کد خبر 1276626
تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۲
استان مارب.jpg

یک رسانه همسو با ائتلاف سعودی با اظهار شگفتی از پیشروی نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در استان‌های مرکزی و جنوبی نوشت که این شرایط قابل پیش‌بینی بود.

به گزارش مشرق، پیشروی‌های بی سابقه نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در استان‌های مختلف به خصوص مأرب در هفته‌های گذشته به حدی بوده که اکنون رسانه‌های همسو با ائتلاف سعودی نیز با اذعان به شکست‌های پی در پی شبه‌نظامیان دولت مستعفی یمن، از تنگ‌تر شدن محاصره شهر مأرب به شدت اظهار نگرانی می‌کنند.

وبسایت العربی الجدید (نزدیک به محافل اخوانی) در گزارشی نوشته است که درگیری‌های استان مدرب به مرحله سرنوشت‌سازی رسیده و «حوثی‌ها» بیش از هر زمان دیگری در حال پیشروی هستند و جنگ به استان‌های جنوبی کشیده شده است. نکته قابل توجه اینکه کنترل شهر مأرب نیز عمدتا در دست حزب اخوانی «الاصلاح» قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

آزادسازی مناطقی به وسعت امارات و کویت در یمن

العربی الجدید نوشت که نیروهای دولت صنعاء به خوبی متوجه شده‌اند که از چه جهتی باید جبهه جدید را به سمت شهر مدرب باز کنند و به شکل غافلگیر کننده‌ای پس از یک سال درگیری فرسایشی در جبهه «صرواح» و «مدغل» در غرب شهر مأرب، عملیات خود را به سمت جنوب شرق مأرب سوق داده‌اند.

در این گزارش اذعان شده است که نیروهای ارتش و انصارالله در مدت زمان کوتاهی توانسته‌اند دستاوردهای مهمی در سطح میدانی با تلفات بسیار پایین به دست آورند. آن‌ها پس از آن که در اواخر سال ۲۰۱۷ در استان‌های البیضاء و شبوه شکست خورده و عقب‌نشینی کردند، اکنون بازگشته و با سرعت شهرستان‌های «الصومعه» و «مسوره» در استان البیضاء و شهرها و شهرک‌های جنوبی استان شبوه را به کنترل خود در آورده‌اند.

العربی الجدید نوشت که نیروهای مقاومت یمن تنها در عرض چند ساعت توانستند وارد سه شهرستان استان شبوه از جمله «بیحان» شوند و مردم به یکباره خودروهای نظامی آن‌ها را در داخل شهر بیحان مشاهده کردند.

طبق این گزارش نیروهای «حوثی» پس از شهرستان «بیحان» با دهها خودرو حامل نیروهایشان به سمت شهر «حریب» در جنوب شرق مأرب رهسپار شده و آن‌جا را نیز آزاد کردند و سپس شهرستان «العبدیه» و آخرین استحاکمات دفاعی شبه نظامیان دولت منصورهادی را در مرز میان استان مأرب و البیضاء را به محاصره خود در آوردند.

شهرستان العبدیه به علت دارا بودن ارتفاعات از نقاط مستحکم دولت منصور هادی به شمار می‌رود و ۹۰ کیلومتر با شهر مأرب فاصله دارد؛ اما نیروهای دولت صنعاء شبه‌نظامیان دولت مستعفی و قبائل همسو را به شدت تحت فشار قرار داده‌اند و همزمان برخی گزارش‌های رسانه‌ای از تسلیم بی قید و شرط آن‌ها خبر می‌دهند. در صورت آزادی کامل شهرستان «العبدیه» نیروهای مقاومت یمن مسیر تازه‌ای برای تحت فشار گذاشتن شبه‌نظامیان ائتلاف سعودی در شهر مأرب باز می‌کنند و می‌توانند پشتیبانی آن‌ها را از سمت استان شبوه به طور کامل قطع کنند. 

العربی الجدید در ادامه هشدار داد که اگر شبه‌نظامیان دولت مستعفی نتوانند شهرستان «حریب» را از نیروهای دولت صنعاء باز پس گیرند باید منتظر محاصره کامل شهرستان العبدیه و سپس محاصره شهر مأرب باشند.

منابع ارتش وابسته به دولت منصورهادی به این وبسایت گفتند که وضعیت دشواری برای تغییر معادله در جنوب شرق مأرب و شبوه دارند و تنها امیدشان به بازسازی شاکله از هم پاشیده نیروها در محور «بیحان» است و شبه‌نظامیان دولت مستعفی باید با کاشت گسترده مین از سرعت پیشروی نیروهای دولت صنعاء بکاهند.

علت پیشروی سریع نیروهای یمنی در مأرب چیست؟
پیشروی مقاومت یمن از جنوب شرق مأرب، درگیری‌ها در مناطق زرد رنگ جریان دارد

چرایی شکست‌های پی در پی شبه‌نظامیان دولت منصور هادی

وبسایت العربی الجدید در ادامه این سؤال را مطرح کرد که چه عواملی موجب شده است تا شبه‌نظامیان دولت هادی که به سختی در جبهه صرواح و معقل تاکنون مقاومت کرده بودند، اکنون در جنوب شرق مأرب قافیه را باخته و هیچ مقاومتی از آن‌ها دیده نشود.

به نوشته این وبسایت، چنین وضعیتی برای ارتش دولت مستعفی دور از انتظار نبود و کسانی که مسائل یمن را دنبال می‌کنند، پیش‌بینی چنین روزهایی را می‌کردند. طبق این تحلیل نیروهای دولت مستعفی از زمانی که در جبهه «نِهِم» در شرق صنعاء شکست خورده و عقب نشینی کردند مدیریت و کنترل درگیری ها را به ارتش و انصارالله یمن واگذار کرده و ابتکار عمل را از دست داده و در موضع دفاعی قرار گرفتند و از آن پس این نیروهای دولت صنعاء بودند که دست به عملیات می‌زدند و از هر جبهه‌ای که می‌خواستند ارتش منصور هادی را تحت فشار می‌گذاشتند.

به گفته یک منبع نظامی در دولت مستعفی یمن، در حال حاضر هیچ یک از فرماندهان اصلی وضعیت فعلی جبهه‌های نبرد را به گردن نمی‌گیرد.جبهه‌ای که به طور ۳۰۰ کیلومتر در اطراف مأرب ایجاد شده است. 

او همچنین مدعی شد که ائتلاف سعودی به طور حقیقی از پیاده‌نظام پشتیبانی نمی‌کند و شبه‌نظامیان دولت مستعفی ماههاست که حقوق عقب افتاده دارند و همزمان سلاح‌های پیشرفته به آن‌ها نمی‌رسد و خبری هم از حمایت سیاسی و برنامه عملیاتی نیست. او گفت که با پیشروی‌های اخیر «حوثی‌ها» نگرانی‌ها از فروپاشی شبه‌نظامیان در شهر مأرب افزایش پیدا کرده است

العربی الجدید اما به عوامل دیگر پیشروی ارتش و انصارالله یمن نیز اشاره و اذعان کرد که آن‌ها در استان شبوه از حمایت مردمی و قبلیه‌ای برخوردارند. اختلاف و درگیری شبه نظامیان گروه «المجلس الانتقالی» با عناصر دولت منصور هادی، استفاده گسترده از پهپادهای انتحاری و استفاده از استراتژی محاصره از عوامل دیگر پیشروی سریع ارتش و انصارالله به شمار می‌رود.

وبگاه الخبر الیمنی نیز نوشت که حملات گسترده پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به عمق خاک عربستان و فرودگاههای این کشور، موجب شده است تا از میزان پشتیبانی هوایی ارتش سعودی از نیروهای زمینی در مأرب به طر قابل توجهی کاهش یابد.

در این راستا حمله پهپادی روز گذشته با پنج فروند پهپاد به فرودگاه «جیزان» و «ابها» موجب شد تا پرواز جنگنده‌ها از این دو فرودگاه متوقف شود.

پیشروی نیروهای یمنی در استان مأرب و شبوه در حالی صورت می‌گیرد که «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن در تاریخ ۱۶ شهریور ماه گفته بود که عملیات‌های نیروهای یمنی افزایش خواهد یافت.

در تاریخ ۲۰ شهریور نیز سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن با اشاره به سخنرانی اخیر سید عبدالملک بدر الحوثی رهبر جنبش انصارالله درباره باز پس گیری تمام مناطق یمن، گفت که ارتش یمن با رهبر انصارالله عهد بسته است که این سخن را عملی کند.

نبرد آزادسازی استان مهم مأرب در شرق استان صنعاء از سال گذشته میلادی آغاز شده و بیشتر مناطق و شهرهای آن تحت کنترل نیروهای صنعاء درآمده است. 

 مأرب جزء آن دسته استان‌های یمن است که از منابع طبیعی مثل نفت و گاز برخوردار است. نبردها از ماه‌های فوریه و مارس گذشته در این استان (بهمن و اسفند سال گذشته) رو به شدت گذاشته است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    10 0
    شیر انصارالله نفس مزدوران آل‌سعود وآمریکا راگرفته اند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس