کد خبر 1214930
تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱
دانشگاه نمایه

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، مدعی شده سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ مدارس و دانشگاه ها با حضور دانش آموزان و دانشجویان آغاز خواهد شد، در حالی که راه زیادی تا انجام واکسیناسیون عمومی داریم.

به گزارش مشرق، در حالی که سال تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان رو به پایان است و کم کم به روزهای امتحان نزدیک می‌شویم، اما از همین حالا این پرسش مطرح است که آیا سال تحصیلی آینده همچنان مجازی خواهد بود و یا اینکه دانش آموزان و دانشجویان، بعد از یک سال تحصیلی مجازی، دوباره وارد کلاس‌های درس خواهند شد.

بیشتر بخوانید:

رئیسی: احتمال بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها از مهرماه

بر اساس آنچه در حال حاضر از وضعیت بیماری کرونا در کشور شاهد هستیم که هر چند وقت یکبار دچار موج جدیدی می‌شود، رفتن دانش آموزان و دانشجویان به مدارس و دانشگاه‌ها و نشستن پشت میز و صندلی‌های کلاس‌های درس، تا حدودی دور از واقعیت است. این در حالی است که علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، مدعی شده است که سال تحصیلی آینده برای دانش آموزان و دانشجویان، حضوری خواهد بود. حالا باید منتظر ماند و دید که این ادعا تا چه اندازه می‌تواند به واقعیت تبدیل شود.

تجربه تلخ موج‌های کرونا در کشور

از زمان شیوع کرونا در کشور، چهار موج بیماری را تجربه کرده ایم که در هر کدام از موج‌ها نیز شرایط بستری‌ها و فوتی‌ها با یکدیگر تفاوت داشته است. به طوری که در موج چهارم که با آغاز سال ۱۴۰۰ همراه بود، میزان بستری‌ها ۲.۵ برابر موج قبلی بوده، اما آمار فوتی‌ها کمتر از موج سوم بوده است.

آن طور که بابک عشرتی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران، عنوان داشته است؛ ما زمانی دچار پیک جدید کرونا می‌شویم که افرادی که مستعد ابتلاء به عفونت هستند در معرض ویروس قرار بگیرند و در نتیجه به عفونت مبتلا می‌شوند و زمانی که یک دفعه این اتفاق بیافتد دچار موج جدید می‌شویم.

وی گفت: در موج چهارم به دلیل عید نوروز و سفرهایی که انجام شد، بسیاری از افراد مستعدی که در معرض عفونت قرار نداشتند در این شرایط وارد شدند و موج چهارم ایجاد شد.

عشرتی ادامه داد: اگر قرار باشد پوشش واکسن تا زمانی که مقرر شده به یک حد قابل قبول نرسد و افراد مستعد عفونت وجود داشته باشند، امکان پیک پنجم وجود دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: با گذشت زمان احتمال وقوع موج‌ها کمتر می‌شود ولی هیچ وقت این احتمال صفر نمی‌شود بنابراین هنوز این خطر برای ما وجود دارد که وارد پیک پنجم شویم.

وی افزود: جهش‌ها در قالب احتمال حرکت می‌کنند و احتمال اینکه یک جهش عجیب اتفاق بیافتد که ویروس از بین برود کم است و معمولاً جهش‌ها یک سیر زمانی را طی می‌کنند و در این سیر به ما فرصت می‌دهند که بتوانیم با واکسن علیه آنها اقداماتی را انجام دهیم.

آنچه را می‌توان از نقطه نظرات معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران برداشت کرد، این است که هر وقت شاهد افزایش سفرها و مسافرت‌ها بوده ایم، موج جدیدی از بیماری ما را گرفتار کرده است. بنابراین، می‌توان حدس زد که با آمدن فصل تابستان و رها شدن بچه‌ها از درس و مدرسه و دانشگاه، خانواده‌ها با فراغ بال بیشتری می‌توانند بار سفر ببندند. و این یعنی زنگ خطر برای اینکه موج دیگری از بیماری را تجربه کنیم.

واکسن می‌تواند پاسخگوی ابهامات باشد!

نکته قابل تأمل در این بین، توجه به برنامه واکسیناسیون در کشور است. اگر بتوان حداقل ۴۰ تا ۵۰ درصد جمعیت کشور را تا پایان تابستان در مقابل این بیماری واکسینه کرد، این امکان فراهم می‌شود که تا حدودی به ایمنی جمعی برسیم و امیدوار باشیم روند ابتلاء و مرگ و میرها کاهش یابد.

آن طور که برنامه ریزی شده و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا عنوان داشته است، واکسیناسیون گروه‌های شغلی و سنی در کشور بر اساس سند ملی واکسیناسیون انجام می‌شود. در همین حال، رئیس جمهور گفته است که تا پایان تیر ۱۴۰۰، حدود ۱۳ میلیون نفر از افراد گروه‌های پرخطر در مقابل بیماری واکسینه خواهند شد.

در عین حال سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، عنوان داشته است که در مرداد ماه معلمان و اساتید دانشگاه‌ها واکس دریافت خواهند کرد و می‌توان امیدوار بود در چنین شرایطی، مدارس و دانشگاه‌ها با حضور دانش آموزان و دانشجویان بازگشایی شود.

اهمیت تزریق دوز دوم واکسن

اگر همان طور که مسئولان وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا عنوان می‌کنند، برنامه واکسیناسیون به همین شکل پیش برود و اختلال و مشکلی بروز نکند، باید امیدوار بود که دانش آموزان و دانشجویان کشور بعد از نزدیک به ۲۰ ماه دوری از میز و نیمکت‌های مدرسه و دانشگاه، دوباره حضور در کلاس‌های درس را تجربه کنند.

البته نکته‌ای که نباید از آن غافل شد، شروع فصل تابستان و آغاز سفرهایی است که می‌تواند ما را گرفتار موج‌های جدید کند. در عین حال، نباید از این موضوع غفلت کرد که اثر بخشی واکسن زمانی اتفاق خواهد افتاد که دو مرحله آن تزریق شده باشد. جعفر صادق تبریزی رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، با بیان اینکه بعد از تزریق دوز اول واکسن کرونا ایمنی در بدن ایجاد نمی‌شود و از هفته سوم سطح ایمنی بدن بالا می‌رود و دو هفته بعد از تزریق دوم به سطح ایمنی دلخواه می‌رسند، افزود: در آن زمان هم نباید ماسک‌ها را کنار بگذاریم و فاصله اجتماعی را فراموش کرده و در تجمع‌ها حضور پیدا کنیم، زیرا واکسن ایمنی صد درصد را نمی‌دهد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
    2 6
    بایستی به این مسئله تنها از دید یک بیماری جسمی نگاه نشه، بسته بودن مدارس و دانشگاهها چه از نظر آموزش و سطح کیفی و کمی آن و چه از نظر نکات پرورشی و معضلات اجتماعی آن، مشکلاتی را هم برای محصلان و هم برای خانواده ها بوجود آورده واکسینه کردن حین ثبت نام همانند دوره ی پیش دبستانی میتواند راه حل این مشکل باشد.
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
    8 1
    جو گیر نشوید ترکیه همین کار را کرد الان با فاجعه انسانی درگیر شده فرانسه هم همین کار را کرد کمی اخبار بخوانید.تا پایان سال اشتباه محض هست هر گونه تجمع چون بعد عادی سازی خواهد شد همه مسافرت میرن
  • IR ۰۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
    4 3
    مگه جونمونو سر راه اوردیم ک بریم دانشگاه نباید حضوری بشه
  • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
    3 1
    سلام اگه به معلمها واستاد دانشگاهها واکسن می زنید که مدارس تو مهر باز بشه پس دانشجوها وبچه مدرسه ها مهم نیستن هر چند نفر گرفت ومرد برای اموزش وپرورش مهم نیست لطفا فکری هم برای واکسن دانشجویان ودانش اموزان بکنید وگرنه هیچ مادری جون بچه اش رو با درسش معامله نمیکنه.
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
    2 1
    اینا مردم رو بدبخت میکنن
  • رضا IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    0 0
    مگه کسی از جون بچش سیر شده باشه مهر بفرسته مدرسه . والا یک سال و نیمه پارک هم نبردیم شون ، حالا مهر با دست های خودمون بچه هامونو بکشیم ؟؟؟؟؟ والا اگه کسی بفرسته ، ....
  • IR ۰۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    0 1
    باید تا یک سال دیگر هم, همینطور آموزش را الکترونیکی اجرا کرد. جان ملت مهم تر است. در ضمن, یادگیری فرزند من در دوران کرونا بهتر شده, حتی رابطه فززندم با مادرش هم خیلی بهتر شده.
  • IR ۰۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    1 0
    باید تمام ملت واکسن بزنن, ۶ ماه هم بگذره, رفت و آمدها آزاد بشه, سفرها آزاد بشه, در آن صورت اگه کسی کرونا نگرفت, مدارس را باز کنید.
  • عیسی IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    1 0
    من بچمو نمی فرسته کرونا خطر ناک است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس