اعترافات «گلعاد شالیت» هم‌زمان با معامله تبادل اسرا/ چرا تهدیدات اشغالگران برای حمله به غزه عملی نمی‌شود؟

عطوان در مقاله جدید خود اعترافات سرباز معروف اسرائیلی از دوره بازداشتش نزد حماس و نیز توخالی بودن تهدیدهای رژیم اشغالگر برای حمله به غزه را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش مشرق، روز گذشته «گلعاد شالیت» سرباز اسرائیلی که سالها قبل توسط حماس دستگیر شده بود بعد از ۱۰ سال شروع به اعتراف درباره دوران بازداشت خود و اینکه حماس همیشه سعی می‌کرد او را در سلامت کامل نگه دارد، کرد.

در همین زمینه «عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته جهان عرب و سردبیر روزنامه رای الیوم در مقاله جدید خود نوشت، همه ملت فلسطین چه در داخل و چه خارج از اراضی اشغالی هیچ توجهی به سخنان «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در مجمع عمومی سازمان ملل نشان ندادند و شاید سخنان ابومازن در این مجمع یکی از بدترین سخنرانی‌های وی بوده است.

این بی‌تفاوتی فلسطینی‌ها را می‌توان در ۸۰% نظرسنجی‌های آنها دید که خواستار رفتن محمود عباس از تشکیلات خودگردان فلسطین هستند. در حال حاضر دو تحول عمده در عرصه فلسطین رخ داده که در جبهه‌های مختلف قابل بررسی است و توجه افکار عمومی را به خود جلب می‌کند

-نخست، اطلاعات جدیدی که برای اولین بار بعد از ۱۰ سال سکوت توسط گلعاد شالیت، سرباز اسرائیلی که اسیر حماس بود درباره شرایط اسارت وی در مصاحبه با شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی فاش شد.

- مسئله دوم تشدید تهدیدهای رژیم اشغالگر توسط «نفتالی بنت» نخست وزیر و «بنی‌گانتس» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و ژنرال‌های بازنشسته ارتش این رژیم در خصوص اشغال مجدد نوار غزه بعد از شکست همه گزینه‌های اشغالگران مقابله گروه‌های مقاومت فلسطین است.

آنچه که شالیت با صدا و تصویر خود در این مصاحبه فاش کرد بیانگر تدابیر جنبش حماس و موفقیت آن در مخفی نگه داشتن این سرباز اسرائیلی به مدت ۵ سال در منطقه‌ای بود که نه جنگل و نه کوه و نه غار و نه جایی برای مخفی شدن دارد؛ آن هم در حالی که رژیم صهیونیستی ادعا می‌کند در میادین امنیتی بیشترین تجربه را در سطح جهان دارد و هواپیماهای جاسوسی آن شبانه‌روز در آسمان مناطق اشغالی پرواز می‌کنند.

همچنین گلعاد شالیت درباره تلاش عناصر حماس برای شکنجه و یا اهانت به او در جریان بازداشت صحبت نکرده و کلمه‌ای درباره اینکه نگهبانان با وی بدرفتاری کرده‌اند نگفت. بلکه او تاکید کرد که آنها رفتار بسیار خوبی داشتند و حتی پیشنهاد می‌دادند که غذایی یهودی برای او بیاورد. همچنین حماس بسیار تلاش می‌کرد تا او در سلامت کامل بماند؛ چراکه ارزش یک سرباز زنده بسیار بیشتر از ارزش مرده آن است.

نکته قابل توجه این است که پنهان کردن این سرباز اسرائیلی از دید صهیونیست‌ها و جاسوسان و ماهواره‌های آنها یک دستاورد امنیتی بسیار مهم برای مقاومت فلسطین و یک شسکت بزرگ برای رژیم اشغالگر و سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی آن محسوب می‌شود که این شکست اخیراً با فرار ۶ اسیر فلسطینی از زندان امنیتی «جلبوع» صهیونیستی پررنگ‌تر شد.

این پیشرفت امنیتی روز افزون در اردوگاه مقاومت فلسطین هم زمان با توسعه توانایی‌های نظامی آن به ویژه در زمینه موشکی و افزایش قدرت بازدارندگی مقاومت نمایان می‌شود؛ جایی که موشک‌های فلسطینیان در برابر هرگونه تجاوز اشغالگران به کرانه باختری و نوار غزه و حتی بعد از آن جنوب لبنان، آماده شلیک است.

سران صهیونیستی، چه در سطح سیاسی و چه نظامی بیش از ۱۶ سال است که تهدید به حمله به نوار غزه می‌کنند؛ به ویژه بعد از خروج نظامیان این رژیم از غزه و شکست آنها در سپتامبر ۲۰۰۵. اما هیچ یک از این تهدیدها به دلیل ترس از بهایی که صهیونیست‌ها باید در قبال آن بپردازند عملی نشده است.

در این میان باید توجه کنیم که گروه‌های مقاومت فلسطین در سالهای اولیه بعد از خروج اشغالگران از نوار غزه قابلیت‌های دفاعی و تهاجمی و موشکی کنونی را در اختیار نداشتند. اما اکنون صهیونیست‌ها به خوبی می دانند که استراتژی گروه‌های مقاومت این است که آنها را به میدان جنگ بکشاند؛ جنگی که منجر به فرسایش طولانی مدت پروژه صهیونیستی خواهد شد.

در حال حاضر معامله تبادل اسرا میان حماس و رژیم صهیونیستی با حضور برخی میانجی‌ها پشت درهای بسته و به شکل محرمانه انجام می‌شود؛ اما این بحث‌ها طبق شروط مقاومت که بارزترین آنها آزادی قهرمانان تونل آزادی (۶ اسیر فلسطینی که از زندان جلبوع فرار کرده بودند) و صدها تن از اسرای فلسطینیِ محکوم به حبس ابد است، صورت می‌گیرد.

در پایان باید تاکید کنیم که توافق‌های «اسلو» سقوط کرده و هماهنگی امنیتی تشکیلات خودگردان با رژیم اشغالگر آخرین نفس خود را به زودی خواهد کشید و راه حل سازش میان فلسطینیان و صهیونیست‌ها فرسوده شده است.

روز گذشته بعد از گذشت ۱۰ سال از آزادی گلعاد شالیت، سرباز اسرائیلی از طریق معامله بین حماس و رژیم صهیونیستی، وی درباره دوره‌ بازداشتش صحبت کرد.

او گفت: برای آن‌ها مهم بود که مرا زنده نگه دارند. من مریض نبودم بسیار لاغر بودم حتی الان هم لاغرم اما آن زمان لاغرتر بودم. حماس می‌خواست مرا در شرایطی مناسب و در وضعیت جسمانی خوبی نگه دارد.

گلعاد شالیت که یک نظامی مهم برای رژیم اشغالگر قدس بود بعد از چندین سال بازداشت در نزد حماس در سال ۲۰۱۱ در معاهده «وفاء الاحرار یا شالیت» آزاد شده و به اراضی اشغالی بازگشت. در مقابل نیز جنبش حماس «یحیی السنوار» نماینده این جنبش در غزه را از بند صهیونیست‌ها آزاد کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس