کد خبر 1267119
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۹
آمریکا قصد آزادسازی دارایی‌های افغانستان را ندارد

دولت جو بایدن اعلام کرد که هیچ برنامه‌ای برای آزادسازی این دارایی‌ها ندارد.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، علیرغم فشار گروه‌های بشردوستانه که می‌گویند اقدام آمریکا پس از روی کار آمدن طالبان مبنی بر مسدود کردن میلیاردها دلار طلا، سرمایه‌گذاری و ذخایر ارز خارجی متعلق به افغانستان، ممکن است موجب فروپاشی اقتصاد این کشور شود، دولت آمریکا اعلام کرد که هیچ برنامه‌ای برای آزادسازی این دارایی‌ها ندارد.

بیشتر دارایی ۱۰ میلیارد دلاری بانک مرکزی افغانستان در خارج از این کشور، جایی که این دارایی‌ها ابزار اصلی غرب برای فشار بر طالبان است، وجود دارند.

بر اساس این گزارش، کارشناسان مالی می‌گویند هر گونه رهاسازی این دارایی‌ها ممکن است تا ماه‌ها طول بکشد.

مقامات وزارت خارجه و خزانه داری آمریکا و شورای امنیت ملی کاخ سفید و سایر نهادها از زمان تصرف طالبان در اواسط ماه اوت، در مورد مسائل مالی افغانستان به طور منظم در حال مذاکره بوده اند.

به گفته کارشناسان، هرگونه تصمیمی برای آزادسازی این وجوه ممکن است به مقامات ارشد ایالات متحده مرتبط باشد، اما در نهایت به جو بایدن، رئیس جمهور این کشور بستگی دارد.

قیمت مواد غذایی و سوخت در سراسر افغانستان در حالی افزایش پیدا کرده که این کشور با کمبود نقدینگی درپی توقف کمک‌های خارجی، توقف محموله‌های دلاری و خشکسالی مواجه شده است.

سخنگوی وزارت خزانه داری آمریکا به رویترز گفت که این وزارتخانه قصد ندارد تحریم‌ها علیه طالبان یا محدودیت‌های دسترسی آن‌ها به سیستم مالی جهانی را کاهش دهد.

این در حالی است که صندوق بین المللی پول نیز از دسترسی طالبان به حدود ۴۴۰ میلیون دلار به ذخایر اضطراری جدید، یا حق برداشت ویژه که توسط این وام دهنده جهانی در ماه گذشته صادر شده، جلوگیری کرده است.

شاه محرابی، استاد اقتصاد در مریلند و عضو سابق هیئت مدیره بانک مرکزی افغانستان، یک مقام ارشد روسی و گروه‌های بشردوستانه از جمله افرادی هستند که از خزانه داری آمریکا خواسته‌اند تا دارایی‌های افغانستان را رهاسازی کند و می‌گویند جان افراد در این کشور در خطر است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس