کد خبر 1271845
تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۷
ویروس کرونا

نتیجه تحقیق گروهی که بر روی بیماران مبتلا به بیماری‌های روماتیسمی خودایمنی (AIRD) در شهر کوچی هند انجام شده است، نشان می‌دهد.

به گزارش مشرق به نقل از هندوستان نیوز، پادمانابه شنوی، ایمونولوژیست و روماتولوژیست بالینی اظهار کرد: در واقع افرادی که قبلا به کووید-۱۹ آلوده و سپس یک دوز واکسن دریافت کرده بودند، ۳۰ برابر سطح آنتی‌بادی بیشتری در خون خود داشتند نسبت به افرادی که دو دوز واکسن دریافت کرده بودند اما عفونت طبیعی نداشتند.

دکتر شنوی و گروه وی، ۱۵۰۰ بیمار مبتلا به بیماری‌های روماتیسمی خودایمنی را که برای تشخیص پاسخ ایمنی، مبتلا به کووید بوده یا واکسینه شده بودند را مورد بررسی قرار دادند. پس از مطالعه سطح آنتی‌بادی ضد اسپایک و خنثی‌سازی تیتر (سطح آنتی‌بادی) آنتی‌بادی در نمونه‌های خون ۱۲۰ بیمار از این گروه، نتیجه‌گیری خود را در مورد ایمنی هیبرید انجام داد.

این نتایج در مقاله‌ای با عنوان «ایمنی هیبریدی در برابر ایمنی ناشی از واکسن علیه سارس-کوو-۲ در بیماران مبتلا به بیماری‌های روماتیسمی خودایمنی» در مرحله پیش چاپ در شبکه تحقیقات علوم اجتماعی ارائه شده است.

به نظر می‌رسد، واکسن تک دوز کووید-۱۹در افراد سالم مبتلا به عفونت قبلی نسبت به افرادی که در معرض کووید-۱۹ قرار نگرفته‌اند ایمنی بهتری نسبت به دو دوز واکسن ایجاد می‌کند. هدف از این مطالعه این بود که آیا این امر در مورد بیماران مبتلا به AIRD که از داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی استفاده می‌کنند نیز صادق است یا خیر.

بهترین محافظت در برابر ویروس کرونا

چهار گروه از ۳۰ بیمار هر کدام، از نظر سن، جنس و بیماری مشابه مورد مطالعه قرار گرفتند. یک گروه پس از آلوده شدن قبلا یک دوز واکسن کویشیلد (Covishield) تزریق کرده بودند. گروه دوم به کووید-۱۹ مبتلا شده اما واکسن تزریق نکرده بودند. گروه سوم هیچ عفونت قبلی نداشتند اما یک دوز واکسن دریافت کردند و گروه چهارم هیچ عفونت قبلی نداشتند اما دو دوز واکسن تزریق کرده بودند.

در روش خنثی‌سازی ویروسی، افراد دارای ایمنی ترکیبی می‌توانند ویروس را بهتر از افرادی که دو دوز واکسن دریافت کرده و یا قبلا به این بیماری مبتلا بودند، خنثی کنند.

ایمنی ترکیبی نسبت به ایمنی ایجاد شده در پی عفونت طبیعی برتری داشت. همچنین مشخص شد که حتی یک دوز واکسن سطح ایمنی بالایی را برای فردی که قبلا مبتلا به کرونا بود ایجاد می‌کند.

وی گفت: نتایج این مطالعه پیامدهایی برای سیاست های ملی واکسیناسیون دارد. از آنجا که یک دوز واکسن سطح بالایی از ایمنی را در بیماران مبتلا به ویروس کرونا ایجاد می‌کند، ممکن است دیگر تزریق دوز دوم لازم نباشد و موجب ذخیره واکسن برای دیگران همچنین کاهش هزینه‌ها شود.

وی افزود: سطح بالای ایمنی هیبریدی (ترکیبی از عفونت طبیعی با یک دوز واکسن) برای مدت طولانی‌تری در بدن فرد باقی می‌ماند و ایمنی طولانی‌مدت ایجاد می‌کند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس