مسکو به آمریکا درباره اخراج دیپلمات های روسیه هشدار داد

یک مقام وزارت خارجه روسیه به درخواست سناتورهای آمریکایی برای اخراج دیپلمات‌های روسی از آمریکا واکنش و در این مورد هشدار داد.

به گزارش مشرق به نقل از ریانووستی، روسیه به درخواست سناتورهای آمریکایی برای اخراج دیپلمات‌های روسی از آمریکا واکنش نشان داد.

در همین ارتباط نیز یک منبع وابسته به وزارت خارجه روسیه هشدار داد: کسانی که خواهان اخراج دیپلمات‌های روس از آمریکا هستند باید بدانند که این ممکن است به تعطیلی مراکز دیپلماتیک آمریکا در روسیه منجر شود که در این صورت آنها مسئول خواهند بود.

بیشتر بخوانید:

سناتورهای آمریکایی خواستار اخراج ۳۰۰ دیپلمات روسیه شدند

این مقام روسی در ادامه هشدار خود به سناتورهای آمریکایی افزوده است: نیازی به یادآوری نیست که این تعداد از دیپلمات‌های روس در واشنگتن حضور ندارد، یا شاید نمایندگان کنگره که دانش لازم را در زمینه روابط بین الملل ندارند، کارکنان مراکز دیپلماتیک روسیه در سازمان ملل را به عنوان دیپلمات‌های سفارت به شمار آورده اند؟

مقام بلند پایه وزارت خارجه روسیه که نامش فاش نشده، همچنین تاکید کرد: کسانی که چنین اقداماتی را پیشنهاد می‌کنند ظاهراً به دنبال تعطیلی نهادها و مؤسسات آمریکایی در روسیه هستند، اما باید بدانند که مسئولیت این کار متوجه خودشان خواهد شد.

به تازگی برخی از سناتورهای کنگره آمریکا خواستار اخراج دیپلمات‌های روسیه از واشنگتن شده‌اند.

درخواست اخراج دیپلمات‌های روسی هم از جانب سناتورهای دموکرات و هم جمهوری‌خواه از «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا مطرح شده است.

سناتورها از بایدن خواسته‌اند که در صورت عدم صدور روادید بیشتر برای آمریکایی‌ها جهت فعالیت در اماکن دیپلماتیک واشنگتن در روسیه، ۳۰۰ دیپلمات روس از آمریکا اخراج شوند.

«باب منندز» و «مارک وارنر» دموکرات به همراه «جیم ریش» و «مارکو روبیو» جمهوری خواه از جمله پیشنهاد دهندگان این طرح در کنگره آمریکا هستند.

سناتورها در نامه‌ای به بایدن نوشته‌اند: عدم تناسب در نمایندگی دیپلماتیک غیرقابل قبول است. بر این اساس، روسیه باید روادید کافی برای نزدیک شدن به برابری بین تعداد دیپلمات‌های آمریکایی در روسیه و تعداد دیپلمات‌های روسی که در ایالات متحده مستقر هستند، صادر کند. اگر مسکو این کار را نکند، رئیس جمهور باید ۳۰۰ دیپلمات روس را اخراج کند.

دو ماه پیش از این نیز، «آناتولی آنتونوو»، سفیر روسیه در آمریکا اعلام کرده بود که به دستور واشنگتن، ۲۴ دیپلمات روس خاک آمریکا را ترک خواهند کرد. این اقدام چند روز پس از اخراج بیش از ۲۰۰ کارمند محلی سفارت خانه و کنسولگری‌های آمریکا در روسیه انجام شد.

سفیر روسیه افزود: برای این افراد جانشینی نخواهد بود زیرا آمریکا در اقدامی ناگهانی روند صدور روادید را سخت کرده است. وی همچنین اعلام کرد وضعیت سفارت خانه‌های روسیه و آمریکا پس از دیدار ماه ژوئن ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در ژنو تغییری نکرده است.

سفیر روسیه همچنین درباره محدودیت‌های دیپلماتیک وضع شده توسط آمریکا گفت: مراکز دیپلماتیک روسیه همچنان مجبور به کار تحت محدودیت‌های بی‌سابقه هستند. این محدودیت‌ها همچنان پابرجا هستند و حتی بیشتر نیز شده‌اند. اخراج دیپلمات‌های روس بر اساس بهانه‌های غیر واقعی انجام می‌شود.

در ماه دسامبر سال گذشته نیز آمریکا به صورت یک جانبه دوره مأموریت دیپلمات‌های روسیه در این کشور را به سه سال کاهش داد، اقدامی که در مورد سایر کشورها انجام نشده است.

دولت آمریکا با متهم کردن نقش روسیه در انتخابات آمریکا و همچنین هک شدن سایت «سولار ویندز» در فروردین سال جاری اعلام کرد دیپلمات‌های روس را اخراج خواهد کرد. پس از آن، دولت آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه اعمال کرد. براساس این تحریم‌ها، آمریکا همچنین ۱۰ دیپلمات روس را از خاک آمریکا اخراج کرد.

روسیه نیز در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا تصمیم به اخراج ۱۰ دیپلمات آمریکایی و قرار دادن ۸ مقام دیگر در لیست سیاه گرفت.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس