کد خبر 1263715
تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۰
کرونا

یک اپیدمیولوژیست گفت: اگر نتوانیم ۵۰ تا ۷۰ درصد جمعیت کشورمان را در مقابل کرونا واکسینه کنیم، باید نگران پیک ششم باشیم.

به گزارش مشرق، مسعود یونسیان، در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، با اشاره به موقعیت جغرافیایی و تنوع قومیتی و آب و هوایی کشور، افزود: نمی‌توانیم برای کل کشور نسخه واحد بپیچیم. در جایی ممکن است از نظر بیماری کرونا در شاخه صعودی و در جایی نزولی باشیم.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: خوشبختانه بر اساس گزارش‌ها در نواحی جنوبی کشور از جمله استان‌های بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان و نوار شمالی از جمله اردبیل، مازندران، گیلان و گلستان و استان‌های قم، تهران، سمنان و تا حدودی یزد، از نظر تعداد بستری‌های جدید، قله را پشت سر گذاشتیم و در مرحله گذر از موج پنجم هستیم، اما در استان‌های غرب و شمال غرب کشور، متأسفانه هنوز آماری از کاهش نمی‌بینیم.

وی درباره اینکه چرا هنوز مرگ و میرهای کرونایی کاهش نیافته است، گفت: افزایش و کاهش مرگ و میرها با حدود دو هفته تأخیر پس از بستری و چهار هفته تأخیر پس از ابتلاء است.

یونسیان با اشاره به اینکه کل کشور در مجموع از نظر روند بستری کرونا نزولی شده است، افزود: اگر اتفاقات هفته پیش از جمله تعطیلی‌ها و جا به جایی‌ها و تجمعات به اتفاق بدی منجر نشود امیدواریم روند کاهش بستری ادامه یابد.

این اپیدمیولوژیست گفت: اگر تعطیلی‌ها بخواهد مثبت واقع شود ابتدا باید مقدمات و ملزومات آن از جمله حمایت از اقشار آسیب پذیر را فراهم کنیم وگرنه مشاغل، تعطیل نمی‌شود و از طرف دیگر، این تعطیلی‌ها به جا به جایی منجر می‌شود.

یونسیان اضافه کرد: در موج سوم، تعداد فوتی‌ها به ازای هر یک میلیون نفر، حدود ۶ نفر و در موج چهارم، این رقم کمتر شد و در موج پنجم به حدود هفت نفر در یک میلیون نفر رسید.

وی گفت: تعداد موارد ابتلاء به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت در موج چهارم، تقریباً دو برابر موج سوم و در موج پنجم، تقریباً دو برابر موج چهارم بوده است؛ یعنی کشندگی موج پنجم بیشتر از کشندگی موج‌های قبلی نیست و حتی کمتر از موج سوم است بلکه تعداد موارد ابتلاء خیلی بالا رفته است.

یونسیان افزود: تخمین اینکه گونه «لامبدا» چه زمانی وارد کشور می‌شود، دشوار است و این موضوع به رفتارهای بقیه مردم جهان و رفتارهای ما و میزان واکسیناسیون کشورهای همسایه بستگی دارد که متأسفانه کشورهای همسایه شرق و غرب و شمال کشور ما واکسیناسیون مناسبی ندارند بنابراین ورود این نوع ویروس اجتناب ناپذیر است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: نسبت افرادی که در کشورمان، دو دوز واکسن خود را دریافت کرده اند کمتر از چهار درصد است، در حالی که جمعیت ۵۰ کشور جهان بیش از نیمی از دو دوز واکسن را دریافت کرده اند و حدود ۱۰۰ کشور از نظر نسبت واکسیناسیون از کشور ما بهتر هستند و فقط ۵۰ کشور که اکثر آنها از آفریقا و کشورهای ضعیف اقتصادی هستند، کمتر از ما هستند.

یونسیان گفت: اگر به سرعت ۵۰ تا ۷۰ درصد جمعیت کشورمان را واکسینه نکنیم نگران موج ششم کرونا هستیم.

وی بیان کرد: فعلاً نباید از دوز سوم واکسن سخن بگوییم، زیرا تاکنون فقط چهار درصد جمعیت کشور دو دوز واکسن را دریافت کرده اند. زمانی می‌توانیم از دوز سوم سخن بگوییم که ۷۰ درصد جمعیت کشور دو دوز واکسن را دریافت کرده باشند.

یونسیان ادامه داد: بیماری کووید ۱۹ به شدت به سن افراد وابسته است و کشندگی آن در افراد بالای ۸۵ سال بیش از هزار برابر افراد ۷ تا ۱۷ ساله است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: میانگین سنی کشورمان از کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان بیشتر است و این یکی از علت‌های بیشتر بودن مرگ و میر در ایران است. یکی از دلایلی که در موج اول کرونا، میزان فوتی‌ها در کشورهای اروپا بسیار بالا بود، جمعیت سالمندی آنها بود. همچنین کشورهایی مانند افغانستان و عراق، سیستم‌های ثبت و گزارش دهی و اعلام موارد مرگ و تشخیص را ندارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    12 7
    ایشالله با برگزاری راهپیمایی اربعین به لطف خدا و با برگزاری باشکوه راهپیمایی اربعین قله پیک ششم را هم فتح خواهیم کرد و روزانه ۱۰۰۰نفر تقدیم گورستانها خواهیم کرد ما مرد مصیبت و مکافات هستیم!
    • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
      5 35
      پی پدر اون موقع كه گله ای میری شمال عیب نداره؟!
    • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
      4 34
      چرت نگو بهائی
  • جوادی IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    2 41
    باز هم کاسبای واکسن نسخه دادند . بابا مگه همه هم قطارات نمی گن واکسن به تنهایی برای کنترل مرگ و میر ناشی از کرونا کافی نیست ؟ اینجور که شما نظر می دهید باید منتظر پیک شصتم هم باشیم . ششم که سهله ..... وادادگی طب کلاسیک و دانشگاهی کاملا مشهوده و احتیاج به استفاده از مکمل قوی طب المعصومین دارند . که آنرا هم چون سکولارند مانع از کسبشان می دانند . مردم بی خیال نظرات تخصصی اینگونه اطبا باشند کمتر ضرر خواهند کرد .
    • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
      5 2
      خدا شفات بده خیلی پرتی
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    2 11
    فکر درمان باشید واکسن برای یک ویروس تنفسی مثل این میمونه که جلوی رودخونه رو با چسب نواری بگیری !!
    • IR ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
      1 0
      واکسن برای کرونا مثل سد برابر رود آب است
  • عدالت IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    2 6
    نترسید ما در واردات فاضلاب یا دسته طی و بیماری همیشه با سرعت پیش رفتیم. اما در واردات چیزهای خوب خیر
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    27 2
    با این مدیریتی که حاکم بر کشوره ایران وارد موج هفت و هشت و نه کرونا هم میشه.روزی رو میبینم که کرونا دیگه از مد افتاده ولی ما هنوز داریم دنبال دز دوم واکسن میگردیم
  • DE ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    17 1
    آخه واقعا این شیوه قابل ادامه دادنه؟ پیک ششم، هفتم و ...!
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    7 3
    تا وقتی نون رژیم قاتل توی کرونا باشه تا پیک هزارم هم میبره. همونجور که قارچ سیاه رو وارد کشور کرده
  • US ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    10 0
    سریع فوری انقلابی
  • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    1 1
    اگر از این پیک جان سالم به در بردیم.
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
    1 0
    حتی با واکسن زدن صد در صد مردم پیک های بعد 6 و7و8و9 و000000 را در دنیا خواهیم داشت. چون این ویروس انتقام طبیعت از پر مصرف ها است. چون انسان حق ندارد روزی بیش از یک میلیارد حیوان را بکشد تا تغذیه کند. لذا باید سبک زندگی بشر عوض شود تا ویروس مانند 80 در صد سالم موجب بیماری و مرگ نشود.
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    0 0
    جواب درست هر چی بود سریع فوری انقلابی بگین تا هر چه زودتر دست به کار بشن!!!
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    0 0
    جواب درست هر چی بود سریع فوری انقلابی بگین تا هر چه زودتر دست به کار بشن!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس