«روحانی مجاهد» منتشر شد/ناگفته‌هایی از زندگی سیاسی مرحوم حسینیان

همزمان با اولین سالگرد درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حسینیان، یادنامه‌ای در پاسداشت مجاهدت‌های رئیس فقید مرکز اسناد انقلاب اسلامی با عنوان «روحانی مجاهد» منتشر شد.

به گزارش مشرق، همزمان با اولین سالگرد درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حسینیان، یادنامه‌ای در پاسداشت مجاهدت‌های رئیس فقید مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد. این مجموعه با عنوان «روحانی مجاهد» بر آن است تا بخشی از ابعاد شخصیتی حجت‌الاسلام والمسلمین حسینیان را معرفی کند؛ چراکه به تصریح نزدیکان و دوستان آن مرحوم، حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان دارای ابعاد شخصیتی متنوع و گسترده‌ای بوده و از این رو صحبت درباره تمامی ابعاد شخصیتی آن مرحوم میسر نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی رئیس هیئت امناء و رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی در بخشی از مقدمه یادنامه می‌نویسد: «بی‌تردید افکار، رویکردها، فعالیت‌ها، موضع‌گیری‌ها و اقدامات فراوان و متنوع مرحوم حسینیان همچون همه افراد موثر و نقش‌آفرین در عرصه اجتماعی و سیاسی و حرفه‌ای، محل مناقشه و تامل است و چه شایسته و نیکو اگر بتوانیم با انصاف و صداقت و واقع‌بینی به ارزیابی بنشینیم و شخصیت‌ها و سرمایه‌های انسانی و اجتماعی خود را به درستی تحلیل و نقد کنیم و از آن درس بگیریم.»

در طلیعه مباحث ارج‌نامه «روحانی مجاهد»، روایت مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین روح‌الله حسینیان از زندگی شخصی، خاطرات سال‌های انقلاب و پس از آن درج شده است؛ این خاطرات در سال ۱۳۹۸ طی هفت جلسه در گنجینه تاریخ‌شفاهی مرکز اسناد انقلاب اسلامی ثبت و ضبط شده است.

«روحانی مجاهد» منتشر شد/ناگفته‌هایی از زندگی سیاسی مرحوم حسینیان

در بخش نخست، گفت‌وگوهایی گیرا و خواندنی، سرشار از ناگفته‌های فراوان درباره مرحوم حسینیان نقل شده است. در این گفت‌وگوها حجج الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، حسینعلی نیری، علی فلاحیان، قدرت‌الله علیخانی، علی رازینی، حمید رسایی و… به تفصیل درباره مشی سیاسی و منش شخصیتی مرحوم حسینیان صحبت می‌کنند؛ ناگفته‌هایی که بدون تردید برای خواننده جذاب بوده و مخاطب را با تصویر دیگری از روح‌الله حسینیان مواجه می‌کند. از آنجا که این روایت‌ها همه در بستر تاریخ انقلاب اسلامی است، خواننده با مطالعه آن، درباره بسیاری از فرازهای تاریخ انقلاب اطلاعات تازه‌ای کسب می‌کند.

بخش دوم مشتمل بر خاطرات خانواده از مرحوم حسینیان «در قامت همسر» و «در قامت پدر» است. این بخش نیز از آن جهت که حاوی روایت‌هایی از زندگی شخصی و سلوک مرحوم حسینیان است، برای خوانندگان جذاب خواهد بود.

گفتارهایی از حجت‌الاسلام والمسلمین احمد خزائی، محمد عطریانفر، گل‌علی بابایی، محسن کاظمی، کاظم دارابی، ابوالقاسم طالبی، محمدرضا کائینی و … محتوای سومین بخش از این یادنامه را شامل می‌شود. همچنین تصاویر دیده نشده، اسناد و گفتگوهای منتشرنشده از مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حسینیان نیز به انتهای این اثر ضمیمه شده است.

«روحانی مجاهد» به همت موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی، در قطع رحلی و در ۴۶۰ صفحه منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس