کد خبر 1340699
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
هشدار نخست وزیران انگلیس و استرالیا به چین و روسیه

نخست‌وزیران انگلیس و استرالیا خواستار صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان شدند و به روسیه در مورد حمله به اوکراین هشدار دادند.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس و اسکات موریسون، همتای استرالیایی‌اش امروز (پنجشنبه)   پس از یک تماس ویدیویی در بیانیه‌ای مشترک گفتند: آنها بر لزوم کاهش تنش توافق کردند و تأکید کردند که هرگونه تهاجم بیشتر روسیه به اوکراین یک اشتباه استراتژیک بزرگ بوده و هزینه‌های انسانی فاحش خواهد داشت.

براساس این بیانیه انگلیس ۲۵ میلیون پوند (۳۴ میلیون دلار) برای تقویت امنیت در اقیانوس هند و اقیانوس آرام به عنوان بخشی از پیمان با استرالیا متعهد شده است.

موریسون و جانسون گفتند که وجوه تعهد شده براساس توافقنامه امنیتی هند و اقیانوس آرام باعث تقویت انعطاف پذیری منطقه در زمینه‌هایی از جمله فضای سایبری، تهدیدات دولتی و امنیت دریایی می‌شود.

گفت و گوهای دوجانبه تنها یک هفته پس از آن صورت می‌گیرد که گروه چهارگانه (کواد) استرالیا، ایالات متحده، ژاپن و هند متعهد شدند که همکاری‌های خود را برای اطمینان از عدم وجود تنش و ارعاب در منطقه هند و اقیانوس آرام تقویت کنند.

 جانسون و موریسون همچنین "نگرانی‌های شدید خود را در مورد گزارش‌های معتبر در مورد نقض حقوق بشر در سینکیانگ چین ابراز کردند و از چین خواستند حقوق بشر، آزادی و خودمختاری هنگ کنگ را رعایت کند.

نخست‌وزیران انگلیس و استرالیا همچنین بر «اهمیت صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان» تأکید کردند و از مشارکت معنادار تایوان در سازمان‌های بین‌المللی حمایت کردند.

چین تایوان را قلمرو خود می‌داند.  

رهبران بریتانیا و استرالیا همچنین بر اهمیت حقوق و آزادی‌های دریایی در دریای چین جنوبی تاکید کردند و گفتند که به شدت با هرگونه اقدام یکجانبه‌ای از جمله نظامی‌سازی، و ارعاب که می‌تواند تنش‌ها را تشدید کند و ثبات منطقه‌ای و نظم مبتنی بر قوانین بین‌المللی را تضعیف کند، مخالف هستند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
    4 0
    یکی نیست که بپرسد،:تنگه تایوان و اوکراین چه ربطی به شما دارد؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس