بازار گرم خرید و فروش سلاح های مدرن آمریکایی در افغانستان

پس از خروج آمریکا از افغانستان و سقوط دولت کابل، حال این روزها بازار خرید و فروش سلاح‌های آمریکایی در فروشگاه‌های شهر کابل پررونق است.

به گزارش مشرق به نقل از نیویورک تایمز، پس از خروج آمریکا از افغانستان و سقوط دولت کابل، حال این روزها بازار خرید و فروش سلاح‌های آمریکایی در فروشگاه‌های شهر کابل و برخی دیگر از شهرهای افغانستان پررونق است.

در این گزارش گفته شده این روزها در افغانستان همزمان با سلطه طالبان، بخش زیادی از سلاح‌ها و تجهیزات نظامی آمریکا به صورت آشکار توسط معامله‌گران سلاح به فروش می‌رسند.

بیشتر بخوانید:

۲ دهه حضور آمریکا در افغانستان و عراق و تاثیر آن بر مسلمانان

بخش زیادی از خرید و فروش سلاح‌های آمریکایی در ولایت قندهار صورت می‌گیرد و خریداران این تسلیحات و سایر تجهیزات آمریکایی به سربازان سابق دولت افغانستان و یا نیروهای طالبان پول پرداخت می‌کنند.

در حال حاضر فروشگاه‌های جدید اسلحه فروشی در افغانستان شروع به کار کرده است و در این فروشگاه‌ها انواع نارنجک، دوربین‌های چشمی و عینک‌های دید در شب به فروش می رسند.

این در حالی است که این تجهیزات برای آموزش و تجهیز نیروهای ارتش سابق افغانستان از سوی آمریکا به آنان تحویل داده شده بود و مجموع ارزش آن‌ها که طی ۲۰ سال به صورت مداوم به دولت افغانستان واگذار شده بود، به ده‌ها میلیون دلار می‌رسد.

به تازگی مقامات بلندپایه وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده‌اند که سقوط افغانستان ریشه در توافقی داشت که دولت ترامپ و گروه طالبان در سال ۲۰۲۰ به امضا رساندند و در آن تاریخ خروج نیروهای آمریکایی نیز تعیین شد.

بیشتر بخوانید:

اردوغان: آمریکا مثل افغانستان، از سوریه و عراق هم برود

در همین ارتباط نیز ژنرال فرانک مک‌کنزی، فرمانده ستاد مرکزی نیروهای آمریکا در منطقه، تأکید کرد که توافق دوحه «تأثیری واقعاً زیانبار» بر وضعیت داشت و سبب «قوی‌تر شدن» طالبان شد. وی افزود که کاهش نیروها به کمتر از ۲۵۰۰ تن در ماه آوریل به دستور جو بایدن «میخ دیگری به تابوت» دولت افغانستان کوبید و به فروپاشی آن شتاب داد.

این در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده طی اظهاراتی شیوه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را در دولت بایدن «احمقانه‌ترین حرکت نظامی تاریخ آمریکا» خواند و افزود که تجهیزات نظامی آمریکا در افغانستان یا باید با مداخله «نیروی عظیم نظامی» پس‌گرفته می‌شد یا یکجا «بمباران و نابود» می‌شد.

برخی کارکنان پیشین دولت ترامپ و شماری از جمهوری‌خواهان نیز همزمان به شیوهٔ خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تاختند. مایک پمپئو، وزیر خارجهٔ پیشین آمریکا مدعی شد که دولت بایدن بیش از آن‌که «به فکر رعایت شرایط مناسب این خروج» باشد بر انجام این خروج «در یک تاریخ دلبخواهی» تمرکز کرده بود و نیکی هیلی، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل نیز شیوه خروج آمریکا از افغانستان را «شرم‌آور» توصیف کرد.

این درحالی است که وزیر دفاع آمریکا هفته گذشته در سنای این کشور اعلام کرد که حضور طولانی‌تر نیروها در افغانستان جان آمریکایی‌ها را به خطر می‌انداخت و تغییر چشمگیری در شمار خارج‌شوندگان ایجاد نمی‌کرد.

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا نیز در همین زمینه گفت: به عنوان بخشی از آن توافقنامه [گفت‌وگوهای دوحه] موافقت کردیم که عملیات هوایی علیه طالبان را متوقف کنیم بنابراین طالبان قوی‌تر شدند و عملیات تهاجمی خود را علیه نیروهای نظامی افغان افزایش دادند و افغان‌ها به طور هفتگی تعداد زیادی نفرات از دست می‌دادند.

به گفته او «علاوه بر این باعث شدیم آنها ۵ هزار زندانی [طالبان] را آزاد کنند بسیاری از این زندانیان به صفوف طالبان بازگشتند. بنابراین آنها بسیار قوی‌تر شدند و حملات خود را ادامه دادند و ما تقلیل یافتیم.»

مقامات پنتاگون در عین حال گفته‌اند که به جو بایدن پیشنهاد شده بود ۲۵۰۰ سرباز را در افغانستان حفظ کند تا از فروپاشی ارتش و دولت جلوگیری شود اما کاخ سفید در پاسخ گفته است که حضور سربازان به جنگ با طالبان می‌انجامد و کمکی به تغییر وضعیت نمی‌کند.

خروج اضطراری نیروهای آمریکایی در ۱۵ اوت و همزمان با ورود طالبان به کابل آغاز شد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس