کد خبر 1266803
تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۳
طالبان

پس از برگزاری نشست ۳ روزه شورای رهبری طالبان، این گروه در حال آمادگی برای اعلام دولت جدید است. این در حالی است که درگیری‌ در پنجشیر در جریان بوده و مذاکرات با جبهه مقاومت به بن‌بست رسیده است.

به گزارش مشرق، با گذشت ۲ روز از خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان، طالبان اعلام کرده به‌زودی دولت جدید افغانستان را اعلام می‌کند.

این در حالی است که تصاویر منتشر شده از ارگ ریاست جمهوری افغانستان نشان از آمادگی طالبان برای برگزاری مراسم اعلام حکومت جدید خود حکایت دارد.

احمدالله متقی، یک عضو گروه طالبان، گفته که مراسم اعلام این حکومت در ارگ برگزار می‌شود، اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، به رویترز گفت که تاریخ دقیق اعلام این حکومت مشخص نیست، اما در چند روز آینده اعلام خواهد شد.

به گفته وی مشروعیت این حکومت جدید برای جهانیان بسیار مهم است زیر افغانستان با مشکلات جدی از قبیل خشکسالی و ویرانی ناشی از درگیری‌ها مبارزه می‌کند.

در همین حال، شیخ محمد بن عبدالرحمن الثانی، وزیر خارجه قطر، گفته که کشورش با همکاری ترکیه با طالبان در حال گفت‌وگو است تا فرودگاه کابل دوباره فعال شود که زمینه برای ادامه کمک‌های بشردوستانه و خروج افغان‌ها فراهم شود.

آمادگی طالبان برای اعلام دولت جدید افغانستان

وزیر خارجه انگلیس نیز در نشست مشترک خبری با همتای قطری خود گفته که همراه با کشورهای منطقه‌ای درباره نحوی خروج افغان‌ها گفت‌وگو می‌کند.

دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس در این باره گفت: ”چشم انداز و راه‌اندازی فرودگاه کابل و خروج مصوون برای اتباع خارجی و افغان‌ها از طریق مرزهای زمینی در اولویت قرار دارد.»

یک مقام ارشد طالبان ماه گذشته به خبرگزاری رویترز گفته‌بود که ملا هبت الله آخندزاده، رهبر طالبان، بر شورای حکمرانی افغانستان که رییس جمهور در راس آن باشد قدرت نهایی خواهد داشت.

همچنین علی‌رغم تاکید طالبان بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان، «شیرمحمد استانکزی» از مقامات ارشد طالبان گفته است که از اعضای دولت قبلی در کابینه جدید حضور نخواهند داشت.

روز سه‌شنبه تنها پس از گذشت چندین ساعت از خروج آخرین هواپیمای آمریکایی از افغانستان برخی منابع از سفر «ملاعبدالغنی برادر» معاون سیاسی گروه طالبان از قندهار به کابل خبر دادند.

همچنین روز سه‌شنبه برخی منابع از عزیمت «ملاعبدالغنی برادر» معاون سیاسی طالبان از قندهار به کابل خبر دادند.

شبکه خبری الجزیره به نقل از یک مقام طالبان اعلام کرد رایزنی‌ها برای تشکیل دولت جدید در افغانستان پایان یافته و نتایج آن به زودی اعلام می‌شود.

آمادگی طالبان برای اعلام دولت جدید افغانستان

پیش از این یک رسانه نزدیک به طالبان از آغاز دیدارهای «ملاهبت‌الله آخوندزاده» با سایر رهبران این گروه در قندهار خبر داده بود.

بر اساس این گزارش، طالبان اعلام کرده که رهبر این گروه و معاون او در حال انجام مشورت‌هایی در قندهار با رهبران و سران قبایل هستند.

به گفته سخنگوی طالبان در نشست رهبری طالبان که از روز شنبه با حضور «ملاهبت‌الله آخوندزاده» آغاز شد، مسائل سیاسی، امنیتی و اجتماعی فعلی افغانستان به تفصیل مورد بحث قرار گرفت که طی آن وضعیت امنیتی، نظم اداری، شفافیت، حفاظت از کالاها و تسهیلات خزانه‌داری و مردم مورد بحث قرار گرفت.

طالبان در حالی برای اعلام دولت جدید افغانستان آمادگی کسب می‌کند که درگیری‌ها در پنجشیر همچنان ادامه داشته و به گفته مقامات طالبان مذاکرات با جبهه مقاومت به شکست منجر شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • بهزاد IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    4 0
    رفراندوم آزاد برگزار کنید اگه مردم خواستن شما رو مشروعیت پیدا می کنید
  • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    3 0
    چقدر ایندمدل حکومتی بنطر اشنا میاید ؟!؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس