کد خبر 1269920
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۹
سازمان ملل متحد نسبت به خطر «فروپاشی کامل» افغانستان هشدار داد

سازمان ملل متحد هشدار داد در صورتی که جامعه بین المللی راهی برای حفظ جریان منابع مالی به داخل افغانستان نیابد، این کشور در معرض خطر «فروپاشی کامل» قرار می‌گیرد.

به گزارش مشرق به نقل از الجزیره، در حال حاضر نزدیک به ده میلیارد دلار از دارائی‌های بانک مرکزی افغانستان نزد بانک‌های خارجی مسدود شده است تا از آن به مثابه اهرم فشاری علیه دولت جدید طالبان استفاده شود.

اما سازمان ملل متحد هشدار می‌دهد در صورتی که جامعه بین‌المللی راهی برای حفظ جریان پول به داخل افغانستان پیدا نکند، این کشور در معرض خطر «فروپاشی کامل» قرار می‌گیرد.

بیشتربخوانید:

هشدار جدی سازمان ملل درباره خطر فقر در افغانستان

در همین ارتباط، «دبورا لیونز» فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان روز پنج شنبه خطاب به شورای امنیت این سازمان گفت که برای «جلوگیری از ویرانی کامل نظم اقتصادی و اجتماعی» در افغانستان لازم است راهی برای رساندن منابع مالی به درون افغانستان پیدا شود و خاطرنشان کرد که افغانستان با طوفانی از بحران‌ها از جمله سقوط سنگین بهای ارز، افزایش شدید قیمت مواد غذایی و سوخت و کمبود نقدینگی در بانک‌های خصوصی روبرو است.

وی همچنین گفت که مقامات افغانستان بودجه لازم برای پرداخت حقوق و دستمزدها را ندارند.

از سوی دیگر، صندوق بین‌المللی پول نیز دسترسی طالبان به حدود ۴۴۰ میلیون دلار ذخایر اضطراری جدید را مسدود کرده است.

لیونز خطاب به ۱۵ عضو شورای امنیت با اشاره به اینکه می‌توان برای تضمین عدم سوء استفاده از منابع مالی تدابیر تأمینی پیش بینی کرد، گفت که باید به اقتصاد برای مدت چند ماه فرصت تنفس داده شود تا طالبان این شانس را داشته باشند که انعطاف خود را برای انجام امور به شیوه‌ای متفاوت‌تر از گذشته به ویژه در حوزه‌های حقوق بشری، مسائل جنسیتی و چشم‌انداز مبارزه با تروریسم نشان دهند.

این در حالی است که اهداکنندگان خارجی کمک‌ها به افغانستان که تحت نظارت سازمان ملل این کمک‌ها را اهدا می‌کنند، بیش از ۷۵ درصد از بودجه عمومی افغانستان را تأمین می‌کنند که این نیز در پی خروج نیروهای آمریکا پس از ۲۰ سال اشغال این کشور، تضعیف شده است.

دولت «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا گفته است که این کشور از اعطای کمک‌های بشردوستانه به افغانستان استقبال می‌کند اما می‌گوید که هرگونه شاهراه اقتصادی مستقیم از جمله رفع انسداد از دارائی‌های بانک مرکزی افغانستان به اقدامات طالبان از جمله فراهم ساختن امکان خروج امن افراد از خاک افغانستان بستگی خواهد داشت. این در حالی است که روز گذشته (پنج شنبه) نیز نخستین هواپیمای تجاری بین‌المللی متعلق به شرکت قطر ایرویز با بیش از ۱۰۰ مسافر فرودگاه بین‌المللی کابل را به مقصد دوحه ترک کرد.

«جفری دلارنتیس» دیپلمات بلندپایه آمریکایی خطاب به شورای امنیت سازمان ملل گفت: «طالبان درصدد کسب مشروعیت و حمایت بین‌المللی است. پیام ما ساده است: هرگونه حمایت و مشروعیتی باید بدست آورده شود».

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    4 0
    آه ای افغانستان ،، مخزن عظیم لیتیوم قرن‌های آینده،، عزیز مایی افغانستان
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    4 0
    فعلا طالبان متعادل بودند. خدا کنه انگلیس و روسیه و امریکا مستقیم یا غیر مستقیم پشت طالبان نباشند و بتوانند تولید و توسعه و پیشرفت علمی کنندو استقلال داشته باشند و نفوذی وارد نشود که پس از 40 سال بفهمند از کجا خوردند. منابع طبیعی و اب و زمین خوبی دارند و دچار خشکسالی هم نخواهند شد اگر حجاب را رعایت کنند و اصلاحطلب بینشان رشد نکند.
    • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
      1 0
      شعر زیبایی بود !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس