راداری کیهانی یا ماوراء افق، امواج HF را به لایه یونوسفر جو که از ارتفاع ۸۵ کیلومتر تا ۶۰۰ کیلومتری است می‌تاباند  و این امواج پس از برخورد به این لایه جوی منجر به شکست و بازگشت آن‌ها به سمت زمین می‌شود. قدرت این رادارها به حدی زیاد است که می‌توانند محدوده‌های وسیعی را پوشش دهند.
 

رصد دشمنان از فاصله ۳ هزار کیلومتری با رادار کیهانی سپهر + تصاویر


رادارهای کیهانی اصولا برای رصد مناطق دوردست هستند؛ کمینه توان رصدی آن‌ها ۵۰۰ کیلومتر و بیشینه توان رصدی آن‌ها ۴ هزار کیلومتر تخمین زده می‌شود.  

ساختار این رادارها به این شکل است که رادارهای کیهانی شبکه‌ای از آنتن‌های فرستنده و گیرنده است و به دلیل ماهیت شبکه‌ای و گسترش سامانه‌های خود قابلیت حمل و نقل و جابجایی ندارند و به صورت استقراری در یک محل به شکل ثابت استفاده می‌شوند. البته این رادارها علاوه بر کاربرد نظامی مانند استفاده در بخش هشدار اولیه سامانه‌های دفاع موشکی بالستیک و کروز در امور غیر نظامی همچون اقیانوس‌شناسی و کنترل ترافیک دریایی نیز کاربرد دارند.
 

رصد دشمنان از فاصله ۳ هزار کیلومتری با رادار کیهانی سپهر + تصاویر


رادارهای کیهانی از لحاظ سخت‌افزاری نسبت به رادارهای فرکانس بالاتر پیچیدگی کم‌تری دارند. اما به علت تفاوت در نرم افزار و همچنین نحوه پردازش اطلاعات دریافتی پیچیده‌تر هستند. در این رادارها دقت بالا مدنظر نیست و از آن‌ها در قسمت هشدار اولیه استفاده می‌شود. مزیت این نوع از رادارها برای کشورهای کاربر آن امکان رصد تحرکات کشورهای مختلف در پیرامون خود است.  

کشورمان نیز در این حوزه فعالیت‌های مهمی انجام داده که حاصل این فعالیت‌ها طراحی و ساخت رادار کیهانی سپهر به عنوان دور بردترین رادار کشور است.

امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی فرمانده اسبق قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) ۲۷ بهمن ماه سال ۱۳۹۳ درباره این رادار گفته بود که ما در خصوص رادار سپهر هیچ گلوگاهی نداریم. در همین راستا بالای ۴۰ درصد اقدامات استقراری نیز به پایان رسیده و هیچ گره‌ای در کار نیست.  این رادار در آینده با استقرار نهایی در شبکه یک پارچه پدافند هوایی قرار می‌گیرد و با برد ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ کیلومتر می‌توانیم نفس دشمن را در پایگاه‌های خودشان رصد می‌کنیم.

طبق گفته فرمانده اسبق قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) با رادار سپهر ما دشمن را در دوردست هم رصد و از تعدی آن مراقبت می‌کنیم و این موضوع، شامل کشورها و هدف‌های تحت برد این رادار می‌شود. با برد بیش از ۲۵۰۰ کیلومتری این رادار ما می‌توانیم نوعی دفاع در عمق داشته باشیم و از آسمان کشور پیش از ورود تهدیدات، حفاظت کنیم.

البته مسئولان دفاعی کشورمان اعلام کرده اند که برد این رادار قابل تغییر بوده و بازه تغییر آن از ۸۰۰ کیلومتر تا ۳ هزار کیلومتر است. گفته می‌شود از این رادار به تعداد کافی در منطقه‌های مورد نظر استقرار پیداکرده تا هرگونه تحرکات احتمالی دشمنان را با آن رصد کنیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    30 17
    ۳۰۰۰ کیلومتر عالیه . چند تا از اینها در گوشه ها و مرکز داشته باشیم .
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    13 13
    اگه همینطوره که شما میفرمایید پس چرا برا فرودگاههای کشور از کشورهای اروپایی رادار میارند؟؟؟؟!!!!!!
    • محمد IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
      12 3
      برای اینکه دولت از وزارت دفاع نمیخره و اصلا سفارش نمیده و اصلا معتقد نیست که دوایی ساختشو داریم و اون وارد کننده باید سود تپل گیرش بیاد البته دولت تزویر و ناامیدی
    • GB ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
      11 3
      این رادارها زمان احمدی نژاد فعال شدند و مشابه رادارهای روسی رزوناس هستند و سیگنالشون رو حتی تو غرب اروپا هم می‌شه روی بسامد ۲۸ مگاهرتز دریافت کرد. رادارهای بسیار توانمند OTH برای شناسایی اهداف دوردست هستند که راحت کل منطقه رو پوشش می‌دن
    • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
      7 1
      مافیای واردات. سود سرشار. البته با کشیده شدن سیفون دولت فشل اصلاحات، امکان احیای صنعت و اقتصاد مملکت وجود داره
    • ناشناس IR ۰۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
      2 1
      دروغ میگه. هیچ راداری برای فرودگاه از خارج نیاوردن و از رادار ملی استفاده میکنند.
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    4 1
    اخعی
  • محسن هاشمی IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    12 7
    بعد ازانقلاب چه افزایشی در کیفیت زندگی مردم بوده ، اگر این انقلاب در دل وجان مردم ریشه کرده باشه تا ده قرن دیگه نیز هیچ دشمنی توانایی نزدیک شدن به مرزها نداره
  • رهام حسامی IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    9 0
    رادارهای ماوراء افق با تاباندن پرتو راداری فرکانس خاص، به‌سمت جو امکان رصد زمین و آسمان منطقه مورد نظر را بسیار فراتر از میزان قابل پوشش با رادارهای معمولی دارد. در واقع رادارهای معمولی مستقر در ارتفاع سطح دریا، به‌دلیل انحنای کره زمین، امکان مشاهده اهداف در برد بیش از 30کیلومتری در سطح زمین (ارتفاع پایین) را ندارند و به همین دلیل یا باید روی یک برجک و یا در ارتفاعات نصب شوند اما رادارهای ماوراء افق به‌واسطه استفاده از قابلیت بازتاب امواج با باند فرکانسی خاص از جو زمین، می‌توانند هم اهداف هوایی و هم اهداف زمینی را تا فواصل بسیار زیادی کشف و به‌عنوان اولین حلقه از هشدار زودهنگام در شبکه پدافند هوایی عمل کنند.با فناوری‌های AESA و قابلیت ردیابی منبع جمینگ به صورت پسیو هستند که شامل انواع رادارهای نبو در باند VHF، کاستا در باند UHF و گاما در باند L بوده است.رادار کیهان یک رادار 2بعدی است که به گفته مسئولین دفاعی کشور قابلیت کشف فاصله، زاویه سمتی و سرعت شعاعی اهداف را داشته و آشکارسازی و ردگیری اهداف هوایی در ارتفاعات مختلف شامل هواپیماهای متعارف، پنهانکار، ریزپرنده‌ها و موشک‌های کروز از دیگر توانمندی‌های آن است. در واقع این رادار راهکنشی (تاکتیکی) برای کشف تعداد بالایی هدف و رویایی با حملات پرحجم دشمن طراحی شده است.رادار سپهر از نوع رادارهای ماوراء افق است که با تاباندن پرتو راداری راداری فرکانس خاص، به سمت جو امکان رصد زمین و آسمان منطقه مورد نظر را بسیار فراتر از میزان قابل پوشش با رادارهای معمولی دارد.
    • IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
      2 0
      هم تبریک به هموطنانمان وهم تشکراز دانشمندان این حوزه دانش وساخت ازشماهم بابت یک توضیح عالی تشکرمیکنم .
  • علی IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    4 0
    ما در منطقه ای خاص و در موقعیت و زمان خاصی قرار داریم . وضعیت بنحویست که هر آن امکان تهاجم دشمن از جهات مختلف یا ساده تر بگوییم از چهار طرف وجود دارد بنابر این نیاز اساسی به یک سامانه یکدست یکپارچه پیشرقته و قدرتمند پدافندی داریم که بتوانیم کشور را از خطر تهاجم دشمنان حفظ کنیم. در درگیریهای کنونی حرف اول را حملات دقیق و پرحجم هوایی میزند ودر مقابل برای بقا نیاز به یک نیروی هوایی قدرتمند و پدافند (سیستم های راداری و موشکی)پیشرفته میباشد . در حال حاضرما که از لحاظ نیروی هوایی پیشرفته محرومیم بیشترین بها به پدافند هوایی داده میشود که بسیار درست هم میباشد اما این قدرت دفاع هوایی باید وسیع یکپارچه پیشرفته و هوشمند باشد و همیشه در حال بروز شدن باشد . یعنی ما باید دارای زیرساخت لازم برای تولید انبوه باشیم و در کنار آن مراکز علمی تحقیقاتی پیشرفته برای بروز رسانی تجهیزات پدافندی فعال باشند . اگر ما بعد از چند سال در صورت تولید انبوه سیستمی مانند سوم خرداد یا15خردادی که به احنمال خیلی زیاد تولید انبوه ندارند وحتی سیستمی که خیلی برای ما ارزش دارد یعنی باور373 که اینهم متاسفانه تولید انبوه ندارد فقط در تبلیغات و جنگ روانی بر علیه دشمن و روحیه دادن به داخل از انها استفاده کنیم بدون توجه به پیشرفت ثانیه ای تکنولوژی جنگنده ها و تجهیزات الکترونیکی آنها و بمبهاو موشک های هوشمند آنها مرتکب یک اشتباه جبران ناپذیر و ویرانگر شده ایم . برای مثال اگر ما فقط به سیستم پدافندی باور که ظرف دو سه سال گذشته نمونه ازمایشی آن را به نمایش گذاشتیم با تکنولوژی ان که اگر بروز نشده باشد که نشده و ساخت باحتمال زیاد کمتر از انگشتان یک دست تمام زحمات دانشمندانمان برباد خواهد رفت در جناح مقابل تجهیزات جدید بروز شده و بسیارپیشرفته دشمن (جنگنده های رادار گریزکه هرروز واردمیدان میشوند و بدون تعصب باید قبول کنیم سرعت پیشرفت وتولید انها بسیار بالاست از غافله بسیار عقب هستیم و متاسفانه با این وضعیت در صورت درگیری جدی و وسیع اتفاقات ناگواری برای ما خواهد افتاد . بنابراین نیاز به یک جهاد علمی نظامی گسترده داریم دشمن پشت ذرهای ما منتظر فرمان حمله برعلیه ما میباشد و هر لحظه غفلت و بی خیالی عواقب بدی برایمان خواهد داشت.
    • IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
      1 4
      شما از کجا میدونی تولید انبوه نشده؛ یا به روز نشده؟ مگه ریز جزئیات اطلاعات نظامی کشور رو باید اعلام عمومی کنند؟ به نظر من که همین اندازه هم نباید اعلام بشه. سوم خرداد و پانزده خرداد سالهاست که تولید انبوه میشن و فیلم خط تولید اونها هم در فضای مجازی موجوده. باور هم قطعاً در حال تولید انبوه است. علاوه بر بسیاری تجهیزات دیگه که رونمایی نشدن. مسئولان بلندپایه نظامی کشور بارها اعلام کردن که آنچه تاکنون از تجهیزات نظامی رونمایی شده بخش بسیار کوچک توانمندی ایران است.
    • امیر IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
      0 1
      شما احینا در ستاد کل نیرو های مسلح هستید میگید ایران سامانه هاش. و تولید انبون نمیکنه؟! از کجا میدانی برادر؟ نباید همه ای اطلاعات رو بگن
    • افشین IR ۰۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
      0 1
      چقدر بده که بدون اطلاعات میاید نظررميديد.خط تولید این رادارها در چندین مدل که غدیر یکیش هست در برده ای مختلف و همچنین خط تولید سامانه های پدافندي سوم و پانزده خرداد کاملا فعال هست و فيلمشم اگه سرچ کنید هست و سامانه باور مدل اول تولید شده و مدلهای بعدی با برد و ارتفاع درگیری بالاتر هم در راه هست. الکی تز ندید از خودتون.
  • IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    2 1
    هیچ جنگنده ای ازفاصله بیش از ۴۰۰ کیلومتر در اسکوپ رادار دیده نمیشه قوی ترین رادارهای دنیا بیشتر از ۴۰۰ کیلومتر نمیتونن جنگنده را کشف کنن ولی موشک بالستیک را میشود از سه هزار کیلومتری کشف کرد
    • رضا IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
      0 0
      رادار پیشرف خیلی زیادی داشته نسبت به دیگر صنایع که در جهان سری محسوب میشه رادار هایی با برد بیش از 5000 کیلومتر هم حتی در دهه 90 توسط امریکا تولید شدند و از 2000 به بعد در اختیار کشور های عربی هم قرار گرفته چیز عجیبی نیست این رادار ها هشدار زود هنگام هستند جنگنده ها رو شناسایی میکنند درقالب شبکه اما رادار درگیری سامانه پدافندی بحثش جداست فرق داره امروزه این رادارها در ایران خلا آواکس رو پر کردن
    • افشین IR ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
      0 0
      این بستگی به رادار و نوع جنگنده و ارتفاع اون داره و برخی نیست که همه رو بجور میگید.ولی اینجا بحث رادار زمینی هستکه خیلی از محدودیتهای رادارهای هوایی رو نداره و از قدرت بالایی برخوردار هستند. البته موشک هم خودش یک تهدید هست که از جنگنده خیلی بدتره.
  • رهام حسامی IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
    0 0
    چه چیزی حداکثر برد یک رادار جستجوی سطحی را محدود می کند؟نتیجه تصویر برای حداکثر برد و تشخیص تغییر پشته رادار نظامیحداکثر برد یک سیستم راداری تا حد زیادی به قدرت متوسط فرستنده و اندازه فیزیکی آنتن بستگی دارد. (از نظر فنی ، این را محصول گشودگی دیافراگم قدرت می نامند.) برای هر یک محدودیت های عملی وجود دارد. همانطور که قبلاً ذکر شد ، برخی از سیستم های راداری به طور متوسط تقریباً یک مگاوات قدرت دارند.در این رادار بخش فرستده دارای 5928 آنتن فرستده میباشد و بخش گیرنده نیز دارای 19500 آنتن دوقطبی گیرنده میباشد.و سه کامپیوتر وظیفه تحلیل داده های راداری و برنامه ریزی را برعهده دارد. وقطر رادار فرستنده 26.9 متر وقطر رادار گیرنده نیز 57 متر میباشد. رادار 120 درجه در سمت را پوشش میدهد و بردی در حدود 40 هزار تا 41 هزار کیلومتر را در دید خود دارد و به طور کامل مدار زمین آهنگ یا ژئو را زیر پوشش میگیرد.(این توضیح را اضافه کنم که مدار Geo یا ژئو سنیکرون مداری است که تقریبا 35 هزار کیلومتری شروع میشود و بسته به جرم ماهواره ها تا ارتفاع های 42 هزار کیلومتری ادامه دارد حداکثر تابش 32 مگاوات ، ادعا می کند که قوی ترین رادار در جهان است و می تواند یک شیء به اندازه بسکتبال را تا 22000 مایل دریایی از زمین ردیابی کند.همچنین رادار به دلیل ناتوانی در اسکن مستقیم از بالای سر ، محدود است. بنابراین ، رادار را ببندید ، به دلیل حداکثر ارتفاع شیب رادار 19.5 درجه ، داده ها در دسترس نیست. این منطقه معمولاً به عنوان "مخزن سکوت" رادار نامیده می شود.اینم بگم معمولا برد رادارها حداکثر برد محصول انعکاس کامپوزیت "برد بلند" (L Rng) 248 نانومتر (حدود 286 مایل) از محل رادار است. ظاهر "مسدود" این محصول به دلیل وضوح مکانی پایین آن در شبکه 2.2 * 2.2 نانومتر است. دارای یک چهارم وضوح بازتاب پذیری پایه و نیمی از وضوح محصولات بارندگی است.البته من بالای 600 کیلومتر ندیدم .
  • رهام حسامی IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
    0 0
    هرچه طول پالس بیشتر باشد ، به دلیل مقدار بیشتر انرژی منتقل شده ، قابلیت برد رادار بیشتر است. نرخ تکرار پالس (PRR) حداکثر برد قابل اندازه گیری رادار را تعیین می کند.مثال رادار کوثر دارای ۱۵۰۰ ماژول فرستنده/گیرنده میباشد که میتواند فرکانس های دریافتی را در یافت و بعد از تجزیه و تحلیل اطلاعات جنگنده را بر روی صفحه نمایش درون کاکپیت نمایش میدهد راداردر باند X کار میکند و میتواند تا ۱۰۰ هدف را شناسایی به بسته به حمل تسلیحات با آنها درگیر شود.برد رادار هم تا برای یک جسم با سطح مقطعی ۱ متر مربع معادل( ۲۴۳-۲۰۱ کیلومتر )است البته برد خام رادار معادل ۴۰۰ کیلومتر اعلام شده است.در رابطه با پویش یا جستجوی رادار میتواند ۶۰-/+ به سمت چپ و راست و ۶۰/-+ به سمت بالا و پایین را تراک یا جستجو کند.این رادار فرکانس 442 مگاهرتز (طول موج 68 سانتی متر) در باند UHF ، درست در زیر باند پخش تلویزیونی UHF ، با پهنای باند 10 مگاهرتز و حداکثر توان خروجی 32 مگاوات کار می کند ویک آرایه مربع 72x72 از 5184 عنصر آنتن دوقطبی وهر عنصر آنتن از یک ماژول فرستنده جداگانه با توان خروجی 10 کیلو وات دریافت می کند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس