کرونا نمایه

درحالی آمارهای روزانه نسبت به دو هفته قبل کمی بهبود اوضاع را نشان می‌دهد اما وقتی کمی تقویم را عقب‌تر می‌بریم با واقعیت روند صعودی بیماری در یک ماه گذشته روبرو می‌شویم.

به‌گزارش مشرق، بررسی آمارهای منتشر شده همه‌گیری کرونا از سوی وزارت بهداشت اگرچه در بهبود شرایط نسبت به دو هفته قبل را نشان می‌دهد اما مقایسه آمارها از ابتدای هفته و همچنین یک ماه گذشته نشان می‌دهد روند همچنان صعودی است و نباید به کاهش کمی اعداد دلخوش باشیم.

کارشناسان بهداشت و درمان در این زمینه می‌گویند: بررسی‌های آماری در دوران همه‌گیری نباید به هیچ عنوان دوره‌های کوتاه مدت را مدنظر داشته باشد چون با درنظر گرفتن اطلاعات استخراج شده در این دوره‌های کوتاه مدت می‌تواند سیاست‌گذاری‌های اشتباه به همراه داشته باشد، بنابراین استخراج اطلاعات در دوره‌های مختلف و مقایسه آنها با یکدیگر می‌تواند حلال مشکلات بوده و زمینه تصمیم‌گیری دقیق را برای مسئولان ایجاد کند.

در این زمینه کارشناسان تاکید می‌کنند در شرایطی که از ابتدای ماه ظاهرا روند نزولی را تجربه می‌کنیم و خوشبختانه آمارها سیر نزولی را نشان می‌دادند مقایسه سه روز گذشته آمارها نشان می‌دهد که دوباره سمت نمودارها به صعودی شدن تغییر جهت داده و اگر اعداد و ارقام روز گذشته را با یک ماه قبل مقایسه کنیم بازهم می‌بینیم درمجموع ۳۰ روز گذشته همواره در مدار صعود بیماری قرار داشته‌ایم و تنها نوسان‌های کوتاه مدت بوده‌اند که شاخص‌ها را جابه‌جا کرده است.

برهمین اساس گروه یاد شده تاکید می‌کنند این مقایسه نشان می‌دهد روند بیماری و احتمال آغاز پیک ششم کرونا در نیمه مهرماه آینده بسیار محتمل است و نباید نسبت به این نکته بی‌تفاوت باشیم و از همین امروز برای مقابله هرچه بهتر و دقیق‌تر با بحران احتمالی برنامه‌ریزی کنیم.

کارشناسان با اشاره به احتمال شکل‌گیری موج بعدی در یک یا دو ماه آینده معتقدند باید سرعت واکسیناسیون در این بازه زمانی باقی مانده افزایش داشته باشد تا در این دوره سطح بالاتری از جامعه واکسینه شده و در دوره یاد شده که احتمال آغاز پیک ششم وجود دارد شاهد کاهش هزینه‌های انسانی و درمانی باشیم.

به گفته این گروه هرچه سهم افراد واکسینه شده در جامعه بالاتر باشد دو دستاورد کلی در کشور ایجاد می‌شود که اولین مورد دربخش مدیریت هزینه انسانی است و با کاهش شدت بیماری بدون تردید روند مرگ و میر کرونایی نزولی خواهد شد اما مهمترین نکته از این روند جلوگیری از جهش‌های آینده ویروس در داخل کشور است.

هرچه تعداد افراد بیشتری در جامعه نسبت به کرونا واکسینه شده باشند تعداد بیماران بدحال بسیار کم و زنجیره انتقال بسیار کوتاه و کوچک می‌شود به همین دلیل دوره پیک‌های احتمالی بسیار کوتاه خواهد بود که این اتفاق اجازه جهش‌ را از ویروس گرفته و نهایتاً شاهد حذف کامل بحران خواهیم بود.

این درحالی است که ظاهرا مسئولان وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در این زمینه گام‌های مثبتی برداشته‌اند و با برنامه‌ریزی دقیق برای افزایش سرعت واکسیناسیون در کشور اقدام کرده‌اند به صورتی که نه تنها شاهد افزایش تعداد افراد واجد شرایط ثبت‌نام در سامانه مربوطه جهت آغاز فرآیند واکسناسیون بوده‌ایم؛ بلکه در برخی مناطق فعالیت دو شیفته مراکز تجمیعی نقطه امیدی است که در آینده نزدیک سطح ایمنی جامعه در مقابل ویروس منحوس تصاعدی ارتقاء یابد.

پیک پنجم و واقعیت آماری یک ماه گذشته

اما ویروس منحوس در یک ماه گذشته در ایران چه رفتاری داشته و به قول معروف چگونه یکه‌تازی کرده است؟ برای این منظور در یک بازه زمانی یک ماه آمارهای رسمی منتشر شده را مدنظر قرار داده‌ایم تا ببینم واقعا روند همه‌گیری کرونا در ایران چیست و چطور باید برای آینده برنامه‌ریزی کنیم. 

در نگاه اول اصلی‌ترین عددی که جلب توجه می‌کند روند افزایشی تعداد موارد فوتی ناشی از کرونا است که در این دوره زمانی متاسفانه بسیار بالا و قابل توجه است به صورتی که تفاضل تعداد موارد فوتی در ابتدای دوره یاد شده یعنی ۱۵ مرداد ماه تا ۱۵ شهریورماه ۱۴۰۰ رقمی معادل ۱۷۷۸۴ مورد است که بازهم متوسط نزدیک به روزانه ۶۰۰ مورد فوتی را نشان می‌دهد.

این درحالی است که اگر بخواهیم دلیل رسیدن به این آمار را مدنظر داشته باشیم در ابتدای زنجیره بیماری نیز شاهد روند روبه رشد بوده‌ایم چون تعداد موارد شناسایی بیماران جدید در ابتدای دوره زمانی با روز پایانی شاهد رشد ۴.۳ درصدی بوده که این موضوع یعنی آغاز حرکت دومینوی مرگ کرونایی در دوره به این دلیل که در ادامه بازهم می‌بینیم نرخ بستری در مراکز درمانی هم رشدی معادل ۷.۲ درصد را تجربه کرده و در آخرین آمار به عددی معادل ۳۹۷۳ مورد رسیده است.

کارشناسان و متخصصان بهداشت و درمان تاکید می‌کنند واقعیت دوره زمانی یاد شده درست زمانی مشخص می‌شود که می‌خواهیم شرایط را در شاخص بستری مراقبت‌های ویژه بررسی کنیم یعنی شاخصی که نهایتاً مستقیم در تعداد موارد فوتی اثرگذار است چون معمولاً بیمارانی که سر از این بخش بیمارستانی در می‌آورند امید چندانی به ادامه حیاتشان نیست.

در این شاخص یک ماه گذشته رشدی معادل ۱۹.۶۵ درصد ثبت شده تا با جهشی نزدیک به ۱۲۰۰ نفر به رقمی معادل ۷۶۲۸ نفر بستری در بخش مراقبت‌های ویژه باشیم و نهایتاً مُهر تایید روند صعودی همه‌گیری در پیک پنجم جهش ۵۰.۶۴ درصدی تعداد فوتی نسبت به پانزدهمین روز از مرداد ۱۴۰۰ است.

شاهد مثالی که پرده از واقعیت نزدیک بودن احتمال شکل‌گیری پیک پنجم در نیمه مهرماه آینده می‌دهد و از همین امروز باید برای مقابله گسترده با این مشکل برنامه‌ریزی کنیم. 

کارشناسان و متخصصان درباره این اطلاعات می‌گویند اگرچه همه موارد روند صعودی دارد و باید مراقب شعله‌ور شدن دوباره آتش زیر خاکستر روند نزولی چند روز گذشته باشیم اما واقعیت شفاف و غیرقابل انکار مثبت شدن ۲۳.۶۶ درصد از تست‌های انجام شده است. چون مقایسه تعداد تست‌های انجام شده ۴۸ ساعت گذشته نشان می‌دهد که مجموعاً ۱۱۶۵۴۲ مورد تست انجام شده و مقایسه این عدد با تعداد شناسایی بیماران جدید کاملا نشان می‌دهد که نزدیک به ۲۴ درصد از تست‌ها مثبت بوده است.

برای مدیریت کم هزینه پیک آینده از امروز باید با شناسایی و غربالگری دقیق بیماران زنجیره انتقال را قطع کنیم و با افزایش سرعت واکسیناسیون بدحالی بیماران در پیک جدید را به حداقل برسانیم تا بتوانیم مدیریتی کم هزینه در این پیک داشته باشیم.

 سهم ۲۴ درصدی تست‌های مثب / ۱۷۷۸۴ فوتی در یک ماه / برای پیک ششم آماده باشیم + نقشه و نمودار

از شرایط کرونایی پایتخت چه خبر؟

استاندار تهران در جلسه ستاد مدیریت و مقابله با کرونا استان تهران روز گذشته اظهار داشت: در حال حاضر بیماران سرپایی ۹درصد و بیماران بستری ۸.۶ درصد در استان تهران کاهش داشته اما متاسفانه هنوز آمار فوتی‌ها بالا است.

انوشیروان محسنی بندپی افزود: در حال حاضر میزان رعایت فاصله گذاری اجتماعی در استان ۶۴ درصد است این در حالی است که تراکم جمعیت در استان تهران بسیار بالا است.

استاندار تهران عنوان کرد: ناوگان حمل و نقل شهری، دفاتر پیشخوان، بانک‌ها و پاساژها کماکان کمترین میزان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را دارند و بازرسی که در حوزه صیانت سلامت شهروندان صورت گرفته قطعا در این خصوص برخوردهای اداری و قضایی صورت خواهد گرفت.

محسنی بندپی سپس گفت: تا عصرروز یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۰، ۳۶ درصد مردم استان با عدد پنج میلیون ۱۱۶ هزار و ۷۱۹ نفر در استان تهران واکسینه شده‌اند که در مقایسه با آمار کشوری این آمار قابل قبول است.

وی ادامه داد: اگر بازگشایی مدارس را به تعویق انداختیم به این خاطر است که دانش آموزان باید هر دو دز واکسن را دریافت کنند تا بعدها با مشکل مواجه نباشیم.

استاندار تهران تاکید کرد: مراکز ۱۳۵ گانه واکسیناسیون در سطح استان از روز چهارشنبه به صورت دو شیفت فعالیت می‌کنند و نیروهای بسیج، هلال احمر و نیروهای مدیریت بحران شهرداری تهران به کمک کادر درمان می‌آیند.

محسمی بندپی خاطرنشان کرد: کمیته پیشگیری از سرقت نیروی انتظامی اعلام آمادگی کرد تا محموله‌های واکسن در استان را از مقصد تا مبدا اسکورت کنند و در خصوص سرقت واکسن یکی دو مورد وجود داشت که البته عوامل آن شناسایی و با آنها برخورد شد.

استان آذربایجان غربی/ ۲۳۰۰ مورد ابتلای جدید ثبت شد

جواد آقازاده در ارومیه، با اشاره به ابتلای دو هزار و ۳۰۹ نفر در شبانه‌روز گذشته به کرونا اظهار داشت: کل آمار مبتلایان به کرونا به ۲۴۶ هزار و ۲۲۲ نفر رسیده است.

وی با اشاره به فوت ۱۸ نفر دیگر بر اثر ابتلا به کرونا در استان تصریح کرد: میزان مرگ و میر ناشی از کرونا در استان آذربایجان‌غربی به پنج هزار و ۷۴۲ نفر رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی گفت: همچنین بستری مشکوک به یک هزار و ۵۵ تفر، بستری آی سی یو ۳۱۷ نفر و بیماران متصل به دستگاه ونتیلاتور به ۸۲ نفر رسیده است.

وی بیان کرد: علاوه بر آن، تعداد دو هزار و ۲۱۰ نفر بستری سندروم حاد تنفسی در سطح بیمارستان‌های استان آذربایجان‌غربی ثبت شد.

آقازاده به تعداد واکسیناسیون نیز اشاره کرد و اظهار داشت: با واکسیناسیون چهار هزار و ۶۱۰ نفر دیگر مجموع کلی واکسیناسیون به ۹۳۱ هزار و ۲۵۵ نفر رسید.

استان اصفهان/۵۲۶ بیمار پس از بهبودی ترخیص شدند

آرش نجیمی، با اشاره به آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، اظهار داشت: در این بازه زمانی تعداد کل موارد نمونه‌گیری شده ویروس کرونا در استان ۴۲۹۳ نفر بودند که  ۱۷۶۳ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شناسایی شدند.

وی افزود: از این تعداد بیمار جدید مبتلا به کرونای شناسایی شده  ۵۶۹ نفر در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری شدند همچنین طی این مدت ۵۲۶ بیمار بهبود یافته از مراکز درمانی ترخیص شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر ۳۴۳۴ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اصفهان به جز کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: از این تعداد ۴۶۱ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

وی آمار مرگ و میر بیماران مشکوک به کرونا طی ۲۴ ساعت اخیر در استان اصفهان را ۳۸ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۲۸ نفر فوت شده کرونا مثبت قطعی بوده است.

استان ایلام/۹ مورد فوتی کرونا روز گذشته ثبت شد

محمد کریمیان با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان ایلام، اظهار کرد: تاکنون تعداد ۵۵ هزار و ۷۰۱ نفر بیمار مبتلا به کرونا در کل استان بستری شده‌اند.

وی با بیان آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته، افزود: در این بازه زمانی ۲۶۹ مورد مثبت جدید بیماری کرونا در استان شناسایی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۳۶۴ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان ایلام بستری هستند، تصریح کرد: در ۲۴ ساعت اخیر ۶۱ بیمار جدید در بیمارستان‌ها بستری شدند و تاکنون کل آمار بهبود یافته‌ها ۵۳ هزار و ۳۵۹ نفر بوده است.

کریمیان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۹ مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان چهار مورد شهرستان ایلام، دو مورد شهرستان دهلران، یک مورد شهرستان دره شهر، یک مورد شهرستان هلیلان و یک مورد مربوط به شهرستان چوار گزارش شده است و مجموع فوت شدگان ناشی از کرونا تاکنون ۹۹۰ نفر بوده است

استان بوشهر/ ۲۵ درصد تست‌ها مثبت است

سعید کشمیری در بوشهر از سیر نزولی ابتلا و بستری بیماری کرونا در استان خبر داد و اظهار داشت: پیک پنجم شیوع بیماری کرونا در مدت ۱۰ هفته بود که در این مدت شاهد افزایش بیماران، بستری‌ها و فوتی‌ها بودیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به کاهش بستری‌های بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر خاطر نشان کرد: با نزولی شدن ابتلا به کرونا و گذر از پیک پنجم اکنون بیماران بستری بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر از یک‌هزار نفر در اوج پیک امروز به ۴۶۵ نفر کاهش یافته است.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر از کاهش ۵۰ درصدی مبتلایان به کرونا در استان خبر داد و بیان کرد: در پیک پنجم کرونا از هر یک‌هزار تست ۸۰۰ تا ۹۰۰ نفر مثبت بود و اکنون با گذر از موج پنجم این بیماری روزانه به ۲۵۰ تا ۲۶۰ نفر رسیده است.

وی با اشاره به کاهش بستری‌ها در بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر تصریح کرد: بستری‌های بخش کرونایی بیمارستان‌ها از ۲۰۰ نفر در روز ۵۰ درصد کاهش یافته است و امید می‌رود این روند کاهشی همچنان ادامه داشته باشد.

کشمیری تعداد بستری‌های بخش کرونایی استان بوشهر را ۴۶۵ نفر دانست و خاطر نشان کرد: ۱۱۷ نفر روز گذشته در بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شدند که از این تعداد ابتلای ۵۵ مورد به کرونا قطعی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به اینکه اکنون ۶۴ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان بستری هستند، افزود: از این تعداد ۲۳ نفر آنان در وضعیت حاد کرونایی قرار دارند.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر از فوت ۴ بیمار کرونایی دیگر در روز گذشته خبر داد و عنوان کرد: ۳ آقا و یک خانم بین سن ۴۰ تا ۹۷ سال در بخش کرونایی بیمارستان‌های استان فوت کردند و تاکنون تعداد جان‌باختگان کرونایی این استان به یک‌هزار و ۸۶۶ نفر رسیده است.

کشمیری تعداد مبتلایان کرونا شناسایی استان بوشهر را تاکنون ۸۲ هزار و ۶۰۰ نفر دانست و خاطر نشان کرد: ایمن سازی جامعه با واکسیناسیون از راهبردها و اولویت‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و تاکنون ۴۵ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال استان بوشهر حداقل یک نوبت و ۲۵ درصد نیز هر ۲ مرحله واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

 سهم ۲۴ درصدی تست‌های مثب / ۱۷۷۸۴ فوتی در یک ماه / برای پیک ششم آماده باشیم + نقشه و نمودار

استان خراسان جنوبی/ ۳۷ درصد  تست‌ها مثبت شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در شبانه روز گذشته ۲۱۴ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که ۷۹ بیمار جدید شامل ۲۷ مورد بستری و ۵۲ مورد سرپایی، شناسایی شدند.

کامیز مهدی زاده افزود: از این تعداد ۳۸ مورد از بیرجند، از شهرستان‌های خوسف و درمیان هر کدام ۱ مورد، فردوس و سربیشه هر کدام ۲ مورد، سرایان ۶ مورد، طبس ۷ مورد، قاین ۱۸ مورد و نهبندان ۴ مورد جدید شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: همچنین از ۶۳۲ تست سریع کرونا ۱۴۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۹۲ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۲۴۰ نفر کرونا مثبتند، افزود: از این تعداد ۴۴ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۸ نفر نامساعد است.

وی افزود: در شبانه روز گذشته ۸۹ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های استان پذیرش شدند که در همین مدت ۱۱۶ بیمار شامل ۷۸ بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب از بیمارستان‌ها ترخیص شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: در شبانه روز گذشته با ثبت ۳ مورد فوت جدید ناشی از کرونا تعداد فوتی‌های این بیماری به هزار و ۸۵ مورد رسید.

مهدی زاده افزود: همچنین در ادامه عملیات واکسیناسیون کرونا در استان تا امروز ۲۱۴ هزار و ۷۹۳ نفر واکسن نوبت اول و ۱۲۲ هزار و ۴۰۸ نفر واکسن نوبت دوم را دریافت کردند.

استان سمنان/ ۴۴۴ مورد ابتلای قطعی ثبت شد

حبیب‌الله خجسته پور سخنگو و جانشین رئیس ستاد مقابله با کرونا ویروس استان سمنان در سمنان، اظهار داشت: از چهاردهم شهریور تا پانزدهم شهریورماه جمع کل محتملین ورود به بیمارستان ۲۸۵ نفر است.

وی جمع کل موارد مثبت (مبتلای قطعی) را نیز ۴۴۴ نفر اعلام کرد و افزود: همچنین جمع کل موارد مثبت سرپایی در شبانه‌روز گذشته ۴۱۰ نفر بوده است.

سخنگو و جانشین رئیس ستاد مقابله با کرونا ویروس استان سمنان جمع کل موارد مثبت بستری را ۳۴ نفر اعلام کرد و گفت: در شبانه‌روز گذشته نیز ۶ در اثر ابتلا به بیماری کرونا جان باختند.

خجسته پور خاطرنشان کرد: همچنین ۲ فوتی مشکوک به کرونا نیز در شبانه روز گذشته ثبت شد.

وی جمع کل ترخیص شده را نیز ۱۷۱ نفر برشمرد و گفت: جمع کل بستری در شبانه‌روز گذشته (قطعی و مشکوک) ۵۴۶ نفر بوده است.

نوید دانائی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان نیز گفت: در ۴۸ ساعت گذشته ۶۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه بستری شدند.

استان فارس/ ۴۱۹ بیمار جدید در مراکز درمانی پذیرش شدند

نزدیک دو سال است که مردم استان فارس به تبع کل کشور با بیماری منحوس کرونا درگیر هستند و در این دو سال فراز و فرودهای زیادی را پشت سر گذاشتند.با وجود اینکه پیک پنجم کرونا در حال اتمام است اما خبری از کنترل یا تمام شدن بیماری نیست و همچنان خطر سویه‌های جدید این بیماری وجود دارد.

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز  از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون در مجموع بیش از یک میلیون و ۴۳۳ هزار و ۴۵۱ مورد تست تشخیصی شامل تست مولکولی یا PCR و تست سریع در فارس انجام شده که از این تعداد یک میلیون و ۲۶۷ هزار و ۳۲۰ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده و با بررسی نمونه‌های انجام شده، ۳۸۳ هزار و ۵۱۶ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون، ۱۶۶ هزار و ۱۳۱ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۳۵ هزار و ۸۶۹ بیمار مثبت شناسایی شده و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۴۱۹ هزار و ۳۸۵ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

با جان باختن ۲۱ هم استانی در اثر ابتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته، مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تاکنون به ۶ هزار و ۳۰۰ نفر رسیده است. همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۴۱۹ بیمار جدید مبتلا یا مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان پذیرش شده‌اند.

بر این اساس مجموع بیماران مثبت و مشکوک دارای علائم که هم اکنون در بیمارستان‌های استان بستری هستند به سه هزار و ۶۷۸ نفر رسیده و هم اکنون ۳۶۵ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های ICU مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

با توجه به روند تدریجی پایین آمدن آمارهای بیماری در موج پنجم کرونا امید است که به زوردی شاهد کاهش یافتن تعداد بیماران و بهبودی بیماران بستری شده باشیم.

استان قزوین / کاهش موارد بستری 

در شبانه‌روز اخیر آمار مجموع مبتلایان از ابتدای شروع همه‌گیری به ۱۰۲ هزار و ۳۷۶ رسید که ۳۷ هزار و ۴۱۷ نفر از این مبتلایان بستری و از این میزان بستری هم ۲۹ هزار و ۱۲۱ نفر بهبود یافته و ۲ هزار و ۲۳۷ نفر فوت کردند. در ضمن آمار موارد محتمل و مشکوک ابتلا هم به ۱۸ هزار و ۴۴۶ نفر رسید که از این تعداد ۲ هزار و ۹۳۰ نفر هم بستری موقت شدند. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان قزوین از افزایش ۳۱ درصدی آمار مبتلایان کرونایی نسبت به روز پیش خبر داد و اظهار داشت: در ۲۴ ساعت اخیر ۵۶۶ مبتلای کرونایی جدید در استان قزوین شناسایی شدند که این آمار در قیاس با روز گذشته ۱۳۲ نفر افزایش پیدا کرده است. 

پیمان نامدار با اشاره به کاهش ۴.۵ درصدی موارد بستری‌های روزانه کرونایی اضافه کرد: در شبانه‌روز گذشته ۱۸۷ بیمار کرونایی جدید در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بستری شدند که این آمار نسبت به روز قبل ۹ نفر کاهش یافته است. ضمن اینکه آمار بیماران کرونایی بدحال هم ۶ درصد کاهش یافت و در حال حاضر ۵۱ بیمار بدحال زیر دستگاه ونتیلاتور در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که ۳ نفر کمتر از روز گذشته است.

سخنگوی ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونای استان قزوین همچنین از کاهش ۳۰ درصدی آمار بیماران بهبودیافته خبر داد و گفت: در ۲۴ ساعت اخیر ۱۳۳ بیمار کرونایی با علایم قطعی بهبود و نقاهت از بیمارستان‌های استان ترخیص شدند که این آمار در مقایسه با روز قبل ۵۷ نفر کمتر شده است. 

نامدار با اشاره به افزایش ۱۱ درصدی آمار مرگ‌ومیر کرونایی استان افزود: همچنین در شبانه‌روز اخیر ۱۰ بیمار کرونایی بدحال به دلیل شدت علایم و ضعف جسمانی شدید جان خود را از دست دادند که این آمار نسبت به روز قبل یک نفر بیشتر شد.

وی ادامه داد: در نهایت هم کاهش شدید آمار بهبودیافتگان سبب شد که به رغم کاهش موارد بستری روزانه باز هم آمار کل بستری‌های کرونایی فعلی ما ۳ نفر افزایش بیابد و به ۸۰۱ نفر برسد که البته با توجه به روند کاهشی ابتلا و بستری روزانه امیدواریم که این عدد هم دوباره به زیر ۸۰۰ نفر برگردد. 

استان کرمان/۴۷۹ مورد بستری در سراسر استان

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا اظهار داشت: در حال حاضر تعداد کل موارد بستری مثبت قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان ۸۵۱ مورد است.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۴۷۹ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بستری هستند افزود: ۴۳ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۱۳۳ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، ۷۷ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و ۱۱۹ مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری ۱۷۶ بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید ۱۹، تاکنون به ۳۷ هزار و ۶۴ مورد رسیده است.

وی به فوت ۳۱ بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به ۴ هزار و ۳۹۴ نفر رسیده است.

شفیعی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان ۷۴۲ هزار و ۱۶۱ مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را ۳۸۲ هزار و ۳۵۱ مورد است.

حمیدرضا رشیدی‌نژاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز با بیان اینکه تمامی داروهای تخصصی کرونا هم اکنون در بیمارستان‌های استان توزیع می‌شود اظهار داشت: در این زمینه در بیمارستان‌ها کمبود نداریم.

وی با بیان اینکه تزریق واکسن ایمنی ۱۰۰ درصدی ایجاد نمی‌کند افزود: از مردم درخواست داریم تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از شیوع بیشتر بیماری جلوگیری کرده و به قطع زنجیره کرونا در سطح جامعه کمک کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه با رعایت پروتکل‌ها و همراهی و همکاری همه مردم کمترین فشار به کادر درمان وارد می‌شود گفت: مردم با انجام کارهای ساده‌ای چون زدن ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی هم به کادر درمان کمک می‌کنند و هم از تحمیل هزینه‌های اضافه و سنگین به آنها جلوگیری می‌شود

 سهم ۲۴ درصدی تست‌های مثب / ۱۷۷۸۴ فوتی در یک ماه / برای پیک ششم آماده باشیم + نقشه و نمودار

استان گلستان/ کاهش سن واجدین شرایط واکسیناسیون 

همزمان با کاهشی شدن آمار شیوع کرونا در استان گلستان، واکسیناسیون نیز سرعت بیشتری گرفته تا موج‌های بعدی کرونا به تأخیر بیفتد.

پس از وقفه چند روزه و تعطیلی موقت اغلب مراکز واکسیناسیون کرونا در استان پس از ورود ۱۳۰ هزار دز واکسن به استان از عصر روز یکشنبه تزریق واکسن کرونا در استان از سرگرفته شد. ضمن اینکه سن واکسیناسیون نیز در استان از جمله در گرگان کاهش پیدا کرده است.

برهمین اساس در گرگان طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی استان متولدین سال ۱۳۵۷ و قبل از آن می‌توانند برای تزریق واکسن کرونا به مراکز تعیین شده مراجعه کنند. در سایر شهرهای استان نیز سن واکسیناسیون به متولدین سال ۱۳۶۰ و قبل از آن رسیده است.

براساس آخرین آمار دانشگاه علوم پزشکی استان مجموع تزریق نوبت اول و دوم واکسن کرونا در استان ۶۶۶ هزار و ۲۷۲ دز است که تا کنون ۴۸۳ هزار و ۲۳ نفر در استان نوبت اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و نوبت دوم واکسن هم به ۱۸۳ هزار و ۲۴۹ نفر تزریق شد.همچنین ۹۸ هزار و ۱۱۶ دز از واکسن‌های تزریق شده در استان، از نوع واکسن ایرانی برکت بوده است.

همچنین با کاهش ۵۵ نفری تعداد بیماران بستری در مراکز درمانی استان تعداد این بیماران به ۸۹۷ نفر رسیده است که از این تعداد ۱۶۵ نفر در بخش‌های آی سی یو تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند و حال ۶۲ نفر که به دستگاه ونتیلاتور متصل هستند، کاملا وخیم است.

شهرستان‌های گلستان به لحاظ ابتلای بیماران از رنگ قرمز خارج شد و اکنون نارنجی رنگ است، اما این شیب نزولی نباید سبب کاهش رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی شود. استفاده از ماسک، پرهیز از حضور در مراسم تجمعی و دورهمی‌ها و مکان‌های بسته از عواملی است که می‌تواند کاهش ابتلا به کرونا را تداوم بخشد.

استان هرمزگان/۷۰۹ بیمار در مراکز درمانی استان بستری هستند

دکتر فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به افزایش میزان تست گیری در مراکز درمانی گفت: تعداد نمونه گیری از ابتدای اپیدمی تاکنون جمعا ۵۲۰۶۴۳ بوده و سعی می‌شود این روند تداوم یابد. 

وی تصریح کرد: در شبانه روز گذشته ۱۶۵ بیمار جدید در بخش‌های مختلف بیمارستانی استان بستری‌ شدند، در حال حاضر ۷۰۹ نفر با تشخیص کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان بستری هستند. 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: از این میزان ۱۱۹ بیمار در بخش آی‌سی‌یو تحت مراقبت ویژه پزشکی قرار دارند و وضعیت ۳۰ بیمار نیز وخیم است. 

وی با تاکید بر اینکه حدود ۱۰ هزار نفر از بیماران در منازل خود قرنطینه هستند اظهار داشت: در شبانه روز گذشته کرونا جان ۸ بیمار دیگر شامل ۴ آقا و ۴ خانم در محدوده سنی ۳۹ الی ۹۳ سال از شهرستان‌های بندرعباس (۵ نفر) قشم، جاسک و میناب هر کدام یک نفر را گرفت و شمار جان باختگان به ۲۲۱۶ نفر رسید. 

استان همدان/ روند صعودی ادامه دارد

دکتر محمد طاهری در همدان، اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته با فوت ۵ بیمار جدید کرونایی آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در استان از ابتدای اپیدمی ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۶۶۱ مورد رسیده است.

وی افزود: با شناسایی ۸۴۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا در  استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۲۵ هزار و ۴۶۹  و بیماران سرپایی مثبت به ۷۵ هزار و ۲۳۷ نفر رسید.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته یک هزار و ۶۸۹ مورد بود که ۲۷۵ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

طاهری تصریح کرد: ۲۸ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی سی یو مراکز درمانی استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۵۷ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

وی درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در بیمارستان‌های اسدآباد یک هزار و ۲۸۷ ، بهار یک هزار و ۲۹۸ ، تویسرکان یک هزار و ۳۷۱ ، رزن یک هزار و ۱۴، درگزین ۳۴۰، فامنین ۳۶۸ و کبودراهنگ یک هزار و ۳۰۸ نفر است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت:  تاکنون چهار هزار و ۸۵۱ نفر در ملایر، سه هزار و ۱۶۶ نفر در نهاوند و ۹ هزار و ۹۰۹ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده‌اند.

 سهم ۲۴ درصدی تست‌های مثب / ۱۷۷۸۴ فوتی در یک ماه / برای پیک ششم آماده باشیم + نقشه و نمودار

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس