کد خبر 1173243
تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳

با توجه به شایع شدن بیماری های زگیل تناسلی و تبخال تناسلی در مراجعه کنندگان به اورولوژیست ها، بر آن شدیم تا مقاله ای در خصوص این بیماری ها ارائه نماییم. این بیماری ها بخش نسبتا قابل توجهی از مراجعین به مطب دکتر مجتبی عاملی اورولوژیست را شامل میشود.

زگیل تناسلی

زگیل تناسلی (Genital Wart) بیماری است حاصل ابتلا به ویروس HPV است. تمام انواع زگیل چه تناسلی و چه غیرتناسلی حاصل ابتلا به ویروس HPV میباشند.

انتقال زکیل تناسلی

انتقال ویروس HPV معمولا از راه تماس با فرد آلوده است. برای زگیل تناسلی عموما این تماس یک تماس جنسی با خانم یا آقای آلوده به ویروس اچ پی وی است.

نکته مهم در این بین این است که با توجه به محلهای بروز زگیلهای تناسلی استفاده از کاندوم از انتقال بیماری جلوگیری نمیکند. به همین دلیل هم شاید اخیرا انتشار آن در جامعه ما به شدت بیشتر شده است و بخشی از مراجعین مطب اورولوژیست ها را همین بیماران تشکیل میدهند. اما سوال بسیار مهمی که بسیاری از بیماران از متخصص اورولوژی میپرسند راجع به انتقال غیر جنسی بیماری است.

واقعیت این است که انتقال غیرجنسی بیماری کمی نامحتمل است ولی همه ما اورولوژیست ها در مراجعین مطب بیمارانی را میبینیم که بدون هیچ سابقه ای از مقاربت مشکوک دچار شده اند و در بررسی دقیق شرح حال آنها به مواردی مثل استفاده از تیغ خودتراش مشترک یا استخرهای آلوده یا توالت آلوده برمیخوریم. در نتیجه اینکه بگوییم انتقال زگیل تناسلی فقط از راه جنسی است کاملا غلط و مردود است هرچند انتقال غیرجنسی آن بسیار نامحتمل است.

علائم زگیل تناسلی

همانطور که از اسم بیماری پیداست خود را با زگیل هایی در ناحیه تناسلی نشان میدهد. در نتیجه چهره بیماری کاملا واضح است و کاملا به خال و قرمزی و جوش متفاوت است. ضایعه باید حالت برجسته و گوشتی و شکل گل کلمی داشته باشد.

علائم زگیل تناسلی آقایان : معمولا این زگیلها در ناحیه بیخ آلت تناسلی آقایان و دورتادور ریشه آلت به صورت چند تایی دیده میشوند.

علائم زگیل تناسلی در خانمها : در خانمها هم این زگیلها روی ناحیه تناسلی و اطراف ورودی واژن دیده میشوند. دیدن و یافتن این ضایعات اصلا کار سختی نیست و نیاز به ابزار خاصی برای تشخیص ندارد.

جهت پرسش سوالات خود در این زمینه میتوانید در قسمت نظرات سایت دکتر عاملی پرسش خود را مطرح نمایید. ایشان در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ خواهند داد.

چقدر از ابتلا به این زگیل تناسلی بترسیم؟

واقعیت این است که ترس بیماران ما از ابتلا به بیماری زگیل تناسلی بیش از حد نرمال و واقعی آن است. روزانه بیمارانی را در مطبهای اورولوژی ویزیت میکنیم که چند وقتی هست افسرده و خانه نشین شده اند بدلیل ابتلا به این بیماری و گاهی فقط ترس از ابتلا به این بیماری.

نکات مهمی که باید در نظر بگیرید:

· این بیماری اصلا شباهتی به ایدز و هپاتیت و بیماریهای خطرناک منتقله جنسی ندارد.

· اصلا تاثیری بر فرزندآوری ندارد.

· باعث مرگ و میر نمیشود.

· کلا بیماری خوشخیمی است و نگرانیها در این مورد بی جهت است.

هرچند بیماران به این راحتی این مطلب را از بهترین اورولوژیست نمیپذیرند چون به قدری در فضای مجازی مطالب منفی و ترس آور راجع به این بیماری مطالعه کرده اند که به این راحتی قانع نمیشوند.

درمان

بهترین درمان بسته به دفعات عود و اندازه ضایعه و تعداد زگیلها متفاوت است. از نظر ما اورولوژیستها بهترین درمان کرایوتراپی است که عموما به اسم فریز ضایعه شناخته میشود.

تبخال تناسلی چیست؟

تبخال در انسانها به دلیل آلودگی با ویروس HSV رخ میدهد. تبخال لب با ویروس HSV1 و تبخال تناسلی با ویروس HSV2 ایجاد میشود. البته در 10 درصد موارد بر عکس این هم رخ میدهد. تبخال تناسلی شایعترین بیماری ویروسی منقله جنسی محسوب میشود و در نقاط مختلفی از جهان آن را به نام هرپس تناسلی نیز می شناسند.

به گفته دکتر مجتبی عاملی متخصص اورولوژی، یک نگرانی دائمی در بیماران ما این است که این بیماری را با زگیل تناسلی اشتباه میگیرند در حالی که این دو بیماری کاملا متفاوت و مجزا میباشند.

انتقال تبخال تناسلی

انتقال تبخال دستگاه تناسلی اکثر موارد از طریق رابطه جنسی با فردی است که بیماری فعال را دارد و در ناحیه تناسلی خود ویروس را دفع میکند. معمولا طی 1 هفته از رابطه جنسی بیماری خود را نشان میدهد.

علائم تبخال تناسلی

علائم تبخال تناسلی کاملا مشابه تبخال صورت است. به این شکل که در ناحیه تناسلی خانم یا آقای بیمار ابتدا قرمزی پوست و التهاب ایجاد میشود سپس تاولهای کوچک زرد رنگ تشکیل میشود و با ترکیدن تاولها زخمها ایجاد میشوند و طی 2 هفته زخمها بهبود می یابند. در طی این مدت تا بهبودی کامل زخمها بیمار خارش و سوزش در ناحیه درگیر را دارد.

وقتی بیمار برای اولین بار دچار این ویروس میشود معمولا قبل از بروز علایم و زخمهای پوستی بیمار علایم شبیه سرماخوردگی و تب را تجربه میکند و همچنین درد های شدید استخوانی و عضلانی دارد. به شکلی که به اشتباه تصور میشود دچار سرماخوردگی یا آنفلوآنزا شده است. پس از بهبود این علایم تازه علایم پوستی شروع میشود.

تشخیص تبخال تناسلی

یک اورولوژیست خوب با معاینه بالینی و بر اساس ظاهر زخمها به راحتی میتواند به تشخیص برسد.

· این زخمها در آقایان بیشتر روی تنه آلت تناسلی و گاهی هم روی پوست کیسه بیضه رخ میدهد.

· در خانمها هم بر روی ورودی واژن و اطراف مجاری ادراری دیده میشوند.

نکته بسیار مهم خصوصا در بیماری خانمها این است که علیرغم بهبود علایم، ولی بیمار ممکن است تا 8 هفته ریزش ویروس را داشته باشد و به پارتنر خود منتقل کند.

گاهی در کشاله ران فرد دچار درد و تورم میشود که این درد و تورم معمولا بدلیل التهاب و درگیری غدد لنفاوی کشاله ران است. با خوب شدن زخمها معمولا این التهاب هم فروکش کرده و خوب میشود.

درمان تبخال تناسلی

درمان بیماران تبخال تناسلی معمولا با داروهای خوراکی ضد ویروس مثل آسیکلوویر انجام میشود. در مواردی که بیمار عودهای مکرر و بیش از 6 بار در سال را تجربه میکند برای بیمار دوزهای مداوم دارو را برای مدت طولانی مثلا چند ساله تجویز میکنبم تا از عودهای مکرر بکاهیم.

بیماری های حوزه دستگاه تناسلی در مطب دکتر مجتبی عاملی متخصص اورولوژی قابل درمان است. میتوانید با شماره های زیر جهت دریافت نوبت با شماره های 09054399504 و   02126210162تماس حاصل نمایید.

آدرس مطب دکتر عاملی : میدان ونک چهارراه جهان کودک ابتدای جردن کوچه صانعی ساختمان پزشکان نور طبقه سوم


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس