کد خبر 1264052
تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۴
درخواست لاوروف درباره مذاکرات برجام

وزیر امور خارجه روسیه خواستار از سرگیری هر چه سریعتر مذاکرات وین درباره برجام شد.

به گزارش مشرق، «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه خواستار از سرگیری هر چه سریعتر مذاکرات «وین» درباره برجام شده است.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد لاوروف در گفت‌وگو با «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران گفت که مذاکرات وین در خصوص برجام باید در اسرع وقت آغاز شوند.

در این بیانیه آمده است: «طرف روسیه‌ای بر ضرورت آغاز هر چه سریعتر گفت‌وگوهای وین در خصوص وضعیت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درخصوص برنامه هسته‌ای ایران تأکید کرد.»

رسانه‌ها ساعاتی قبل‌تر گزارش داده بودند لاوروف با «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مقر آژانس در وین دیدار و با وی درباره برجام گفت‌وگو کرده است.

در این دیدار دو طرف در خصوص زمینه‌های اصلی فعالیت‌های آژانس، از جمله استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای، اصلاح سیستم پادمان‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی و همچنین وضعیت اجرای برنامه جامع اقدام مشترک گفت‌وگو کردند.

وزارت امور خارجه روسیه اخیراً در واکنش به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، اعلام کرد: «غنی‌سازی (۶۰ درصد) اورانیوم و تولید اورانیوم فلزی انحراف دیگری از برجام است که به دلیل عدم دستیابی به نتایج عملی برای احیای توافق هسته‌ای بوده این در حالی است که تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران و دیگر کشورهای همکار، دست نخورده باقی مانده است».

خبرگزاری رویترز پیش از آن مدعی شد که گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران را رویت کرده و در این گزارش آمده که ایران غنی‌سازی ۶۰ درصد خود را افزایش داده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش‌تر نیز در گزارشی که رویترز مدعی رویت آن بود، ادعا کرد ایران اقدام به تولید ۲۰۰ گرم اورانیوم فلزی با غنای ۲۰ درصد کرده است.

یک رسانه آمریکایی گزارش داده بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که فعالیت‌هایشان در ایران محدود شده در حال تدوین برنامه‌های اقتضائی جهت پر کردن شکاف‌های اطلاعاتی از برنامه هسته‌ای ایران در حالت فرضی شکست مذاکرات برجام هستند.

وبگاه شبکه خبری بلومبرگ با گزارش این خبر خاطرنشان کرد مقام‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مشغول آماده کردن گزارش فصلی این نهاد بین‌المللی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران هستند و این گزارش، در جلسه ماه بعدی آژانس در وین تقدیم دیپلمات‌ها خواهد شد.

این رسانه نوشته بازرسان بین‌المللی به دنبال به دست آوردن اطلاعات کامل درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران هستند.

ایران در ماه‌های گذشته به دلیل عدول طرف‌های غربی از تعهداتشان در برجام، تعهدات خود در این توافق را کاهش داده است. ایران همچنین اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را بر مبنای بند ۲۶ برجام متوقف کرده اما در چارچوب پادمانی همچنان با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
    0 0
    روسیه در سابقه اش همسویی با صهیون و غرب را دارد ، هر چند که از زمان گرباچف ملموس تر شده و به دامان غرب و صهیونیست‌ها افتادند. دولت هوشمندانه عمل کند ، لطفا
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
    1 0
    روسیه چرا ترسید شماها که مارا رها کردید تا زیر فشار تحریم له بشیم میترسن ایران قدرت هسته ای شود چه مذاکره کنیم چه نکنیم تحریم برنمیدارن
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
    1 0
    از وزیر محترم امور خارجه ی دولت مردمی می خواهیم از سیاست قطعی اعلام شده توسط امام خامنه ای در اول فروردین امسال هیچ تخطی نکنند و آن را کلمه به کلمه و مو به مو اجرا نمایند: «سیاست کشور در باب تعامل با طرفهای برجامی و در باب خود برجام، صریحاً اعلام شده؛ از این سیاست هیچ تخطّی نباید کرد؛ این سیاستی است که اعلام شده، مورد اتّفاق هم بوده؛ یعنی این جور نیست که این سیاست، سیاست استثنائی‌‌ای باشد در بین سیاست[های دیگر]؛ نه، این سیاستی است که مورد اتّفاق همه بوده. آن سیاست هم عبارت از این است که آمریکایی‌ها باید تمام تحریمها را لغو کنند، بعد ما راستی‌‌آزمایی خواهیم کرد؛ اگر چنانچه به معنای واقعی کلمه لغو شده بود، آن وقت ما به تعهّدات برجامی‌مان برمیگردیم، یعنی بدون هیچ مشکلی به تعهّدات برخواهیم گشت؛ این سیاستِ قطعی است. قول آمریکایی‌ها را [هم] معتبر نمیدانیم؛ اینکه بگویند ما برمیداریم و روی کاغذ بردارند، این فایده‌ای ندارد؛ عمل لازم است؛ باید در عمل تحریمها را بردارند، ما هم راستی‌آزمایی کنیم و مطمئن بشویم که تحریمها برداشته شده، آن وقت به تعهّداتمان عمل میکنیم.»
  • FR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
    1 0
    برجام مرد ! الان مذاکراتی برای جمع کردن افتضاح آمریکا با شکلی بگلی متفاوت لازم است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس