کد خبر 1273212
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۷
بورس نمایه

بورس معاملات سومین هفته شهریورماه را در حالی به پایان رساند که همزمان با جدی‌ترین افت هفتگی شاخص کل سهام در تابستان ۱۴۰۰ معادل ۵/ ۲درصد، سهامداران حقیقی نیز تصمیم گرفتند فروشنده باقی بمانند.

به گزارش سرویس بورس مشرق، به این ترتیب در مجموع دادوستدهای هفته گذشته تالار شیشه‌ای شاهد انتقال سهامی به ارزش ۲هزار و ۱۳میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودیم. در مجموع طی سه هفته اخیر حقیقی‌ها خالص فروشی بیش از ۴هزار و ۶۰۰میلیارد تومان رقم زده‌اند. کاهش نرخ دلار و در کنار آن روند کج‌دار و مریز قیمت‌ها در بازار کامودیتی‌ها از مهم‌ترین دلایل تصمیم سهامداران خرد به خروج از گرودنه معاملات سهام به ویژه در صنایع کالایی بورس تهران بود. با این حال ورود سرمایه‌های حقیقی به صندوق‌های معامله‌پذیر نشان داد که حقیقی‌ها هنوز از بازگشت قیمت‌ها به مدار صعودی قطع امید نکرده‌اند و در انتظار فرصتی مناسب برای ورود مجدد هستند.

 عملکرد سهامداران در صنایع بورسی

معاملات بورس تهران در هفته منتهی به ۲۴ شهریورماه در حالی پایان یافت که سهامداران خرد تنها در ۶ صنعت به عنوان خریدار ظاهر شدند. به این ترتیب از ۳۹ صنعت فعال بورس تهران ۳۳ گروه با خالص فروش مثبت بازیگران حقیقی مواجه شدند. گروه خدمات فنی و مهندسی در هفته‌ای که گذشت در صدر توجه سهامداران حقیقی قرار گرفت و در مجموع هفته جابه‌جایی سهامی به ارزش ۱۱۸میلیارد و ۳۰میلیون تومان را در مسیر حقوقی به حقیقی تجربه کرد. «رمپنا» پرخریدترین سهم این گروه و البته بورس تهران از سوی سهامداران خرد بود. پس از آن نیز ۵ گروه با ارزش بازار پایین بودند که در لیست خرید این دسته از بازیگران بورسی قرار گرفتند که در صدر آنها می‌توان به صنایع سایر معادن، محصولات چرمی و ماشین‌آلات اشاره کرد.

در آن سوی بازار اما کاهش نرخ دلار، سهام کامودیتی‌محور را به لیست فروش سهامداران خرد منتقل کرد. در میان این صنایع زیرمجموعه‌های گروه فلزات اساسی اما بیشترین خالص فروش حقیقی‌ها را تجربه کرد. به این ترتیب در مجموع زیرمجموعه‌های فلزی شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۳۷۴میلیارد و ۹۸۵میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودیم. فرآورده‌های نفتی دومین گروهی بود که سهامداران خرد در لیست فروش خود قرار دادند. در این راستا پالایشی‌ها با خالص فروش ۳۱۹میلیارد و ۶۵۰میلیون تومانی از جانب حقیقی‌ها مواجه شدند. پتروشیمی‌ها نیز شرایط مشابهی را تجربه کردند و شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۲۰۸میلیارد و ۴۹۰میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودند. شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی نیز در هفته‌ای که گذشت با انتقال سهامی به ارزش ۱۱۶میلیارد و ۸۶۸میلیون تومان از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران عمده بورس تهران مواجه شدند. افت نرخ دلار سبب شد تا سهامداران حقیقی با ترس از کاهش سودآوری این شرکت‌ها مواجه شوند که صادرات‌محور بوده و عمده درآمد خود را دلاری کسب می‌کنند؛ جایی که دلار در مقیاس هفتگی با افت ۴/ ۱درصدی مواجه شد. با این حال به نظر می‌رسد تغییرات نرخ دلار آزاد در کوتاه‌مدت به دلیل شکاف قیمتی موجود بین دلار آزاد و نیمایی نمی‌تواند تهدیدی برای شرکت‌های مزبور باشد.

 در روزهای هفته چه گذشت؟

شنبه: در نخستین روز کاری هفته گذشته شاخص کل بورس تهران با رشد ۳/ ۰درصدی همراه شد. با وجود این رشد، حقیقی‌ها خالص فروش ۳۱۱میلیارد و ۷۴۳میلیون تومانی را رقم زدند. ۱۲ صنعت بورسی روز شنبه در لیست خرید حقیقی‌ها قرار داشتند و در مقابل شاهد خالص فروش مثبت این گروه از بازیگران بورسی در ۲۶ گروه بودیم. گروه خدمات فنی و مهندسی با جابه‌جایی ۱۱۶میلیارد و ۴۸۰میلیون تومان صدر لیست خرید حقیقی‌ها را به خود اختصاص داد و بعد از آن نوبت به گروه‌های لاستیک و پلاستیک، ماشین‌آلات و زراعت رسید. در مقابل اما سیمانی‌ها با بیشترین خالص فروش سهامداران خرد به میزان ۹۷میلیارد و ۶۶۵میلیون تومان مواجه شدند. در ادامه نیز حقیقی‌ها بیشترین تمایل به نقد کردن سهام خود در گروه‌های فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی و محصولات شیمیایی داشتند.

یکشنبه: روز یکشنبه نیز همزمان با افت ۶۵/ ۲درصدی شاخص کل، سهامی به ارزش یک‌هزار و ۱۵۹میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد. در این روز نیز هیچ‌یک از صنایع بورسی در لیست خرید حقیقی‌ها جای نداشتند و در مقابل شاهد خالص فروش مثبت این گروه از سهامداران در زیرمجموعه‌های ۳۷ گروه بودیم. بیشترین خالص خرید حقوقی‌ها به میزان ۲۴۵میلیارد و ۲۳۳میلیون تومان به زیرمجموعه‌های پالایشی اختصاص پیدا کرد. فلزی‌ها نیز در شرایطی مشابه با خروج ۱۲۸میلیارد و ۸۸۲میلیون تومان از سرمایه‌های خرد خود مواجه شدند. پس از آن نوبت به پتروشیمی‌ها رسید تا شاهد خروج ۱۰۷میلیارد و ۲۸۹میلیارد تومانی سرمایه‌های حقیقی باشند. سیمانی‌ها نیز در شرایطی مشابه با خالص فروش ۱۰۲میلیارد و ۷۴۱میلیون تومانی سهامداران خرد مواجه شدند.

دوشنبه: فروش حقیقی‌ها در میانه هفته نیز ادامه پیدا کرد و در روزی که شاخص سهام افت ۹۹/ ۰درصدی را ثبت کرد، شاهد انتقال سهامی به ارزش ۴۳۶میلیارد تومان از سبد سهامداران خرد به پرتفوی حقوقی‌ها بودیم. برخلاف روزهای گذشته در این روز سهامداران خرد در صنایع بیشتری خریدار بودند. در این راستا روز دوشنبه زیرمجموعه‌های گروه خدمات فنی و مهندسی شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۵میلیارد و ۷۱۸میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بودند. خودرویی‌ها نیز در این روز وارد لیست خرید حقیقی‌ها شدند و خالص خرید یک‌میلیارد و ۳۹۳میلیون تومانی از جانب این گروه از سهامداران را تجربه کردند. وسایل ارتباطی، محصولات چرمی، لاستیک و پلاستیک و کاشی و سرامیک از دیگر گروه‌های مورد توجه سهامداران خرد طی دادوستدهای روز دوشنبه بودند. فلزی‌ها مطابق روال روزهای گذشته با خالص فروشی به میزان ۹۷میلیارد و ۱۳۶میلیون تومان از سوی سهامداران خرد مواجه شدند. پس از آن پالایشی‌ها شاهد انتقال سهامی به ارزش ۵۲میلیارد و ۱۷۴میلیون تومان از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران عمده بورس تهران بودند.

سه‌شنبه: در این روز مسیر نماگر اصلی تالار شیشه‌ای تغییر کرد و شاخص کل با رشد ۴۷/ ۱درصدی در مرز ورود مجدد به ابرکانال ۵/ ۱میلیون واحد قرار گرفت تا حقیقی‌ها پس از ۶ روز دوری مجددا خریدار شوند و سهامی به ارزش ۲۷۵میلیارد و ۷۸۱میلیون تومان به سبد سهام خود بیفزایند. در این روز ۲۶ گروه با صدرنشینی صنایع فرآورده‌های نفتی، بانک‌ها، محصولات شیمیایی، سیمان، مواد دارویی و فلزات اساسی برخلاف روزهای گذشته با خالص خرید سهامداران حقیقی همراه شدند. بیشترین خرید حقیقی‌ها در زیرمجموعه‌های پالایشی به میزان ۸۵میلیارد و ۱۹میلیون تومان رقم خورد. در آن‌ سوی بازار اما نوبت به کوچک‌ترها رسید تا با خالص فروش سهامداران حقیقی مواجه شوند. گروه لاستیک و پلاستیک در اولویت نخست سهامداران خرد برای فروش قرار گرفتند و جابه‌جایی ۵میلیارد و ۳۷۹میلیون تومان را در مسیر حقیقی به حقوقی تجربه کردند.  

چهارشنبه: در پایان هفته شاخص کل مجددا نزولی شد و افت ۵۸/ ۰درصدی را رقم زد. در این روز  سهامی به ارزش ۳۸۱میلیارد و ۶۷۷میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد. روز چهارشنبه سهامداران خرد در گروه سایر معادن خالص خریدی به میزان ۹میلیارد و ۱۲۶میلیون تومان رقم زدند. پس از آن ماشین‌آلات بودند که شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۸میلیارد و ۸۴۹میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بودند. در آن سوی بازار بیشترین خروج نقدینگی خرد دوباره از آن سهام کامودیتی‌محور شد. در این راستا گروه فلزات اساسی با خالص فروش ۸۴میلیارد تومانی حقیقی‌ها مواجه شد. پس از آن پتروپالایشی‌ها در مجموع شاهد انتقال سهامی به ارزش ۱۱۴میلیارد و ۲۱۰میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودند. معدنی‌ها نیز در شرایطی مشابه با خروج ۱۹میلیارد و ۷۷۷میلیون تومانی سرمایه‌های خرد مواجه شدند.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس