مأموریت مهم؛ پالایش مراکز دولتی لبنان از آمریکایی‌ها کی آغاز می‌شود؟

رئیس شورای اجرایی حزب‌الله می‌گوید پس از نبرد اخیر این جنبش با دشمنان لبنان با موضوع سوخت، جنبش مقاومت در زمان مناسب نبرد برای حذف ایادی آمریکا در دستگاه‌های دولتی کشور را آغاز خواهد کرد.

به گزارش مشرق، اظهارت اخیر «سید هاشم صفی الدین» رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان در خصوص لزوم پالایش مراکز دولتی لبنان از آمریکایی‌ها و توضیح او درباره ضرورت کلید زدن این نبرد در زمانی مناسب، بیانگر موقعیت شناسی و آسیب‌شناسی دقیق این جنبش مقاومت در لبنان است.

وی روز یکشنبه یازدهم مهر (سوم اکتبر) در سخنانی درباره نبرد اخیر حزب‌الله لبنان با رژیم صهیونیستی با موضوع خرید و واردات سوخت‌ (از ایران برای لبنان) تصریح کرد که این جنبش شش ماه بود که به موضوع سوخت، مرزها و تبعات می‌اندیشید اما صبر کرد تا آن را در زمان مناسب انجام دهد.

صفی الدین ادامه داد: «به مجرد آن‌که وارد این نبرد شدیم پیامدهایی که همه می‌دانند، آغاز شد. آمریکایی‌ها، غربی‌ها و همه کشورها دویدند و مشخص شد همه آنها بر لبنان تأثیر می‌گذراند».

پس از وعده «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله مبنی بر واردات سوخت از ایران، ۲۵ شهریور ورود تانکرهای سوخت ایران به لبنان در صدر اخبار رسانه‌های عربی و شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت. امری که شکست محاصره آمریکا علیه این کشور در نتیجه اتحاد و اقتدار سه‌جانبه میان تهران، حزب‌الله و دمشق را به نمایش گذاشت.

به دنبال اعلام این ابتکار حزب‌الله در خرید سوخت از ایران و وعده آن از سوی سید حسن نصرالله بود که سفیر آمریکا در بیروت که به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران خود را حاکم بر لبنان می‌بیند، به صرافت افتاد تا با نقاب دلسوزی برای مردم لبنان، هر طور شده برای انتقال سوخت و برق به لبنان کاری کند به همین دلیل گزینه گرفتن کمک از طریق سوریه بر روی میز آمد؛ سوریه‌ای که هیچ یک از سیاستمداران لبنانی [جز مقاومت] جرأت و اجازه تماس با همتایان سوری را نداشتند چون آمریکا مخالف عادی‌سازی روابط با دمشق است. در همین راستا، یک هیأت از کنگره آمریکا  به لبنان سفر کرد و واشنگتن از طریق آن اعلام کرد که می‌تواند نقش مهمی در کمک به دولت جدید لبنان برای خروج از بحرانهایش ایفا کند و برای حل بحران سوخت نیز تلاش خواهد کرد و نیازی به خرید سوخت از ایران نیست.

آمریکا در این مسیر حتی ناچار شد تحریم سزار علیه سوریه را نادیده بگیرد؛ اقدامی که به تحلیل «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه «رأی الیوم» مؤید شکننده بودن این تحریم و موفق بودن سیاست صبر راهبردی در برخورد با آن است.

حال رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان تاکید می‌کند که گام بعدی که در زمان مناسب برداشته خواهد شد، حذف آمریکا از نهادهای دولتی لبنان است؛ امری که باید به منزله یک زنگ خطر برای تمام سیاستمداران و مقامات و افرادی باشد که روابط تنگاتنگ و نزدیکی با آمریکا دارند.

صفی الدین با اشاره به این‌که میزان خصومت آمریکا با لبنان کمتر از رژیم صهیونیستی نیست، هشدار داد: «ما می‌گوییم آمریکایی‌ها از نظر امنیتی، سیاسی، مالی و اقتصادی بر لبنان تأثیر می‌گذارند و در داخل دولت لبنان آدم‌های زیادی دارند. اما ما تاکنون وارد نبرد و حذف آمریکا از دستگاه‌های دولتی لبنان نشده‌ایم، اگر روز مناسب فرا رسید و ما وارد این نبرد شویم، لبنانی‌ها چیز دیگری خواهند دید. ما وارد این نبرد نشده‌ایم زیرا آستانه تحمل لبنان را می‌دانیم. آمریکا دشمنی است که میزان عداوت آن از اسرائیل کمتر نیست و احیانا بیشتر هم هست اما ما می‌سنجیم تا ببینیم آیا لبنانی‌ها امکان تحمل این نبرد را دارند یا خیر».

با این حال، پاسخ این سوال که صفی‌الدین چرا چنین نیتی از جانب حزب‌الله را آشکار کرده است، روشن نیست. آنچه کاملا روشن است این است که لبنان به دلیل محاصره اقتصادی آمریکا، در حال دست و پنجه نرم کردن با یک بحران اقتصادی عمیق است که بانک جهانی آن را یکی از شدیدترین بحران‌ها از اواسط قرن نوزدهم دانسته است. اوضاع در لبنان به فلج شدن نهادهای نظامی و سایر دستگاه‌های امنیتی این کشور منجر شده است. بیش از ۷۰ درصد از جمعیت لبنان به زیر خط فقر سقوط کرده‌ و ارز ملی این کشور بیش از ۹۰ درصد از ارزش خودش را از دست داده است.

به اعتقاد بسیاری از ناظران، بحران کنونی در لبنان به دخالت‌های مستمر آمریکا، فرانسه و عربستان سعودی در سیاست‌های این کشور مربوط می‌شود که به دلیل مقابله با حزب‌الله، نفوذ ایران و روسیه، مردم و معیشت و سلامت و اقتصاد لبنان را گروگان گرفته‌اند. چندی پیش سید حسن نصرالله در سخنرانی خود با اشاره به خرید سوخت از ایران و برطرف کردن مقطعی فشار از بخشی از مردم لبنان گفت، آمریکا تاکنون در جدا کردن مردم از مقاومت شکست خورده و این بار نیز شکست خواهد خورد.

تحلیلگران سیاسی می‌گویند که اگر اتحاد مقاومت و فداکاری‌های حزب الله نبود، داعش یا سایر گروه‌های تروریستی اکنون به لطف آمریکا بر لبنان حکومت می‌کرد تا مقاومت و سلاح راهبردی آن را در نبردها و جنگ‌های داخلی و فرسایشی مشغول کند و آن را از مقابله با رژیم صهیونیستی دور کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس