سازمان ملل

معاون دبیر کل سازمان ملل در امور بشردوستانه هشدار داد که ۵ میلیون یمنی تنها یک گام با قحطی فاصله دارند.

به گزارش مشرق، «مارتین گریفیتس» معاون دبیر کل سازمان ملل در امور بشردوستانه روز دوشنبه هشدار داد که ۵ میلیون یمنی تنها یک گام با قحطی فاصله دارند.

وی که در نشست سازمان ملل صحبت می‌کرد، افزود: «هیچ چاره‌ای جز بازگشایی فرودگاه صنعا برای مسافرت شهروندان یمنی به خصوص بیماران وجود ندارد».

گریفیتس ادامه داد: «بندر الحدیده بایدن بدون هیچ قید و بندی بازگشایی شود و در حال حاضر درگیری‌ها در استان مأرب و ۵۰ جبهه دیگر در یمن ادامه دارد».

بندر الحدیده یمن از سال ۲۰۱۹ در محاصره ائتلاف سعودی و مزدورانش است و دولت مستعفی منصور هادی هم هرگز به توافق نامه آتش بس سوئد درباره این شهر به منظور رسیدن احتیاجات شهروندان این شهر پایبند نبوده است.

 صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) اعلام کرد که ۱۱.۳ میلیون کودک در یمن به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

این سازمان در گزارش اخیر خود اعلام کرد که یمن در طول سال‌هایی که با جنگ خونبار روبه روست، از بدترین بحران انسانی در جهان رنج می‌برد، به طوری که ۲۰ میلیون و هفتصد هزار نفر  یا حدود ۷۱ درصد از کل جمعیت نیاز به کمک‌های بشردوستانه دارند.

این سازمان در اوایل ماه ژوئیه در گزارشی هشدار داد که تحصیل بیش از شش میلیون کودک در یمن در خطر است  و آنها با خطر محرومیت از تحصیل روبرو هستند در حال حاضر بیش از دو میلیون کودک سن مدرسه در یمن به هر از تحصیل جا مانده‌اند.

یونیسف قبلاً هم  اعلام کرده بود که ۸.۱ میلیون کودک یمنی به دلیل درگیری در این کشور نیاز به کمک آموزشی فوری دارند و در توئیتی در توئیتر خود نوشت: این افزایش قابل توجهی در مقایسه با حدود ۱.۱ میلیون کودک قبل از جنگ است.

«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل چند روز پیش «هانس گراندبرگ» سوئدی را به عنوان نماینده جدید سازمان ملل در امور یمن به عنوان جانشین مارتین گریفیتس معرفی کرد تا وی چهارمین نماینده این نهاد بین‌المللی از زمان آغاز جنگ در یمن باشد.

سازمان ملل: ۵ میلیون یمنی تنها یک گام با قحطی فاصله دارند

هانس گراندبرگ، نماینده جدید سازمان ملل در امور یمن

گریفیتس در دوران فعالیت خود به عنوان نماینده سازمان ملل در امور یمن توانست اولین دستاورد در بحران این کشور را با امضای توافق استکهلم بدست آورد که طی آن درگیری‌ها در شهر بندری الحدیده در پایان سال ۲۰۱۸ متوقف شد. وی همچنین به توافق مشابهی برای پایان درگیری‌ها در مأرب نیز بسیار نزدیک بود.

گریفیتس همچنین در دوران فعالیت خود توانست توافق تبادل ۱۰۵۶ اسیر را در اکتبر سال گذشته بدست آورد و مذاکرات دیگری نیز در این باره را به پیش ببرد.

عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا، از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت، اقدام به تجاوز نظامی علیه یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرده است.

این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرده است و فقط با کشته و زخمی شدن هزاران یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور، گسترش قحطی، گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است.

مناطق مرزی یمن نیز در شش سال گذشته همواره در معرض حملات موشکی و توپخانه‌ای ائتلاف سعودی و نیروهای مزربانی سعودی قرار گرفته است.

جنبش انصارالله یمن نیز در واکنش به جنایت سعودی‌ها در حمله به غیرنظامیان، با موشک‌های بالستیک و پهپادهای تهاجمی، زیرساخت‌های سعودی‌های را مورد هدف قرار داده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس