اجلاس

سخنرانی حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به زبان عربی در «اجلاس حمایت منطقه ای از عراق» در شبکه های اجتماعی عراق بازتاب زیادی داشته است.

به گزارش مشرق، شبکه های تلویزیونی پوشش دهنده اجلاس بارها در هنگام سخنرانی عبداللهیان، چهره «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب، «ملک عبدالله» شاه اردن، «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر و تعدادی از مقام های عرب زبان حاضر را نشان داد که با دقت به سخنان وزیر امور خارجه کشورمان گوش می دادند.

برخی کاربران شبکه های اجتماعی و تحلیل گران رسانه ای عراقی این سخنرانی عربی وزیر امور خارجه ایران را حاوی پیام هایی برای طرف های حاضر در اجلاس دانستند. به باور این ناظران، سخنرانی عربی امیرعبداللهیان تاثیر مثبتی بر فضای تفاهم بیشتر منطقه ای بین ایران و سایر کشورها خواهد گذاشت؛ امری که مورد توجه بعضی رسانه های عراقی قرار گرفت.

اکثر رسانه های عراقی بر این بخش از سخنان امیرعبداللهیان تاکید کردند که «امنیتی جز از طریق اعتماد متقابل بین کشورهای منطقه میسر نمی شود و تهران از نقش عراق در ترویج زبان گفت و گو حمایت می کند.»

برخی رسانه ها نیز گزارش دادند که وزیر خارجه ایران «به زبان عربی سخن گفت و آمریکا را بیگانه ای خواند که جایی در منطقه ندارد».

او اسباب مشکلات منطقه را وجود نیروهای بیگانه دانست و تاکید کرد تا آمریکا و بیگانگان از منطقه بیرون نروند، منطقه روی آرامش نمی بیند.

تاکید او بر غیبت سوریه در اجلاس و اقداماتی که ایران در طول سال های گذشته برای حل اختلافات منطقه ای داشته، مورد توجه همگان به ویژه مرکز رسانه ای اجلاس قرار گرفت؛ جایی که خبرنگار ایرنا در آن حضور داشت. سوالات و ابهام ها درباره غیبت سوریه بارها در مرکز رسانه ای اجلاس از زبان خبرنگاران و تحلیل گران مطرح شد.

امیرعبداللهیان همچنین از ایران به عنوان پیشگام کشورهای منطقه برای توسعه اقتصادی و حل مشکلات از طریق گفت وگو یاد و بر ضرورت همکاری بین کشورهای منطقه به ویژه توسعه اقتصادی به دور از دخالت بیگانگان تاکید کرد.

نمایندگان کشورهای شرکت کننده در اجلاس یکروزه حمایت منطقه ای از عراق در اظهاراتی بر حمایت خود از رویکرد بغداد برای حل اختلافات و جایگزین کردن توسعه اقتصادی بین آنها تاکید کردند.

تاکید بر گفت وگو برای حل مشکلات و توسعه اقتصادی از مهمترین وجوه مشترک سخنان اغلب حاضران بود و در عین حال، وزیران امور خارجه ایران و ترکیه در مسئله اخراج نیروهای بیگانه از منطقه هم نظر بودند.

«احمد چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه نیز در این دیدگاه هم رای با همتای ایرانی خود بود. او با دخالت خارجی در منطقه مخالفت کرد و گفت: کشورهای منطقه، خود قادر به حل مشکلات فی مابین هستند.

وزیر امور خارجه ترکیه بر ضرورت برگزاری انتخابات سالم و آزاد در عراق در دهم اکتبر آینده (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) نیز تاکید کرد.

اظهارات «عبدالفتاح السیسی» رییس جمهوری مصر نیز توجه بر انگیز بود زیرا به طور تلویحی به اقدامات نظامی ترکیه در شمال عراق اشاره کرد و گفت که قاهره مخالف تعرض به خاک عراق است.

رییس جمهوری مصر گفت که قاهره با تعرض غیرقانونی به خاک عراق مخالف است و از تعرض کنندگان می خواهد، انتخاب ها و گزینه های عراق را محترم بشمارند.

عبدالفتاح السیسی با بیان اینکه مصر پشتیبان عراق است افزود: با هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی عراق مخالفیم و معتقدیم که مصلحت عراق در ایفای نقش در جهان عرب و منطقه است.  

وی پایان بحران ها را در منطقه در گرو همکاری منطقه ای دانست و از مردم عراق نیز خواست که در انتخابات آینده کسی را انتخاب کنند که بتواند عراق را به جلو ببرد.

انتظار می رفت که وزیر امور خارجه ترکیه به این اظهارات رییس جمهوری مصر واکنش نشان دهد اما چاووش اوغلو از هرگونه پاسخگویی خودداری کرد و تنها بر توسعه مناسبات اقتصادی بین ترکیه و عراق به ویژه گشایش مرز زمینی و ریلی «فیشخابور» بین دو کشور تاکید کرد.

اغلب حاضران در اجلاس هچنین بر ضرورت عدم دخالت در امور داخلی عراق و برگزاری انتخابات آینده این کشور تاکید کردند.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی نیز کشورش را از حامیان عراق برای توسعه همکاری ها بین کشورهای منطقه دانست.

«فیصل بن فرحان» تاکید کرد که ریاض آماده ارتقای امنیت و ثبات عراق و همکاری منطقه ای است.

وی از اقدامات دولت عراق در مبارزه با سلاح غیر ضابطه مند اعلام حمایت کرد و گفت که چشم انتظار همکاری با عراق و  کشورهای منطقه هستیم.

به گفته وی، گفت وگو، خط مشی عربستان سعودی با کشورهای منطقه و جهان است.

نخست وزیر کویت نیز در سخنانی از خط مشی عراق برای حل مشکلات منطقه اعلام حمایت کرد.

«صباح خالد الحمد الصباح» همچنین خواهان تعیین سرنوشت ۳۲۰ مفقود الاثر کویتی ناشی از جنگ سال ۱۹۹۱ بین عراق و کویت شد.

«شیخ تمیم بن حمد» امیر قطر، «ملک عبدالله الثانی» پادشاه اردن و «محمد بن راشد آل مکتوم» حاکم دبی و نماینده هیات اماراتی در این اجلاس نیز از اقدام عراق برای حل اختلافات منطقه ای اعلام حمایت کردند.

رییس جمهوری فرانسه نیز در اظهاراتی برگزاری اجلاس را ناشی از همفکری یکسال قبل او با دولتمردان عراق دانست و حضور پاریس را در اجلاس به خاطر پشتیبانی از عراق دانست.

«امانوئل مکرون» همچنین ابراز امیدواری کرد که اجلاس بغداد، ساز و کاری برای پیگیری و تدابیری برای اطمینان بخشی در برابر چالش تروریسم و کاهش تنش داشته باشد تا بعد از یکسال دستاوردهای آن مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی اضافه کرد که این همکاری و شراکت برای کشورهای منطقه و همچنین اروپا و جهان مهم است.

مکرون تاکید کرد که اگر این همکاری ها وجود نداشته باشد، مشکلات منطقه به مناطق دیگر جهان نیز کشیده خواهد شد.

«مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق نیز در شروع اجلاس گفت که اشتراکات در منطقه بیش از اختلافات است.

مصطفی الکاظمی اضافه کرد که مشترکات منطقه بیش از اختلافات است و با نیت های نیکو می توان امنیت را در منطقه و به تبع آن در عموم جهان ارتقا داد.

وی ادامه داد که انتخابات زودهنگام پارلمانی روند آینده کشور را ترسیم خواهد کرد و هرگز بازگشت به گذشته و جنگ های بیهوده با همسایگان تکرار نخواهد شد.

وی در عین حال تاکید کرد: با تبدیل شدن عراق به میدانی برای کشمکش بین المللی مخالفیم همان طور که مخالف تبدیل شدن عراق به پایگاهی برای تجاوز به همسایگان هستیم.

الکاظمی خاطر نشان ساخت که عراق چشم انتظار حمایت و پشتیبانی همه کشورها و همسایگان برای بازسازی کشور است.

اجلاس یکروزه حمایت منطقه ای از عراق امروز پایان می یابد، اما بسیاری از ناظرانی که اجلاس را در مرکز رسانه ای دنبال می کردند، ابراز امیدواری کردند که کشورهای شرکت کننده به تعهدات و سخنان ایراد شده در خصوص کنار گذاشتن اختلافات و ارتقا توسعه اقتصادی به جای آن و نفی دخالت خارجی در امور داخلی عراق، پایبندی نشان دهند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس