کد خبر 1273913
تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
اجرای طرح سامانه هوشمند رصد هوایی حریم/انتقال انبارهای فروش مواد شیمیایی

مدیر کل خدمات شهری شهرداری تهران در خصوص حریم تهران، انتقال انبارهای فروش مواد شیمیایی ، آلودگی هوا، حیوانات بلاصاحب و ... توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش مشرق، سدمعبر و بساط‌گستری در برخی از محورهای اصلی شهر مشکلاتی برای شهروندان ایجاد کرد و مدیران شهری برنامه‌هایی برای مشکل در نظر گرفتند.

اعضای شورای ششم شهر تهران به موضوع ساخت و سازهای غیرقانونی در محدوده حریم انتقاداتی دارند و معتقدند که باید در این زمینه به طور جدی ورود کرد هر چند که برخی از کارشناسان می گوید در موضوع حریم فقط شهرداری تهران تصمیم گیر نیست.

از سوی دیگر، مشکلات حیوانات بلاصاحب و افزایش جمعیت موش را داشتیم و در حال حاضر نقاهتگاهی هم برای حیونات بلاصاحب در آرادکوه انجام شده است.

یکی دیگر از مشکلات اساسی در تهران، آلودگی هوا و محیط‌زیست است. در خصوص آخرین وضعیت رفع آلودگی هوا و آلودگی‌های محیط‌زیستی، توسعه انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر، جمعیت موش‌ها، وضعیت سگ‌های بلاصاحب، وضعیت حریم، دستفروشی و... با علی‌اصغر عطایی مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران به گفت‌وگو نشستیم. 

اجرای طرح سامانه هوشمند رصد هوایی حریم

در خصوص آخرین اقدامات شرکت شهربان و حریم‌بان توضیح دهید. برخی از اعضای شورا معتقدند که ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم تهران رخ داده، در این باره توضیح دهید. 

شرکت شهربان در سال ۸۷ براساس مصوبات شورای شهر تشکیل شد و در دی‌ماه ۸۸ آئین‌نامه انضباطی چگونگی اعمال نظارت بر ساخت و سازهای شهری به تصویب شورای شهر رسید و بعد از آن در مهر ۱۳۹۰ شورای شهر اساسنامه شرکت شهربان را تصویب کرد.

 اساسنامه شرکت شهربان در شورای شهر اصلاح شد/شهربان به معاونت خدمات شهری منتقل شد

در آبان ۹۳ با هدف تحرک بخشیدن به شرکت شهربان و افزایش نقش مؤثر این شرکت در شرح وظایف شهرداری تهران، مأموریت‌های جدید در حوزه خدمات شهری به شرکت شهربان واگذار و اساسنامه شرکت شهربان در شورای شهر اصلاح شد و براساس اقدامات درنظر گرفته شده، شرکت شهربان با حفظ وظایف محوله در حوزه شهرسازی و معماری از زیرمجموعه شرکت‌های تابعه معاونت شهرسازی خارج و به معاونت خدمات شهری انتقال پیدا کرد. 

 جلوگیری از تخلفات ساختمانی و عملیات عمرانی غیرمجاز/ نظارت بر حفظ ایمنی در حین ساخت و ساز و رفع سد معبر

از جمله اقدامات شرکت شهربان برقراری انضباط شهری از طریق همکاری در شناسایی و جلوگیری از تخلفات ساختمانی و عملیات عمرانی غیرمجاز اعم از تفکیک اراضی، تغییر کاربری، حفاری، دیوارکشی، هرگونه عملیات ساخت و ساز خارج از ضوابط و مقررات شهرسازی، نظارت بر حفظ ایمنی در حین ساخت و ساز و رفع سد معبر از جمله سد معبر ساختمانی که در داخل محدوده شهر پس از اخذ مجوز قانونی از شهرداری منطقه و در حریم شهر تهران برابر مقررات توسط این شرکت انجام می‌شود. 

شناسایی، پیگیری و جلوگیری از سد معبر صنفی و بساط‌گستری و دوره‌گردی 

همچنین شناسایی، پیگیری و جلوگیری از سد معبر صنفی و بساط‌گستری و دوره‌گردی (شبکه متکدیان) از جمله مأموریت‌های این شرکت است. البته همکاری در اجرای آرای قطعی کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ و اجرای تبصره یکم از بند دوم ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها و تهیه و ارائه گزارش از اقدامات انجام شده به مراکز و معاونت‌های ذیربط به صورت موردی و ماهیانه انجام می‌شود.

اجرای طرح‌های فصلی و فوریتی در خصوص حفظ نگهداشت کارگاه‌های ساختمانی

برنامه‌ریزی جهت استفاده از مشارکت‌های اجتماعی عمومی شهروندان از طریق اطلاع‌رسانی و آموزش های لازم در راستای وظایف و مأموریت‌های محوله، اجرای طرح‌های فوریتی و ضربتی رفع سد معبر، همکاری در اجرای طرح‌های فوریتی در مناسبت‌های ملی - مذهبی و اجرای طرح‌های فصلی و فوریتی در خصوص حفظ نگهداشت کارگاه‌های ساختمانی و رفع سدمعبر ساختمانی از جمله اقدامات این شرکت است. 

روزانه چه تعداد مأموریت توسط این شرکت در زمینه نظارت بر ساخت و سازها صورت می‌گیرد؟

انجام روزانه ۳۵۰۰ ماموریت جهت کنترل و نظارت فعالیت‌های ساختمانی و ساخت و ساز در شهر و حریم

روزانه حدود ۳۵۰۰ مأموریت اجرایی در جهت کنترل و نظارت فعالیت‌های ساختمانی و ساخت و ساز در شهر و حریم و رفع سد معبر انجام می‌شود. همکاری و تعامل بسیار مؤثر با مناطق بیست و دوگانه و سایر ادارات و نهادهای مرتبط در حوزه ساخت و ساز و سدمعبر و حضور فعال در طرح‌های فوریتی و ضربتی از قبیل طرح استقبال از بهار، طرح رفع سدمعبر صورت می‌گیرد.

 رفع سد معبر در خیابان‌های اصلی شهر/شیوه‌های نوین نظارت و کنترل هوشمند

البته اقدام به رفع سد معبر در خیابان‌های اصلی شهر و همکاری برای ساماندهی افراد دستفروش نیازمند هم انجام می‌شود. شیوه‌های نوین نظارت و کنترل هوشمند بر عملکرد اجرایی در راستای ارتقای سطح بهره‌وری و تحقق اهداف، جلب مشارکت‌های اجتماعی در راستای پیشگیری از بروز تخلفات، پیگیری جهت تعامل عمیق‌تر با مناطق و محاکم قضایی جهت معاضدت اثربخشی نیروهای اجرایی از جمله اقدامات شاخص صورت گرفته است. 

در خصوص چگونگی جمع‌آوری دستفرشان و متکدیان توضیح دهید.

از جمع آوری دستفروشان تا جلوگیری از تخلفات ساختمانی

نیروهای اجرایی مستقر در مناطق بیست و دوگانه براساس وظایفی که دارند، انواع سد معبر از جمله دستفروشان، بساط‌گستران، متکدیان و جلوگیری از تخلفات ساختمانی را انجام می‌دهند و البته عملکرد این افراد قابل رصد و پیگیری است. 

یکی دیگر از اقدامات عوامل اجرایی شهربان در مناطق بیست و دوگانه، بهبود کیفیت نگهداشت کارگاه‌های ساختمانی از حفظ ایمنی املاک در حال ساخت، حفظ زیبایی بصری شهری و کنترل عملیات ساختمانی مطابق با ضوابط شهرسازی در کارگاه‌هاست. 

رفع سد معبر در میدان تجریش، ترمینال آزادی و چهارراه ولیعصر/حور بساط‌گستری پاکسازی شد/ساماندهی حدود ۶۰۰ نفر از دستفروشان و بساط‌گستران

اجرای طرح رفع سد معبر و ساماندهی بساط‌گستران و دستفروشان در محورهای اصلی و پرتردد مانند میدان تجریش، ترمینال آزادی و چهارراه ولیعصر را داشتیم. در این بخش‌ها به عنوان محورهای ممنوعه، بساط‌گستری و دستفروشی در طرح مدیریت سدمعبر در ایام سال ۹۹ مشخص شد و به صورت کامل، محور بساط‌گستری پاکسازی شد و حدود ۶۰۰ نفر از دستفروشان و بساط‌گستران محدوده طرح ساماندهی شدند. 

برای حفاظت و صیانت از  حریم پایتخت چه اقداماتی صورت گرفته است؟

مکاتبه با نهادهای مسوول/جلوگیری از تخلفات ساخت و سازهای غیرمجاز با فناوری های نوین

در خصوص پیگیری رفع مشکلات قانونی و مدیریتی حریم از قبیل عدم تدقیق حریم شهرها و روستاها و بروز اختلافات مرزی در جهت تحقق مدیریت هماهنگ و یکپارچه از سوی شرکت شهربان و حریم‌بان مکاتباتی با اداره کل به عنوان متولی حفظ و صیانت از حریم تهران صورت گرفت. نامه‌نگاری‌هایی هم در این زمینه صورت گرفته است. کنترل و نظارت مستمر و پایش تحولات با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین به منظور جلوگیری از تخلفات ساخت و سازهای غیرمجاز صورت گرفت.

 اجرای طرح سامانه هوشمند رصد هوایی حریم/سامانه ثبت آنلاین وضعیت و صیانت از حریم شهر/بسیاری از امکانات برای نظارت و حفاظت از حریم، هوشمند شد

برای حفاظت از حریم، اجرای طرح سامانه هوشمند رصد هوایی حریم با استفاده از رصد با کوادکوپر، طرح اپلی‌کیشن اندروید سامانه ثبت آنلاین وضعیت و صیانت از حریم شهر صورت گرفته است و تلاش کرده‌ایم که بسیاری از امکانات را برای نظارت و حفاظت از حریم، هوشمند کنیم. 

یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در شهرداری، بحث ساماندهی صنایع و خروج آنها بود در این زمینه چه اقداماتی در شهرداری صورت گرفته است؟ 

بازنگری برنامه جامع ساماندهی مشاغل و صنوف آلاینده 

با توجه به افزایش قیمت‌ها در سال جدید و مستندات به دست آمده، قیمت پروژه‌های برنامه جامع ساماندهی مشاغل و صنوف آلاینده و برنامه ساماندهی مشاغل و صنوف آلاینده به تفکیک مناطق بیست و دوگانه بازنگری و در مرحله برگزاری فراخوان مجدد است.

انتقال باقی‌مانده انبارهای فروش مواد شیمیایی از محدوده ناصرخسرو به مجتمع مواد شیمیایی کیمیا

همچنین براساس بند «ج» ماده ۵ برنامه جامع ساماندهی صنایع، صنوف و مشاغل شهر تهران مبنی بر انتقال مشاغل پرخطر از محدوده‌های شهری به پهنه‌های مجاز، انتقال باقی‌مانده انبارهای فروش مواد شیمیایی از محدوده ناصرخسرو به مجتمع مواد شیمیایی کیمیا انجام گرفت.

شناسایی واحدهای انبار فروش مواد شیمیایی

همچنین با مناطق بیست و دوگانه جهت شناسایی واحدهای انبار فروش مواد شیمیایی ضمن طرح موضوع مزاحمت فاقد سابقه در کمیسیون بند ۲۰ و پیگیری اجرای رأی واحدهای دارای سابقه به منظور جلوگیری از گسترش این واحدها در سطح مناطق مکاتباتی صورت گرفت. البته دستورالعمل سیار و بی کانون در دو بخش تهیه و تدوین شد. 

سالهاست که موضوع تغییر کیوسک‌های مطبوعاتی در سطح شهر مطرح است اما تاکنون محقق نشده است، در این باره توضیح دهید. 

طرح کیوسک‌های نوین شهری تهیه شد

انجام طرح کیوسک‌های نوین شهری با همکاری مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی براساس ماده دهم مصوبه ساماندهی صنایع و مشاغل در دست تهیه است. 

در خصوص کنترل جمعیت حیوان‌های بلاصاحب در شهر چه اقداماتی صورت گرفته است؟ 

پروژه پژوهشی کنترل جمعیت حیوان‌های شهری

قراردادی با یک شرکت بین‌المللی در راستای انجام طرح پژوهشی و مطالعاتی و برآورد جمعیت سگ‌های بلاصاحب در مناطق بیست و دوگانه در سال ۹۸ منعقد شد. در طرح مذکور، ۶ فاز اصلی دیده شده است. همچنین پروژه پژوهشی کنترل جمعیت حیوان‌های شهری (موش‌های شهری و سگ‌های بدون صاحب) تهیه و پس از اخذ تأییدیه از کمیته پژوهشی در سامانه پژوهش‌یار ثبت شد. 

سازمان‌های مردم‌نهاد اقداماتی در خصوص جمع‌آوری سگ های بلاصاحب انجام داده‌اند. سهم مشارکت شهروندان و سازمان‌های مردم‌نهاد در پیشگیری از ازدیاد جمعیت حیوانات شهری چیست؟

نقاهتگاهی برای نگهداری سگ‌های بلاصاحب ایجاد شد/ زنده‌گیری و عقیم‌سازی سگ‌های بدون صاحب/توسعه و ساخت ساختمان کلینیک جهت استانداردسازی مرکز نگهداری 

نقاهتگاهی برای نگهداری سگ‌های بلاصاحب در منطقه ۱۳ در محدوده پارک سرخه‌حصار در منطقه ۴ در محدوده اراضی تلو در نظر گرفته شده است. البته پروژه سامانه هوشمندسازی، زنده‌گیری و عقیم‌سازی سگ‌های بدون صاحب و افتتاح سامانه زنده‌گیری سگ‌های بدون صاحب را هم داشتیم. البته توسعه و ساخت ساختمان کلینیک جهت استانداردسازی مرکز نگهداری سگ‌های بدون صاحب در محدوده آرادکوه را هم داشتیم.

غذارسانی به سگ‌ها در نقاهنگاه آرادکوه/جلب مشارکت ثمن‌ها و حامیان حیوانات

تأکید کنم به منظور ایجاد شفافیت و اعتمادسازی بین شهرداری، شهروندان و حامیان حیوانات در زمینه غذارسانی به سگ‌ها در نقاهنگاه آرادکوه اقدام به جلب مشارکت ثمن‌ها و حامیان حیوانات دارای صلاحیت کرده است. 

برای کاهش جمعیت موش در سطح شهر تهران چه کرده‌اید؟

 طرح‌های ضربتی کنترل جمعیت موش در مناطق بیست و دوگانه

راسته‌ها و کانون‌های وفور موش را شناسایی و بهسازی کرده‌ایم. البته طرح‌های ضربتی کنترل جمعیت موش در مناطق بیست و دوگانه را هم داشته‌ایم. 

در خصوص رفع آلودگی هوا و آلودگی‌های محیط‌زیستی چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

انجام  پروژه اطلس محیط زیست/مرکز پایش آنلاین اندازه‌گیری آلاینده‌های محیط زیست/ماجرای کاهش بوی مطبوع

به منظور کاهش و رفع آلودگی هوا در اداره‌کل محیط زیست شهرداری اقداماتی همانند پایش، تجزیه و تحلیل مستمر و پیوسته آلاینده‌های زیست‌محیطی (هوا، صوت، آب، خاک، نور و موج)‌در قالب پروژه به روزرسانی اطلس محیط زیست انجام شد. البته مرکز پایش آنلاین اندازه‌گیری آلاینده‌های محیط زیست را در مجمع آرادکوه در راستای کاهش بوی نامطبوع فرودگاه راه‌اندازی کرده‌ایم. 

در خصوص توسعه انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر چه اقداماتی در سطح شهر انجام شده است؟

 نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس در مناطق ۱۹، ۱۷، ۱۶، ۵، ۲ و یک اجرا شد

به منظور توسعه انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر با اولویت سیستم‌های تولید برق وحرارت خورشیدی نسبت به استفاده از روش‌های مستقیم، تأمین انرژی در ساختمان‌ها اقداماتی صورت گرفت. نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس در مناطق ۱۹، ۱۷، ۱۶، ۵، ۲ و یک اجرا شد و در مناطق ۴، ۱۳، ۱۲، ۱۱ و ۲۰ هم در دست اقدام است. همین جا بگویم به نظام‌نامه نگهداشت آبگرمکن‌های خورشیدی هم تدوین شد. 

قرار بود برنامه‌ای برای کاهش برق مصرفی ساختمان‌های شهرداری صورت گیرد، کار به کجا رسید؟

این اقدامات انجام شده و ما سالانه کاهش برق مصرفی ساختمان‌ها را داریم. البته به منظور کاهش سالانه برق مصرفی، تهیه محتوای آموزشی جهت فرهنگسازی، تدوین پیش‌نویس شیوه اجرای شاخص‌ها و... را داشته‌ایم. 

در زمان شیوع کرونا چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

تهیه دستورالعمل محیط‌زیستی مواد ضدعفونی‌کننده

تهیه دستورالعمل محیط‌زیستی مواد ضدعفونی‌کننده مورد استفاده در مقابله با بیماری کرونا انجام شد. در این دستورالعمل تمامی مواد شیمیایی و روش‌های فیزیکی متداول برای ضدعفونی با استناد به فهرست و پروتکل های بین‌المللی احصا شد. البته در این دستورالعمل رویکرد اثربخشی، صرفه‌جویی در هزینه و خسارت به محیط زیست بررسی و به تثبت کاربرد در محیط‌ها مدنظر قرار گرفته شد. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • 49897632 IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    0 0
    ماده 100 چی شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس