کد خبر 1273906
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۵:۴۵
زگیل

زگیل‌ها که ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی هستند، ضایعات بی‌خطری می‌باشند که اغلب روی انگشت‌ها یا دست‌ها ظاهر می‌شوند.این ضایعه‌ها زبرند و نه تنها ظاهری ناخوشایند دارند بلکه آزاردهنده نیز هستند.

به گزارش مشرق، در این مطلب می‌خواهیم مؤثرترین راه‌های طبیعی خلاص شدن از زگیل را به شما یاد بدهیم.

مطمئناً می‌دانید که عسل فقط یک خوردنی لذیذ و شیرین نیست. شما می‌توانید از عسل برای از بین بردن زگیل نیز استفاده کنید.

عسل خاصیت ضدالتهابی و ضدمیکروبی دارد و ثابت شده که دفاع مؤثری در برابر عفونت‌هاست زیرا بسیار چسبنده است. وقتی روی زگیلی را با عسل می‌پوشانید، اکسیژن به آن نمی‌رسد و در نتیجه بافت زگیل کم‌کم می‌میرد.

برای از بین بردن زگیل بسیار توصیه شده است که از عسل دارویی و کاملا طبیعی استفاده نمایید. لایه‌ی ضخیمی از عسل را روی زگیل بزنید و عسل‌های اضافی اطراف آن را پاک کنید.

با یک نوار زخم روی زگیل را بپوشانید تا عسل چکه نکند، بگذارید طول شب بماند. هر چند بار که لازم است این کار را تکرار کنید.

آب گرم و نمک دریا

این هم یکی از ساده‌ترین راه‌های از بین بردن زگیل که می‌تواند درمانی بسیار مؤثر باشد اما نیازمند صرف وقت و پشتکار است چون باید بارها تکرار شود تا نتیجه بگیرید.

آب را گرم کنید و در یک لگن بریزید. دمای آب باید بین ۴۵ تا ۴۹ درجه سانتی‌گراد باشد. می‌توانید دمای آب را با دماسنج چک کنید. نمک دریا را پیش از اینکه موضع را در آن قرار دهید در آب لگن حل کنید.

موضع زگیل دار را ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در این محلول قرار دهید تا پوست نرم شود. با استفاده از یک سوهان ناخن، سنگ پا یا سمباده نرم، لایه‌های پوست مرده را به آرامی بتراشید. صبور باشید چون ممکن است دو تا سه ماه طول بکشد تا بالاخره زگیل بیفتد.

سیر می‌تواند جلوی تکثیر ویروس‌ها در زگیل را بگیرد. مطالعه‌ای نشان داده عصاره کلروفرمی سیر می‌تواند بعد از سه تا چهار ماه استفاده‌ی مداوم زگیل را از بین ببرد و از بازگشت آن جلوگیری کند

آب آناناس می‌تواند راه بسیار خوبی برای از بین بردن زگیل باشد زیرا به شدت اسیدی بوده و حاوی بروملین است. بروملین یک آنزیم هضم‌کننده‌ی پروتئین است که به تخریب زگیل کمک می‌کند.

پنبه‌ای را به آب آناناس آغشته کنید و بچلانید، حالا بدون اینکه فشاری وارد کنید پنبه را روی زگیل بگذارید، با یک نوار زخم روی پنبه را بپوشانید و بگذارید ۳ تا ۵ دقیقه بماند. این کار را روزی دو تا سه بار انجام دهید تا سریع‌تر نتیجه بگیرید.

گیاه شیر دندان

شیر دندان یا قاصدک گیاه معروفی است که در بهار جوانه می‌زند و سال‌هاست در طب چین و خاورمیانه کاربرد درمانی دارد. زگیل را می‌توانید با شیره‌ گیاه شیر دندان که از ساقه آن گرفته می‌شود از بین ببرید.

شیر دندانی پیدا کنید که به طور طبیعی رشد کرده و هیچ ماده شیمیایی به آن اسپری نشده باشد. گل را از ته آن از ساقه جدا کنید و سعی کنید ساقه را سالم نگه دارید. حالا شیره‌ی چسبناک آن را بچلانید و به زگیل بزنید. این کار را روزی دو تا سه بار تا دو هفته یا تا زمانی که زگیل از بین برود انجام دهید.

آلوئه ورا دارای مواد فعالی است که تأثیرات ضدویروسی و ضدعفونی‌کنندگی و ضدالتهابی دارند. این مواد به سیستم ایمنی کمک می‌کنند با عفونت‌ها مبارزه کند، از این رو آلوئه ورا می‌تواند یکی از راهکارهای طبیعی و خانگی برای درمان زگیل باشد.

برگی از گیاه آلوئه ورا جدا کنید، برش بزنید و ژل آن را استخراج کنید، ژل را به زگیلتان بزنید و روی آن را با نوار زخم به مدت پنج تا ده دقیقه بپوشانید. تا دو هفته هر روز این کار را انجام دهید.

ویتامین C‌ یک ماده مغذی حیاتی است که فواید زیادی دارد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند تا بهتر با بیماری‌ها بجنگد و فرایند التیام زودتر صورت بگیرد.

بدن ما نمی‌تواند خودش این ویتامین را بسازد، بنابراین ما می‌توانیم از طریق تغذیه این ویتامین را برای بدن تأمین کنیم. یک راه دیگر برای دریافت ویتامین C‌ مورد نیاز روزانه بدن، مصرف مکمل این ویتامین می‌باشد.

با ته یک لیوان یا با قاشق یک قرص ویتامین C را پودر کنید، پودر را در یک لیوان بریزید و به آرامی به آن آب اضافه کنید تا خمیری شکل شود، پنبه‌ای را به این خمیر آغشته کرده و آن را روی زگیل بزنید.

روی زگیل را با چسب زخم بپوشانید و بگذارید طی شب بماند. این کار را هر روز انجام دهید تا زگیل از بین برود.

ریحان گیاهی است که معمولاً به خاطر عطر و طعم منحصربه‌فردی که دارد در غذاها استفاده می‌شود اما این گیاه حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند و عصاره‌های روغنی نیز می‌باشد که فواید زیادی دارند از جمله کاهش التهاب و تقویت سیستم ایمنی در برابر عفونت‌ها.

یک‌سوم فنجان برگ ریحان را کاملاً خرد کنید تا خمیری شکل شود، خمیر را با انگشتانتان بردارید و روی زگیل بمالید. ناحیه را ببندید تا طی شب خمیر روی زگیل بماند. این کار را به مدت یک تا دو هفته هر روز انجام دهید.

عصاره روغنی لیمو

برخی از عصاره‌ها روغنی دارای اندازه‌های گوناگونی خاصیت ضدمیکروبی و ضدقارچی و ضدباکتری هستند که در درمان زگیل‌ها مفیدند. یادتان باشد که عصاره‌های روغنی را نباید مستقیماً به پوست بزنید بلکه باید با یک روغن حامل مانند روغن زیتون یا روغن بادام شیرین رقیق‌شان کنید.

چند قطره از عصاره روغنی لیمو را با کمی روغن حامل مخلوط کنید و پیش از استفاده اول از جهت آلرژی آن را تست نمایید، یعنی کمی از آن را روی قسمتی از پوستتان بزنید که ضایعه‌ای ندارد؛ اگر در عرض ۲۴ تا ۴۸ ساعت هیچ واکنش آلرژیکی نداشتید پس می‌توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید.

پنبه‌ای را به این روغن آغشته کرده و بچلانید، سپس با دقت روی زگیل بمالید. این کار را روزی دو بار انجام دهید تا زگیل کم‌کم کوچک‌تر شود. ناحیه مورد نظر را در معرض نور قرار ندهید زیرا روغن لیمو به نور حساس بوده و می‌تواند لکه‌های تیره روی پوست به جا بگذارد.

سیر این ادویه‌ بودار فواید زیادی برای سلامتی دارد، خصوصاً در مورد عوارض پوستی. سیر سرشار از ترکیبات بیواکتیو گوناگونی مانند آلیناز، آلینین، آرژنین، سلنیوم و فلاوونوئیدهاست که نه تنها مشکلات رایج پوستی مانند عوارض التهابی را تسکین می‌دهند بلکه به سلامت پوست کمک کرده و پیر شدن آن را به تأخیر می‌اندازند.

خوب است بدانید انواع فرم‌های سیر مانند آب سیر خام، عصاره گرم سیر، پودر خشک سیر و عصاره سیر کهنه دارای تأثیرات درمانی گوناگونی‌اند.

در مورد زگیل‌ها، خاصیت ضدویروسی سیر مطرح می‌شود. سیر می‌تواند جلوی تکثیر ویروس‌ها در زگیل را بگیرد.

مطالعه‌ای نشان داده عصاره کلروفرمی سیر می‌تواند بعد از سه تا چهار ماه استفاده‌ی مداوم زگیل را از بین ببرد و از بازگشت آن جلوگیری کند.

یک حبه سیر را له کرده و آن را مستقیماً روی زگیل بگذارید، با تکه‌ای پارچه روی آن را ده تا پانزده دقیقه بپوشانید.

این کار را چند روز یا چند هفته انجام دهید تا به نتیجه‌ دلخواه برسید. ممکن است با این روش کمی احساس سوزش کنید؛ اگر سوزش زیاد و ادامه‌دار بود از راهکار دیگری استفاده کنید.

یک راه ساده دیگر برای خلاص شدن از زگیل استفاده از همین قرص آسپرین است. اگر آسپرین در خانه ندارید به راحتی می‌توانید از داروخانه تهیه کنید. آسپرین دارای اسید سالیسیلیک است که عنصری فعال بوده و کاربرد موضعی آن در درمان زگیل‌ها گسترده است.

اسید سالیسیلیک، بهترین درمان برای از بین بردن زگیل‌هاست و مطالعات گوناگونی نشان داده‌اند تأثیرات چشمگیری دارد. قسمتی از پوستتان را که زگیل دارد به مدت ده تا پانزده دقیقه خیس کنید.

اگر این کار برایتان سخت است فوراً بعد از حمام کردن که هنوز پوستتان نرم و مرطوب است از آسپرین استفاده کنید.

زگیل را با سنگ پا بسابید تا لایه‌ ضخیم شده از سلول‌های مرده‌ پوست برداشته شود. حالا آسپرین پودر شده را روی زگیل بزنید. این کار را به مدت ۱۲ هفته و روزی دو بار انجام دهید.

لاتکس (شیرابه) درخت انجیر یک راهکار سنتی معروف برای زگیل است. شیره‌ی درخت انجیر می‌تواند پروتئین‌های بافت در حال رشد زگیل را با آنزیم‌هایی که دارد تخریب نماید و چون ماده‌ای طبیعی است هیچ عارضه جانبی ندارد و کاربردش هم ساده است. لاتکس درخت انجیر هم زگیل‌ها را از بین می‌برد و هم جلوی بازگشت آن‌ها را می‌گیرد.

پیش از هر اقدامی ابتدا به پزشک مراجعه کنید

پیش از به کار بردن راهکارهای خانگی حتماً به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید ضایعه‌ای که دارید واقعاً زگیل است، زیرا ممکن است دیگر مشکلات پوستی باشد که با زگیل اشتباه گرفته‌اید.

ضمناً اگر زگیل طولانی شود، به دیگر قسمت‌ها پخش شود یا مرتباً تکرار شود می‌تواند علامت ضعف سیستم ایمنی باشد که نیاز به بررسی پزشکی دارد.

منبع: تبیان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    0 0
    شیره درخت انجیر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس