برای بساط گستری در شب عید موزاییک اجاره داده می شود؟/دستفروشان محور تجریش چه شدند؟ - کراپ‌شده

اخباری مبنی بر اجاره موزاییک برای بساط گستری در شب عید منتشر شد که مدیرعامل شرکت ساماندهی مشاغل شهر تهران این خبر را رد کرد.

به گزارش مشرق، سال هاست که معضل دستفروشی در کلان شهر تهران به قوت خود باقی است و هربار مسئولان برای درمان این معضل یک مدل نسخه می‌پیچند اما تاکنون  نسخه ها شفابخش نبوده و همچنان این معضل به قوت خود باقی است.

مدیران در دوره قبلی دستفروشان را جمع آوری می کردند و خبری از ساماندهی آنها نبود حتی چندی پیش تعدادی از دستفروشان محور ولیعصر را جمع آوری کرده و به چند متر بالاتر از چهار راه منتقل کردند اما دست‌فروشان معتقد بودند محل در نظر گرفته شده پاخور خوبی ندارد و نمی توانند در آنجا به کسب و کار خود ادامه دهند در نتیجه دوباره به کنار خیابان و معابر پررفت و آمد بازگشتند و برای تردد شهروندان مشکل ایجاد کردند.

مدیریت جدید شهری تصمیم دارد که اینبار دستفروشان را به‌جای جمع‌آوری ساماندهی کند و همچنین نقاطی را برای ساماندهی این افراد در نظر گرفته تا بتوانند در آنجا به کسب و کار خود پررونق ادامه دهند.

قدرت الله محمدی مدیر عامل شرکت ساماندهی مشاغل شهر تهران در خصوص آخرین وضعیت ساماندهی دستفروشان گفت: ساماندهی دستفروشان در راسته تجریش را انجام داده ایم و تعدادی از این افراد را به مکان جدیدی مقابل امامزاده صالح منتقل کرده ایم.

محور ۱۵ خرداد را از حضور دست فروشان پاکسازی کرده‌ایم/ساماندهی دست دوم فروشی ها در خلازیر

وی با بیان اینکه محور ۱۵ خرداد در بازار تهران را از حضور دست فروشان پاکسازی کرده‌ایم، گفت: دستفروشان واقعی را به روز بازارها منتقل کرده‌ایم.

محمدی در خصوص ساماندهی دستفروشان محور ولیعصر گفت: جلسات هماهنگی در این زمینه برگزار می‌شود البته همین‌جا بگویم که ساماندهی دستفروشان خیابان صابونچی انجام شده است.

وی در خصوص ساماندهی دست دوم فروشی ها در خلازیر گفت: ۱۰۰۰ غرفه در خیابان فرعی ایجاد کرده‌ایم تا دست فروشان را به آنجا منتقل کنیم.

برای بساط گستری در شب عید موزاییک اجاره داده می‌شود؟

در هر منطقه ۳ تا ۴ بوستان که شرایط خوبی برای حضور دستفروشان داشتند را انتخاب کردیم 

محمدی در خصوص ایجاد مکان هایی در بوستان های شهر برای حضور دستفروشان گفت: در هر منطقه ۳ تا ۴ بوستان که شرایط خوبی برای حضور دستفروشان داشتند را انتخاب کرده و حدود ۷۰ تا ۸۰ بوستان شده است.

وی از شناسایی دستفروشان واقعی خبر داد و گفت: ما مکان هایی را برای حضور دستفروشان در نظر می گیریم که بتوانند به راحتی در آنجا به کسب و کار خود ادامه دهند.

محمدی در خصوص اجاره موزاییک برای حضور دستفروشان در برخی از خیابان‌ها که خبر آن چندی پیش منتشر شده بود، گفت: اینطور نیست مافیای دستفروشی به دنبال ایجاد تنش هستند ما به دنبال این هستیم که در کمال آرامش و با حفظ کرامت دستفروشان کار ساماندهی را انجام دهیم.

نباید دستفروشان  ارامش شهروندان را برهم بزنند.  برای اینکه عده‌ای بخواهند به سود شخصی برسند نباید باعث تضییع حقوق عمومی شوند.

شورا در جریان است که شهردار تهران برای ساماندهی دستفروشان برنامه دارد

علیرضا نادعلی عضو کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در این باره می گوید: به عنوان کسی که در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی حضور دارم و باید با نگاه فرهنگی اظهارنظر کنم همواره بر حفظ کرامت و معیشت دستفروشان تاکید داشته و دارم، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که در شهر تهران با این وسعت و انباشت زیاد جمعیت نیاز است، انضباط حاکم شود و انضباط منجر به این می شود که حقوق عمومی مردم محفوظ بماند؛ یعنی برای اینکه عده‌ای بخواهند به سود شخصی برسند نباید باعث تضییع حقوق عمومی شوند؛ این مهم لزوم ساماندهی دستفروشان را نشان داده تا آنها مکان مشخصی برای امرار معاش داشته باشند.

برای بساط گستری در شب عید موزاییک اجاره داده می‌شود؟

وی ادامه داد:  شورا در جریان است که شهردار تهران برای ساماندهی دستفروشان برنامه دارد و بخشی از این طرح نیز به صورت جزء به جزء در حال انجام است؛ به عنوان مثال در تجریش یک مجموعه سامان بازار با هماهنگی بین شهرداری و نیروی انتظامی برای انتقال دستفروشان احداث شده است.

وی با تاکید بر اینکه در کنار ساماندهی دستفروشان، شان آنها نیز باید حفظ شود، اظهار کرد: در برخی میادین پرتردد و مهم تهران مانند میدان هفت تیر و نبوت مشاهده شده دستفروشان فضای زیادی را اشغال کرده‌اند؛ البته در سال‌های گذشته و خصوصا در آستانه سال نو این موضوع بیشتر به چشم می‌آید، اما در حال حاضر این موارد کمتر شده چون شهرداری برای این موضوع در حال طراحی و برنامه‌ریزی است و اقدامات مهمی را در دست اقدام دارد.

 اجرای طرح‌های انضباط شهری با رویکرد اخلاقی، فرهنگی و حفظ کرامت دستفروشان، در راستای حرکت در مسیر تحقق شعار «تهران؛ کلانشهر الگوی جهان اسلام» در دستور کار مدیریت شهری است.

سید امیر فتاحیان مدیرعامل شهربان و حریم‌بان شهرداری تهران در خصوص آخرین وضعیت ساماندهی دستفروشان شهر تهران می گوید: حراست و حفاظت از معابر عمومی به عنوان حق همه شهروندان، طبق قانون، وظیفه شهرداری‌ های کل کشور است و در کنار عمل به قانون با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی موجود، توجه به معیشت دستفروشان و حفظ کرامت این قشر از شهروندان نیز یک ضرورت است.

برای بساط گستری در شب عید موزاییک اجاره داده می‌شود؟

فتاحیان با بیان اینکه در همه ایام سال به ویژه در ماه های پایانی سال، حفاظت از معابر عمومی و رفع سدمعبر با رویکردی اخلاق‌مدارانه و فرهنگی انجام می شود، گفت: طرح‌های انضباط شهری در مناطق ۲۲ گانه تهران به ویژه در نقاط و معابر پرتردد در ماه های پایانی سال با رویکرد حفظ کرامت دستفروشان با هدف تسهیل رفت و آمد شهروندان و کمک به پیشگیری از شیوع کرونا در اثر تجمعات در معابر عمومی به اجرا در می آید.

مدیرعامل شرکت شهربان و حریم‌بان شهرداری تهران با تاکید بر تحقق شعار «تهران؛ کلانشهر الگوی جهان اسلام» گفت: اجرای طرح‌های انضباط شهری با رویکرد اخلاقی، فرهنگی و حفظ کرامت دستفروشان، در راستای حرکت در مسیر تحقق شعار «تهران؛ کلانشهر الگوی جهان اسلام» در دستور کار شرکت شهربان و حریم بان است.

لایحه ساماندهی دستفروشان که در شورای قبلی مورد بررسی قرار گرفت اما به مرحله اجرایی و عملیاتی نرسید

 دست فروشی یک پدیده اجتماعی ناشی از بحران های اقتصادی در جامعه است. سید جعفر تشکری هاشمی عضو شورای شهر تهران  در خصوص ساماندهی دستفروشان گفت: لایحه ساماندهی دستفروشان که در شورای قبلی مورد بررسی قرار گرفت اما به مرحله اجرایی و عملیاتی نرسید، دست فروشان یک پدیده اجتماعی ناشی از بحران های اقتصادی در جامعه ما هستند. طبیعی است که اگر می خواهیم دست فروشی نباشد باید یک مسیر جایگزین و حمایتی برای افراد مشغول در این حوزه تعریف شود که البته شهرداری تهران برای ساماندهی دستفروشان برنامه دارد.

برای بساط گستری در شب عید موزاییک اجاره داده می‌شود؟

عضو شورای شهر بیان کرد: به طور کلی باید از کسب و کار کسانی که سرمایه گذار کرده، مالیات، اجاره، بیمه و… می دهد صیانت شود اما عمده کسانی که دست فروشی می کنند، کسانی هستند که زندگی خود را به سختی می گذرانند و قیاس این دو قشر منطقی نیست.

وی ادامه داد: به علاوه مسئله بعدی محدود شدن پیاده روها و مسیر تردد عابران پیاده به دلیل حضور دست فروشان است که شهرداری باید با در نظر گرفتن مکان های مشخص برای فعالیت این افراد، از محدود شدن این مسیرها نیز جلوگیری کند.

بر اساس این گزارش، شهرداری تهران برای شناسایی دستفروشان واقعی سامان بازارهایی را در نظر گرفته است. این سامانه برای شناسایی جامعه آماری و ساماندهی دستفروشان طراحی شده است و به‌نوعی با ثبت نام دستفروشان در سامان بازار و استقرارشان در یک مکان مشخص نظم عمومی برقرار می‌شود.

شاید دستفروشان به صورت ۱۰۰ درصدی هم از این طرح استقبال نکنند چرا که آنها به این سبک فعالیت عادت کرده‌اند اما طبعا بعد از مدتی دستفروشان مزایای این ساماندهی را متوجه شده و با این مسیر هم جهت می‌شوند. شهرداری قصد دارد با حفظ کرامت دستفروشان آنها را ساماندهی کند و مکان های را برای حضور این افراد در نظر گیرد که بتوانند به کسب و کار خود ادامه دهند و معیشت آنها دچار مشکل نشود.

همچنین اخباری هم مبنی بر اجاره موزاییک یا جای بساط‌گستری بازار شب عید، در محدوده بازار تهران مبلغی بین ۵ میلیون تا ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان منتشر شده که که باید اجاره موزاییک ها توسط دست فروشان به صاحبان مغازه‌های روبه‌رو و یا کسانی که در آن محدوده رئیس خطابشان می کنند پرداخت شود که البته این خبر هم از سوی مدیر عامل شرکت ساماندهی مشاغل رد شد و محمدی معتقد است که مافیای دستفروشی با انتشار این اخبار به دنبال ایجاد تنش است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    0 0
    آیا شورای شهرستان و مسولین شهرداری ها نمی دانند که متنها با سد معبر برخورد نمیشود و حتی معلوم نیست وجوه دریافتی از دستفروشان توسط چه کسانی و با چه مجوزی توسط مامورین اخذ می‌شود کجا واریز وهزینه می شود
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    0 0
    خیلی وقته تازه از خواب بیدار شدید ؟ این به خاطر اینه دور هم جمع شدید خوشحالید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس