چامسکی: تحریم ها ابزاری برای شکنجه مردم ایران است

دانشمند و تحلیلگر مشهور آمریکایی گفته جنگی که آمریکا ۲۰ سال پیش برای «مبارزه با تروریسم» آغاز کرد باعث ایجاد ویرانی در بخش اعظم دنیا شده است.

به گزارش مشرق، «نوام چامسکی»، دانشمند و تحلیلگر مشهور آمریکایی در مصاحبه‌ای بر اثرات ویران‌کننده «جنگ با تروریسم» که از ۲۰ سال پیش تحت رهبری آمریکا آغاز شد تأکید کرده است.

چامسکی دراین مصاحبه با «تروث‌آوت» که به مناسبت فرا رسیدن بیستمین سالگرد حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ انجام شده گفت: «واکنش فوری واشنگتن به حوادث ۱۱ سپتامبر حمله به افغانستان بود.»

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: «وقتی که آمریکا به افغانستان حمله کرد پایگاه تروریسم بنیادگرا و رادیکان تنها به گوشه‌ای از افغانستان محدود بود. حالا این پایگاه به سراسر دنیا گسترش پیدا کرده است. ویرانی بخش اعظمی از آسیای مرکزی و خاورمیانه قدرت آمریکا را افزایش نداده است.

چامسکی در بخش دیگری از این مصاحبه‌ تصریح کرد که «قدرت نرم» آمریکا حتی قبل از روی کار آمدن «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا دچار زوال شده بود.

او گفت: «یک بعد دیگر، قدرت نرم آمریکا است. در اینجا آمریکا به طور جدی دچار زوال شده است و این اتفاق از مدت‌ها قبل از آنکه ترامپ لطمات سختی به اعتبار کشور وارد کند رخ داد. حتی در دوران کلینتون، دانشمندان سیاسی دریافته بودند که بخش زیادی از کشورهای دنیا آمریکا را اصلی‌ترین کشور یاغی دنیا و بزرگترین تهدید بیرونی علیه جوامعشان به حساب می‌آوردند.»

چامسکی در ادامه تصریح کرد: «در سالهای ریاست‌جمهوری اوباما، نظرسنجی‌های بین‌المللی نشان داد که آمریکا بی‌آنکه رقیبی نزدیکش باشد بزرگترین تهدید علیه صلح جهانی به حساب می‌آمد.»

دانشمند و تحلیلگر آمریکایی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد جنگ آمریکا در عراق و افغانستان بعد از حوادث ۱۱ سپتامبر برای آمریکا بالغ بر ۸ تریلیون دلار هزینه داشته است.

چامسکی همچنین تصریح کرده که قبل از حوادث ۱۱ سپتامبر آمریکا روابط نسبتاً خوبی با طالبان داشته است. او گفت: «قبل از ۱۱ سپتامبر، واشنگتن روابط نسبتاً خوبی با طالبان داشت. بعد از ۱۱ سپتامبر آمریکا خواستار استراد اسامه بن لادن شد و وقتی طالبان موافقت کرد واشنگتن پیشنهادها را رد کرد و گفت: "ما بر سر تسلیم مذاکره نمی‌کنیم."»

او در ادامه تصریح کرد: «حمله به افغانستان نه تنها نقض قوانین بین‌المللی بود بلکه هیچ بهانه معتبری هم نداشت. علاوه بر این، شواهد فراوانی اکنون در دست هستند که نشان می‌دهند که افغانستان و القاعده اهداف اصلی بوش، دیک چنی و دونالد رامسفلد نبودند. نگاه آنها به صحنه‌ای بسیار بزرگتر از افغانستان بود. عراق، اولین گام آنها [بعد از حمله به افغانستان] بود و بعد کل منطقه.»

این دانشمند و تحلیلگر آمریکایی در ادامه به انتقاد از توافق «دونالد ترامپ» با طالبان در فوریه ۲۰۲۰ پرداخت. او گفت: «ترامپ در توافق یکجانبه‌اش برای خروج از افغانستان حتی به خودش زحمت نداد با دولت رسمی افغانستان مشورت کند. از آن هم بدتر ترامپ دولت افغانستان را مجبور کرد ۵۰۰۰ پیکارجوی طالبان را آزاد کرده و تحریم‌های اقتصادی علیه آنها را کاهش دهد.»

او اضافه کرد: «او موافقت کرد که طالبان می‌تواند علیه دولتی که تحت حمایت ماست و علیه مردمان بی‌گناهی که به ما برای ایمن نگاه داشتن آمریکایی‌ها کمک کرده بودند مرتکب خشونت شود. همه کاری که لازم بود طالبان انجام دهد این بود که هدف قرار دادن نیروهای آمریکا یا ائتلاف را متوقف قرار دهد و به القاعده یا سایر گروه‌های تروریستی اجازه ندهد از خاک افغانستان برای تهدید آمریکا استفاده کند.»

گروه طالبان یکشنبه (۱۵ اوت/۲۴ مردادماه) بعد از خروج «اشرف غنی»، رئیس‌جمهور سابق افغانستان وارد شهر کابل شد. تحلیلگران ورود نیروهای طالبان را به منزله خاتمه تلاش‌های ۲۰ ساله آمریکا و دیگر کشورهای غربی برای بازسازی افغانستان به شکل مطلوب جهان غرب می‌دانند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    2 0
    تروریست های آمریکایی کل دنیا رو ویران کردن این تیتر درسته.آمریکا در حال جنگ با تروریست نیست آمریکا خود تروریسته.
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    2 0
    وحوش آمریکایی انگلیسی از طریق مدارس سعودی ها تروریست پرورش میدهند و سپس به کشورها هجوم میبرند برای غارت نفت، فروش اسلحه، دزدیدن آثار باستانی و کشت مواد مخدر و هرج و مرج در خاورمیانه
  • مرگ بر آمریکا IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    1 0
    مرگ بر آمریکا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس