موافقان و مخالفان کلیات برنامه دولت سیزدهم چه گفتند؟/ حسین‌زاده بحرینی:برنامه‌های فرا وزارتخانه‌ای دیده نشده است

موافقین و مخالفین کلیات برنامه دولت سیزدهم به ارائه نکات خود در جلسه علنی امروز مجلس پرداختند.

به گزارش مشرق، یکصد و بیستمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با دستور بررسی صلاحیت و کارنامه وزرای پیشنهادی آغاز شد.

بیشتر بخوانید:

قالیباف:حواشی کمترین تاثیر را بر نظر نمایندگان داشت

در ادامه این جلسه موافقین و مخالفین کلیات برنامه دولت سیزدهم در دستور کار مجلس قرار گرفت.

حجت‌السلام محمدحسین حسین‌زاده بحرینی در مخالفت با کلیات برنامه دولت سیزدهم گفت: برنامه وزرا برنامه خوبی است، اما ترکیب این برنامه‌ها بررسی نشده است؛ آنچه که توقع داشتیم این بود که دولت یک برنامه منسجم ارائه می‌کرد. ما بسیاری از مسائلی را در کشور داریم که فرا وزارتخانه‌ای است، اما در برنامه هر کدام از وزرا که دقت می‌کنیم ردی از این برنامه‌ها نمی‌بینیم.  

این نماینده مجلس ادامه داد: به عنوان مثال ما با معضلی به اسم مسئله دیوانی کشور مواجه هستیم یعنی خیل نیروهای شرکتی، قراردادی... شما قرار است کشور را با همین دیوان سالاری اداره کنید. در کدام یک از برنامه وزرا به این مسئله اشاره شده است. متاسفانه در یک اتاق دو الی سه جور نیرو قراردادی وجود دارد. توقع ما این است که رئیس جمهور درباره مسائل فرا وزارتخانه‌ای هم به ما برنامه دهند. به عنوان مثال یک بخسی از صندوق‌های بازنشستگی مربوط وزرات رفاه است، اما همه این صندوق‌ها ذیل وزرات رفاه قرار نمی‌گیرد.  

حجت‌الاسلام حسن نوروزی در مخالفت با کلیات برنامه دولت سیزدهم گفت: برنامه رئیس جمهور، کیفی و توصیفی بود و کمی نبود و نکته بعد این است که آیا در انتخاب وزرا سوابق ایثارگری و رزم آوری این عزیزان مطرح شده است و یا نه که مطرح نشده بود.

سید کریم حسینی نماینده مردم اهواز در موافقت با کلیات برنامه دولت سیزدهم گفت: قطعا امروز ایران اسلامی در مقطع حساسی به سر می‌برد، انتظار از دولت جدید رفع دغدغه های مردم است. ثبات اقتصادی و رفع مشکلات معیشتی و تقویت فضای کسب و کار و بسط عدالت در جامعه و رفع تبعیض و مبارزه با فساد باید مورد توجه قرار گیرد.
 
وی بیان داشت: امروز نیاز به برنامه آنی برای دو مطلب اعم از کنترل کرونا و تثبیت قیمت‌ها و اشتغال داریم که در فرمایش رئیس جمهور مورد تاکید قرار گرفته است.
 
این نماینده مجلس اظهارداشت: به امید خدا اغلب وزرای پیشنهادی و برنامه‌های آنها از سوابق و تجارب بالا و علم و درایت کافی برخوردارند. 
 
حسینی بیان داشت: تمرکز زدایی و توجه جدی به استان‌های محروم و توسعه متوازن در آنها، مطالبه جدی از دولت جدید است لذا زیبنده نظام نیست که خوزستان علی رغم دارا بودن ظرفیت‌های بسیار بالا از تنش آب و بیکاری و وعده‌های بر زمین مانده رنج ببرد.الحمدالله وزرای باسابقه و با تجربه در کابینه وجود دارد که مایه افتخار ایران خواهند بود.
 
سید محمد مولوی، نماینده آبادان در موافقت با کلیات برنامه دولت سیزدهم گفت: از آقای رئیسی برای انتخاب آقای مخبر تشکر می‌کنم . رئیس جمهور در انتخاب و جمع‌بندی این کابینه بسیار تلاش کردند. دولت گذشته وضعیت را به نحوی تحویل جناب آقای رئیسی دادند که شاهد افزایش قیمت‌ها و تورم بودیم. در برنامه اعلامی رئیس جمهور دو رویکرد اساسی دنبال شده است، یک معیشت مردم. لذا پرداختن به معیشت مردم در اکثر برنامه‌ها دیده می‌شود و دوم تقویت سرمایه اجتماعی است بنابراین افرادی که معرفی شدند افرادی متخصص و متناسب با برنامهای دولت است.
 
ملک فاضلی، نماینده مردم سراوان در مخالفت با کلیات برنامه دولت سیزدهم گفت: در کابینه دولت سیزدهم از استانی که یازده درصد جمعیت کشور را در برمی‌گیرد و تبعا دارای نیروهای توانمندی است، اثری را نمی‌بینیم. 
 
وی اظهارداشت: بیماری کرونا مربوط به وزرات بهداشت نیست و یک قسمتی از آن مربوط به این وزراتخانه است. باید کل کابینه در مقابله با کرونا به خدمت گرفته شوند.
 
این نماینده مجلس بیان داشت: اگر برای آب سیستان و بلوچستان فکری نشود، مشکلات دو چندان خواهد شد. ابزار توانمندی‌ها در این زمینه باید فراهم شود. متاسفانه برنامه وزرا تکاپوی نیازهای استان را نمی‌کند.
 
علی بابایی کارنامی، نماینده ساری
در مخالفت با کلیات برنامه دولت سیزدهم گفت: ما نگرانیم از وضعیت حال امروز مردم ایران، مردمی که تورم ۴۵ درصدی را تحمل می‌کنند. آقای رئیس جمهور با چه مدلی قرار است تورم مدیریت شود. آیا مدیریت کرونا را به قضا و قدر می‌سپارید و یا علمی برخورد خواهید کرد.
 
وی تاکید کرد: باید برای عدالت استخدامی برنامه کاربردی ارائه شود.
 
این نماینده مجلس اظهارداشت: روستاها در حال حاصر نابود شده است.در زمینه اقتصاد پویا محور برنامه‌ای ارائه نشده است.
 
وی تاکید کرد: آقای رئیس جمهور متاسفانه درباره مافیای خودرو ، دارو ، فولاد و برنج برنامه‌ای ارائه نشده است.
 
عبدالله ایزدپناه، نماینده ایذه و باغملک در موافقت با کلیات برنامه دولت سیزدهم گفت:دولت در حالی پا به عرصه گذاشته که ما در جنگ اقتصادی قرار داریم. امروز باید آحاد ملت همدل و همراه با دولت مردمی در جهت تحقق مطالبات مردم گام بردارند.
 
وی تاکید کرد: در تمام برنامه‌های وزرای دولت، عدالت به همراه پیشرفت کانون برنامه‌ریزی قرار گرفته است.
 
این نماینده مجلس اظهارداشت: در بررسی برنامه وزرای پیشنهادی نکات برجسته‌ای وجود دارد. عدالت محوری، مبارزه بافساد، اقدام جهادی برای حل مشکلات کشور، بسیج ظرفیت‌های گسترده مردمی، حمایت از مراکز دانش بنیان، نمونه‌هایی از برنامه‌های وزرای دولت است. این برنامه‌ها دلهای ناامید را امیدوار خواهد کرد.
 
حجت‌السلام علیرضا سلیمی در موافقت با کلیات برنامه دولت سیزدهم گفت: در حوزه جوان‌گرایی یک واهمه‌ای در کشور بود و خوشبختانه کابینه رئیسی نسبت به دولت قبل جوان‌تر است.
 
این نماینده مجلس ادامه داد: در خط مشی کلی کابینه به نظر می‌رسد ایراد جدی وجود نداشت. ما باید بین برنامه‌ها و خط مشی دولت تفاوت قائل شویم.
 
وی بیان داشت: درست است که برخی امور فراوزارتخانه‌ای است اما رئیس جمهور مباحثی مهمی را در این زمینه مطرح کردند بنابراین شرایط کشور شرایطی نیست که معطل شویم. بروکراسی فسادخیز جز برنامه‌های آقای رئیسی است بنابراین به صورت کلی ما با خط مشی دولت و کلیات این برنامه موافق هستیم.

تنفس جلسه

در ادامه ریاست مجلس زنگ تنفس جلسه را پیرو رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نواخت.

هم زمان با نواختن زنگ جلسه آیت‌الله رئیسی هم جلسه را ترک کرد و ممکن است در آغاز جلسه به صحن علنی بازگردد.
 
جلال محمودزاده به عنوان مخالفت کلیات برنامه دولت سیزدهم در صحن علنی مجلس گفت: همه عزیزان اطلاع دارند که کشور داراری مشکلات عدیده‌ای اقتصادی است. زباله‌گردی، کوله‌بری، تکدی‌گری، اختلاف طبقاتی، قبرخوابی حاصل اقتصاد غلط و برنامه‌ریزی دولت‌های گذشته است.
 
وی تاکید کرد: یکی از اشکالاتی که به کابینه وارد است این است که با این کابینه نمی‌توانید به جنگ اقتصادی بروید. این تیم فاقد سوابق اجرایی بوده است.
 
این نماینده مجلس بیان داشت: آقای رئیسی بارها اعلام کردید که دولت شما دولت وفاق ملی است . اما این لیست ارائه شده چه کسی از جناح‌های دیگر را در خود دارد. چرا در کابینه زنان نادیده گرفته شده‌اند؟

منبع: میزان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس