کد خبر 1292315
تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۹
وزارت خارجه آمریکا و پنتاگون اطلاعات افغانستان را پنهان کردند

بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان، وزارتخانه های خارجه و دفاع این کشور را به پنهان کردن اطلاعاتی متهم کرد که می توانست به پیش بینی سقوط کابل و ناتوانی ارتش افغانستان منجر شود.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، یک مقام ناظر بر عملکرد دولت آمریکا، وزارت خانه‌های خارجه و دفاع این کشور را به پنهان کردن اطلاعاتی متهم کرد که با استناد به آنها، مردم و همچنین اعضای کنگره می‌توانند به درک درستی از دلایل سقوط دولت سابق افغانستان، شکست ارتش این کشور و در نهایت، خروج آشفته نظامیان آمریکایی برسند.

بیشتر بخوانید:

فعالیت جبهه مقاومت ملی افغانستان در آمریکا

«جان سوپکو» بازرس ویژه در امر بازسازی افغانستان (سیگار)، در این باره افزود: تصویر کامل آنچه در ماه آگوست رخ داد و همه علائم هشداری که می‌توانست به پیش بینی سرانجام کار منجر شود؛ تنها زمانی عیان می‌شود که اطلاعات پنهان شده ازسوی پنتاگون و وزارت دفاع آمریکا، علنی شود.

در واکنش به این اتهام، وزارت خارجه آمریکا مدعی شد که خواستار افشای تدریجی برخی از اطلاعات شده تا به این ترتیب، هویت نهادها و اتباع افغان طرف همکاری با واشنگتن برملا نشود. اما پنتاگون هنوز پاسخی به این اتهام نداده است.

به گفته سوپکو، بعد از سقوط کابل، او با اکراه به خواست وزارت خارجه آمریکا مبنی بر ممانعت مقطعی از دسترسی آنلاین به برخی از گزارش‌های تهیه شده از سوی او، تن داده است حال آنکه وزارت خارجه هرگز توضیح قانع کننده‌ای درباره تهدیدهایی که ممکن است متوجه شهروندان افغان طرف همکاری با واشنگتن باشد؛ ارائه نداده است.

سوپکو می‌گوید برخی از درخواست‌های مطرح شده از سوی وزارت خارجه آمریکا عجیب بوده است که از آن جمله می‌توان به اصرار برای حذف نام اشرف غنی رئیس جمهور سابق افغانستان، از برخی گزارش‌ها اشاره کرد.

همچنین، به گفته وی، پنتاگون از سال ۲۰۱۵، بنا به درخواست دولت غنی، مانع از علنی شدن بسیاری از گزارش‌ها شده است که اغلب این اطلاعات ازجمله آمار تلفات نظامی و توانایی رزمی آنها، برای تصمیم گیری درباره اینکه آیا نیروهای افغان واقعاً از قابلیت لازم برخوردار بوده‌اند یا خیر، بسیار حیاتی بوده است.

اظهارات بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان در حالی منتشر می‌شود که «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه این کشور قرار است عملکرد وزارت خارجه تحت امر خود را در ارتباط با خروج از افغانستان بررسی کند.

بلینکن و «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا، بعد از خروج آشفته نظامیان این کشور از خاک افغانستان و بی برنامگی برای خروج پناهجویان افغان، تا مرز استیضاح پیش رفتند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس