کد خبر 1282076
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۴
هشدار کرملین به اعضای ناتو درخصوص تشدید تنش دیپلماتیک

سخنگوی دولت روسیه اخراج کارکنان مأموریت این کشور در مقر ناتو را موجب تضعیف امکان عادی‌سازی روابط و تداوم گفت‌وگو بین مسکو اعضای این پیمان نظامی توصیف کرد.

به گزارش مشرق، «دمیتری پسکوف» سخنگوی دولت روسیه روز پنجشنبه درخصوص تشدید تنش دیپلماتیک از سوی اعضای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هشدار داد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، سخنگوی کاخ کرملین گفت، اقدام ناتو درخصوص اخراج بخشی از کارکنان مأموریت روسیه در مقر ناتو در بروکسل، امید برای عادی شدن روابط و تداوم گفت‌وگوها میان مسکو و اعضای این اتحاد نظامی را کم‌رنگ می‌کند.

پسکوف در جمع خبرنگاران گفت: «این [حرکت] نشانگر تناقض بین بیانیه‌های نمایندگان ناتو درباره تمایل به عادی‌سازی روابط و اقدامات واقعی آن‌ها است».

این مقام روس افزود، اقدامات ناتو حاکی از امکان عادی‌سازی روابط و تداوم گفت‌وگوها نیست و «در واقع چنین چشم‌اندازهایی کاملاً کم‌رنگ شده‌اند».

روز چهارشنبه یک مقام ناتو اعلام کرد، هشت عضو از مأموریت روسیه در مقر این سازمان در بروکسل را با این ادعا که آن‌ها «مأموران اطلاعاتی اعلام نشده» هستند، اخراج شده‌اند.

در سال ۲۰۱۸ و درپی کشته شدن «سرگئی اسکریپال» جاسوس دوجانبه و دخترش در انگلیس، ناتو از توافق با مسکو برای انتصاب هفت کارمند در مأموریت روسیه در ناتو را فسخ کرد و درخواست سه کارمند دیگر در همین رابطه را رد کرد.

ناتو با متهم کردن روسیه به قتل اسکریپال، حداکثر تعداد کارکنان مأموریت روسیه در مقر ناتو را از سی نفر به ده نفر کاهش داد. این در حالی است که مسکو بارها این اتهامات را رد کرده است.

علاوه بر پسکوف، «الکساندر گروشکو» معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز روز گذشته (چهارشنبه) ناتو را به دورویی متهم کرد و یک قانون‌گذار روس نیز درخصوص اقدام متقابلی که لزوماً مشابه اقدام ناتو نیست، هشدار داد.

از سوی دیگر، روز گذشته (سه‌شنبه) شماری از سناتورهای هردو حزب آمریکا از «جو بایدن» رئیس جمهور این کشور درخواست کردند درصورتی که روسیه تعداد روادید بیشتری برای نمایندگان واشنگتن در این کشور صادر نکند، سیصد دیپلمات روس از آمریکا اخراج شوند.

وزارت امور خارجه روسیه در واکنشی هشدار داد: «کسانی که چنین اقداماتی را پیشنهاد می‌کنند، ظاهراً به‌دنبال اعمال فشار برای بسته شدن موسسات خارجی آمریکا در روسیه هستند».

این وزارتخانه در ادامه متذکر شد: «آن‌ها باید درک کنند که مقصر چنین اتفاقی، خود آنان خواهند بود».

در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده است، از آنجا که روسیه چنین تعدادی از دیپلمات‌ها را در واشنگتن ندارد، احتمالاً پیشنهاد مطرح شده در مجلس سنای آمریکا شامل کارکنان مأموریت دیپلماتیک روسیه در مقر سازمان ملل نیز خواهد بود.

تنش‌های دیپلماتیک میان روسیه و کشورهای غربی پس از آن شدت گرفت که جمهوری چک، فروردین امسال روسیه را به دست داشتن در انفجار دو انبار مهمات در این کشور متهم کرد.

روسیه اقدام این کشور در اخراج ۱۸ دیپلمات خود را با اخراج ۲۰ دیپلمات جمهوری چک پاسخ داد و آمریکا را به دست داشتن در این اتهام زنی جمهوری چک و گردانندگی اقدام ضد روسی متهم کرد.

طی ماه‌های اخیر کشورهای غربی از جمله آمریکا، لهستان، جمهوری چک، استونی، لیتوانی و لتونی، با تحریک واشنگتن، تعدادی از دیپلمات‌های روس را از کشور خود اخراج کردند که با پاسخ متقابل مسکو همراه شد.

دولت روسیه در اقدامی متقابل دستور داد، سفارت آمریکا حق به کار گماشتن شهروندان روس را نداشته و باید کارکنان کنسولی خود را ۷۵ درصد کاهش داده و بسیاری از فعالیت‌های خود را متوقف کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس