فیلم/ حمله سگ ولگرد به یک مرد!

نادیده گرفتن روش‌های کارشناسی و اثبات شده و تمرکز بر حذف فیزیکی سگ ها از سوی شهرداری ها طی سالهای اخیر منجر به افزایش جمعیت سگ های پرسه زن شده است.

به گزارش مشرق، عدم وجود قوانین داخلی برای مدیریت حیوانات ولگرد و مقابله با رشد روز افزون سگ های بدون صاحب به یک معضل جدید در محیط های شهری و حتی مناطق بکر طبیعی منجر شده است.

اخیرا رسانه ها بر روی نحوه مدیریت این حیوانات بخصوص سگ ها که تبدیل به یک گونه مهاجم در محیط های طبیعی شده اند و مخاطراتی را برای امنیت تردد به وجود آورده اند تمرکز کرده اند.اما به دلیل سکوت قانون، کنترل جمعیت این حیوانات با اشتباهات و چالش های جدی مواجه شده است.

برخی مدیران شهری به هیچ‌وجه به منشأ حضور سگ‌ها در کشور توجه نکرده و فقط برای حذف فیزیکی سگ‌ها دستورالعمل صادر کرده‌اند. در حالیکه  افزایش جمعیت سگ‌های بدون صاحب یک معضل فراگیر و در ابعاد جهانی بوده و هست.

روش موفق سنندجی‌ها و نیشابوری‌ها در کنترل جمعیت سگ‌ها

کشتار سگ های ولگرد منجر به جایگزین شدن سگ های جوانتر می شود

اخیراً خبر رسید که یک فرد گرگ وارد شهر جوانرود شده است و در بازار مرکزی شهر به چند نفر از شهروندان حمله کرده است که وضعیت یکی از آنها که از ناحیه سر و صورت مورد حمله واقع شده است ناخوشایند است.این درحالی است که از چند سال پیش برخلاف مخالفت فعالان حقوق حیوانات و حتی مسئولین وقت اداره محیط‌زیست جوانرود شهرداری این شهر اقدام به کشتار گسترده‌ سگ ها کرده بود. از آن جایی که سگ‌ها نیز همچون دیگر حیواناتی که به صورت گروهی زندگی می‌کنند برای خود تشکیل قلمرو می‌دهند بنابراین هر گونه خالی کردن قلمرو سگ‌ها خواه از طریق کشتار باشد خواه انتقال به پناهگاه یا حتی قبول سرپرستی، منجر به جایگزین شدن جمعیت سگ های قبلی با سگ‌های جوانتر، قلمروطلب‌تر و خشن‌تر می‌شود، و به جز مدت بسیار کوتاهی هیچ کمکی به کاهش جمعیت نمی‌کند.

پسماندهای شهری و روستایی عامل ایجاد کلونی سگ ها

فرزاد علیزاده فعال محیط زیست و حقوق حیوانات  در واکنش به این خبر در گفت و گو با خبرنگار فارس، با اشاره به اینکه وجود اندک منابع غذایی از طریق پسماند مدیریت نشده در شهرها و روستاها کافی است تا کلونی سگ‌ها تشکیل شود و پس از آن فقط غذارسانی مسئولانه در کنار واکسیناسیون، عقیم سازی و رهاسازی در کلونی قبلی می‌تواند در عرض چند سال جمعیت را مدیریت کند. گفت: در شهرهای کوهستانی مثل اکثر شهرهای کردستان و یا شهرهایی که در مجاورت مناطقی واقع شده‌اند که دارای حیات وحش هستند، حذف این زنجیره‌ سگ‌ها در قلمرو مساوی است با ورود حیات‌ وحش به شهر و آسیب رساندن به شهروندان، در حالی که با وجود سگ‌ها و بوی سگ‌ها در قلمرو حیوانات وحشی از ورود به آنجا اجتناب می‌کنند.

نادیده انگاری روش های کارشناسی در مدیریت سگ ها منجر به افزایش جمعیت سگ های پرسه زن شد

وی ادامه داد: هرچند دستورالعمل‌های مدیریت حیوانات شهری که اتفاقا مورد تایید سازمان بهداشت جهانی حیوانات نیز هست و برای کشورهای عضو هم لازم الاجراست در این زمینه وجود دارد، اما کشور ما اصرار دارد با نادیده انگاشتن این روش‌های کارشناسی و اثبات شده با تخلف از این دستورالعمل جهانی به شیوه‌های مردود کشتار و حذف فیزیکی سگ‌ها ادامه دهد.  درنتیجه دوراز انتظار نیست که ما با جمعیت زیاد سگ‌های پرسه‌زن روبرو شویم.

این فعال حقوق حیوانات  با اشاره به اینکه در ۳ سال گذشته در شهر کابل افغانستان سگ‌ها زنده‌گیری و عقیم‌سازی شده و در منطقه خودشان رهاسازی شدند. ابراز داشت: سگی که عقیم‌سازی می‌شود معمولا آن خلق‌وخوی وحشیگری‌اش را از دست می‌دهد و اگر غذاسازی درست و اصولی هم صورت بگیرد احتمال درگیری با انسان و حیات وحش، و ورود به مناطق چهارگانه به شکل معناداری کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: این اتفاق با همکاری چند جانبه شامل: سازمان‌های کشاورزی، دامپزشکی، بهداشت تشکل‌های مردمی غیر دولتی پس از آمارگیری دقیق از تعداد سگ های پرسه زن با مشاوره انجمن میهیو(Mayhew) انگلستان انجام شد آنها در عرض ۲.۵ سال ۲۰هزار سگ را عقیم کردند و ۷۵ هزار سگ را در برابر هاری واکسیناسون کردند.

به گفته این فعال محیط زیست در نتیجه‌ این اقدامات، در طی دو سال، نمودارهای جمعیت سگ ها نزولی شد، هاری به طور کامل کنترل شد و تلفات هاری به صفر رسد و تلفات سگ گزیدگی در سطح قابل توجهی کاهش یافت. و با وجود اینکه حال پس از روی کار آمدن دولت طالبان  این نگرانی وجود داشت که تمامی این اقدامات متوقف شود اما خوشبختانه طالبان هم اجازه‌ ادامه‌ فعالیت‌ها را داده است.

سنندج  با روش های علمی، در عرض ۳ سال جمعیت سگ های ولگرد را کاهش داد

وی ادامه داد: ناگفته نماند درست در طی این سال‌ها که جوانرود مشغول کشتار و حذف فیزیکی سگ‌ها بود در شهرداری شهر سنندج  و با کمک تشکل‌های مردم نهاد این شهر، شیوه‌ اصولی مدیریت حیوانات شهری در جریان بود، سگ ها واکسیناسیون ،عقیم‌سازی و در محل قبلی رها شدند فرهنگ‌سازی در خصوص بی‌خطر بودن سگ‌های عقیم شده و آموزش به کودکان  تا حد ممکن (با وجود بیماری کرونا) اجرا شد و اکنون با گذشت  حدود سه سال ما شاهد کاهش جمعیت و مدیریت سگ های شهر سنندج هستیم.

روش موفق سنندجی‌ها و نیشابوری‌ها در کنترل جمعیت سگ‌ها

شیوه‌ (CNVR) یعنی زنده‌گیری، واکسیناسیون، عقیم‌سازی و رهاسازی  فقط در کنار قانون اشاعه مالکیت مسئولانه و فرهنگ سازی قابل طرح و پیاده‌سازی است و متاسفانه به دلیل فقدان قوانین حمایت از حیوانات تا مدیریت یکپارچه در خصوص مدیریت حیوانات شهری کشور ما فرسنگ‌ها با این شیوه ها فاصله دارد.

شهرداری‌های شهرهای مختلف می‌توانند با استفاده از این روش‌های علمی و اخلاقی در مدیریت حیوانات شهری پیشرو و پیشقدم باشند، همچنان که شهرهای سنندج، نیشابور و به تازگی شماری از دیگر شهرها در حال اجرای این شیوه های علمی و موثر هستند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    28 7
    بنابراین هر گونه خالی کردن قلمرو سگ‌ها خواه از طریق کشتار باشد.. منجر به جایگزین شدن جمعیت سگ های قبلی با سگ‌های جوانتر،" قلمروطلب‌تر" و خشن‌تر می‌شود، و هیچ کمکی به کاهش جمعیت نمی‌کند" حرف نویسنده منطقی نیست خب سگی که خود نویسنده هم گفته جوانترو خشن تر و قلمرو طلب تر است بلاخره بر سگهای دیگر غلبه میکند نمیره که در فضا زندگی کنه لذا حرفهای نویسنده توجیه نامناسبی برای لزوم افزایش سگهاست
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    27 5
    یعنی چی رهاسازی سگها و اموزش کودکان؟!!!!! مثلا به بچه چی یاد بدیم بگیم که اگر سگی حمله کرد بر هیجاناتت غلبه کن و اجازه بده سگ گرسنه که به هر موجود کوچکتر از خودش حمله می کند لقمه ای از گوشتت بدرد و ببرد
    • علیرضا IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
      2 1
      متن رو کامل و دقیق بخوانید بعدش نظر بدین نه همینطوری بیای یه چیزی رو بنویسی/گفته شده عقیم بشن از شدت خشن بودن و اون حمله کردن به انسان و غیره کاسته میشه یعنی درصد خیلی زیادی از درندگی و گاز گرفتن پائین میاد/با سند مدرک به شما ثابت میکنم که عقیمسازی اثر میذاره رو گاز گرفتن وغیره در واقع مهربانتر میشه/من سگم عقیم هستش خیلی اخلاقش عوش شده نصبت به قبلش8829
  • عبدالله مومن IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    48 5
    هر کار بکنیم با این جمعیت طرفدار سفارشی سگ ها چه کنیم ؟!
    • كفشنده IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
      9 17
      وجود هر حیوانی برای طبیعت لازمه، سگ اگه نباشه گرگ و پلنگ و گراز و خرس میان توی شهرا، گربه اگه نباشه موش ها زیاد میشن و طاعون منتشر میشه
    • IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
      5 0
      سگ زیاد باشه گربه رو از بین میبره وموش کثافت پر میشه این حرفت درسته ولی سگ نباشه هیچ اتفاقی نمیفته
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    24 3
    با تور بگیرن شون و زنده صادر کنید به کره جنوبی و تایلند و کلا به آسیای جنوب شرقی. این بیچاره هم حروم نشن. اون بیچاره ها هم غذایی برای خوردن داشته باشند.
    • IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
      8 1
      پیشنهاد بسیار خوبی است. مردم هم از شر سگهای ولگرد خلاص می شوند و هم برای کشور درآمد ارزی ایجاد می شود. فقط مشکل اینستنکه کره جنوبی ارز ما را به ما نمی دهد
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    10 0
    در همان زمان اوایل سال 1355، تعدادی از رانندگان شرکت ایران تانکر، کره ای بودند (جنوبی). یک شب شاهد بودیم که چند تریلی ایران تانکر یک جا پارک کرده بودند و سگی را گرفته و روی آتش کباب کرده و داشتن با ولع تمام از خودشون با سگ مجانی پذیرایی می‌کردند. مارا که دیدند زدند زیر خنده و احوال پرسی کرده و دستی تکان دادند. ماهم بوقی نثارشان کرده و گذشتیم.
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    9 1
    فکر کنم هنوز انقلاب نشده بود. قبل از سال 1357 بود.
  • نیما HK ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    4 23
    عقیم سازی حیوانات حرام است
    • Sra IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
      5 0
      عقیم سازی واجب است
  • حمید IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    19 4
    بهتر نیست سگها را برای صادرات به کشورهای شرق آسیا جمع آوری کنید؟ درآمد زایی هم دارد.
    • نیلوفر IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
      5 13
      از درآمد شهرداری های هر شهری به خوبی این مخلوقات خداوند را سامان دهی کرد سگ کشی حرام است اینها مخلوقات خداوند هستند
    • كفشنده IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
      1 7
      همین سگ اگه نباشه به خیلی از شهرا گرگ و پلنگ و خرس حمله میكنه. همونطور كه اگه گربه نباشه موش ها شهر رو نابود میكنن. ولی هرچیزی اندازه و راه و روشی داره.
    • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
      11 1
      کی گفته کشتن مخلوقات خداوند حرامه؟ شما مرغ و ماهی و کباب نمیخوری احیانا؟ کباب با چی درست میشه؟ شماها آدمهای صادقی نیستید ، حتی با خودتون...
    • كفشنده IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
      1 7
      در اسلام ذبح شرعی اونم فقط حیوانات حلال گوشت جایز هست، نه كشتن سگ و خرس و...
    • سید IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      5 1
      کشتن حیوان موذی حلاله شما لابد سوسک و موش خونه خودتون رو پذیرایی می کنید جای اینکه بکشین /:
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    0 0
    بیشترین واردات
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    6 1
    بهترین راه برای کاهش سگ های ولگرد صادر کردن به چین است
    • IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      0 1
      به نظرم آمریکا و اروپا بهتره
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    0 0
    این کار در کرج هم انجام می شود
  • سوسان IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    0 4
    سگ نگهبان مجانی شب است تا خرس و روباه و گرگ وارد شهر نشود اما باید این حیوانات را کنترل کرد و جاهایی در شهر مخصوص کنترل آنها قرار داد نه اینکه وسط کوچه چهارتا سگ باشه کوچه و خیابان جای سگ ولگرد نیست باید در اطراف شهر مراکزی جهت غذا دادن و کنترل جمعیت و نژاد وجود داشته باشه و شهرداری و محیط زیست مسئولیت قبول کنند
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    2 2
    سگ ها رو بگیرن یه جایی زندانی کنم که از گرسنگی خودشون بمیرند.
    • امیر IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      0 2
      تو آدم نیستی، فقط ظاهرت شبیه آدماس ، انسان هم آرزوست
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    2 5
    سگها باید کامل جمع بشن برن پناهگاه
  • IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    1 1
    خیلی با مزه می شین!
  • IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    8 2
    این حرف که اگر سگها نباشند جای آنها را حیوانات و ارواح خبیثه می گیرند از آن حرفهای بسیار غلط و من درآوردی است و برای توجیه سگ پروری به داخل کشور سفارش شده است. آن هم به وسیله انگلیس که مردم آن از بزرگتری قربانیان حمله سگها به مردم عادی و بچه ها هستند. آن گرگ بدبخت بروجرد هم هار شده بود به وسیله همین سگهایی که در محیط زیست آنها رها شده بودند.
  • حسین IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    1 0
    از هزینه های روش عقیم سازی هم بگید خوب مسخره ترین روش
  • دکتر میر خلف دامپزشک IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
    0 2
    به نظر من با واکسیناسیون سگهای ولگرد علیه بیماری هاری از خطر گاز رفتگی توسط این حیوان به نحو چشمگیری کاهش می یابد و نیازی به کشتار غیر انسانی نیست واکسن هاری در پیش گیری بیماری هاری تا حد بسیار زیادی موثر است بیشترین خطر سگهای ولگرد بیماری هاری است،در کشورهای پیشرفته حتی حیوانات وحشی هم در پروسه پیشگیری از بیماری هاری هستند
  • علیرضا IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
    2 2
    ما انسانها خیلی پر رو و خود خواه هستیم لابد میپرسی چرا؟؟ چونکه محل سکونت سگها و دیگر حیوانات رو تصرف کرده ایم از خانه و کاشانه شان بیرونشان کردیم باز هم ازشون طلبکاریم میخواهیم جان اون زبان بسته هارو هم بگیریم ازشون
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    0 0
    بایس شهرداری همه ی سگها راجمع کنه،اونوفت دامپزشکا نظربدن بهترین راهکارچیه
  • فرهنگ IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    5 0
    اخه اونایکه طرفدار حقوق حیوانات هستند جان یک نفرهموطن ویا یک کودک ارزش دارد یا سگ ولگرد من ک باورم نمیشه اینها چه مکتب وچه منطقی دارن روستای ما روزها هم ناامن هست شبها واسه کار کشاورزی خیلی بدتر
  • شاهین IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    0 0
    هزینه سر سام آور جمع آوری و عقیم ساری و واکسیناسیون و.....از کجا میاد اونم در شرایطی که بعضی از هموطنان ما با مشکلات مادی در گیر هستند و این مبالغ رو میشه در جاهای مفیدتری هزینه کرد.جالب اینجاست خیلی از کشورها با حذف حیوانات مضر به نفع محیط زیست و انسان ها در حال انجام اینکار هستند مثل کاری که کشور استرالیا در مورد جمعیت خرگوش ها انجام داد ولی وقتی قرار بر تقلید کورکورانه باشه فقط نگهداری سگ و گربه میشه فرهنگ یه عده خاص !!!
    • سما IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
      0 0
      در هر صورت واسه کشتن سگ هام همون اندازه هزینه میکنند لطفا قبل نظر دادن عقل محترمتان را به کار بگیرید
  • مهرنوش تاجیک IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    0 0
    واقعاهمینطوره عقیمسازی رهاسازی بهترین راه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس