زرشناس

دولت آقای رئیسی با نیروهای تحول‌خواه، باانگیزه، آرمان‌گرا و آماده‌ای که سر کار آورده و با استفاده از نسخه جدید اقتصادی می‌تواند اقتصاد را متحول کند.

به گزارش مشرق، شهریار زرشناس، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در دومین نششست از سلسله نشست‌های تخصصی «فصل تحول» گفت: ویژگی اصلی دولت آیت‌الله رئیسی این است که دولت تحول انقلابی است و این تحول باید در دو حوزه اقتصاد و فرهنگ رخ دهد که این دو متناظر و همراه هم است. باید سبک زندگی ما در حوزه فرهنگی از سبک زندگی روزمرگی و سوژه محوری که امروز وجود دارد به یک سبک زندگی معنامحور و آرمانگرایانه منتقل شود که این موضوع بحث جداگانه‌ای را می‌طلبد و از آنجایی که اقتصاد مسئله امروز ماست به مسئله اقتصاد خواهیم پرداخت.

این استاد دانشگاه با اشاره به مولفه‌های اقتصادی افزود: توانمندسازی و عدالت اجتماعی از مولفه‌های اقتصاد است و می‌توان گفت اگر ما به بیانات مقام معظم رهبری و شعارهایی که برای سال‌ها انتخاب کردند و تأکیداتی که دارند توجه کنیم می‌بینیم که مسئله توانمندی را خیلی مورد توجه قرار می‌دهند و واقعاً این مسئله یک ضرورت است.

زرشناس یادآور شد: دولت آقای رئیسی گام بزرگی را برداشته است. ترکیب نیروی انسانی‌ای را سر کار آورده که تحول خواه، با انگیزه، آرمان گرا و آماده هستند، اما یک چیز بزرگ‌تر به اسم نسخه کم است که آن هم باید بیاید که با ترکیب این نیروی انسانی تحول خواه جدید بتواند این تحول بزرگ را انجام دهد. وی تصریح کرد: مردم ما امروز از مجموعه مشکلات اقتصادی رنج می‌برند و واقعیت این است که معیشت مردم دچار مشکل شده و سفره مردم کوچک شده است و اگر سوپر سرمایه داران نورچشمی رانت خوار را کنار بگذاریم همه تحت فشار معیشتی و اقتصادی هستند و برای این که ما بتوانیم به تغییر نسخه فکر کنیم باید این سؤال را مطرح کنیم که مشکل اقتصاد ما کجاست؟ چرا این اقتصاد معیشت مردم را به این روز رسانده و اگر مشکل را بشناسیم می‌توانیم به راه علاج فکر کنیم.

زرشناس ادامه داد: امروز که هم دولت آیت‌الله رئیسی سر کار آمده و هم فرصت تحول پیش آمده و هم این تحول به ضرورت تبدیل شده است باید این تحول زیربنایی را در ساخت اقتصادی انجام دهیم وگرنه با خطر روبه‌رو خواهیم شد. این استاد دانشگاه گفت: انقلاب در سال‌های ابتدایی نوعی تحرک اجتماعی را ایجاد کرد، اما متأسفانه آرمان‌گرایی انقلابی اسیر سیاست‌های نئولیبرالی جناح بروکراتیک تکنوکراتیک حاکمیت شد، جناحی که بدنه مدیریتی را در قوه مجریه در کنترل خود گرفته بود و از میانه دهه هفتاد به گفتمان هژمونیک در جامعه بدل شد و همه فرآیندها را تغییر داد.

زرشناس افزود: ما نیاز داریم از اسارت این نسخه نئولیبرالی و از اسارت این ریل‌گذاری‌های ساختاری نئولیبرالی رها شویم از اسارت این ساخت سرمایه‌داری شبه مدرنیته رها شویم و راهکار آن تدوین نسخه جدید و پیگیری روند اجرای آن است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    6 4
    در کشوری که 90 درصد اقتصاد دست دولته لیبرالیسم و نئولیبرالیسم اصلا معنی نداره!!! در این کشور شما برای راه انداختن ساده ترین کسب و کار مثل یک دامداری ساده در مرحله اول باید 5 میلیون بابت مجوزها هزینه کنید. در حالی که در یک اقتصاد لیبرال فقط خود اظهاری کافیه!!! لطفا آدرس غلط ندید
    • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      2 7
      تنها راه نجات ایران = اقتصاد لنین و استالین
    • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      4 1
      ٩٠ درصد اقتصاد دست دولت ليبراليسمه؟؟؟!!!!.............‌‌‌‌‌.............. شما ميذاريد يه ليبرال كار كنه؟!
  • مهدی IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    4 2
    چرا از نئولیبرالی بدش میاد
    • محمد IR ۰۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      8 1
      یک سیب زمینی پیاز رو بدید به لیبراها بشنید تماشا کنید پوست مردم رو می کنن یک روز مارک می زنن یک روز بسته بندی می کنن یک روز معدوم می کنن یک روز احتکار می کنن!
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    0 0
    بابا
  • IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    2 5
    زنده باد اقتصاد سوسیالیستی
  • IR ۰۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    8 1
    نکات افراد دانشمندی مثل زرشناس باید الگوی عمل قرار بگیره.
  • شسم IR ۰۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    0 5
    اى بابا اين هم مخش ..! وگرنه آدرس غلط نميداد !
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    8 3
    اونوقت بگو چرا اقتصادهای تماما لیبرالی اینقدر صادرات دارن؟ مالزی ۲۳۰ میلیارد ویتنام ۲۸۰ میلیارد. ایران ۲۹ میلیارد.
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    5 0
    کشور دهه شصت سوسیال شد، اقتصاد دولتی با میرحسین موسوی. ولی بعد از اون اقتصاد به سمت لیبرالی رفت. هشت سال دولت روحانی رو دیدیم که با واگذاری های غلط و رها سازی بازار چه گونه کشور رو به ورطه خطرناک فروپاشی کشاندند. راهکار اقتصاد ایران اقتصاد بومی و اسلامی است نه اقتصاد دولتی فسادزای سوسیالیستی و نه اقتصاد فشل لیبرالی. انشالله آقای رییسی یک بخشی از اونو بتونه اجرا کنه.
  • ناشناس IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    1 3
    کمونیسم و اقتصاد بسته سوسیالسم کمونیسم به زباله دان تاریخ پیوسته است . و شوروی هم باهاش دفن شده است . چرا افکار پوسیده را از قبر بیرون میاورید !! اگر اینقدر چپگرا هستید . چرا از الگوی چین استفاده نمیکنید ؟؟ حزب کمونیست چین . بعد از فروپاشی شوروی . درس عبرت گرفت و حوزه اقتصاد را از حوزه سیاست جدا کرد . و در اقتصاد سیستم بازار آزاد را در پیش گرفت که الان بزودی تبدیل به اقتصاد اول دنیا خواهد شد . در حوزه سیاسی هم حتی یک قدم عقب نشینی نکرده است . و از محل درآمد اقتصادیش . ارتش خود را چنان گسترش داده که آمریکا و غرب را به چالش کشیده است .
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    1 0
    فقط شعارهای کلی. مثلا اقتصاد بازار نباشه چی باید باشه؟؟؟ کنترل دولت باید باشه ولی دیگه شورشو نباید دربیاری.
  • DE ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    0 0
    این تحول باید در دو حوزه اقتصاد و فرهنگ رخ دهد. -------------------------------------------------------------------------- این حرف اقای زرشناس در مورد اقتصاد و فرهنگ کاملا منطقی و عقلانی است و باید اقتصاد نئولیبرالیسم که پوست مردم رو میکنه و مردم رو دچار فقر سیستماتیک میکنه ریشه اش و ریل گذاری اش برکنده بشه تا حفره عمیق فقیر و غنی مرتفع بشه و اقتصاد جهادی عادلانه ، تعاونی که توزیع منابع و سرمایه بین مردم بطور متعادل و عقلانی توزیع بشه جایگزین بشه تا مردم بتونن تولید رو بیشتر کنن و قیمت ها فروکش کنه. وگرنه دل ثروتمندان به حال اکثریت مردم هیچوقت نمیسوزه ، زیرا اقتصاد نئولیبرالیسم براساس انحصار سرمایه و پول و سودخواهی یک عده بنا شده که بیشتر پولدار بشن و مردم فقیرتر بشن بنا شده.زیرساز اقتصاد نئولیبرالیسم برای جامعه ایرانی سم مهلکه. اقتصاد اسلامی انقلابی با روش جهادی مبنی بر برقراری عدالت و قسط بین هشتاد میلیون ایرانی باید ریل گذاری بشه تا امنیت اقتصادی پایدار برای همه مردم تولید بشه .
  • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    0 0
    اقتصاد لیبرالیسم و بازار آزاد و رها سازی بازار که وزرای دولت روحانی به آن عمل کردند و به علت عدم نظارت دولت دلالان در بازار تاخت وتاز کردند و نتیجه اش شده است وضعیت فاجعه بار اقتصادی فعلی علاج درمان اقتصاد کشور نسخه اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبری است از سال ۱۳۷۰ تقریبا ۳۰ سال دولت ها نسخه لیبرال اقتصادی را در کشور اجرا کرده اند نتیجه اش شده این وضعیت بهتر است به نسخه بومی و اسلامی اقتصاد یعنی اقتصاد مقاومتی برگردیم
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    1 0
    باید به جای اسلامی کردن اقتصادهای دولت سالاری شرق و سرمایه سالاری غرب، اقتصاد را از متن اسلام استخراج کرد؛ و تا زمانی که اقتصاد اسلامی را در کشور پیاده نکنیم، مشکل اقتصادمان حل نمی شود. حوزه و دانشگاه مسئولیت سنگینی در این امر دارند و باید هر چه سریعتر دولت را در این زمینه کمک کنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس