بوریس جانسون نمایه

نخست وزیر انگلیس در جلسه پارلمان مدعی شد معاهده نظامی این کشور با آمریکا و استرالیا هدف تخاصم علیه دیگر قدرت‌ها را ندارد.

به گزارش مشرق، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس روز پنجشنبه در جلسه پارلمان با انتقاد قانون‌گذاران از معاهده نظامی این کشور با آمریکا و استرالیا مواجه شد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، نمایندگان مجلس عوام انگلیس با اشاره به اعتراض فرانسه به این معاهده، درخصوص تیره‌تر شدن روابط لندن و پاریس ابراز نگرانی کردند.

جانسون در پاسخ به آن‌ها گفت: «روابط ما با فرانسه، روابط نظامی ما با فرانسه، مانند کوه محکم است. ما شانه به شانه فرانسه ایستاده‌ایم خواه در منطقه ساحل باشد یا مبارزه با تروریست‌ها در مالی یا در استونی که بزرگ‌ترین عملیات ناتو را داریم».

در ادامه «کِر استارمر» رهبر حزب کارگر انگلیس پرسید، دولت چگونه تضمین می‌دهد که این معاهده به تیره‌تر شدن روابط لندن و پکن منجر نشود؟

بیشتر بخوانید:

واکنش چین به توافق نظامی آمریکا، انگلیس و استرالیا

نخست‌وزیر انگلیس در پاسخ مدعی شد:‌ «فکر می‌کنم مهم است که مجلس این را درک کند که این معاهده قصد تخاصم‌آمیزی در قبال دیگر قدرت‌ها نیست، بلکه بازتاب دهنده روابط نزدیکی است که با ایالات متحده و استرالیا داریم».

بامداد امروز (پنجشنبه) سران کشورهای آمریکا،‌ انگلیس و استرالیا توافقنامه همکاری در حوزه‌های دیپلماتیک، امنیتی و نظامی در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام را اعلام کردند.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در این مراسم، گفت:‌ «مشارکت دفاعی با بریتانیا و استرالیا، سرمایه‌گذاری در اتحادها و نوسازی آنها برای مقابله با تهدیدها است و به حفظ توانایی‌های نظامی کمک می‌کند».

بیشتر بخوانید:

واکنش روسیه به توافق نظامی آمریکا، انگلیس و استرالیا

وی بدون توجه به افتضاح به‌بار آمده در پی فرار عجولانه نظامیان آمریکایی از افغانستان و فروریختن هیمنه ادعاهای سپر دفاعی ایالات متحده برای کشورهای متحدش، مدعی شد: «ما به دنبال حفظ امنیت و ثبات در اقیانوس آرام و هند هستیم. مشارکت جدید با بریتانیا و استرالیا ظرفیت مشترک برای مشارکت در قرن بیست و یکم را تقویت می‌کند».

جانسون نیز این توافق به عنوان «یکی از پیچیده‌ترین و فنی‌ترین پروژه‌های جهان» یاد کرده و گفت:‌ «هدف این توافق برای همکاری جهت حفظ ثبات و امنیت در هند و اقیانوس آرام است».

اسکات موریسون نیز طی اظهاراتی گفت، زیردریایی هسته‌ای در جریان همکاری نزدیک بین سه کشور در شهر «آدلاید» تولید خواهند شد.

برخی رسانه‌ها و تحلیلگران، هدف اصلی و پنهان از تشکیل این معاهده را تقابل با نفوذ روزافزون چین در شرق آسیا و دیگر مناطق جهان دانسته و تحلیل می‌کنند که این اقدام ممکن است واکنش پکن و کشورهای متحدش را در پی داشته باشد.

«لی پِنگیو» سخنگوی سفارتخانه چین در واشنگتن، بامداد پنجشنبه در پاسخ به سوالی برای اظهار نظر درباره این توافق گفت، اینگونه معاهده‌ها نشان می‌دهد که ذهنیت جنگ سرد هنوز پابرجاست.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه نیز امروز (پنجشنبه) در واکنشی گفت: «مسکو در حال مطالعه اطلاعات مربوط به ایجاد اتحاد بین ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا است و لازم است اهداف آن بهتر درک شود».

«ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه نیز از تصمیم استرالیا در خصوص ترک توافق ۹۰ میلیارد دلاری زیردریایی با این شرکت فرانسوی بشدت انتقاد کرد.

لودریان گفت: «این واقعاً خنجر از پشت است. ما با استرالیا رابطه مبتنی اعتماد برقرار کرده‌ایم. این اعتماد تضعیف شده است. و امروز من از فسخ این قرارداد عصبانی هستم».

پس از کنار گذاشته شدن پاریس از یکی از پردرآمدترین معاملات دفاعی جهان که با استرالیا برای زیردریایی‌های اتمی امضا کرده بود، فرانسوی‌ها بایدن را متهم کرد که از پشت خنجر زده و مانند دونالد ترامپ سلف خود عمل کرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    2 1
    ائتلاف این شیاطین نشانه ضعفشونه
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    0 0
    بله تو گفتی و ما هم باور کردیم! فکر کن انگلیسی جماعت دروغ بگه، مگه امکان داره آخه؟؟!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس