کد خبر 1264494
تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۹
اجلاس بغداد؛ ماکرون با نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور عراق دیدار کرد

رئیس‌جمهور فرانسه که برای شرکت در اجلاس بغداد، بامداد امروز وارد عراق شد، با نخست‌وزیر و سپس رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد.

به گزارش مشرق، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، بامداد امروز (شنبه - ۲۸ آگوست) برای شرکت در اجلاس بغداد، وارد عراق شد. 

به نوشته خبرگزاری رسمی عراق (واع)، «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر از او در فرودگاه بین‌المللی بغداد استقبال کرد.

صبح امروز نیز رئیس‌جمهور فرانسه به کاخ نخست‌وزیری در بغداد رفت و با الکاظمی پیش از آغاز اجلاس امروز بغداد دیدار و گفت‌وگو کرد.

نشست بغداد از امروز به مدت دو روز برگزار می‌شود و از کشورهای ایران، عربستان سعودی، امارات، قطر، اردن، ترکیه و مصر و ... برای شرکت در این نشست دعوت به عمل آمده است. نمایندگانی از فرانسه، آمریکا، روسیه و ژاپن نیز در این اجلاس حضور خواهند داشت. سوریه به این اجلاس دعوت نشده است.

براساس اخبار منتشر شده، «امانوئل ماکرون» رئیس‌ جمهور فرانسه، «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر، «عبدالله دوم» شاه اردن و «صباح خالد الحمد الصباح» نخست‌وزیر کویت در این نشست شرکت می‌کنند. کشورهای ایران و عربستان سعودی نیز در سطح وزرای خارجه در این نشست شرکت خواهند کرد.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان پیش از سفر به عراق برای شرکت در نشست بغداد گفت: «ما از هرگونه ابتکار عمل منطقه ای مقامات جمهوری عراق که با مشارکت اهل منطقه باشد، استقبال می کنیم». 

وزیر امور خارجه افزود: «ما معتقدیم لازم بود از سوریه نیز به عنوان همسایه مهم عراق در این اجلاس دعوت به عمل می آمد. البته در خصوص امنیت و توسعه پایدار منطقه با رهبری سوریه در تماس و مشورت هستیم و در مورد اجلاس بغداد و تاکید بر نقش مهم کشورهای منطقه در هرگونه ابتکار منطقه ای با دمشق مشورت مستقیم خواهیم داشت».

کنفرانس خبری مشترک ماکرون و الکاظمی

نخست‌وزیر عراق در آغاز این کنفرانس خبری با اشاره به نقش پاریس در جنگ عراق با داعش، از ماکرون برای شرکت در اجلاس بغداد تقدیر کرد و گفت: فرانسه در جنگ عراق علیه تروریسم داعش مشارکت داشت و از ماکرون برای شرکت در کنفرانس بغداد تشکر می‌کنیم. عراق و فرانسه، دو شریک اساسی در جنگ علیه تروریسم هستند و پاریس بر ثبات و امنیت عراق تاکید دارد. ما به همکاری در زمینه‌های مختلف با عراق امیدواریم.

ماکرون با نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور عراق دیدار کرد

رئیس‌جمهور فرانسه نیز بر پایبندی پاریس به حمایت از عراق تاکید کرد و گفت که دیدارهای متقابل میان دو کشور با هدف تقویت روابط دوجانبه است. ما به حمایت از تلاش‌های عراق برای بازگشت آوارگان ادامه می‌دهیم و از پیشرفت دولت عراق در برگزاری انتخابات زودهنگام استقبال می‌کنیم. فرانسه برای حمایت از ثبات مناطق آزادشده بودجه اختصاص داده است.

وی افزود که کنفرانس بغداد برای تحقق ثبات در منطقه مهم است. ضروری است که در جریان کنفرانس بغداد همه دور یک میز واحد جمع شوند.

نخست‌وزیر عراق نیز در ادامه گفت که عراق تمایلی جدی به تعمیق روابط فرهنگی با فرانسه دارد. سفر ماکرون به بغداد دارای نتایج مثبتی است. پروژه‌های اقتصادی مهمی میان عراق و فرانسه وجود دارد و ما تلاش داریم تا کلیه موانع را رفع کنیم.

رئیس‌جمهور فرانسه پس از کنفرانس خبری با الکاظمی، برای دیدار با رئیس‌جمهور عراق عازم کاخ ریاست‌جمهوری در بغداد شد و با «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
    0 0
    ماکرون در منطقه چکار داره ... اروپا را به کثفت کشیده ... لبنان را درست کردی امدی عراق .. این سیاست الکاظمی برای انتخاب خودش است
  • سید فروزان CH ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    0 0
    زوج خوبی هستند ، مبارک باد هم جنس باز بودن مکرون را تمام مردم فرانسه اطلاع دارند و اینکه الکاظمی به ایشان اینجنین علاقه دارد که او را در بک کتفرانس منطقه ای دعوت میکند و مکرون اجازه دعوت از سوریه را نمیدهد ،جای بحث دارد ، گویا الکاظمی کنفرانس را با گیپراد اشتباه کرفته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس