الکاظمی: انتفاضه شعبانیه قیام آزادگان علیه رژیم دیکتاتوری بود

نخست وزیر عراق در توییتی به مناسب سالگرد انتفاضه شعبان ۱۴۱۱ قمری، اعلام کرد: ۳۱ سال از انتفاضه شعبانیه گذشت؛ روزی که آزادگان علیه رژیم دیکتاتوری قیام کردند.

به گزارش مشرق، «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق با انتشار توئیتی به مناسب سالگرد انتفاضه شعبانیه نوشت که 31 سال از انتفاضه شعبانیه گذشت؛ روزی که آزادگان علیه رژیم دیکتاتوری و وحشیانه قیام کردند.

وی افزود که فرزندان عراق امروز زیر سایه آزادی‌ای که به پشتوانه قانون اساسی حاصل شده، شرافتمندانه زندگی می‌کنند، فرزندان عراق بر تروریسم پیروز شدند و به دنیا ثابت کردند که عراق امروز خود را به آزادی و محبت مزین کرده و از تمامی ارزش‌ها با هر هزینه‌ای که داشته باشد، دفاع خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

پیگیری اوضاع عراقی‌ها در اوکراین از سوی فواد حسین

انتفاضه شعبانیه، قیام مردم عراق علیه رژیم صدام در شعبان سال 1411 هجری قمری بود. این قیام مردمی از شهر بصره آغاز شد.

 مردم به ساختمان حزب بعث و سپس به زندان شهر حمله و آن‌را تصرف کردند.  معترضان پس از مدتی شهر بصره را تصرف کردند و با انتشار خبر تصرف آن، برخی دیگر از استان‌های عراق نیز به تصرف مردم درآمد.

حزب بعث عراق در واکنش به این قیام مردمی ، شمار زیادی را به شهادت رساند؛ تعدادی از روحانیون برجسته هم دستگیر و یا اعدام شدند و شماری نیز از عراق خارج شدند.

از سویی حرم امام علی (ع) و حرم امام حسین (ع) در جریان این انتفاضه آسیب دیدند و صدام بسیاری از مراکز دینی از جمله مساجد، مدارس دینی و حسینیه‌ها را تخریب کرد. نارضایتی مردم، نابودی و آسیب دیدن زیرساخت‌های اقتصادی و رفاهی عراق در جنگ با کویت و ایران، از عوامل قیام مردم عراق علیه صدام بود.

پیام الکاظمی به کنفرانس بین المللی آب در بغداد

«مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق  در پیامی خطاب به دومین کنفرانس بین‌المللی آب در بغداد که آن را وزیر برنامه‌ریزی عراق قرائت کرد، تاکید کرد که امنیت آب و تغییرات اقلیمی باید در استراتژی و راهبرد کشورها قرار بگیرد.

الکاظمی با بیان اینکه عراق بیشترین تاثیر را در میان کشورها از تغییرات اقلیمی متحمل شده است، تاکید کرد که بهبود مدیریت منابع آبی، اهداف توسعه پایدار را محقق خواهد کرد.

نخست وزیر عراق با تاکید بر اینکه هماهنگی میان کشورهای همجوار برای مدیریت بحران‌ها ضروری است، از تشکیل کمیته‌ای جهت نظارت بر تهیه یک نقشه راه برای محیط زیست از سوی هیئت وزیران عراق خبر داد.

گفتنی است که دومین کنفرانس بین المللی آب با شعار آب و تغییرات اقلیمی روز شنبه با حضور کشورهای عربی و خارجی در بغداد آغاز به کار کرد.

این کنفرانس با هدف تحقق توسعه پایدار آب و هماهنگی با کشورهای همجوار برای کاهش خسارت‌های ناشی از کمبود آب و همچنین بررسی تغییرات اقلیمی و تاثیر آن بر منابع آبی برگزار می‌شود.

تبادل تجربیات، غلبه بر کمبود آب، حفظ آب‌های سطحی و زیرزمینی، حفظ تنوع زیستی و تدوین سیاست‌های آبی در راستای تحولات اقلیمی از دیگر موضوعاتی است که در این کنفرانس بررسی می‌شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    1 0
    الکاظمی چون نوکر آمریکایی هاست هیچ حرفی از خیانت آمریکایی در باره انتفاضه شعبانیه نگفت اونجا که آمریکایی ها از رادیوهاشون مردم رو به قیام ضد رژیم بعث فرا می خوندن و بعد که دیدن ممکنه شیعیان صدام رو سرنگون کنن هم حملات و پیشروی نیروهای خودشون رو متوقف کردن و هم اجازه دادن هلی کوپترهای ارتش عراق پرواز کنن (با وجودی که منطقه پرواز ممنوع اعلام کرده بودن رو خاک عراق) که باعث قتل عام شدید در کربلا و نجف و هتک حرمت حرم امام علی (علیه السلام) و حرم حضرت سید الشهدا (علیه السلام) شدن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس