تقریبا هیچ

عبارت «تقریبا هیچ» که رئیس بانک مرکزی دولت روحانی درباره دستاورد ایران از برجام گفت، همچنان در اذهان باقی مانده است...

به گزارش مشرق، «روزنامه کیهان» در بخش اخبار ویژه خود نوشت: عبارت «تقریبا هیچ» که رئیس بانک مرکزی دولت روحانی درباره دستاورد ایران از برجام گفت، همچنان در اذهان باقی مانده است. حالا با گذشت ۵ سال از گفتن این عبارت، شرایط برای ازسرگیری توافقی که یکبار توسط آمریکا منهدم شده، مهیا شده است، «تقریبا هیچ» می‌تواند در هیئتی جدید ظاهر شود.

به گزارش «وطن ‌امروز»، در شرایطی که این روزها از موعد حصول توافق در وین صحبت می‌شود و «پیشرفت چشمگیر» در مذاکرات عبارت پربسامد و پرتکرار طرف‌های مذاکراتی از توصیف آنچه این روزها در اتاق‌های هتل کوبورگ می‌گذرد، است اما همچنان نوعی تردید درباره سرانجام گفت‌وگوها دیده می‌شود که دلیل آن هم عدم تصمیم‌گیری واشنگتن در پذیرفتن خطوط قرمز ایران است که سرعت گفت‌وگوها را با کندی مواجه کرده است. در این میان پیامدهای جهانی تهاجم روسیه به اوکراین هم ناخواسته تبدیل به یکی از متغیرهای کلیدی تاثیرگذار بر حصول توافق برای احیای برجام شده است.

با این وصف، احیای توافق ناکام هسته‌ای سال ۲۰۱۵ که رابرت مالی، رئیس تیم اعزامی آمریکا به وین آن را «جسم مرده» لقب داده بود بیشتر از آن چیزی که وندی شرمن ۷ سال قبل توصیف کرد به مکعب روبیک تبدیل شده است. برنامه جامع اقدام مشترک که ۲۳ تیرماه ۹۴ میان ایران و ۱+۵ منعقد و از ۲۶ دی‌ماه همان سال اجرایی شد، مسیری را طی کرد که نه‌تنها به منبعی برای تامین منافع ملی و اقتصادی ایران تبدیل نشد، بلکه منجر به رقم خوردن خسارات فاجعه‌بار شد. یکی از آثار این خسارت‌ها تاثیر این توافق را بر برنامه هسته‌ای ایران و زیرساخت‌های آن نشان می‌داد. در صورت احیای برجام، باید به پرسش‌های جدی درباره توان هسته‌ای کشورمان که طی یک سال گذشته دوباره به حیات خود بازگشته است در نتیجه توافق احتمالی در وین پاسخ داده و ابهام‌ها برطرف شود. توافق اشاعه‌ای برجام که با سازوکار بی‌سابقه راستی‌آزمایی و مکانیزم‌های نظارتی آژانس انرژی اتمی، برنامه هسته‌ای ایران را به یک استثنا تبدیل کرد در شرایطی رقم خورد که برنامه ایران شامل غنی‌سازی اورانیوم با غنای ۲۰ درصد و با سانتریفیوژهای ۱-IR بود. طبق برجام ایران ذخایر ۱۰۰۰ کیلویی اورانیوم با غنای ۵ درصد و همچنین ۴۰۰ کیلو اورانیوم با غنای ۲۰ درصدی را از کف داد.

اگرچه این روزها از آماده بودن متن توافق احتمالی در وین صحبت می‌شود اما به دلیل عدم دسترسی به این متن جای این پرسش مطرح است: در شرایطی که ایران با گام‌های هسته‌ای خود که طی یک سال اخیر در توسعه برنامه هسته‌ای برداشته است، به مراتب از سال ۹۴ جلوتر و فراتر رفته است، توافق چگونه خواهد بود؟ به عنوان نمونه ایران از فروردین‌ماه امسال در پاسخ به حملات خرابکارانه در تاسیسات نطنز غنی‌سازی ۶۰ درصدی را آغاز کرده است. همچنین در سانتریفیوژها هم ایران پیشرفت داشته و اورانیوم را با سانتریفیوژهای۶-IR غنی می‌کند.

ایران در حال حاضر به میزان ۳۳ کیلوگرم اورانیوم ۶۰ درصد در اختیار دارد و همچنین ۱۸۲ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصدی غنی‌سازی کرده است و در مجموع میزان کل ذخایر غنی شده ایران به بیش از ۳۰۰۰ کیلوگرم رسیده است. این داده‌ها حاوی چه پیامی است؟ ایران تا زمان برجام در سال ۹۴ طی ۸ سال (فرض گرفته شده از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۴) به ۱۰ تن اورانیوم غنی‌شده ۳/۵ درصد و ۴۰۰ کیلو ۲۰ درصدی دست یافته بود (غنی‌سازی ۲۰ درصد از سال ۸۹ شروع شد) اما حالا طی فقط یک سال به یک‌سوم میزان ۱۰ تن که در ۸ سال به دست آمده بود، دست یافته است. در غنی‌سازی ۲۰ درصد هم طی یک سال تقریبا به نصف این میزان اورانیوم سال ۹۴ دست یافته است. ضمن اینکه ایران در دوره کنونی، حرکت به سمت تولید فلز اورانیوم را هم آغاز کرده است و تاسیسات فردو هم بار دیگر به چرخه غنی‌سازی و فعالیت‌های خود بازگشته است.

در نتیجه باید این سوال را مطرح کرد: اگر قرار است دوباره توافقی حاصل شود که متعاقب آن ایران به سال ۲۰۱۵ پرتاب شود و به سانتریفیوژهای ۱-IR بازگردد و فردو را دوباره تعطیل کند، این نتیجه‌ای مطلوب تلقی شده و تکرار مجدد خسارت قبل نخواهد بود؟ اگر پاسخ مثبت است باید گفت قطعا باید نتیجه توافق احتمالی بسیار فراتر از برجام باشد که زیرساخت‌های موجود حفظ شود. ممکن است گفته شود توافق آتی برای احیای توافق سال ۲۰۱۵ است و این خواسته فرابرجامی است اما باید پرسید مگر دولت ایالات‌متحده که یکبار با نقض فاحش توافق از آن خارج شده است و چند صد تحریم جدید را با کارزار فشار حداکثری بر کشورمان تحمیل کرده و حتی برچسب تحریم‌های برجامی را هم تغییر داده است، به شرایط ۲۰۱۵ برمی‌گردد که ایران هم باید نعل به نعل به شرایط ۲۰۱۵ بازگردد؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    1 2
    قومی هستند که ذات شان مفت خوری و فریب مردم و بزدلی است . اینها باید از قدرت و بیت المال کنار بروند . کیهان یکی از مزدوران این قوم است . خداوند این مدل قوم را در همه امت ها قرار داده است اما باید مراقبت کرد که اینها به قدرت و بیت المال مسلط نشوند .
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    1 1
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم توافق مجدد با شیطان بزرگ و مستکبران و زورگویان دنیا، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام در روز ملی فناوری هسته‌ای با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    3 0
    توافق نکردن از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، توافق نکردن شرف دارد بر یک چنین توافق کردنی.
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    2 1
    مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش بزرگترین موفقیت در مذاکرات است. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. بهترین راه این است که بدون هیچ‌گونه توافقی، مذاکرات را تا بیستم فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای تعلیق کنیم؛ چنانچه تا آن تاریخ تمام تحریم‌ها لغو شد و این امر راستی‌آزمایی گردید و تمام مطالباتمان هم وصول شد، به مذاکرات برگردیم و در غیر این‌ صورت در همان روز این شجره‌ی خبیثه‌ی برجام را که از روی زمین ناپاک و بی‌ثمر اعتماد به غرب برکنده شده و ثبات و قراری ندارد را برداریم و آن را بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان بکوبیم و با اقتدار از برجام خارج شویم. نباید گذاشت اقتصاد کشور بیش از این شرطی شود؛ کار عمده خنثی کردن تحریمها از طریق ایجاد حرکت تولید داخلی و تحرک اقتصادی داخلی است.
  • محمدرضا IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    0 0
    کیهان صدای ملت است شک نکنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس