کد خبر 1265437
تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹

 ال ای دی به معنی دیود ساطع‌کننده نور است. لامپ‌های ال ای دی که حالت جامد دارند، مصرف کم و عمر طولانی‌ای دارند که آن‌ها را به محصولاتی مقرون‌به‌صرفه تبدیل می‌کنند و امروزه در بیش‌تر نورپردازی‌ها از این نوع لامپ‌ها در رنگ‌های مختلف استفاده می‌شود. نور قوی و زیادی که لامپ‌های ال ای دی از خود ساطع می‌کنند جزو ویژگی‌های بارز این لامپ‌هاست. همچنین این نوع لامپ‌ها در مقایسه با لامپ‌های معمولی و رشته‌ای، گاز کم‌تری تولید می‌کنند که در کاهش حجم گازهای گلخانه‌ای سطح جهان تاثیرگذارند.

راهنمای خرید لامپ ال ای دی LED

کاربرد ال ای دی‌ها

ال ای دی‌ها از گذشته تاکنون نقش بزرگی در صنعت نور و روشنایی ایفا کرده‌اند. این نوع از لامپ‌ها بیش‌تر در چراغ‌های روشن و خاموش وسایل و یا چراغ‌های اعلان مورداستفاده قرار می‌گرفته‌اند که البته امروزه کاربردهای بیش‌تر و وسیع‌تری دارند.

از جمله ایرادات لامپ‌های ال ای دی می‌توان به محدودیت رنگ آن‌ها اشاره کرد که اکنون این مشکل هم برطرف شده و این لامپ‌ها در رنگ‌ها و طرح‌های گوناگون تولید و عرضه شده‌اند. شدت نور و طول موج آن نیز در این محصولات تنوع بالایی پیدا کرده است.

مزایای لامپ‌های ال ای دی

1- عدم آسیب‌رسانی و سازگاری با محیط زیست: ال ای دی‌ها فاقد اشعه‌های مادون قرمز و ماورا بنفش هستند، در نتیجه برای سلامت چشم و محیط زیست ضرری ندارند و محصولاتی سازگار با محیط زیست محسوب می‌شوند.

2- مصرف انرژی کم و بازده انرژی بالا: با مصرف انرژی کم صرفه‌جویی بالایی می‌کنند اما در مقابل انرژی بالایی و بیش‌تر از آن‌چه صرف می‌کنند را از خود بروز می‌دهند که این مساله در شدت بالای نور ساطع شده از آن‌ها تاثیرگذار است.

3-  طول عمر بالا: جالب است بدانید میزان عملکرد ال ای دی‌ها تا پنجاه هزار ساعت خواهد بود که به نوبه خود زمان بسیار زیادی است. طول عمر این نوع لامپ‌ها از لامپ‌های کم‌مصرف و رشته‌ای بیش‌تر است و عمرشان به میزان روشن ماندن آن‌ها وابسته است، نه تعداد دفعاتی که روشن و خاموش می‌شوند.

4-  فقدان جیوه: در ساختار ال ای دی‌ها جیوه به کار برده نشده است، در صورت شکستن مانند لامپ‌های کم مصرف از خود جیوه و گاز جیوه خارج نمی‌کنند. مشخص است که این امر برای سلامت محیط زیست و انسان‌ها هم مفید است.

5-  نوردهی باثبات: از ابتدا که کلید را می‌زنید یک میزان نور را از لامپ ال ای دی دریافت می‌کنید و این در صورتی است که لامپ‌های کم مصرف مقداری زمان برای افزایش شدت نور نیاز دارند. با گذشت زمان از میزان نوردهی این لامپ‌ها کاسته نمی‌شود.

راهنمای خرید لامپ ال ای دی LED

6-  تولید کم‌ترین میزان حرارت: از دیگر مزایای لامپ ال ای دی می‌توان به تولید حرارت کم و کم‌ترین میزان گرم کردن محیط اشاره کرد. تقریباً می‌توان گفت میزان حرارت تولیدی آن‌ها ناچیز است.

7-  رنگ نور لامپ: تنوع رنگ نور در لامپ‌ ال ای دی از دیگر ویژگی‌هایی است که این نوع لامپ‌ها را متمایز می‌کند. اکثر لامپ‌ها در رنگ‌های مهتابی و سفید و همین‌طور آفتابی و زرد تولید می‌شوند اما ال ای دی‌ها تنوع بیش‌تری در رنگ دارند که در مکان‌های خاص و برای تزئین و تبلیغات از ال ای دی‌های رنگی استفاده می‌شود.

8- مقاومت در برابر نوسانات ولتاژ برق: نوسانات برق در هر جایی وجود دارد و لامپ‌های معمولی قادر به تحمل این حجم از نوسانات نیستند و به همین دلیل در مدت کوتاهی می‌سوزند. لامپ‌هایی که از نوع ال ای دی هستند مقاومت بالایی در برابر نوسانات ولتاژ دارند و به ندرت پیش می‌آید که بسوزند. حتی تعداد بالای دفعات خاموش و روشن کردن لامپ هم منجربه سوختن آن‌ها نخواهند شد.

9- قیمت لامپ‌های ال ای دی: با توجه به ویژگی‌هایی که این لامپ‌ها دارند، قیمت بالای‌شان هم توجیه می‌شود. هرچند قیمت بالاتری برای خرید آن‌ها باید پرداخت کرد اما در عوض از وقوع مواردی مانند مصرف برق بالا و هزینه بالای آن و همچنین تهیه چندین باره و سوختن لامپ جلوگیری می‌کند. هم از جهت مصرف و هم از نظر قیمت، لامپ‌های ال ای دی کاملاً به‌صرفه هستند.

نکاتی که قبل از خرید لامپ LED باید به آن‌ها دقت کنید

·        شرکت تولیدکننده: شرکت‌های سازنده لامپ‌های ال ای دی هرکدام ممکن است یک‌سری از ویژگی‌ها را در محصولات خود قرار داده باشند. با توجه به تحقیقاتی که از هر شرکت می‌کنید، می‌توانید متوجه شوید که آیا محصولات آن برند مطابق با نوع نیاز شما هست یا خیر.

·        میزان نوردهی و تابش نور: باید بدانید لامپ را برای چه مکانی می‌خواهید و انتظار دارید چه میزان نوردهی برای شما داشته باشد. میزان نوردهی که به آن شار نوری یا لومن هم گفته می‌شود، بر روی بسته‌بندی لامپ مشخص شده است. میزان نوردهی مهم‌ترین آیتمی است که در خرید لامپ ال ای دی باید مورد توجه قرار دهید.

·        ضمانت: ضمانت در لامپ‌ها مانند تاریخ انقضا در مواد خوراکی و ... است. هرچه به میزان اتمام ضمانت نزدیک‌تر باشید به این معنی است که مدت زمان کم‌تری می‌توانید از لامپ استفاده کنید. در نتیجه بهتر است لامپ‌هایی را انتخاب کنید که دارای مدت ضمانت طولانی‌تری باشند.

·        شاخص CRI: به این شاخص که نمود رنگ هم گفته می‌شود، یک استاندارد جهانی است که البته برای ال ای دی‌ها کمی متفاوت است چرا که این نوع از چراغ‌ها مدام در حال تغییر و به‌روزرسانی هستند و کمی سخت است که بتوان یک شاخص برای آن‌ها مشخص کرد. بازه این شاخص از 1 تا 100 است که هرچه به عدد 100 نزدیک‌تر باشد نشان‌دهنده نزدیک‌ترین نور به نور خورشید از لحاظ کیفیت است. 

راهنمای خرید لامپ ال ای دی LED

انواع لامپ ال ای دی

لامپ هالوژنی: در خانه‌ها، لابی، دفترهای کار و برای تزئین داخل و خارج ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این لامپ‌ها معمولاً سرپیچ‌های سوزنی، پایه استارتی و سیمی دارند.

لامپ مهتابی: این نوع از لامپ‌های ال ای دی جایگزینی مناسب برای لامپ‌های مهتابی فلوئورسنت هستند ولی سرپیچ مورداستفاده برای آن‌ها از همان نوع قدیمی است.

لامپ حبابی: شناخته شده‌ترین نوع لامپ ال ای دی، حبابی است. این لامپ‌ها سرپیچ معمولی دارند و از توان 7 تا 80 وات در بازار موجود هستند. لامپ‌های حبابی در رنگ نورهای آفتابی، مهتابی و طبیعی برای مصارف خانگی و اداری استفاده می‌شوند.

وال واشر و پروژکتور: برای نورپردازی بیرونی ساختمان‌ها به کار می‌روند. به منظور تزئین و زیبایی نمای خارجی ساختمان‌ها از انواع وال واشر و پروژکتور استفاده می‌شود.

پنل سقفی: درواقع چراغی با ابعاد بزرگ است که از سقف آویزان شده و نوردهی می‌کند. این نوع چراغ در 3 نوع آویز، توکار و روکار و در شکل‌های دایره‌ای و چهارگوش تولید و عرضه شده است. نوردهی این نوع چراغ‌ها بالاست و قادرند محیط را به خوبی روشن و نورانی کنند.

شمعی و اشکی: در قالب شمع و به طرح شمع هستند اما فاقد فتیله‌اند و منبع روشنایی آن‌ها همان چراغ‌های ال ای دی هستند. برای تزئین داخل خانه استفاده شده و در لوسترها کاربرد دارند. این نوع لامپ‌ها سرپیچ کوچکتری (E14) دارند.

در آخر

لامپ‌های ال ای دی روز به روز مدرن‌تر و پیشرفته‌تر می‌شوند که انواع و اقسام آن‌ها را در اطراف خود مشاهده می‌کنیم. افراد بسیاری فکر می‌کنند که نمی‌توان لامپ را اینترنتی خریداری کرد؛ اما حباب لامپ‌های ال ای دی نشکن است و در مقابل ضربه مقاوم است. انواع لامپ و محصولات روشنایی در سایت آرتا الکتریک با بهترین قیمت بازار موجود هستند و امکان ارسال به سراسر ایران را دارند.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس