ریاض نمایه عربستان نمایه عربستان سعودی

یک وب‌سایت تحلیلی آمریکایی نوشت، در پی جنگی که ریاض علیه یمن به راه انداخت نیروهای صنعاء زبده‌تر شده‌اند، اکنون هیچ کسی نمی‌تواند آنها را شکست دهد و بازی رقیب انصارالله در ایستگاه نهایی است.

به گزارش مشرق، پایگاه تحلیلی « ریسپانسیبل استیت کرافت» آمریکا در گزارشی نوشت، عربستان سعودی و متحدان آن در شکست دادن ارتش و کمیته‌های مردمی یمن شکست خوردند و به راه انداختن این جنگ توسط ریاض باعث شد نیروهای صنعاء به نیروهای جنگی زبده‌تر و قویتر تبدیل شوند.

در ادامه این گزارش آمده، محاسبه سعودی در تصمیم‌گیری برای آغاز عملیات موسوم به «عاصفه الحزم» در مارس ۲۰۱۵ اشتباه بود؛ قرار بود که پیروزی برق‌آسایی علیه «دشمنی ضعیف» با تجهیزات کم حاصل شود اما این جنگ اکنون به باتلاقی تبدیل شده که شش سال است ادامه دارد.

این وب‌سایت تأکید کرد، به جای شکست ارتش یمن، اکنون این نیروها به خاطر جنگی که سعودی به راه انداخت به نیروهای جنگی کارآمدتری تبدیل شده‌اند و جنگ به سرعت به پایان خود نزدیک می‌شود.

بیشتر بخوانید:

آموزش قتل در آمریکا؛ از ترور خاشقجی تا حذف رئیس‌جمهور هائیتی

ریسپانسیبل استیت کرافت افزود، طی سه ماه گذشته نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی بخش‌های مهمی از اراضی تحت تسلط دولت مستعفی یمن (مورد حمایت ریاض) را پس گرفته‌اند و این نیروها با کمک متحدان خود بر بیشتر مناطق استان‌های البیضاء ، مأرب و استان ثروتمند و نفت‌خیز شبوه مسلط شده‌اند.

در ادامه گزارش مذکور آمده، نیروی موشکی ارتش یمن در ۲۳ سپتامبر موفق شدند پایگاه نظامی «الخشنه» را با موشک هدف بگیرند، الخشنه آخرین پایگاه نیروهای هادی در شمال یمن بود و در نزدیکی شهر نفت‌خیر مأرب قرار دارد. نیروهای صنعاء سپس با حمله‌ای زمینی بر این پایگاه مسلط شدند.

وب‌سایت مذکور سپس به عملیات‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در خارج از مرز این کشور پرداخته شده و آمده، نیروهای  مسلح یمن از پهپاد و موشک‌های پیشرفته برای اعمال فشار بر عربستان سعودی استفاده می‌کنند. در آگوست گذشته نیروهای یمنی فرودگاه «ابها» در منطقه «عسیر» در جنوب سعودی را هدف گرفتند و در چهارم سپتامبر گذشته هم عملیاتی موشکی علیه یک هدف در منطقه «الشرقیه» سعودی انجام دادند. موشکی که سعودی‌ها مدعی مقابله با آن شدند بیش از هزار کیلومتر از محل شلیک در شمال یمن طی کرده بود.

این پایگاه آمریکایی افزود، این عملیات‌ها در کنار عملیات‌های اخیر در مأرب نشان می‌دهد و نیروهای مسلح یمن به ارتقای موشک و پهپادهای خود ادامه می‌دهند. پهپادها و موشک‌هایی که نیروی مسلح یمن می‌سازد در مقایسه با هزینه‌ای که ریاض باید خرج پدافند هوایی خود کند، کم‌هزینه‌تر هستند.

در ادامه این گزارش آمده، وضعیت عربستان در یمن تا حدی زیادی شبیه به وضعیت سابق آمریکا در حمایت از دولت سابق در افغانستان است. سرازیر شدن مال و سلاح از عربستان به سمت وکلایش در یمن باعث افزایش فساد، عدم ناکارآمدی و تبعیت شده است.

وب‌سایت مذکور تأکید کرد، پایان بازی رقیب اصلی صنعاء یعنی دولت مستعفی یمن نزدیک شده و عربستان در حال کاهش حمایت خود از این دولت است. تسلط انصارالله بر مأرب نزدیک است و سران قبایل در حال انجام اقداماتی برای تأمین منافع خود مطابق با این پیروزی انصارالله هستند.

در پایان گزارش مذکور آمده، پس از شش سال از جنگ یمن امیدی ناچیز برای این موضوع وجود دارد که نیرویی در داخل یا خارج یمن بتواند نیروهای صنعاء را از نظر نظامی شکست دهد.

اخیرا، «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن با اعلام آزادسازی کامل استان راهبردی «البیضاء»، جزئیات عملیات موشکی و پهپادی علیه عناصر القاعده، داعش و همپیمانان ائتلاف سعودی در این استان را تشریح کرد.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن پیش از آن نیز از آزادسازی دو شهرستان « مجزر» و «رغوان» به مساحت ۱۶۰۰ کیلومتر مربع خبر داد. 

بازی عربستان سعودی در یمن رو به پایان است
آزادسازی ۲۹۰ کیلومتر مربع در دو شهرستان «ناطع و نعمان» در استان البیضاء

بازی عربستان سعودی در یمن رو به پایان است
آزادی ۱۲۰۰ کیلومتر مربع در دو شهرستان رحبه و ماهلیه در استان مأرب

بازی عربستان سعودی در یمن رو به پایان است
آزادسازی ۱۰۰ کیلومتر مربع در دو شهرسان زاهر و الصومعه در استان البیضاء

بازی عربستان سعودی در یمن رو به پایان است
آزادسازی دو شهرستان « مجزر» و «رغوان» به مساحت ۱۶۰۰ کیلومتر مربع در مأرب

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    0 0
    درود خدا بر انصا الله ((( چه میکند این انصارالله تمام قدرت‌های غربی عبری عربی به‌ بن‌بست کشانده وجهانیان رامات مبهوت شجاعت های خود نموده اند
  • IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    0 0
    درود بر همتباران یمنی ، جبهه مقاومت یمن که این چنین چندین سال در برابر ائتلاف غربی عبری عربی تا دندان مسلح مقاومت و ایستادگی کردند و چنین حماسه سازی بزرگی خلق کردند که دشمنان غربی را ناچار به اعتراف و شکست کردند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس