کد خبر 1271354
تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۱
عربستان در المهره چه می‌کند؟/ از جاه‌طلبی‌های اقتصادی تا شکنجه روزنامه‌نگاران

یک روزنامه نگار غربی در گزارشی مجموعه‌ای از جاه‌طلبی‌های اقتصادی و راهبردی عربستان سعودی را در دومین استان بزرگ یمن بررسی کرد.

به گزارش مشرق به نقل از سعودی لیکس، تحقیقات یک روزنامه نگار غربی مجموعه‌ای از بلندپروازی‌های اقتصادی و راهبردی عربستان سعودی در استان « المهره» یمن که به مکانی برای تداوم اشغال‌گری ریاض تبدیل شده است مورد بررسی قرار داد.

«کنت مولر» روزنامه نگار امور خلیج فارس در گزارشی اعلام کرد که دو منطقه «المهره» و مجمع الجزایر« سقطری» از قرن شانزدهم تا ۱۹۶۷ متعلق به یمن بودند که از سال ۲۰۱۵ شاهد تحولات و تجاوزات متفاوتی از جانب ائتلاف متجاوز عربی به رهبری عربستان سعودی بوده است.

بیشتر بخوانید:

عزل‌ونصب‌های جدید در عربستان

عربستان سعودی از سال ۲۰۱۷ یک زرادخانه بزرگ در المهره به بهانه مبارزه با قاچاق اسلحه از مرز عمان مستقر کرد . المهره از لحاظ مساحت دومین استان بزرگ در یمن پس از حضرموت است که از نظر جغرافیایی و اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار است. المهره همچنین دارای طولانی‌ترین نوار ساحلی و دو گذرگاه مرزی «صرفیت» و« شحن» است که همین امر، این استان را هدف استراتژیک سعودی‌ها قرار داده است.

عربستان در پایان سال ۲۰۱۷ بندر «نشطون»، گذرگاه مرزی شحن و صرفیت و فرودگاه « الغیضه» را تصرف کرد. «رایان پوهل » تحلیلگر خاورمیانه‌ای در اتاق فکر « استراتفور» اعلام کرد استراتژی عربستان این است که کنترل مکان‌های اصلی حمل و نقل را به دست گیرد تا از نفوذ انصارالله و نیروهای بالقوه طرفدار عمان در منطقه جلوگیری شود. فرودگاه الغیضه که یکی از آخرین فرودگاه‌هایی بود که پروازهای غیرنظامی را انجام می‌داد ، در انحصار نیروهای نظامی سعودی قرار گرفت و به یکی از پایگاه‌های نظامی در المهره تبدیل شد.

«محمد عبدالله کده» فرماندار المهره در سال ۲۰۱۷ که دارای گذرنامه عمانی است برکنار شد و «راجع سعید باکریت» به انتخاب عربستان سعودی جایگزین وی شد.

«الیزابت کیندال» پژوهشگر مطالعات عربی و اسلامی در کالج پمبروک در دانشگاه آکسفورد اعلام کرد که بازی و جاه‌طلبی ریاض در استان المهره نامطلوب است و مداخله عربستان در این استان خصومت و بحران شدیدی ایجاد می‌کند.

«عبدالله بن عیسی آل عفرار» یکی از شیوخ قبیله عفرار در استان المهره پس از انتقادهای شدید از وی به دلیل مانورهای نظامی عربستان در این استان در سال ۲۰۱۷ برکنار شد. عمان که المهره را از زمان جنگ ظفار (۱۹۶۴-۱۹۷۶) به فضایی ضروری برای امنیت سرزمین‌های خود تبدیل کرده و روابط خوبی با قبایل دارد، به گسترش سعودی در مرزهای خود با رضایت نمی‌نگرد.

بیشتر بخوانید:

چرا آمریکا سامانه‌های دفاعی اش را از عربستان خارج کرد؟

عمان که در آن زمان به دلیل امتناع از مداخله در ائتلاف متجاوز عربی روابط خوبی با عربستان نداشت ، بیم آن را داشت که عربستان سعودی ثبات یمن را تضعیف کند. بدین ترتیب عمان به آل عفرار گذرنامه عمانی داد و خانواده وی را نیز پذیرفت.

آل عفرار اعلام کرد: راجع سعید باکریت در انجام ماموریت خود آزاد نیست و او تمام دستورالعمل‌ها را از عربستان سعودی دریافت می‌کند و انتصاب وی همزمان با تقویت نیروهای سعودی بود.

بر اساس برآوردهای مرکز مطالعات استراتژیک صنعا ، ریاض پنج پایگاه نظامی در المهره ایجاد کرده است. بدین ترتیب جمعیت المهره که از این مداخلات ناراضی بودند و احساس می‌کردند هویت فرهنگی آن‌ها مورد هدف قرار گرفته شده، تظاهرات گسترده‌ای ترتیب دادند.
ساکنان المهره اعلام کردند که عربستان مالیات‌ها را در مرز افزایش داده و پیشنهادات وسوسه‌انگیزی به رهبران قبایل برای افزایش نفوذ خود داده‌اند و این نوعی توهین به آن‌ها محسوب می‌شود.

«محمد بن کده» فرماندار سابق المهره که توسط عربستان اخراج شد اعلام کرد: نیروهای سعودی در استان المهره قوانین را نقض می‌کنند و هیچ احترامی برای مقامات داخلی قایل نیستند.

عربستان سعودی اواسط سال ۲۰۱۸ وارد استان المهره شد در حالی‌که این استان از جنگ و تنش‌ها به دور بود اما سعودی‌ها نیروهای زیادی را در تعدادی از پایگاه‌ها و تأسیسات مهم اقتصادی در این استان مستقر کرده و احداث جاده مواصلاتی این استان به عربستان از طریق متصل کردن منطقه «سیحوت» در جنوب المهره به گذرگاه «الودیعه» در مرز عربستان را آغاز کردند.

پروژه‌های نفتی در اولویت اهتمام عربستان در المهره قرار دارد و در همین رابطه بن محامد گفت که «محمد آل جابر» سفیر عربستان در یمن طرحی را برای ایجاد خط لوله نفتی در المهره جهت صادرات نفت تدوین کرد که این خط لوله از تنگه هرمز عبور می کند و از منطقه «الخرخیر» در عربستان تا ساحل المهره امتداد می‌یابد.

عربستان اقداماتی در المهره انجام می‌دهد که باعث ایجاد محدودیت‌هایی برای فعالیت‌های تجاری و توقیف کالاهای بازرگانان در بسیاری از مناطق شده است و علاوه بر آن استفاده ویژه از بندر نشطون و تبدیل مناطق و مراکز صید ماهی به پادگان‌های نظامی انبار سلاح باعث وارد آمدن خسارت‌های زیادی به ماهیگیران شد.

عربستان همچنین بسیاری از روزنامه‌نگاران و فعالان را در این استان بازداشت و تحت شکنجه قرار دارد. «یحیی السواری» روزنامه نگار یمنی که چندین ماه در مورد اشغالگری عربستان و پیامدهای آن در استان المهره تحقیق کرده بود در تابستان سال ۲۰۱۹ ربوده و به نیروهای سعودی تحویل داده شد و در یک زندان مخفی در فرودگاه الغیضه زندانی شد.اما این روزنامه‌نگار تنها بازداشت شده در زندان‌های آل سعود در فرودگاه الغیضه نبود؛ بلکه زندانیان دیگری بودند که تحت شکنجه زندان‌بان‌ها فریاد می‌زدند.

السواری در روز بازداشت به بیمارستان الغیضه رفته بود تا شهادت دختری را که از حمله سعودی به خانه وی جان سالم به در برده بود، بشنود. آنها تمام خانواده او را کشتند و او تنها بازمانده بود. سعودی‌ها در المهره از همه امکانات برای بازداشت اهداف استفاده می‌کنند. هیچ روش قانونی وجود ندارد و هیچ کس نمی‌داند قربانیان چه کسانی هستند.

سازمان حقوق بشری سام اعلام کرد نیروهای وابسته به دولت مستعفی یمن از چهار سال پیش تحت نظارت عربستان ده‌ها غیرنظامی یمنی را به صورت خودسرانه ربوده و آن‌ها را بازداشت و شکنجه کرده‌اند و امارات و عربستان بر شکنجه این غیرنظامیان نظارت کامل و مستقیم داشته‌اند.

پس از گذشت کمتر از یک ماه از زمان ورود نیروهای انگلیس به خاک یمن، ماموریت سری این نیروها در استان المهره لو رفت و مشخص شد که وظیفه این نیروها از پشتیبانی نظامیان سعودی یا ارائه کمک‌های لجستیکی به آن‌ها فراتر رفته و به جاسوسی از شبکه‌های مخابراتی یمن رسیده است. اقدامات عربستان سعودی طی سال‌های گذشته خسارت‌های سنگینی به زیرساخت‌های مخابراتی یمن وارد کرده است.

سیطره عربستان سعودی بر المهره در حالی است که برخی منابع یمنی نیز اخیرا از اقدامات امارات برای سلطه بر پایگاه‌های مهم نفتی در آب‌های یمن خبر دادند.

بر اساس گزارش این منابع، امارات هفت منطقه دریایی را برای اجرای عملیات‌های اکتشافی تعیین کرده که چهار منطقه آن در دریای عرب و خلیج عدن و بقیه در ساحل غربی یمن مشرف به دریای سرخ قرار دارد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • یا لثارات حسین IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    0 2
    دریمن هم شکست خوردید بروم گریه کنم
    • بندر سیراف IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
      0 0
      کی شکست خورد؟! ایران؟!
    • سیامک IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
      1 0
      منظور کی شکست خورد؟؟/// ولی به گریه کردنت ادامه بده ////ما چون شیشه ایم شکسته شویم تیزتر شویم
    • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
      1 0
      منظورش سعودی هست عزیزان
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    1 0
    اینهاآدم شدن .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس