کد خبر 1279088
تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
اردوغان: آمریکا مثل افغانستان،از سوریه و عراق هم برود/بایدن مشخص کند با تروریست‌هاست یا ما؟

رئیس جمهور ترکیه :در جریان نشستش با جو بایدن در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در ماه آینده میلادی خواستار دریافت غرامت از بابت کنار گذاشته شدن آنکارا از برنامه خرید جنگنده‌های پیشرفته می‌شوم!

به گزارش مشرق، رجب طیب اردوغان در صحبت با خبرنگاران در ضمن پرواز بازگشتش از روسیه، جایی که در آنجا به دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور رفته بود، ‌ گفت، ترکیه از معامله اش با روسیه بر سر خرید سامانه های اس-۴۰۰ "عقب نشینی نخواهد کرد".

این توافق موجب کنار گذاشته شدن ترکیه از برنامه بین المللی تولید و خرید جنگنده‌های پیشرفته اف-۳۵ شد.

اردوغان اظهار امیدواری کرد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را در جریان نشست گروه ۲۰ در شهر رم ملاقات کند تا با او بر سر پروژه اف-۳۵ از جمله  مبلغ ۱.۴ میلیارد دلاری پرداخت شده از سوی ترکیه قبل از کنار گذاشته شدنش از این برنامه به بحث بپردازد.

اردوغان گفت که احتمالا یک نشست دیگر نیز بین او  و همتای آمریکایی‌اش در حاشیه کنفرانس آب و هوایی ماه نوامبر در شهر گلاسکوی اسکاتلند انجام شود.

اردوغان اظهار کرد:‌ما ۱.۴ میلیارد دلار پول دادیم. چه اتفاقی برای این پول خواهد افتاد؟ ما این پول را آسان به دست نیاوردیم و آسان هم به دست نمی‌آوریم. آنها یا باید هواپیماهای ما را بدهند یا پولهای ما را برگردانند.

اردوغان در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های کشورش برای خرید سامانه‌های اس-۴۰۰ بیشتر به رغم تهدیدات آمریکا در خصوص اعمال تحریم‌های بیشتر پاسخ داد:‌

فرآیند خرید اس-۴۰۰ ادامه می یابد. عقب نشینی وجود نخواهد داشت.

مذاکرات اخیر اردوغان با پوتین در شهر سوچی متمرکز بر اتخاذ گامهایی با هدف تعمیق همکاری دفاعی بین ترکیه و روسیه از جمله شراکت بر سر موتورهای هواپیما، جنگنده ها و زیر دریایی های بود.

به گفته اردوغان، روسیه احتمالا در ساخت دومین و سومین نیروگاه هسته ای ترکیه و همچنین سکوی پرتاب موشکهای فضایی این کشور مشارکت خواهد کرد.

اردوغان با هدف بحث با پوتین بر سر وضعیت سوریه به شهر سوچی سفر کرد. این در حالی است که اردوغان گفت، او و پوتین بر سر تداوم همکاری کشورهایشان برای بازیابی آرامش در ادلب سوریه توافق کرده اند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    5 3
    باشه بهش میگم پولتو پس بده
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    4 3
    فناوری ساخت موتور جنگنده و هواپیما رو واسه چی میخاد... میخاد چه غلطی بکنه این خون آشام جنایت کار
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    1 2
    این مذاکرات سوچی شکست اردوغان بود قیمت گاز افزایش پیدا کرد برای ترکیه روسیه پوتین گفت اس 400 نمیدیم بخاطر وضع سوریه
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    6 7
    مشرق لطفا درج کن : اردوغان تو 60 و چند سالته خُب ... این یعنی ته تهش فقط دو دهه دیگه دنیا رو می بینی خب ... شایدم کمتر ... بعدش زیر یک من خاک میری با تمام جایگاهت همنشین مار و کژدم و موریانه میشی ... از مرگ گریزی نیست ... درسته اما وای بر تو از لحظه قبض روحت و عذاب قبر و برزخ... وای وای و واااای .... از این همه جنایت و کشتار... کارنامه بشدت سیاهت که ان قدر سیاه است که اندازه ندارد .... تجهیز داعش و گسیل آن از ترکیه به سوریه و عراق... جنایت کثیفی که فقط از قصابی مانند تو بر می آمد .... آن همه مرد و زن که ذبح شدن آن همه دختر که بی عابرو شدن ... و آن همه خانواده که داغدار شدن ... کشتار تو از کرد ها.... حمایتت از جبهه النصره و آن همه سرباز سوری و عراقی که کشته شدن ... فقط در یک روز داعش 700 نفر نظامی سوری رو سر برید .... وااااای بر تو از عذاب مهیب قیامت ... فقط دو تا 10 تایی شایدم یه دهه بیشتر توی این دنیا هارت و پورت نداشته باشی بعدش چی ؟؟ آیا واقعا اون دنیا این مسائل برایت مهم خاهند بود ؟؟ قطعا تمام این مسائل تقسیمات کشوری و جنگ ها سر سوزنی برایت ارزش نخاهد داشت آنجا .... وای بر تو ای جنایت کار تاریخ
    • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
      4 8
      بخدا قسم هر چی گفتی عین حق و واقعیت بود . قصاب بی رحمی که تا تونست جنایت کرد و خون خیلی ها رو ریخت وقتی یک نفر رو بکشی همون یک نفر حق الناس نیست بلکه بقیه خانواده که داغدار شدن حق الناس شون میفته پای گردنت خدا از هر چی بگذره از حق الناس نمی گذاره اردوغان قطعا و صد درصد جهنم خاهد رفت و جزو اولیا و بزرگان آتش دوزخ خاهد بود بخدا قسم در آن جهان به تنها چیزی که فکر نخاهد کردن همین دغدغه های الان است (کشور گشایی و جاه طلبی های پادشاهی) / افکار و تعصب هایی که آن جهان به کل بی ارزش میشن عدالت خدا مو رو از ماست می کشه بیرون قطعا آن همه جنایت و کشتار تاوان بسیار بسیار مهیب و درد آوری خاهد داشت من خودم به شخصه اون همه زن و دختر ایزدی که به جرم مذهب شون مورد تجاوز قرار گرفتن و عفت شون لگد مال شد هرگز فراموش نمی کنم خدا از هر چی بگذره از عابروی یک انسان هرگز نمی گذره ای تف به اون شرف نداشتت اردوغان که پدر همچین موجودات رزل و کثیفی بودی
    • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
      3 2
      درود بر شرفت بابت حرفات 1000 تا مثبت دادم + + +
    • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
      4 2
      اختابوس نحث و شیطانی مثل اردوغان قطعا کالبد شیطانی و حیوانی داره حتی اروپایی ها ارامنه هم اون رو یک قصاب جنایت کار میدونن جدا از بحث این دنیا اون دنیا فکرش بکن یک جوان بمیره چقدر اون خانواده داغدار میشن اصلا قابل تصور نیست پدر یک خانواده کشته بشه زن و بچه هاش چه دردی رو تحمل خاهند کرد ؟ من یکی از دوستام فوت کرد مادرش از بس تحمل داغ بچه شو نداشت دیوانه شد همش فکر میکرد بچش زنده است و رفته مسافرت چون با تصادف فوت کرد صورت اردوغان نیاز به چشم جهان بین نداره سیاهی و شرارت از قیافش مشخصه ( جدا از بحث نژاد )
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    8 5
    بیا من بجا آمریکا حساب میکنم فاشیست تازه به دوران رسیده
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    3 6
    آقای اردوغان رفتن به سمت شرق خوب نیستا . یک پدافند از آمریکا با متحدانش بگیر اون اس ۴۰۰ بنداز جلوشون . اف ۳۵ ارزش داره . این ۱.۴ میلیارد دلار بخشی از قرارداد اف ۳۵ هست و پول ۱۰ تا ۱۱ فروند هست . شما ۱۰۰ فروند سفارش دادید این اول کار هست . پیشنهاد من اینه مثل هند و اندونزی و پاکستان و مصر نشید شما و گول روسیه رو نخورید . ( هیچکدام از کشور های بالا متحد درجه ۱ آمریکا بمونید .
    • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
      4 1
      آی کیو اردوغان بیشتر از تو زور زد بهش ندادن پدافند ... چی چی علکی می بافی برا خودت الان میره سوخوی 57 میخره خیلی قوی تره
  • FR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    5 2
    پول !!!کدام پول !!! حاجی 50 ساله پول ایرانو خوردن یه آبم روش شما 3 ساله پول میخوای خخخخخ خیلی شانس بیاری CIA کلکتو نکنه
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    6 4
    دستت آغشته به خون مردم سوریه است اون دنیا قیافت دیدن داره
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    3 3
    پول بهت بده که باهاش سوخوی 37 و تی 50 بخری ؟
  • ایرانی GB ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    2 6
    آمریکایی ها همین روزهاست که این اردوغان نیم چه سلطان رو هم کله پا بکنند ... رجب اغلو : تاریخ مصرفت تموم شده ! چمدون های خودتو ببند وقت مسافرت فرا رسیده , دوستان ایرانی خودت رو هم که بابت گنده گویی هات از دست دادی و حسابی زیر پای خودتو خالی کردی ! دربدری و مرگ خفت بار , این آخر و عاقبت کسی هست که پاشو از گلیمش درازتر میکنه و حد و حدود خودشو نمیفهمه و لقمه بزرگتر از دهانش بر میداره !
    • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
      7 6
      خیالت تخت عین قلندر سرجاشه اون موقع که کودتا شد باید دخلش می اوردین نه نجاتش میدادید از عردوغان بدتر وجود نداره برای ما تا زمانی که مردم ترکیه بهش رای میدن به سمت دیکتاتوری بیشتر حرکت می کنه این تا مرقد دستش به خون زن و بچه های سوری و عراقی آغشته
    • ایرانی GB ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
      0 0
      خطاب به ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹ : اولا" وقتی معنی کلمه قلندر رو نمیدونی واسه هر کسی بکارش نبر چون از ارزش مفهومی اش کاسته میشه , اردوغان به گور باباش خونده که بخواد قلندر باشه یا حتی عین یک قلندر باشه ! دوما" وقتی کسی قراره کله پا بشه حتما" کله پا میشه , این اردوغان نیم چه سلطان نه ارتش صدام رو داره و نه ثروت قذافی رو , در صورتیکه هم صدام کله پا شد و هم قذافی ! واسه آمریکایی ها مهم نیست که اردوغان چه هارت و پورتی میکنه و چه ادا و اطوارهایی از خودش در میاره , نوبتش که شد و زمانش که فرا رسید آمریکایی ها میدونند که نوچه گان خودشون رو به چه شیوه ای با پنبه سر ببرند حتی اگه اون نوچه , اردوغان نیم چه سلطان باشه ! این اردوغان توهم قدرت گرفتتش و حسابی مست عربده کشی های خودشه , چهار تا اسلحه و چند تا پهپاد مونتاژ شده تو دست خودش دیده الان واسه خودش احساس گردن کلفتی میکنه و یک مشت پان ترک بدبخت هم بدنبالش و چپ و راست لی لی به لالاش میذارن و تو عالم خودشون , خودشون رو فاتح جهان فرض میکنند و نعره های توخالی از خودشون سر میدن که بچه بترسونن ... نوچه گان آمریکا واسه خودشون تاریخ مصرف دارند که مال این اردوغان کم کم به پایان خودش داره نزدیک میشه , اردوغان یک زمانی بدرد آمریکایی ها میخورد که اون دوران گذشت , این خط و این نشون که شما هم در دوران حیات خودت , کله پا شدن همین مثلا" گردن کلفت خان به اسم اردوغان رو می بینید همونجوری که کله پا شدن صدام و قذافی رو دیدید , بقول قدیمی هامون : جوجه رو آخر پاییز میشمارند ! کمی به خودتون وقت بدین و صبر داشته باشین , شتری که درب خونه صدام و قذافی رو زد , درب خونه اردوغان و پان ترکها رو هم میزنه !
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    7 3
    این عوضی میخاست ارتباط ایران با اروپا قطع کنه ، تا دید ما مرز آذربایجان نیرو فرستادیم نیرو فرستاد مرز های ما که ما رو بترسونه ، قطعا بایسکی سیلی بشدت آبداری بخورد تا گریه کنان به داخل کشورش فرار کند تا ازین غلطا نکند از اول قضیه حمله به ارمنستان بایسکی وارد جنگ می شدیم اردوغان بایسکی سیلی کاری حسابی شود دز جنگ طعا از قدرت هوایی استفاده خاهد کرد که بایسکی با سوخو ها سیلی کاری شود
  • mojtaba SE ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    1 0
    همه این سناریو شارلاتان بازی "هواپیما و پول ما" برای حفظ افکار عجیب و غریب هواداران کوته بین خودش و مردم ترکیه است...میخواد بگه امریکا بما بدهکار است!!!؟؟و کشور ترکیه که بالای 500 میلیارد دلار به امریکا(بانک جهانی)بدهکار است رو ماله بکشه..و جالب است که مردم ترکیه هم این دروغ رو باور میکنن .چون نمیخوان به گدا و وابسته بودن کشورشان اعتراف کنن و حالشون با تفاهمات ترکیه عثمانی بهتر است؟؟ترکیه واقعا دیگه چیزی جز یک عر و گ و ز نیست..این رو تمپلیستهای ترک که معتقد به فیلوسفی آرزوی استقلال ترکیه هستند میدونن برای همین از اردوغان ناچارا حمایت میکنن که اعتراف به پوچی ترکیه نکنن .چون حداقل اردوغان تلاش میکنه که با سیلی صورت ترکیه رو حفظ کنه و باید ادامه بده به سیاست انکار کردن با واقعیت تا منطقی بودن با واقعیت ..ترکیه دقیقا ورشکسته و هیچ زوری نداره...پاینده ابر قدرت ایران پاینده رهبر عزیزم ما باید تمام سرزمینهامون رو پس بگیریم .قانونا مناطق قفقاز مال ماست و قرارداد آن تمام شده .ایران باید وارد شه با ارتش مدرن و 4 میلیونی خودش.حالا تو همین عملیات خیبر
  • محمد IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    1 0
    روباه پیر تو و آمریکامنافع مشترک زیادی دارید.آمریکا میخواهد امپراتور دنیا شود و شما هم در رویای امپراتوری عثمانی با یکدیگر زد و بند میکنید. پس نقش بازی نکن که مردم کشورهای دیگر فکر کنن آمریکاو ترکیه با هم مشکل دارن . چه معلوم از خرید اس 400 قصدی ندارید ؟شاید میخواهید تکنولوزی ساخت آن را در اختیار آمریکا قرار بدهید شاید هم فرانسه یا اروپا.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس