کد خبر 1335547
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۶
جان بولتون: نامزدها نباید دروغ بگویند

مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید می‌گوید عملیات خروج از افغانستان لطمه بزرگی به اعتبار آمریکا وارد کرده است.

به گزارش مشرق، «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی پیشین کاخ سفید در مصاحبه‌ای امروز (جمعه ۱۵ بهمن‌ماه/۴ فوریه) گفته خروج آمریکا از افغانستان لطمه بزرگی به اعتبار آمریکا وارد کرده است.

رسانه‌ها و مقام‌های کشورهای غربی در روزهای گذشته روسیه را به اعزام نزدیک به ۱۰۰ هزار نیرو به مرز با اوکراین متهم کرده‌ و مدعی شده‌اند ممکن است روسیه در آینده نزدیک قصد حمله به اوکراین داشته باشد. مسکو تمامی این اتهامات، از جمله شمار نیروهای مورد ادعا را رد کرده است.

بیشتر بخوانید:

سعدالله زارعی: آمریکا برای افغانستان برنامه ۸۰ ساله داشت

علی‌رغم آنکه روسیه بارها اطمینان خاطر داده که قصد حمله به اوکراین را ندارد، آمریکا و کشورهای اروپایی آمادگی‌های نظامی خودشان را برای آنچه به گفته آنها مقابله با تحرکات نظامی احتمالی مسکو است افزایش داده‌اند. برخی از این کشورها به همین بهانه به اوکراین نیرو و تجهیزات نظامی ارسال کرده‌اند.

جان بولتون که با مجله «نیوزویک» مصاحبه می‌کرد با اشاره به ادعاهای کشورهای غربی به خصوص آمریکا درباره احتمال حمله روسیه به اوکراین گفته است: «مسئله اصلی در اینجا محک زدن میزان عزم آمریکا است.»

او در ادامه گفت: «و من فکر می‌کنم خروج از افغانستان لطمه سنگینی به اعتبار ما و برداشت‌ها از عزم ما وارد کرد و بنابراین، اثربخشی تلاش‌های ما را -مثلاً در قضیه اوکراین- در خصوص ایجاد بازدارندگی از طریق تهدید به تحریم زیر سوال برد.»

جان بولتون که یکی از مشاوران دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ بود معتقد است نحوه خروج آمریکا از افغانستان بر برداشت‌ها در دنیا از «عزم آمریکا» در حل چالش‌ها اثر منفی گذاشته است

آمریکا و کشورهای غربی تهدید کرده‌اند چنانچه روسیه حمله‌ای به اوکراین انجام دهد این کشور را هدف تحریم‌های گزنده قرار خواهند داد. کاخ سفید چند روز پیش تهدید کرد واشنگتن در صورت وقوع حمله، حلقه نزدیکان «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه را هدف تحریم قرار خواهد داد.

گروه طالبان یکشنبه (۱۵ اوت/۲۴ مردادماه) بعد از خروج «اشرف غنی»، رئیس‌جمهور سابق افغانستان وارد شهر کابل شد. تحلیلگران ورود نیروهای طالبان را به منزله خاتمه تلاش‌های ۲۰ ساله آمریکا و دیگر کشورهای غربی برای بازسازی افغانستان به شکل مطلوب جهان غرب تفسیر کردند.

روند خروج نظامیان آمریکایی و نیروهای متحد ائتلاف از افغانستان در پی توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف صورت می‌گرفت.ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشت.

چند روز پیش، یک پایگاه خبری یادداشت جدیدی که مربوط به برگزاری یک جلسه در اتاق وضعیت کاخ سفید یک روز قبل از سقوط کابل بود را منتشر کرد و زوایای جدیدی از میزان ناآمادگی دولت «جو بایدن» برای تخلیه افغانستانی‌های همکار نیروهای ائتلاف از افغانستان را به نمایش گذاشت.

پایگاه خبری آکسیوس که سند مذکور را بررسی کرده می‌نویسد تنها چند ساعت قبل از آنکه طالبان در روز ۱۵ اوت ۲۰۲۱ کنترل پایتخت افغانستان را در اختیار بگیرد مقام‌های ارشد دولت بایدن هنوز در حال بحث بر سر مسائل پایه‌ای مربوط به تخلیه گسترده غیرنظامیان بوده‌اند.

بایدن تا قبل از سقوط کابل، به رغم برآورد جامعه اطلاعاتی آمریکا که از تصرف قریب‌الوقوع کابل بعد از خروج نظامیان آمریکایی خبر می‌داد، مدعی بود که ۷۵ هزار طالب در مقابل ارتش ۳۰۰ هزار نفری افغانستان که آمریکا آن‌ها را مانند هر ارتش مجهزی در جهان آموزش داده و تجهیز کرده شانسی برای موفقیت ندارند.

بایدن بعد از اجرای ضعیف عملیات خروج از افغانستان تلاش کرد از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند. او تسلط سریع و کامل طالبان بر افغانستان را با اشاره به توافق دولت ترامپ با طالبان به گردن سلف خود انداخت، از «اشرف غنی» رئیس‌جمهور متواری افغانستان ابراز ناامیدی کرد و بابت عملکرد نیروهای امنیت ملی افغانستان که تا چند هفته قبل‌تر می‌گفت قادر به حفظ کشور هستند، تاسف خورد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس