جدید‌ترین اخبار کرونا در ایران| آتش زیر‌خاکستر "دلتا" را جدی بگیریم / ۲۱ مرکز استان از وضعیت قرمز خارج شد / برای سفر برنامه‌ریزی نکنید + نقشه و نمودار

درحالی که روند نزولی پیک پنجم آغاز شده است کارشناسان بهداشت و درمان در این زمینه تاکید می‌کنند برای تثبیت شرایط رعایت پروتکل‌ها و اجرای دقیق فاصله‌گذاری اجتماعی الزامی است.

به‌گزارش مشرق، درحالی که آمارها نشان می‌دهد روند نزولی همه‌گیری کرونا در پیک پنجم آغاز شده است کارشناسان در این زمینه تاکید می‌کنند شرایط شکننده است و درصورت بی‌توجهی به پروتکل‌ها به سرعت آتش زیر خاکستر "دلتا" دوباره شعله‌ور می‌شود.

کارشناسان با اشاره به ورود ۴ مرکز استان به شرایط قرمز پرخطر کرونایی تاکید می‌کنند: اگرچه روند کلی همه‌گیری در سراسر کشور نزولی اعلام شده است اما همچنان آتش زیر خاکستر دلتا در جای‌جای ایران فعال است و درصورت کوچکترین عادی‌انگاری این روند می‌تواند به بحرانی تازه با ابعادی نگران‌کننده‌تر تبدیل شود.

این درحالی است که بررسی‌های آمار نشان می‌دهد کاهش چشمگیر مناطق پرخطر به نوعی در میان هموطنان ایجاد شرایط عادی کرده و با توجه به پایان تعطیلات تابستانی بسیاری برای انجام سفرهای تابستانی خود برنامه‌ریزی می‌کنند.

در این زمینه روند افزایشی حجم ترافیک مسیرهای مواصلاتی در سراسر ایران و البته شهرستان‌های ساحلی در دریای خزر نشان دهنده این نکته است که باید برای تثبیت شرایط برنامه‌ریزی دقیق‌تری انجام شود، چون در غیر این صورت تمام تلاش کادر درمانی و سیاست‌گذاری‌های ستاد ملی مقابله با کرونا برای مهار ویروس منحوس در پیک پنجم دوباره با مشکل مواجه شده و بسیار زودتر از آنچه انتظار داریم درگیر پیک ششم خواهیم شد.

رنگبندی جدید شهرستان‌ها

بر اساس اعلام سامانه ماسک، شهرهای قرمز کرونا کشور در حال گسترش است و علاوه بر آن ۲۰۹ شهرستان نارنجی، ۱۶۸شهرستان قرمز و ۷۱ شهرستان زرد هستند و شهرستان با وضعیت آبی در کشور نداریم.

با شیوع سوش‌های جدید کرونا در کشور، شیوع موج پنجم و کاهش سطح مراقبت‌های بهداشتی ۱۶۸ شهرستان در کشور در وضعیت قرمز قرار گرفتند.

اعلام وضعیت قرمز کرونا در چهار مرکز استان کشور از امروز _شنبه ۲۰ شهریورماه_ اعلام شد: از امروز شهرهای نیر (اردبیل)، گلپایگان (اصفهان)، عنبرآباد، کوهبنان (کرمان) و بهاباد (یزد) در وضعیت قرمز قرار گرفتند.

همچنین در ۲۰ مرکز استان کشور، شهرستان‌های آذرشهر، اسکو، جلفا، کلیبر، هریس (آذربایجان شرقی)، پلدشت (آذربایجان غربی)، اردبیل، پارس آباد، خلخال، سرعین (اردبیل)، بوئین و میاندشت، تیران و کرون، دهاقان، سمیرم (اصفهان)، ایوان، دهلران، ملکشاهی، مهران، هلیلان (ایلام)، بوشهر، تنگستان، جم، دشتستان، کنگان (بوشهر)، اسلامشهر، دماوند، شهریار (تهران)، سامان، فارسان، کوهرنگ (چهارمحال و بختیاری)، بشرویه، سرایان، قائنات (خراسان جنوبی)، باخرز، بینالود، تایباد، تربت حیدریه، جوین، کوهسرخ، مشهد، نیشابور (خراسان رضوی)، اهواز، رامهرمز، کارون، مسجد سلیمان (خوزستان)، آرادان، سمنان، گرمسار، مهدی شهر (سمنان)، آباده، استهبان، پاسارگاد، خرامه، خرم بید، خفر، داراب، رستم، سرچهان، شیراز، فسا، فیروزآباد، قیر و کارزین، کوه‌چنار، مرودشت (فارس)، تاکستان، قزوین (قزوین)، قم (قم)، بافت، بردسیر، بم، سیرجان، شهربابک، کرمان، منوجان (کرمان)، گچساران (کهگیلویه و بویر احمد)، آستانه اشرفیه، بندر انزلی، صومعه سرا، لنگرود (گیلان)، رامسر (مازندران)، شازند، کمیجان، محلات (مرکزی) و تویسرکان (همدان) از وضعیت قرمز خارج شدند.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان آذربایجان غربی/ ۱۳۷۷ نفر بیمار جدید شناسایی شد

جواد آقازاده با اشاره به ابتلای یک هزار و ۳۷۷ نفر دیگر به کرونا در آذربایجان‌غربی اظهار داشت: تاکنون تعداد ۲۵۲ هزار و ۸۸۱ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند.

وی تصریح کرد: همچنین متاسفانه در شبانه روز گذشته ۲۷ نفر از هم استانی‌ها بر اثر کرونا جان باختند و شمار کلی فوتی‌ها به پنج هزار و ۸۵۳ نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی افزود: از سوی دیگر هم اکنون تعداد دو هزار و ۲۰۴ نفر بستری حاد تنفسی و ۶۵ نفر وصل به دستگاه ونتیلاتور در آذربایجان‌غربی وجود دارد.

وی بیان کرد: علاوه بر آن نیز شمار بستری‌های مشکوک یک هزار و ۱۱۸ و تعداد بستری آی سی یو و بیماران بدحال نیز ۳۱۹ نفر ثبت شده است.

آقازاده اظهار داشت: همچنین در شبانه روز گذشته تعداد ۴۵ هزار و ۸۸۳ نفر بر علیه کروناویروس در سراسر آذربایجان‌غربی واکسینه شدند.

استان اردبیل/۵۹ مورد بستری جدید

شهرام حبیب‌زاده، اظهار داشت: طی شبانه‌روز گذشته ۵۹ بیمار جدید مبتلا به ویروس کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل بستری شده‌اند.

وی با بیان اینکه در این مدت ۱۲ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان فوت کرده است افزود: خوشبختانه ۱۱۰ بیمار مبتلا به کرونا نیز با بهبودی نسبی از بیمارستان‌های استان اردبیل مرخص شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل ادامه داد: شمار کل بیماران بستری مبتلا به کرونا در استان اردبیل به ۵۶۴ نفر رسید که از این تعداد ۱۱۱ بیمار بدحال در بخش ICU تحت مراقبت ویژه قرار دارند.

حبیب‌زاده بیان کرد: براساس آخرین وضعیت اعلام شده توسط وزارت بهداشت، هم اکنون شهرستان‌های مشگین‌شهر، بیله سوار و نیر در وضعیت قرمز، شهرستان‌های اردبیل، پارس آباد، خلخال و گرمی در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های سرعین، نمین، کوثر و اصلاندوز در وضعیت زرد قرار دارند.

وی با تاکید بر ادامه استفاده مردم از ماسک گفت: امروز دغدغه ما، موج پنجم کرونا بوده که عمدتا از نوع ویروس جهش‌یافته دلتای هندی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با اشاره به روند واکسیناسیون کرونا تصریح کرد: تاکنون در استان اردبیل ۵۰۷ هزار و ۸۱۵ دوز واکسن تزریق شده که از این مقدار ۳۴۱ هزار و ۵۱۸ دوز مربوط به نوبت اول و ۱۶۶ هزار و ۲۹۷ دوز مربوط به نوبت دوم واکسیناسیون است.

در همین حال، محمد اهلی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل  اظهار داشت: در راستای پایداری تولید و استمرار فعالیت شاغلین در واحدهای صنعتی و جلوگیری از وقفه در تولید، طرح واکسیناسیون شاغلین در دو شهرک صنعتی اردبیل(۱) و (۲) اجرا و به پایان رسید.

وی تصریح کرد: خوشبختانه این طرح با استقبال گسترده واحدهای تولیدی مواجه شد به نحوی که پیش بینی ها برای تزریق دوز اول در این دو شهرک کاملاً محقق گردید.

اهلی با بیان اینکه این طرح در بیش از ۱۰ پایگاه واکسیناسیون ثابت و سیار اجرا گردید، از زحمات کادر درمان و مسئولین شبکه بهداشت و درمان و کلیه عوامل دخیل در امر واکسیناسیون تشکر و قدردانی نمود.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان اردبیل از ادامه واکسینه کردن شاغلین در سایر شهرکهای صنعتی استان خبر داد و افزود: با پیگیری های به عمل آمده به زودی شاهد آغاز واکسیناسیون در کلیه شهرکهای صنعتی استان خواهیم بود.

استان اصفهان/شناسایی ۸۰۸ مورد بیمار جدید

آرش نجیمی در جمع خبرنگاران، با اشاره به آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، اظهار داشت: در این بازه زمانی تعداد کل موارد نمونه‌گیری شده ویروس کرونا در استان ۲۳۴۶ نفر بودند که ۸۰۸ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شناسایی شدند.

وی افزود: از این تعداد بیمار جدید مبتلا به کرونای شناسایی شده  ۴۱۱ نفر در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری شدند همچنین طی این مدت۴۸۵ بیمار بهبود یافته از مراکز درمانی ترخیص شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر  ۳۰۶۱  بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اصفهان به جز کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: از این تعداد ۴۴۷ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

وی آمار مرگ و میر بیماران مشکوک به کرونا طی ۲۴ ساعت اخیر در استان اصفهان را ۴۰ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۲۴ نفر فوت شده کرونا مثبت قطعی بوده است.

استان البرز/۱۳۵ مورد بستری در مراکز درمانی

مهرداد بابایی، در مورد آخرین وضعیت شیوع کرونا در استان البرز ، اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۳۵ بیمار با علائم  کرونا در مراکز درمانی استان بستری شدند.

وی افزود: مجموع کل موارد بستری شامل قطعی، محتمل و مشکوک از ابتدای شیوع کرونا تا امروز در استان البرز به ۶۷ هزار و ۲۹۳  نفر  رسید.

سخنگوی ستاد کرونای استان البرز  با بیان اینکه در حال حاضر  تعداد ۱۱۹۱ نفر شامل موارد قطعی، محتمل و مشکوک در مراکز درمانی بستری هستند، بیان کرد: افزود: ابتلای ۶۵۲ نفر به بیماری کرونا تا این تاریخ قطعی شده است. 

بابایی با بیان اینکه در ۲۴ ساعت گذشته حدود ۳۵۰۰ بیمار سرپایی به مراکز درمانی استان البرز مراجعه کرده اند، ادامه داد: متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته ۱۷ بیمار کرونایی جان خود را از دست داده اند و مجموع جان باختگان این بیماری در استان به  ۵۷۲۹ نفر رسید.

وی با بیان اینکه شیوه نامه های بهداشتی برای کقابله با کرونا باید با جدیت رعایت شود گفت: خوشبختانه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۶۰ هزار و ۳۵۸ نفر از مراکز درمانی ترخیص شده‌اند.

استان ایلام/ روند افزایش بیماران نگران کننده است

محمد کریمیان، با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان ایلام، اظهار کرد: تاکنون تعداد ۵۶ هزار و ۵۹۰ نفر بیمار مبتلا به کرونا در کل استان بستری شده‌اند.

وی با بیان آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته، افزود: در این بازه زمانی ۲۶۱ مورد مثبت جدید بیماری کرونا در استان شناسایی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۳۰۶ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان ایلام بستری هستند، تصریح کرد: در ۲۴ ساعت اخیر ۶۷ بیمار جدید در بیمارستان‌ها بستری شدند و تاکنون کل آمار بهبود یافته‌ها ۵۴ هزار و ۷۷۶ نفر بوده است.

کریمیان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته شش مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان سه مورد شهرستان ایلام، یک مورد شهرستان دهلران، یک مورد شهرستان ملکشاهی و یک مورد مربوط به شهرستان سیروان گزارش شده است و مجموع فوت شدگان ناشی از کرونا تاکنون یک هزار و هشت نفر بوده است.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان بوشهر/ تمام شهرستان‌ها از وضعیت پرخطر خارج شد

سعید کشمیری، از خارج شدن استان از وضعیت قرمز کرونایی خبر داد و اظهار داشت: پس از ۱۰ هفته تمام شهرهای استان بوشهر از وضعیت قرمز کرونایی خارج و به نارنجی تبدیل شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به گذر استان از پیک پنجم کرونا تصریح کرد: تعداد مبتلایان به کرونا و فوتی‌های این بیماری به‌شدت در استان بوشهر کاهش یافته است به‌گونه‌ای که اشغال تخت‌های بخش بستری به زیر ۵۰ درصد رسیده است.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر تعداد بستری‌های بخش کرونایی مراکز درمانی شهرهای استان را ۳۹۴ نفر دانست و بیان کرد: روز گذشته ۷۳ بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شدند که از این تعداد ابتلای ۳۲ مورد به کرونا مثبت، قطعی است.

وی بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان بوشهر را ۵۲ نفر دانست و خاطر نشان کرد: از این مجموع موارد بستری در بخش‌های ویژه کرونایی، ۲۳ نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.

کشمیری با اشاره به فوت ۴ نفر دیگر به سبب ابتلا به کرونا گفت: یک آقا با ۴۵ سال سن و ۳ خانم بین سن ۵۰ تا ۸۶ سال روز گذشته در بخش کرونایی بیمارستان‌های استان فوت کردند و در مجموع تاکنون یک‌هزار و ۸۸۹ نفر به سبب ابتلا به کرونا در استان بوشهر جان‌باخته‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به روند بهبودی بیماران بستری در بخش کرونایی افزود: خوشبختانه در شبانه‌روز گذشته ۱۰۱ بیمار با حال عمومی خوب از بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر ترخیص شده‌اند، که از این تعداد ۷۶ نفر از آنها مثبت قطعی بوده‌اند

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر خاطرنشان کرد: از آغاز شیوع کرونا تاکنون ۸۳ هزار نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا شده‌اند.

وی روند واکسیناسیون را مورد اشاره قرار داد و افزود: روند تزریق واکسن در استان بوشهر تسریع یافته و اکنون واکسیناسیون دانشجویان در استان آغاز شده است.

استان خراسان رضوی / کاهش شهرستان‌های پرخطر

در حال حاضر تعداد مناطق قرمز کرونایی در خراسان رضوی به ۷شهرستان کاهش یافته است در حالی که این تعداد در  هفته گذشته ۱۴ شهرستان بود.

شهرستان‌های با وضعیت قرمز کرونایی شامل گناباد، سرخس، کاشمر، خلیل آباد، سبزوار، قوچان و درگز هستند.پیش از این  شهرستان‌های باخزر، تایباد، خلیل‌آباد، تربت‌ حیدریه، سرخس، جوین و بردسکن هم در وضعیت قرمز قرار داشتند که وضعیت کرونایی این شهرستانها نیز نارنجی شده اند.

از میان ۳۳ شهرستان خراسان رضوی، هم اکنون ۷شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۴ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۲ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

شهرستان‌های مشهد، نیشابور، تربت حیدریه، کلات، چناران، جغتای، فیروزه، خوشاب، خواف، رشتخوار، مه‌ولات، بینالود، بردسکن، جوین، تربت جام  و فریمان استان خراسان رضوی در وضعیت نارنجی هستند و فقط شهرستان‌های داورزن  و بجستان در وضعیت زرد قرار دارند.

استان خراسان شمالی/ عادی انگاری ادامه دارد

پیمان فیضی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اظهار داشت: بر اساس آخرین اعلام نرم افزار ماسک، از ۲۰ شهریور ۱۴۰۰، وضعیت رنگ بندی شهرستان‌ها در خراسان شمالی نسبت به هفته گذشته بدون تغییر باقی ماند.

وی افزود: دو شهرستان راز و جرگلان و مانه و سملقان در وضعیت نارنجی قرار دارند. دیگر شهرستان های بجنورد، فاروج، جاجرم، گرمه، اسفراین و شیروان همچنان در وضعیت قرمز هستند.

فیضی تصریح کرد: عادی انگاری و عدم استفاده از ماسک و رعایت دستورالعمل بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی، حضور در دورهمی‌های خانوادگی و مراسم عزا و عروسی و دید و بازدیدها و مراکز پرازدحام، صرف غذا در رستوران‌ها و تالارهای سرپوشیده و مسافرت از جدی‌ترین عوامل انتقال بیماری است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: بیش از ۳۵ درصد از جمعیت هدف در استان واکسینه شدند که بالاتر از میانگین کشوری است.

استان سمنان/۱۱۶ مورد درمان سرپایی انجام شد

حبیب‌الله خجسته‌پور سخنگو و جانشین رئیس ستاد مقابله با کرونا ویروس استان سمنان، گفت: ‌روز گذشته تعداد ۵۲ بیمار قطعی مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان سمنان بستری شده‌اند.

وی با اشاره به آخرین آمار استخراج شده از روند شیوع کرونا در استان سمنان اظهار داشت: روز گذشته، نوزدهم شهریورماه ۱۶۸ بیمار قطعی مبتلا به کرونا در استان سمنان شناسایی شده و به عنوان مبتلایان قطعی شناسایی شده مبتلا به کرونا در استان سمنان محسوب شدند.

جانشین رئیس ستاد مقابله با کرونا ویروس استان سمنان اضافه کرد: از مجموع ۱۶۸ بیمار شناسایی شده مبتلای قطعی به کرونا در استان سمنان در روز گذشته، ۵۲ نفر در بیمارستان‌های این استان بستری شده و ۱۱۶ نفر نیز به صورت سرپایی مداوای خود را دنبال می‌کنند.

خجسته ‌پور بیان کرد: بر این اساس از ابتدای پاندمی کرونا تا کنون ۶۱ هزار و ۵۴۹ بیمار قطعی مبتلا به کرونا در استان سمنان بر اساس معیارهای قطعی آزمایشگاهی شناسایی شده‌اند.

وی با اشاره به روند مناسب بهبود بیماران بستری در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان سمنان عنوان کرد: در روز گذشته همچنین ۶۰ بیمار قطعی مبتلا به کرونا پس از بهبودی کامل، با حال عمومی مناسب مرخص شده و به خانه برگشتند.

خجسته ‌پور با اشاره به روند مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در استان سمنان عنوان کرد: در روز گذشته همچنین ۳ خانواده دیگر در استان سمنان به دلیل بیماری کرونا داغدار عزیزان خود شدند و بر این اساس مجموع مرگ‌ومیرهای ناشی از ابتلای قطعی به کرونا در استان سمنان به عدد یک هزار و ۳۶۳ نفر رسید.

به گفته وی، هم‌اکنون ۵۲۲ بیمار مبتلای قطعی و مشکوک به ابتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان سمنان بستری هستند که این آمار نسبت به روزهای گذشته کاهش یافته است.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان سیستان و بلوچستان/ روند نزولی ادامه دارد

سیدمحمد هاشمی شهری اظهار داشت: خوشبختانه در چند هفته اخیر شاهد سیر نزولی ابتلا به ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان هستیم و اهتمام مردم استان به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی بیشتر شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: یکی از راه‌های جلوگیری از فوت بیماران مبتلا به کرونا اقدام سریع در بحث درمان این افراد است که باید در روزهای اول بیماری با مراجعه به پزشک، درمان دارویی را آغاز کنند تا هم نیاز به بستری احساس نشود و هم طول درمان سریعتر طی شود.

وی خاطرنشان کرد: مرگ و میرهای این روزهای بیماران مبتلا به کرونا مربوط به افراد بدحالی است که در یک ماه گذشته در بخش‌های ویژه بستری شده‌اند. استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی، شستن مرتب دست‌ها و حضور نیافتن در تجمعات از جمله مواردی است که مردم همچنان باید رعایت کنند.

هاشمی شهری با اشاره به کاهش چشمگیر موارد بستری به کرونا در بیمارستان "خاتم الانبیاء(ص)" به عنوان مرکز اصلی درمان بیماران کرونایی در زاهدان، گفت: در حال حاضر تنها یک بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در  بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان خاتم الانبیاء(ص) زاهدان بستری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون با وجود ارائه خدمات درمانی، متاسفانه ۱۵۲ نفر از هم استانی‌ها به دلیل ابتلا به کرونا در این بیمارستان جان خود را از دست داده‌اند. تاکنون ۸۲۶ بیمار سرپایی مبتلا به کرونا در بخش الحاقی تنفسی این بیمارستان داروی رمدسیویر را دریافت کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه امکان تلقیح روزانه ۱۵ هزار دوز واکسن در سطح دانشگاه علوم پزشکی زاهدان را داریم، افزود: واکسیناسیون در مراکز منتخب با تمام توان در حال انجام است و هیچگونه کمبودی در بحث تامین واکسن نداریم. با توجه به اینکه لحاظ سن تزریق واکسن در کشور پیشتاز هستیم، از همشهریان متولد ۱۳۷۲ و قبل از آن یعنی ۲۸ سال به بالا تقاضا داریم تا برای ترزیق واکسن اقدام کنند.

هاشمی شهری اظهار داشت: رعایت حفاظت فردی و عمومی، واکسیناسیون، زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی تنها راه برون رفت از بحران، و بازگشت به زندگی عادی است.

استان فارس/ ۴۲۴۴۸۱ تست مثبت از ابتدا تا روز گذشته

با گذشت نزدیک به دو سال از آغاز همه‌گیری کرونا، پیامدهای شیوع غیرمنتظره این بیماری به تدریج در حال رخ‌نمایی است. پنجمین موج طغیان کرونا به خاطر تشدید قدرت انتقال بین‌انسانی سویه دلتا در مقایسه با سویه‌ها و اوجگیری‌های پیشین شیوع این ویروس همه‌گیر بسیار سهمگین‌تر و دارای قدرت سرایت بیشتر است.

با وجود اینکه به لحاظ زمانی پیک پنجم درحال گذر است اما هنوز آثار آن باقی مانده و برخلاف پیک‌های قبلی روند نزولی آن به کندی در حال انجام است. براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون یک میلیون و ۲۸۱ هزار و ۸۲۱ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده، ۳۸۷ هزار و ۳۰۰ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون ۱۷۰ هزار و ۹۴۳ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۳۷ هزار و ۱۸۱ بیمار مثبت و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۴۲۴ هزار و ۴۸۱ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

با اعلام بستری ۳۵۲ بیمار جدید طی ۲۴ ساعت گذشته مجموع بیماران بستری مثبت و مشکوک دارای علائم به ۳ هزار و ۲۵۲ نفر در بیمارستان‌های استان افزایش یافته که از این تعداد، ۳۲۴ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های ICU مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

 با اعلام جان باختن ۲۵ هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تاکنون به ۶ هزار و ۳۹۷ نفر رسیده است. 

استان قزوین /کاهش تعداد محسوس بیماران در منطقه

در شبانه‌روز اخیر مجموع آمار مبتلایان کرونایی به ۱۰۴ هزار و ۸۰۶ نفر رسید که از این جمعیت ۳۸ هزار و ۴۹ نفر بستری شدند. از این میزان بستری هم ۲۹ هزار و ۶۶۱ نفر بهبود یافته و ۲ هزار و ۲۸۴ نفر فوت کردند. در ضمن آمار موارد محتمل و مشکوک ابتلا هم به ۱۸ هزار و ۶۱۸ نفر رسید و ۳ هزار و ۸۱ نفر بستری شدند. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی استان قزوین از کاهش محسوس آمار ابتلا و بستری کرونایی در استان خبر داد و اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۵۵۱ مبتلای کرونایی جدید در استان قزوین شناسایی شد که این آمار در مقایسه با روز قبل ۳۶ درصد کاهش یافته و تعداد مبتلایان ۳۰۹ نفر کمتر از روز گذشته است.

پیمان نامدار با اشاره به کاهش بیش از ۵ درصدی آمار بستری‌های روزانه اضافه کرد: در شبانه‌روز اخیر ۱۳۲ بیمار کرونایی جدید در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان قزوین بستری شدند که در مقایسه با رکورد آمار بستری‌های کرونایی روزانه در موج پنجم پاندمی ۱۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

سخنگوی ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونای استان همچنین از افزایش ۵ درصدی آمار بیماران بدحال کرونایی خبر داد و گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۴۴ بیمار بدحال در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های ما زیر دستگاه کمک‌تنفسی در حال مراقبت بودند که این آمار نسبت به روز گذشته ۲ نفر بیشتر شده است.

نامدار ادامه داد: در شبانه‌روز اخیر آمار فوتی‌های کرونایی استان ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد و ۱۲ بیمار بدحال به خاطر شدت علایم تنفسی و ضعف شدید جسمانی جان خود را از دست دادند که این آمار در مقایسه با روز پیش ۲ نفر بیشتر شده است. 

وی با اشاره به کاهش ۲ نفری (۱.۷ درصدی) آمار بهبودیافتگان روزانه گفت: در ۲۴ ساعت اخیر ۱۱۸ بیمار کرونایی ما با علایم قطعی نقاهت از بیمارستان‌های ترخیص شدند و در نهایت آمار مجموع بستری‌های کرونایی فعلی ما در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان به ۶۶۱ نفر رسیده که به معنای خالی شدن ۴۰ تخت در پلن نهایی بستری بیمارستانی است.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان کرمان/ آمار بستری‌ها در مرز ۸۰۰ نفر

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان نیز با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد کل موارد بستری مثبت قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان ۸۱۱ مورد است اظهار داشت: از این تعداد ۴۸۱ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ۲۳ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۱۲۱ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، ۵۶ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و ۱۳۰ مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری ۱۵۴ بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید ۱۹، تاکنون به ۳۷ هزار و ۷۰۰ مورد رسیده است.

وی به فوت ۱۳ بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به ۴ هزار و ۴۶۵ نفر رسیده است.

شفیعی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان ۸۲۵ هزار و ۵۳۵ مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را ۴۴۴ هزار و ۷۹۹ مورد است.

استان گلستان/ کمتر ۷۰۰ بیمار در مراکز درمانی بستری هستند

با تداوم روند کاهشی شیوع کرونا در استان آن طور که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی گلستان می‌گویند روزهای پایانی موج پنجم شیوع بیماری در حال سپری است اما با توجه به جهش‌های متعدد و مکرر ویروس کرونا، رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی بیش از هر زمان دیگری الزامی است.

بیشتر از دو ماه از شروع موج پنجم شیوع کرونا در استان گلستان می‌گذرد و در این مدت با ثبت رکورد یکهزار و ۹۸۴ بیمار بستری، تلخ‌ترین روزهای کرونایی در استان همراه با آمارهای دو رقمی فوتی‌ها پشت سر گذاشته شد.

این در حالی است که در قله موج چهارم شیوع کرونا حدود ۷۰۰ بیمار در مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان بستری بودند اما در موج سهمگین کنونی که البته چند هفته‌ای است که فروکش کرده، تعداد این بیماران حدود سه برابر شد.

حالا با کاهشی شدن شیوع بیماری، آمارها هم یکی پس از دیگری در حال کاهش است و طبق آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی استان با کاهش ۵۹ نفری بیماران در مراکز درمانی استان، تعداد کل بستری شدگان کرونایی به ۶۹۴ نفر رسیده است.

تعداد بیماران بدحال نیز در یکی دو هفته اخیر با کاهش همراه بوده و از مجموع بیماران بستری، تعداد ۱۳۶ بیمار در بخش‌های آی سی یو تحت مراقبت‌های  قرار دارند که حال ۵۳ نفر آنان وخیم است.

همزمان با کاهشی شدن آمارهای مربوط به شیوع کرونا در گلستان، واکسیناسیون عمومی نیز در حال گسترش است و از ابتدای شیوع واکسیناسیون تاکنون بیش از ۷۵۰ هزار دز واکسن در استان تزریق شده است. از این تعداد ۵۲۴ هزار و ۷۱۳ نفر دز اول و ۲۲۵ هزار و ۸۳۸ نفر نیز دز دوم واکسن را دریافت کردند.

مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان پیش بینی می‌کنند با توجه به روند واکسیناسیون کرونا در استان تا سه ماه آینده همه مشمولان دریافت واکسن که یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر هستند دست کم دز اول واکسن را دریافت کنند.

استان مرکزی /عادی انگاری دوباره وضعیت را بحرانی می‌کند

رئیس علوم پزشکی اراک با اشاره به آخرین رنگ‌بندی وضعیت کرونا در شهرهای استان مرکزی اظهار داشت: شهرستان‌های شازند، کمیجان و محلات از توابع استان مرکزی در رنگ‌بندی جدید اعلام شده از سوی وزارت بهداشت از فهرست وضعیت قرمز کرونا خارج شدند.

سیدمحمد جمالیان افزود: در شرایط جدید اعلام شده رنگ‌بندی کرونا، شهرستان‌های اراک، ساوه، دلیجان، فراهان، خنداب و خمین از توابع استان مرکزی هنوز وضعیت قرمز قرار گرفته که به معنای خیلی پرخطر است.

وی تصریح کرد: شهرستان‌های زرندیه، آشتیان، شازند، کمیجان و محلات در این استان اکنون موقعیت نارنجی یا پرخطر و شهرستان تفرش نیز وضعیت زرد یا متوسط خطر  را دارد.

رئیس علوم پزشکی اراک ادامه داد: شهروندان نباید با تغییر وضعیت رنگ‌بندی کرونا در برخی شهرستان‌ها، نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی سهل‌انگار شوند زیرا این تغییر وضعیت در برخی شهرستان‌ها به معنای کاهش خطر بیماری نیست و می‌طلبد با پرهیز از عادی انگاری، نسبت به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، احساس مسئولیت داشته باشند.

جمالیان افزود: ایمن سازی جامعه با واکسیناسیون عمومی یکی از راه‌های کنترل و مقابله با بیماری کرونا است که واکسیناسیون مردم استان بر اساس اعلام جامعه هدف از سوی وزارت بهداشت در اولویت اقدامات دانشگاه علوم پزشکی اراک قرار دارد و انتظار می‌رود شهروندان نیز با مراجعه به مراکز تزریق واکسن، تعامل و همکاری لازم را داشته باشند تا بسطحی از ایمنی بالا در جامعه رقم بخورد.

استان هرمزگان/ ۱۲۲ بیمار جدید بستری شدند

فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در تشریح آخرین آمار بیماری کرونا  اظهار داشت: میزان تست‌گیری ما در ماه‌های اخیر و افزایش بیماریابی سبب شد بیماران بهتر شناسایی شدند، تعداد نمونه‌گیری از ابتدای اپیدمی تاکنون جمعا ۵۲۸۴۹۳ بوده است. 

وی افزود: روند واکسیناسیون در استان هرمزگان نیز سرعت گرفته و تاکنون بالغ بر ۷۹۱ هزار دوز واکسن در این استان تزریق شده و امیدواریم با افزایش سهمیه واکسن بتوانیم به زودی جمعیت قابل توجهی از مردم را واکسینه کنیم. 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲۲ بیمار جدید کرونایی در بیمارستان‌های هرمزگان بستری شدند و مجموع افراد بستری به ۶۰۰ بیمار رسید.

وی ادامه داد: از این تعداد ۱۰۴ بیمار در بخش آی‌سی‌یو تحت مراقبت ویژه پزشکی قرار دارند و وضعیت ۲۳ بیمار نیز وخیم است. 

نوروزیان با اشاره به کاهش بیماران قرنطینه در منزل نیز گفت: متاسفانه در شبانه روز گذشته کرونا جان ۷ بیمار دیگر شامل ۴ آقا و ۳ خانم در محدوده سنی ۳۳ الی ۹۰ سال از شهرستانهای بندرعباس (۲ نفر) میناب، قشم، بندرخمیر، رودان و بندرلنگه هر کدام یک نفر را گرفت و شمار جان باختگان به ۲۲۷۲ نفر رسید. 

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس