کد خبر 1181580
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۶
تجدید چاپ؛ شریعتی - کراپ‌شده

کتاب مشتمل بر شش فصل است. فصل اول زندگی پر فراز و نشیب دکتر شریعتی را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد. در این فصل به غیر از بیوگرافی، حیات علمی و سیاسی شریعتی نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش مشرق، کتاب «دکتر علی شریعتی» از آثار حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حسینیان تجدید چاپ شد. این اثر که از سوی موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است، حاوی ناگفته‌هایی درباره شخصیت، مشی و دیدگاه‌های دکتر علی شریعتی است.

کتاب «دکتر علی شریعتی» خواندنی شد

حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حسینیان رئیس فقید مرکز اسناد انقلاب اسلامی در مقدمه این کتاب می‌نویسد: «بی‌شک شخصیت دکتر علی شریعتی از پیچیده‌ترین موضوعات تاریخ انقلاب اسلامی است که قضاوت در مورد آن بسیار مشکل است و این مشکل ریشه در پیچیدگی شخصیت شریعتی دارد. شریعتی روح عصیان‌گر نسلی بود که از بودها خسته و به دنبال بایدها می‌گشت؛ نسلی که از ماتریالیسم بریده شده بود و به دنبال متافیزیکی می‌گشت که روحش را آرام کند؛ نسلی که مارکسیسم را در حزب توده و گروه‌های چپ‌گرا تجربه کرده بود و از همه ناامید به دنبال اسلامی می‌گشت که انقلابی بودن خود را هم حفظ کند؛ نسلی که از لیبرالیسم و غرب سخت سرخوده شده بود و از سنت سخت وحشت داشت و به دنبال اسلامی نو می‌گشت تا هم پاسخی به ندای درونش باشد و هم به نیاز برونش.‌«

کتاب مشتمل بر شش فصل است. فصل اول زندگی پر فراز و نشیب دکتر شریعتی را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد. در این فصل به غیر از بیوگرافی، حیات علمی و سیاسی شریعتی نیز مورد بررسی قرار گرفته است. فصل دوم با عنوان «ایمان شریعتی»، وجهه مذهبی شخصیت او را مورد واکاوی قرار داده و شریعت و عرفان مرحوم شریعتی را بررسی می‌کند. فصل سوم، مبارزات شریعتی را می‌کاود و فصل چهارم در پی آن است تا نحوه برخورد و مراودات دکتر شریعتی با روحانیت را بررسی کند.

فصل پنجم به بررسی رابطه شریعتی و امام خمینی می‌پردازد و در فصل ششم و پایانی، نقش دکتر علی شریعتی در انقلاب بررسی می‌شود. در فرازی از فصل واپسین، مرحوم حسینیان می‌نویسد: «شریعتی درد جامعه خویش را غرب‌زدگی و احساس از خودبیگانگی می‌دانست و تلاش می‌کرد تا جامعه را به بازگشت به خویش دعوت کند. او بلافاصله این سوال را مطرح می‌کرد که کدام خویشتن؟ خویشتن انسانی و موهوم اومانیسم؟ خویشتن نژادی راسیسم، فاشیسم و جاهلیت نژادی؟ یا خویشتن فرهنگی قدیمی دوره هخامنشی و قبل از اسلام؟ او پاسخ می‌داد که باید به خویشتن اسلامی خویش برگردیم؛ زیرا این خویشتن هنوز زنده است و حیات و حرکت دارد و کلا سیستم مرده باستان شناسی نیست. همه تلاش شریعتی دعوت از روشن فکران و نسل تحصیل کرده به بازگشت به خویشتن اسلامی خویش است...»

چاپ چهارم کتاب «دکتر علی شریعتی» به قلم مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حسینیان با قیمت ۱۵۰۰۰ به همت موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی تجدید چاپ شده است.

علاقمندان می‌توانند برای تهیه این کتاب علاوه بر رجوع به سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی به نشانیwww.irdc.ir، به فروشگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی واقع در: خیابان انقلاب، خیابان ۱۲ فروردین، بعد از خیابان شهدای ژاندارمری، نبش مجتمع ناشران مراجعه کنند و یا با شماره تلفن ۲۲۲۱۱۱۷۴ تماس بگیرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مهدی کرمی IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    0 0
    سلام. خدا رحمت کند آقای حسینیان را. مرکز اسناد انقلاب کتاب های درخشانی مثل "صخره ی سخت"، "رعد در آسمان بی ابر"، "عملیات مهندسی" و "استراتژی؛ و دیگر هیچ" را منتشر کرد که برای من فراموش نشدنی اند. این کتاب ها نشان می دهند که این مرکز چه کار عظیمی انجام داده. روشنگری درباره ی تاریخ انقلاب با آثاری جذاب به معنای دقیق کلمه و جامع که به دام شعارپردازی همیشگی این گونه آثار نیفتاده. نکته ی منفی آن که این روزها در هیچ کتاب فروشی و شهر کتابی (حداقل در کرج) نمی توانید کتاب های این مرکز را پیدا کنید. هر کتابِ آشغالی که بخواهید پیدا می شود ولی این آثار ارشمند جایی در قفسه ی کتاب فروشی ها ندارند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس