آمریکا عامل اصلی مشکلات لبنان است

هاشم صفی الدین معاون اجرایی حزب الله لبنان با بیان اینکه آمریکا خواهان حل مشکلات لبنان نیست، تأکید کرد مقاومت و اعتماد به نفس تنها راه ساختن آینده لبنان است.

به گزارش مشرق، هاشم صفی الدین، معاون اجرایی دبیرکل حزب الله لبنان اظهار داشت: آمریکا و سیاست‌های خصمانه این کشور یکی از اصلی ترین علت‌های بروز مشکلات در لبنان است و مصیبت‌ها و مشکلاتی که در طول دهه‌های گذشته در لبنان اتفاق افتاده است، با نظارت و تحت اشراف سیاست‌های آمریکا بوده است.

وی ادامه داد: اساساً حضور آمریکا در لبنان به اعمال فشارهای بیشتر منجر شده است و واشنگتن به جای اینکه به ایجاد راه حل کمک کند، برای در تنگنا قرار دادن لبنانی‌ها تلاش می‌کند.

هاشم صفی الدین که در یک مراسم بزرگداشت در حسینیه شهرک دیر قانون النهر در جنوب بیروت سخنرانی می‌کرد، افزود: در حال حاضر با چالش‌های زیادی در لبنان در عرصه‌های مالی، معیشتی، اقتصادی و سیاسی مواجه هستیم و مصیبت‌های پی در پی بر ما نازل می‌شود و به همین خاطر هر کسی که معیار و میزان را از دست بدهد، ضایع می‌شود و هر کسی به معیارها و موازین پایبند باشد، اوضاع را واضح‌تر می بیند.

وی تصریح کرد: اوضاع برای ما از همان ابتدای بحرانی که اکنون تشدید و چند شعبه شده است، واضح و آشکار بود. ما درد و درمان را تشخیص دادیم ولی مشکل فقط از ما نیست و تنها ما نیستیم که می‌توانیم درمان موفقی را برای حل مشکلات اقتصادی، اجتماعی و معیشتی کشور تجویز کنیم. ما دردها را تشخیص می‌دهیم و می‌گوئیم راهکار مطلوب برای حل آن چیست، ولی اگر دیگران در این مسیر با ما مشارکت نکنند، این کشور نمی‌تواند راه موفقیت و پیروزی را طی کند و از مرحله بدتر به شرایط بهتر منتقل شود.

صفی الدین خاطرنشان کرد: این بحران‌ها پس از مدتی به پایان می‌رسد و ما این را بر اساس تجربه، تخصص، ایمان و درک خود از این بحران‌ها می‌گوئیم؛ اما مهم این است که برای کاهش خسارت‌ها و ایجاد راهکارهای مناسب کار کنیم و این همان نقطه اختلاف جوهری بین ما و دیگران است. ما معتقدیم طرف‌های مقابل ما تاکنون به مسیر صحیح رهنمون نشده‌اند و همچنان به سوی بیراهه می‌روند و به نتیجه‌ای که برای حل و فصل امور امیدوار کننده باشد، نخواهند رسید.

معاون اجرایی حزب الله ادامه داد: هیئت‌های آمریکایی که به لبنان می آیند، می‌خواهند یک خط توهمی را برای حل بحران ترسیم کنند تا لبنانی‌ها را به دنبال خود بکشند و آنها را از منابع قدرت خود چه در حوزه مقاومت یا بخش نفت و آینده اقتصادی خودکفا دلسرد کنند و آنگاه به مردم لبنان بگویند راه همان است که آنها می‌گویند ولی در واقع این راه، راهی خیالی است که به هیچ نتیجه‌ای برای حل و فصل امور منجر نمی‌شود.

وی اظهار داشت: اگر آمریکا عملاً خواهان حل مشکل در لبنان بود، باید نفت لبنان را به لبنانی‌ها واگذار می‌کرد، به نفع اسرائیلی‌ها کار نمی‌کرد و از فشار خود در بخش تحریم‌ها و سایر بخش‌ها می‌کاست و همچنین فشار خود را بر کشورهایی که می‌توانند به مردم لبنان کمک کنند، کاهش می‌داد. رضایت آمریکا برای انتقال گاز مصر به لبنان از طریق سوریه، واکنش به وارد کردن مازوت ایران به لبنان بود.

صفی الدین تصریح کرد: ما نمی‌توانیم به آمریکا و اظهارات و اقدامات مقامات این کشور و سفر آنها به لبنان اعتماد کنیم. ما حتی به کسانی که از آمریکا و سیاست‌های این کشور تبعیت می‌کنند و برده این کشور و سفارتش در لبنان هستند، توصیه می‌کنیم از امیدهای کاذب خود به واشنگتن بکاهند زیرا هر کسی سابقا در لبنان به آمریکا اعتماد کرده است از نقض تعهدات آمریکا در دهه‌های پنجاه و شصت سخن می‌گوید و هر کسی نیز در حال حاضر به آمریکا اعتماد می‌کند، در حالتی از نگرانی و ترس به سر می‌برد.

برخی کشورهای عربی و حاشیه نشینان خلیج فارس مانند امارات و عربستان اذعان می‌کنند آمریکا آن کشوری نیست که پیشتر می‌شناختند زیرا نمی‌توان به کسی که افغانستان و متحدانش را به این شیوه ترک کرد، اعتماد کرد. از این رو متحدان تاریخی آمریکا در منطقه از سیاست‌های این کشو نگران هستند و از آینده‌ای که بر اساس این سیاست‌ها بنا شود، هراس دارند.

شیخ صفی الدین در بخش دیگری از سخنانش افزود: آمریکا خواهان حل بحران لبنان نیست و نمی‌خواهد به روند حل بحران کمک کند و اظهارات مقامات آمریکایی در این خصوص واضح است. آمریکا منتظر انتخابات پارلمانی لبنان است و اگر نتیجه آن مطابق میلشان باشد، به گشودن راه‌های مشروط فکر می‌کنند و اگر نتیجه‌ای که می‌خواهند حاصل نشود، موضع متفاوتی اتخاذ خواهند کرد.

وی تصریح کرد: هنگامی که لبنانیها به مرحله اعتماد به نفس برسند، می‌توانند کشور بهتر و مستقلی را برای خود و نسل‌های آینده و جوانانشان بنیان کنند. در غیر این صورت نمی‌توانیم به نتیجه برسیم و از این رو تنها راه این است که مردم لبنان به درک درستی از منافع خود برسند و از آن پیروی کنند. بنابراین در پرونده‌های مالی، سیاسی، اقتصادی و معیشتی ما خواهان هر گونه گشایش و رایزنی برای رسیدن به نتایج واقعی هستیم و این به نفع ما است.

معاون اجرایی حزب الله در این مراسم همچنین از مقام شهید «فادی ابو شخیدم» عامل عملیات استشهادی اخیر در قدس اشغالی تقدیر کرد و افزود این عملیات بار دیگر نشان داد اراده مقاومت فلسطین قابل شکستن و از بین رفتن نیست و مقاومت در جای جای سرزمین فلسطین آمادگی دارد. این عملیات، بهترین و مناسب‌ترین پاسخ به عملیات کشتار کودکان و اسرای فلسطینی و تخریب خانه‌های فلسطینی است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس