کد خبر 1263175
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۱
الجزایر رسما روابط دیپلماتیک خود با مغرب را قطع کرد

وزیر خارجه الجزایر ضمن انتقاد از عادی‌سازی روابط مغرب و رژیم صهیونیستی گفت که الجزیره، سیاستهای یکجانبه رباط را نمی‌پذیرد.

به گزارش مشرق، «رمطان لعمامره» وزیر خارجه الجزایر شامگاه امروز سه‌شنبه از قطع روابط دیپلماتیک این کشور با مغرب خبر داد.

شبکه خبری المیادین به نقل از لعمامره گزارش داد، الجزایر، سیاستهای یکجانبه مغرب را نمی‌پذیرد و «روشن است که مغرب از اصولی دست برداشته است که روابط الجزایر با مغرب را عادی می‌کند».

وی در واکنش به اظهارات «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی از مغرب گفت: «از سال ۱۹۴۸، هیچ وزیر اسرائیلی از هیچ کشور عربی، علیه یک کشور عربی دیگر، اظهارات خصمانه مطرح نکرد».

لعمامره ضمن انتقاد از رفتارهای مغرب علیه کشورهای شمال آفریقا، تأکید کرد، سران مغرب، مسئول بحرانهای این کشور با الجزایر هستند.

وی خاطر نشان کرد: «حاکمان کنونی مغرب در توهم خودمختاری جعلی در صحرای غربی به سر می‌برند... پادشاهی مغرب تعهدات خود مبنی بر برگزاری همه‌پرسی را کنار گذاشته است».

وزیر خارجه الجزایر تأکید کرد: «مغرب تنها کشور عربی در شمال آفریقاست که با عضویت اسرائیل به عنوان عضو ناظر در اتحادیه [آفریقا] موافق کرده است».

در همین ارتباط، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی‌ که اخیرا برای افتتاح دفتر ارتباطات دیپلماتیک این رژیم در مغرب به رباط سفر کرده بود، نسبت به همگرایی ایران و الجزایر ابراز نگرانی کرده بود.

لاپید گفت که «ما درباره نقش کشور الجزایر در منطقه نگرانی‌های مشترکی داریم؛ کشوری که به ایران نزدیک‌تر شده و در حال حاضر نیز موج [مخالفتی] علیه پذیرش اسرائیل در اتحادیه آفریقا به عنوان عضو ناظر به راه انداخته است».

رژیم صهیونیستی که اخیرا به عنوان عضو ناظر به اتحادیه آفریقا پیوسته است، اخیرا با مخالفت شدید شماری از کشورهای آفریفایی به‌ویژه الجزایر مواجه شده است؛ رسانه‌ها به تازگی گزارش دادند که الجزایر روند تشکیل یک گروه آفریقایی برای رد پذیرش تل‌آویو در اتحادیه آفریقا را رسما آغاز کرده است که هدف از این گام،‌ حفظ اصول اتحادیه آفریقا و حمایت از کشور عربی فلسطین است.

 رباط و تل‌آویو سال گذشته با وساطت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا عادی‌سازی روابط خود را اعلام کردند.

پس از گذشت چند ماه از زمان عادی‌سازی روابط دو طرف، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی پنجشنبه هفته جاری رسما دفتر ارتباطات دیپلماتیک این رژیم در مغرب را افتتاح کرد. طبق اعلام دو طرف، قرار است که سفارت‌های مغرب و تل‌آویو طی دو ماه آینده افتتاح شود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    1 0
    ایران نباید بخوابد باید به الجزایر کمک های اقتصادی بکند وگرنه توطئه علیه این کشور مثل تونس ظهور خواهد کرد شاید شورش های خیابانی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس